نشست خبری جشنواره ناداستان پلک با حضور بهزاد دانشگر مدیر دفتر ادبیات داستانی مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، زینب تاجالدین دبیر اجرایی جشنواره، معصومه امیرزاده دبیر علمی جشنواره و مرضیه احمدی نماینده روایت خانه در تماشاخانه مهر برگزار شد.
به گزارش جهانی پرس، بهزاد دانشگر در این نشست گفت: دفتر داستان طی یکسال گذشته در کنار رمان و داستان توجه ویژهای به ناداستان پیدا کرده چراکه ناداستان در فضای امروزجهان به عنوان یک قالب ادبی شناخته میشود و در سطح گستردهتر و عمومیتری با مردم و مخاطبان ادبیات ارتباط برقرار میکند. ناداستان همچنین سرعت انتشار و تولیدش بعضا از داستان و رمان بیشتر است و تا حد زیادی به جذابیت و زیبایی که یک اثر ادبی برای مخاطب بوجود میآورد، نزدیک شده است.
وی ادامه داد: دفتر داستان در این زمینه کتاب مجموعه جستار «یسبحون»، مجموعه جستار «پایی در غزه» و تک نگاری بلند «جاده کالیفرنیا» را که درباره حوادث اخیر طوفان الاقصی است را منتشر کرده است. از اتفاقات اخیر جامعه ما مباحثی درباره پوشش اجتماعی و چگونگی تردد افراد در فضای اجتماعی مثل خیابان، دانشگاه و مدرسه است. بر همین اساس احساس کردیم نیاز داریم یکسری روایتهایی از مردم و کنشگران ادبیات و کسانی که راوی این فضا هستند، داشته باشیم بنابراین به برگزاری جشنواره ناداستان پلک فکر کردیم و بالاخره امروز چراغ جشنواره را با مشارکت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و حوزه هنری برگزار میکنیم.
مدیر دفتر ادبیات داستانی مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری اظهار کرد: از آنجاکه یکی از سیاستهای دفتر ادبیات داستانی برقراری ارتباطات و تعامل با هستههای ادبی است و بنا داریم برخی برنامهها را با همکاری هستههای ادبی به عنوان مجموعهای از کسانیکه از انگیزه و ظرفیت لازم برخوردار هستند، برگزار کنیم. این جشنواره در گام نخست با مشارکت و اجرای «روایت خانه» برگزار میشود.
جشنواره ناداستان پلک، رویدادی صرفا برای نویسندگان و صاحبقلمان نیست
معصومه امیرزاده دبیر علمی جشنواره ناداستان پلک نیز اعلام کرد: جشنواره ناداستان پلک در مقام تماشا ایستاده و جایگاهی که برای خود تعریف کرده این است که در مقام تماشا بودن، استوار بماند و میگویند آیینهای که حقیقت نام داشت از آسمان افتاد و شکست و هرکس تکه ای از آن برداشت و خود را در آن دید و گمان کرد که خود حقیقت است. تلاش این جشنواره این است که این آیینهها را از دست مردمان و نخبگان جمعآوری کند و در نمایهای کلی، به آنها نشان دهد. این امکان با وقع نهادن به تجربهنگاری افرادی که از نظر ما در جامعه ادبی حضور ندارند و افرادی که کنشگران ادبی هستند، میسر میشود.
وی ادامه داد: جشنواره ناداستان پلک در دو سطح تجربهنگاری و روایتنویسی حرفهای برگزار خواهد شد تا هم عامه مردم و هم نخبگان ادبی و نویسندگان تجارب خود را ارسال کنند. امیدوارم این تجربهنگاری و روایت حرفهای دستمایه تولید آثار شود و امکان تحلیل داده به حاکمیت دهد و جامعه نخبگان را در کنش و واکنش توامان همراه با شکافتن این مسئله و به دست گرفتن این آیینه باشد.
زینب تاجالدینی دبیر اجرایی جشنواره ناداستان پلک گفت: امروز این جشنواره به طور رسمی کار خود را آغاز میکند و برای ما افتخار است که هسته ادبی روایتخانه میزبان این جشنواره است. دبیرخانه جشنواره در اصفهان و به میزبانی روایت خانه فعال شده است.
وی ادامه داد: از اول آذرماه ارسال آثار به سایت حوزه هنری آغاز میشود و مدت دو ماه زمان در نظر گرفته شده است و شرکتکنندگان تا آخر دی ماه فرصت دارند تا آثار خود را ارسال کنند. در بهمنماه پروسه داوری و انتخاب اعضا و برگزیدگان انجام میشود و ما تلاش میکنیم اختتامیه این رویداد را اسفند ماه برگزار کنیم.
جشنواره ناداستان پلک، رویدادی صرفا برای نویسندگان و صاحبقلمان نیست
دبیر اجرایی جشنواره ناداستان پلک تاکید کرد: با شروع جشنواره ناداستان پلک، به سمتی میرویم که جامعه را برای شرکت در این رویداد آماده کنیم. ما رویکرد اجتماعی به جشنواره دادهایم و اگرچه این رویداد در ظاهر ادبی است اما هرکس که حتی روایت کوتاهی دارد بتواند در قالب تجربهنگاری در این جشنواره شرکت کند.
عنوان کرد: ما نمیخواهیم جشنواره صرفا برای نویسندگان یا کسانی که قلم نویسندگی دارند، باشد بلکه هرکس که با رویکرد این جشنواره گره خورده و روایتی دارد ما از ارائه آن به جشنواره استقبال میکنیم.
برای آمادهسازی فضاسازی جامعه از ساخت کلیپ، تیزر موشنگرافی برنامههایی در نظر گرفتهایم تا مخاطبان را به هنر دعوت کنیم.
مرضیه احمدی نماینده هسته ادبی «روایت خانه» در بخش پایانی این نشست به نگاه و رویکرد این مجموعه اشاره کرد و تاکید کرد: این مجموعه طی یک دهه تلاش کرده تا به پرورش نیرو بپردازد و با زبان هنر با جامعه صحبت کند.
وی هنر نوشتن را هنر اهالی روایت خانه دانست و افزود ما چرخه حیاتی در روایت خانه داریم و نویسنده نوپایی که اصول نوشتن را بلد نیست وارد روایت خانه میشود و رشد میکند و جریان حیات وقتی به حدی رسید که فرد بتواند بنویسید وارد پروژههایی از ناداستان تا رمان میشوند و بعد روایت خانه در چاپ و عرضه به بازار پروژهها از نویسندگان حمایت خواهد کرد.
در بخش پایانی این نشست خبری پوستر جشنواره رونمایی شد.