به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی برنامه شهر امن، سرهنگ رابعه جوانبخت در خصوص تصادفات زنجیره ای گفت: تصادفات زنجیره ای به تصادفاتی گفته می شود که در آن یک خودرو به صورت همزمان با چندین خودرو دیگر برخورد کرده، تصادفات زنجیره ای میتواند به صورت خسارتی، جرحی یا تصادفات فوتی ختم شود، پس نمی توان به راحتی از کنار این دسته از تصادفات گذشت. وی ادامه داد: بسیاری از تصادفات جرحی زنجیره ای می تواند باعث فوت راننده و سرنشینان باشد؛ هزار و 144 فقره تصادف زنجیره ای در 8 ماهه سال جاری اتفاق افتاده است که یک خودرو با چندین خودرو دیگر برخورد کرده و حاصل آن مجروحیت یک یا چندین نفر شده است. سرهنگ جوانبخت در خصوص نوع وسیله نقلیه مقصر در تصادفات جرحی و زنجیره ای پایتخت گفت: خودرو های سواری با 72% در صدر هستند و ترتیب دیگر وسایل نقلیه به شرح ذیل است؛ موتورسیکلت سواران با 13% ، وانت بار ها 5 % ، کامیون و کامیونت 5% ، تاکسی 2% ، اتوبوس و مینی بوس 2%از تصادفات زنجیره ای تهران را به خود اختصاص داده اند. وی افزود: هر رانندهای وظیفه دارد با رعایت تمامی قوانین رانندگی، در سطح شهر و جادهها رانندگی کند تا دیگران را در جاده به خطر نیندازد. با این حال، بسیاری از رانندگان، رفتارهای خطرناکی را در رانندگی انجام میدهند که میتواند منجر به حوادث جدی مثل تصادفات زنجیرهای شود. سرهنگ جوانبخت در خصوص دلایل عمده این گونه حوادث خاطر نشان کرد: راننده ای که خیلی نزدیک به راننده جلویی حرکت میکند، رانندهای که سرعت بسیار بالایی دارد، زمانی که آب و هوا نامساعد باشد مثلا باران یا برف شدید ببارد، وقتی که راننده حواسش جای دیگری باشدبرای مثال استفاده از تلفن همراه در تبدیل راننده به یک مقصر تصادف زنجیره ای نقش دارد.