برای نخستین بار در حوزه گردشگری انجام شد:
اجرای مرحله دوم طرح فرصت مطالعاتی گردشگری
رییس گروه مطالعات دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از اجرای مرحله دوم طرح فرصت مطالعاتی ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی در کشور در بخش گردشگری خبر داد.
به گزارش جهانی پرس از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، محمد یزدی گفت: بر اساس تفاهمنامه همکاری مشترک بین معاونت گردشگری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف اولویت قراردادن نیازهای علمی و پژوهشی و ارائه راهحلهای علمی برای رفع چالشها و موانع پیشروی توسعه گردشگری و به منظور استفاده از ظرفیت علمی اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور، اجرای طرح فرصت مطالعاتی از سوی معاونت گردشگری برای دومین سال متوالی مورد پیگیری قرار گرفت.
او خاطر نشان کرد: بر اساس طرح مذکور، اساتید با موافقت دانشگاه میتوانند بین 3 ماه تا یکسال به معاونت گردشگری در ستاد و استانها مامور شده و در جهت کمک و بهبود کیفی و عملیاتی طرحهای گردشگری همکاری کنند. در همین راستا، سال گذشته، انجام مطالعه 4 طرح تبیین الگوی مشارکت جامعه محلی در راستای توسعه پایدار گردشگری، بررسی چالشها و نحوه ایجاد نظام برنامهریزی و سازمان مدیریت مقصد گردشگری (DMO)، تدوین استراتژی بازاریابی گردشگری جمهوری اسلامی ایران و استخراج شاخصهای رقابتپذیری و تعیین موقعیت و توان رقابتی گردشگری با همکاری دانشگاهها و نهادهای علمی کشور در حال انجام است که در بهمن ماه سال جاری خاتمه خواهد یافت.
یزدی گفت: به منظور اجرای مرحله دوم طرح یاد شده، فراخوان محورهای پژوهشی معاونت گردشگری با همکاری دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری در سامانه ساجد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نشانی http://sajed.msrt.it بخش مربوط به لیست نیازهای فرصتهای مطالعاتی در جامعه و صنعت، برای بهرهمندی از ظرفیت علمی جامعه دانشگاهی کشور درج شده است.
به گفته رییس گروه مطالعات دفتر مطالعات، آموزش و برنامهریزی گردشگری، تولید محتوای تبلیغات و بازاریابی گردشگری، شیوههای نوین توسعه و جذب سرمایهگذاری گردشگری، محتوای آموزش عمومی و فرهنگسازی سفر، سرفصلهای آموزشهای کاربردی و مهارتی و ارتقاء خدمات، متنوعسازی و ارزانسازی محصولات گردشگری از جمله محورهای پژوهشی معاونت گردشگری مندرج در فراخوان مرحله دوم طرح فرصتهای مطالعاتی است.