مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در طول روز/ به اسم تهاتر بنزین وارد میکنیم!
مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در 'تهران ۲۰' گفت: به صورت میانگین ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در طول روز مصرف داریم و از طریق تهاتر با نفت، بنزین وارد میکنیم.
به گزارش روابط عمومی تهران ۲۰؛ مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و زمانیان کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه از میهمانان برنامه "تهران ۲۰" بودند که در خصوص موضوع بنزین صحبت کردند.
مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در طول روز به صورت میانگین
مالک شریعتی در ابتدا اعلام کرد: ما در تولید و مصرف بنزین در کشور ناترازی داریم که از ابتدای امسال در مقاطعی آن را شاهد بودیم. با وجود گذشت ۶ الی ۷ ماه از سال در مقاطعی مجبور شدیم طبق پیشبینی که در مفروضات بودجه ۱۴۰۲ دولت به مجلس ارائه کرد، واردات بنزین داشته باشیم. ایام شهریور، اربعین، ابتدای سال و شب عید به صورت روزانه تا ۱۴۴ میلیون لیتر مصرف داشتیم. به صورت میانگین ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین هم در طول روز مصرف داریم. مجموع تولید پالایشگاهها و کمکی که پتروشیمیها به ما میکنند در میانگین سال پاسخگوی این نیاز نیست.
واردات بنزین از طریق تهاتر با نفت
وی ادامه داد: همانطور که وزیر نفت هم گفتند از طریق تهاتر با نفت، بنزین وارد میکنیم. این روند تا دو، سه سال آینده و تا زمانی که برخی از پالایشگاهها به بهرهبرداری برسند ادامه دارد چرا که شیب افزایشی مصرف داریم و یک ناکارآمدی برنامهریزی در حوزه مدیریت سوخت در کشور وجود دارد. منابعی از کشور که باید از آن ارز دریافت کنیم را برای بنزین میدهیم.
در صرفهجویی مصرف سوخت باید مردم ذینفع شوند
زمانیان کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی کشور هر راهکاری قرار است اجرا شود جنبههای اجتماعی آن را باید در نظر بگیریم گفت: در اجرای صرفهجویی مصرف سوخت باید خود مردم ذینفع صرفهجویی شوند. کشور باید از مدلهایی استفاده کند که مردم به معنای مردم درگیر شوند و به هر کد ملی یک سهمیه اختصاص دهیم.
نتایج اجرای طرح صرفهجویی در کیش
او گفت: طرحی ارائه شد که تخصیص سهمیه حامل انرژی بر اساس خانوار باشد که این طرح پیش از این به صورت آزمایشی، پنج ماه در کیش انجام شد و خود مردم ذینفع شدند. طبق ارزیابیها میزان مصرف سوخت بین ۴ تا ۲۰ درصد کاهش داشت.
تلاش بیثمر دولت برای طرح بنزین در بودجه
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما دو مرتبه تلاش کردیم که این طرح را در بودجه کشور ببینیم. در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت قبل مخالفت کرد و تصویب نشد. بودجه سال ۱۴۰۲ هم در ابتدای کار دولت جدید بود و مجدد مخالفت کردند. در حوزه برق و گاز میتوانیم الگوی مصرف تعیین کرده و بخشی از آن را یارانه دهیم و بالاتر از این الگو، قیمت بیشتری پرداخت کنند که همه مردم آن را پذیرفتند. اما برای بنزین این طرح قابلیت اجرا ندارد چرا که بنزین بر اساس خودرو تولید میشود.
پول واردات از جیب همه مردم میرود
او با تاکید بر بازتوزیع شدن بنزین مطرح کرد: ما در ابتدا باید بازتوزیع نماییم بدون اینکه در خصوص قیمت صحبت کنیم. سیستم توزیع سهمیه بنزین را به جای خودرو بر روی خانوار پیاده کنیم. یکی از رویکردهای برنامه هفتم هم این است که نگاه خانواده محور دارد. میتوانیم بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر برای هر کد ملی در نظر بگیریم. در کیش نمونه واقعی از جامعه حضور نداشت. پول واردات از جیب همه مردم میرود.
۶۰ درصد فرصت صرفهجویی ما در بخشهای حاکمیتی است
شریعتی درباره استفاده مردم از خدمات ثانویه گفت: ضریب سبد مصرفی خدمات ثانویه حمل و نقل برای دهک دهم بیشتر از دهک یکم است. میزان استفاده از یارانه ثانویه ۳ الی ۴ برابر بوده ولی یارانه مستقیم با توزیع ناعادلانه تقریبا ۳۰ برابر است. باید وضعیت فعلی را بازتوزیع کنیم. مردم مقصر افزایش مصرف در بعضی از حوزهها نیستند. ۶۰ درصد فرصت صرفهجویی ما در بخشهای حاکمیتی، دولتی و شرکتهای دولتی است و اتفاقا مردم بیشترین همکاری را دارند. بر اساس آمار وزارت دفاع، ۶۵ درصد خانوارها بالای پنج خودرو دارند و عموم مردم یک یا دو خودرویی هستند و ۵۰ درصد خانوارها هم خودرو ندارند.
ارزش بورسی خودروسازان ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است
شریعتی افزود: ارزش بورسی خودروسازان ما ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است. طبق آمارهای یکی دو سال گذشته، تقریبا حدود یک میلیون خودرو هم در سال تولید میشود. طبق محاسبات انجام شده یک فرصت ۳ میلیارد لیتری در سال برای مصرف است. چه در بحث اصلاح واردات و چه در فرآیند خودروسازیها، میتوانیم مصرف را به یک سوم کاهش دهیم که تقریبا ۶۰ هزار میلیارد در سال میشود. کمتر از سه سال میتوانیم معادل ارزش بورسی خودروسازان را بازگردانیم.
امکان بهرهمندی از منافع صادراتی بنزین در صورت صرفهجویی مردم