گزارش مکتوب؛
خدمات هما در پنجره واحد هوشمند، مطلوب نیست
بنابر اعلام سازمان فناوری اطلاعات، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران جزو دستگاههایی است که کمترین میزان ارائه خدمات الکترونیک به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را دارد.
به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما، هزاران خدمت دستگاههای دولتی و بخش عمومی، هم اکنون در یک پنجره اینترنتی به نام پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه میشود و آنطور که رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات میگوید: ۵ هزار و ۲۰۰ خدمت شناسنامه دار و تمامی مجوزها در این پنجره قابل دسترس کاربران است.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای آسان شدن راههای دسترسی مردم به خدمات دولتی و عمومی راه اندازی شد تا از مراجعه مردم به سامانههای متعدد نهادها جلوگیری شود.
جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره میگوید: یک بار احراز هویت کاربران و ورود یکپارچه به تمامی سامانههای دستگاههای اداری دولتی، مدنظر بود که در حال حاضر پیاده سازی شده است.
طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ همه دستگاهها موظف به ارائه صد درصد خدمات خود در این پنجره هوشمند تا پایان آبان ۱۴۰۲ بودند، اما بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تنها ۶ درصد خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت ارائه کرده است.
فاطمه اردیبهشت، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت هما در این باره به خبرنگار ما گفته: در آن مقطع، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تارنما یا همان وب سایت منظمی نداشت و به همین دلیل تنها یک خدمت که خدمات آموزش الکترونیک هما است را در این پنجره ارائه کردیم.
این درحالی است که ارائه خدمات فرودگاهی (هندلینگ) به مسافران، انجام امور بیمه خسارت بار، انجام امور بیمه خسارت جامه دان، انجام امور مربوط به جبران خسارت ناشی از تاخیرات و ابطال پروازها، انجام امور مربوط به رابطه آژانسها با یاتا، انجام امور مربوط به سیستمهای فروش بلیت و آژانسها و فروش بلیت از خدماتی است که طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات باید در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه شوند.
مواردی که مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات هما در باره آن میگوید: هندلینگ مسافر یک کار کاملا فیزیکی و غیر الکترونیکی است و در فرودگاه و به صورت حضوری انجام میشود.
وی ادامه میدهد: موضوع دیگر جبران خسارت ناشی از تاخیرات است که در صورت تاخیر زمانی، خسارت به مسافر پرداخت میشود و قابلیت الکترونیکی شدن ندارد.
اردیبهشت درباره خسارت بار همراه مسافر هم میگوید: این خدمت را به صورت نیمه الکترونیکی ارائه میدهیم و تمام الکترونیکی نیست و نمیتواند در میز خدمت قرار گیرد ضمن اینکه بحث اطلاع رسانی با توجه به اینکه یک مبدا داخلی دارد، به صورت تلفن و پیامک انجام میشود، همچنین ارائه مجوز دسترسی به آژانسها هم مخاطب عام ندارد و مخاطب خاص دارد از این رو نمیتواند در میز خدمت قرار گیرد.
هما در حالی این دلایل را میآورد که به گفته وزیر ارتباطات برخی از این دلایل از جمله اینکه مشمول نیستیم، قابل قبول نیست چرا که فرآیندها طی شده است مگر اینکه دستگاه مربوطه اعلام کند زمان تعیین شده در قانون کافی نیست.
بر همین اساس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تا پایان آذرماه خدمات خود را در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه خواهد کرد.
طبق ماده ۹ قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی، متخلف یا مستنکف از اجرای این قانون، مشمول مجازات انفصال از خدمت و حبس تعزیری میشود.