صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
پيوندها
بانک صادرات
هواپيمايي قشم
بيمه پارسيان
ايران خودرو
بانک گردشگري
بانک ملي
کوير موتور
لاماري
کوير موتور

«سینماحقیقت» برای سینمای مستند کافی نیست

کارگردان مستند «دنیای وحشی زاگرس» می‌گوید: جشنواره فیلم فجر فقط متعلق به سینمای داستانی نیست، متعلق به همه سینمای ایران است و مستندسازان حق دیده شدن در آن را دارند.

به گزارش جهانی پرس، فرشاد افشین‌پور که با فیلم‌های متعددی نظیر «زندگی در قلب دنا» «پرندگان در سرزمین برف و آفتاب» «سفر به آمادای» و «دنیای وحشی زاگرس» و در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است و رکورددار حضور در جشنواره فجر و کسب سیمرغ در جشنواره است، درباره اهمیت سینمای مستند گفت: پتانسیل سینمای مستند ما بسیار بالاست و کمیت فیلمسازان مستند کشورمان نسبت به دیگر کشورها بیشتر است، وجود مشکلات و معضلات بسیار در کشور از مشکلات زیست محطی و اجتماعی گرفته تا مشکلات سیاسی، باعث می‌شود که دغدغه های بسیاری بوجود بیاید و افراد بسیاری روی به مستندسازی آورند.

او ادامه داد: به دلیل این ظرفیت جشنواره «سینماحقیقت» برای نمایش آثار مستندسازان کافی نیست چراکه این رویدا فقطد تعداد محدودی از فیلم‌ها را می‌پذیرد. با توجه به تعدد فیلمسازان، باید تعداد آثار پذیرفته شده در آن بالا برود، مدت زمان برگزاری را طولانی‌تر شود و معاونت سینمایی وزارت ارشاد و مدیران مرکز گسترش هزینه آن را بپذیرند. مستندسازان خیلی از معضلات را می‌توانند در قالب جشنواره به نمایش بگذارند که حتی به نفع نطام و مراکز دولتی‌ست، متاسفانه «سینماحقیقت» در دهه گذشته با حذف بخش‌های متنوع و خلاصه کردن آثار به سه بخش کوتاه، نیمه‌بلند و بلند محدودیت فراوانی را ایجاد کرده است‌.

افشین‌پور تاکید کرد:  این مسائل لزوم وجود جشنواره دیگری در کنار «سینماحقیقت» مثل جشنواره فیلم فجر را آشکار می‌کند تا فیلم‌هایی که مهجور مانده، جایزه نگرفته‌ و فرصت دیده شدن را نداشته اند، به حق خود برسند. جشنواره فیلم فجر فقط متعلق به سینمای داستانی نیست بلکه متعلق به همه سینمای ایران است و مستندسازان نیز حق دیده شدن در آن را دارند.

کارگردان «دنیای وحشی زاگرس» که سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر را کسب کرده است خاطرنشان کرد: متاسفانه در جشنواره فوق تبعیض زیادی میان فیلم‌های داستانی و مستند ایجاد شده است، این تبعیضات از همان روز اول و از روی فرش قرمز آشکار می‌شود؛ بدین صورت که به فیلم‌های داستانی بالای 40 الی 50 کارت ورود می‌دهند اما فیلم‌های مستند تنها می‌توانند یک کارت داشته باشند که اصلا منطقی نیست.
آخر مگر فیلم مستند دستیار، تصویربردار، تدوینگر، آهنگساز و سایر عوامل ندارد..؟؟

کارگردان «دنیای وحشی زاگرس» افزود: در بحث نمایش و اکران نیز مستندها در سالن‌های اصلی نمایش داده نمی‌شوند که این مساله باعث می‌شود تمامی اصحاب رسانه و دوربین‌ها از پوشش فیلم‌های مستند دور شوند و چیزی از سینمای مستند دیده نشود. همچنین تعداد فیلم‌های مستند راه‌ یافته در جشنواره فیلم فجر کم است و باید همچون گذشته به ۱۱ فیلم ارتقا داده شود. این جشنواره پشتوانه مالی مناسب تری نسبت کبه جشنواره سینماحقیقت دارد و در بازه زمانی طولانی تری نسبت به جشنواره سینماحقیقت برگزار میشود و مسئولان جشنواره باید از این ظرفیت حتما استفاده کنند و مستندسازان را از حضور در جشنواره محروم نکنند. در بخش مصاحبه‌های خبری و رسانه ای نیز تمامی فضا در اختیار فیلم‌های داستانی‌ است که این تاسف اور است. مساله مهمی که می‌تواند در دیده شدن و مطرح شده فیلمسازان مستند، تاثیرگذار باشد.


افشین‌پور خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تعداد سیمرغ هایی که در جشنواره فجر به فیلم‌های مستند داده می‌شد، شامل سه سیمرغ (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین دست آورد فنی و هنری) بود اما در حال حاضر این تعداد به یک سیمرغ (بهترین فیلم) کاهش یافته است که برای سینمای مستند ناکافی است. این موارد باید در جشنواره فجر اصلاح شود و برای این مشکلات فکری شود.

او در پایان بیان کرد: هرچقدر از اهمیت جشنواره فیلم فجر و سینمای مستند بگویم کم گفته‌ام چراکه هیچ جشنواره‌ای همچون فجر این تعداد مخاطب و بیننده را ندارد. باتوجه به همه اینها، باید مشکلات موجود را به صورت فوری حل کنیم تا مستندسازان همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۳۰۴۸
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۱/۱۱     ساعت: ۱۰ : ۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۵ آذر
  • ٢٣ جمادي الاولي ١٤٤٦
  • Nov 25 2024