نگاهی به تاریخ جهان در مجموعه نمایشی «هیس هیچی نیست»
مجموعه نمایشی «هیس هیچی نیست» نخستین محصول مرکز نوجوان سوره ، اثری است که مخاطب را به دل تاریخ می برد.
به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما، در این مجموعه با نگاهی طنزآمیز به تاریخ جهان، حدود ۷۰ شخصیت، روایتها و خرده روایتهای این مجموعه را پیش میبرند.
آقای حمید رضا عطارد تهیه کننده این مجموعه با حضور در استدیوی شبکه خبر در خصوص چرایی ساخت این مجموعه گفت: کتابی چاپ شد از سوره مهر در ارتباط با سرنوشت استعمار بخشی از تاریخ، خیلی استقبال شد چون اولین بار بود که تاریخ به زبان مورد پسند نوجوانان به نگارش در آمد و پیرو ایجاد یک پیوست فرهنگی، سازمان سینمایی سوره تصمیم گرفت که این را به یکی از محصولات فرهنگی تبدیل کندو یک پویش را سازمان تبلیغات با عنوان «هیستوری» رفت و این اولین مجموعه نمایشی که با تصمیم سازمان سینمایی سوره برای مخاطبان نوجوان تولید شده است.
آقای عطارد در خصوص نحوه شکل گیری کتاب به مجموعه نمایشی گفت: چند دغدغه اصلی وجود داشت اول این که در گفتگو با کارشناسانی که در حوزه تاریخ کار میکردند معتقد بودند که برای تاثیرگذاری تاریخ حتما باید ترتیب و توالی حفظ شودکه این مولفه اصلی ما بود، از طرفی ما مخاطب نوجوان را داشتیم که تا به حال تجربه دریافت محصول نمایشی در حوزه کار تاریخی را نداشت و با خصوصیاتی که این گروه از مخاطب ما دارد، فضای طنز را میپسندد و ما در بستر طنز ارائه دادیم و مطالب فراوان بود و گنجاندن آن در یک مجموعه ای۲۵ دقیقه ای کار بسیار سختی بود، به همین علت ما به فرم متناسب با مخاطب رسیدیم که شاید اولین بار در سیما اتفاق میافتد و آن روایت تاریخ به زبان طنز به صورت اپیزودی که آیتمی است، مخاطب ما قصه دوست دارد در صورتی که در کشورهای خارجی این تجربه کمتر وجود دارد، آنها در یک قسمت مطالب زیادی را عنوان میکنند، ما هم میخواهیم مطالب زیادی راعنوان کنیم، اما برای مخاطبی که قصه را دوست دارد یک فضایی را ایجاد کنیم که بپسندد و بعد بشنود که ما چه میگوییم، رسیدیم به این فرم که اپیزودی باشد، که فرم جدید و متفاوتی است.
وی در خصوص سختی روایت تلخی همچون برده داری گفت: بسیار چالش سختی بود که در بستر طنز بتوان چنین موضوع تلخی را روایت کرد ما مجبور بودیم که دوز تلخی اینها را پایینتر بیاوریم اصل قصه را بتوانیم بگوییم که کار سختی بود در تیم محتوایی ما خیلی وقت گذاشتیم، تا بتوانند برسند به ساختاری که تلخی موضوع کمترشود و مخاطبان نیزبتوانند آن واقعه تاریخی را هم به درستی متوجه شوند.
عطارد در خصوص طراحی شخصیتها هم گفت: ما یک تعداد شخصیت ثابت و یک تعداد شخصیت متغیر متناسب با قصهای که تعریف میکنیم، داریم، کار ما مستند است و یک رفرنس تاریخی دارد، مخاطب ما نیاز دارد در طول این ۲۶ قسمت با یک سری از این شخصیتها ارتباط برقرار کند و بدانند که اینها چه کسانی هستند.
وی در خصوص تنها شخصیت عروسکی روباه در این مجموعه گفت: شخصیت روباه یک عقبه دارد در داستانهای کهن در حوزه استعمار، قصه روباه و کلاغ خیلی متناسب شرایط ما بود، راوی قصه ما کلاغ و روباه بودند دو شخصیت عروسکی که بتوانند موقعیت فانتزی ما را به دوش بکشند سر ضبط به این نتیجه رسیدیم که عروسک کلاغ را کنار بگذاریم و به جای آن شخصیت رئال بیاوریم، البته این دغدغه را داشتیم که مبادا در کار اعوجاجی ایجاد کند، ولی خدا رو شکر در پیش نمایشی که داشتیم بچهها با شخصیت روباه ارتباط خوبی برقرار کردند.
تهیه کننده مجموعه نمایشی هیس هیچی نیست ادامه داد: ما برای این که به فصل دوم کار برسیم منتظر این بودیم که کار پخش شود و بازخوردها را ببینیم و سپس به سراغ فصل جدید آن برویم ولی، چون دغدغه سازمان سینمایی سوره این بود که فاصله نیفتد و ما نگارش فصل دوم را آغاز کنیم ما نیاز داشتیم که قبل از این که به آنتن پخش برسد برای بچههای مخاطب هدف این کار را پخش کنیم و بازخوردهای ابتدایی را بگیریم و یک حدودی دستمان بیایید، بازخوردها بخشی نزدیک بود به آنچه که مد نظر ما بود و بخشی هم خیلی فراتر از آن بود و ما فهمیدیم که قدری در لحن و قدری هم در روایتها باید دستکاری کنیم که البته این تغییرات را در فصل بعدی اعمال میکنیم.
آقای عطارد در پایان در خصوص انتخاب بازیگران گفت: من از مسئولان تولیدات نوجوان سوره خواهش کردیم که این کار را از تهران بیرون ببریم در دهه ۷۰ کارهای طنزی تولید شد و استعدادیابی کردند و بازیگران جدیدی که الان جزء سوپر استارهای طنز هستند، محصول آن دهه است، اما دیگر این اتفاق نیفتاد، با توجه به این که سازمان سینمایی سوره در مراکز استانها هم فعالیت میکند، خواستیم که اجازه دهند ما به یک استانی برویم که در کنار این که یک مجموعه تولید میکنیم یک آورده جانبی هم داشته باشیم و استعدادهای جدیدی را هم بتوانیم معرفی کنیم.