صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

کمبود فیبر باعث تسریع پیری مغز می‌شود

نتایج تحقیقات علمی جدید حاکی از آن است که کمبود فیبر دلیل اصلی موارد حاد آلزایمر و زوال عقل است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری جهانی پرس-هانیه حیدری، دلیل پیری سریع مغز بسیاری از افراد کمبود فیبر است، نقصی در رژیم غذایی که توضیح می‌دهد چرا آلزایمر و زوال عقل از علل اصلی مرگ در بریتانیا هستند. این یافته‌ها حاصل تحقیقات امیلی لیمینگ، متخصص تغذیه و کیمبرلی ویلسون، روانشناس تغذیه است که در جشنواره علمی چلتنهام سال جاری مطرح شدند.
به گفته ویلسون، زوال عقل یک بیماری تخریب‌کننده عصبی است که منجر به از دست دادن حافظه می‌شود. این بیماری الگویی از پیری سریع مغز است. در این حالت روند پیری مغز با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که شمولیت این بیماری به همه افراد جامعه مرتبط می‌شود، نه فقط افرادی که زمینه ابتلا به آلزایمر را دارند.
بیشتر بزرگسالان از کمبود فیبر رنج می‌برند و این امر یکی از عوامل خطرناکی است که سرعت پیری مغز را افزایش می‌دهد. بیشتر مردم در بریتانیا دچار کمبود فیبر هستند. به گفته پژوهشگران، افراد برای سالم ماندن به حداقل ۳۰ گرم فیبر در روز نیاز دارند با این حال بزرگسالان در بریتانیا تنها ۱۹ گرم در روز فیبر مصرف می‌کنند. این در حالی است که بزرگسالان در آمریکا کمتر از ۱۵ گرم فیبر در روز مصرف می‌کنند.
چرا فیبر کافی در رژیم غذایی افراد وجود ندارد؟ گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر، دو برابر قیمت مواد غذایی کمتر سالم و کم فیبر مانند مواد غذایی فوق‌فراوری‌شده هستند. غذاهای فوق‌فراوری‌شده ۶۰ درصد از رژیم غذایی افراد در بریتانیا را تشکیل می‌دهد.
فیبر یکی از محافظ‌های نادیده گرفته شده مغز است. وقتی میکروب‌های روده از فیبر تغذیه می‌کنند، اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید می‌کنند. این اسیدها از پوشش روده محافظت می‌کنند اما می‌توانند وارد جریان خون شده و وارد مغز شوند. این اسیدهای چرب زنجیره کوتاه یکی از معدود مواردی هستند که می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند. این اسیدهای چرب از اتصالات درونی سد خونی مغزی محافظت می‌کنند و مانع از عبور مواد سمی و مضر می‌شوند.
حال سوال اینجاست که افراد در حال از دست دادن مزایای محافظتی اسیدهای چرب روی سد خونی مغزی هستند چون میزان فیبر دریافتی آنها در رژیم غذایی به شدت کاهش یافته است؟

 

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۳۴۷۲
تاریخ: ۱۴۰۳/۴/۳     ساعت: ۲۱ : ۳۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
  • ٤ ربيع الاول ١٤٤٦
  • Sep 08 2024