صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

«مبارک و خاتون پرده‌نشین» نمایشی درباره گذشت و فداکاری است

کارگردان «مبارک و خاتون پرده‌نشین» گفت: این اثر داستانی از عطار نیشابوری است که به شکل سیاه‌بازی اهمیت گذشت و فداکاری را یادآوری می‌کند.

به گزارش جهانی پرس، داود حسنلو، علی طربی کارگردان نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» در گفت‌وگو با جهانی پرس گفت: این نمایش را در سال ۱۳۸۷ برای جشنواره تئاتر ماه تولید کردم که با اجراهای متعدد در رویدادهایی چون جشنواره نمایش آیینی سنتی، جشنواره لبخند و جشنواره تئاتر استان تهران به جوایز متعددی در بخش‌های مختلف دست پیدا کرد و گروه نمایشی به تجربیاتی دست یافت که منجر به تغییرات این اثر برای به صحنه بردن در تماشاخانه سنگلج شد.
وی اظهار کرد: آنچه تا ۱۵ تیرماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است نسخه به‌روزشده اثری است که در سال ۱۳۸۷ اجرا شده است. در این اجرا سبک نمایش آیینی سنتی حفظ شده اما اجرا به گونه‌ای است که برای نسل جوان هم جذاب است.
 
کارگردان «مبارک و خاتون پرده‌نشین» درباره ویژگی این اثر بیان کرد: من نمایش ایرانی و سیاه‌بازی را خیلی دوست دارم و نمایشنامه «مبارک و‌ خاتون پرده‌نشین» هم از داستان‌های عطار نیشابوری است که داود فتحعلی بیگی آن را تبدیل به نمایشنامه کرده است. این اثر یک نمایش ایرانی سیاه‌بازی است و گره‌هایی در متن دارد که توجه من را برای اجرا روی صحنه جلب کرده است.
وی ادامه داد: نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» داستان مردی است که زندگی و همسرش را برای سفر به مکه به برادر خود می‌سپارد اما در غیبت مرد یکسری مشکلات بوجود می‌آید که دیدنی است.
طربی تاکید کرد: در این نمایش شخصیت «سیاه» یادآور اهمیت گذشت و فداکاری است. در نمایش نشان داده می‌شود که انسان با گذشت هر اشتباهی را می‌تواند ببخشد و از گناه دیگران بگذرد.
وی درباره بازخورد مخاطب نیز تشریح کرد: تاکنون مخاطب از سالن بیرون رفته است و در نظرسنجی هم رضایت زیادی ار تماشاگر گرفته‌ایم.
او درباره تمدید این اثر نیز گفت: باتوجه به آغاز محرم و پیش رو بودن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) امکان تمدید به بعد از ماه صفر موکول خواهد شد که یا در تماشاخانه سنگلج یا سالن نمایشی دیگر خواهد بود. البته این امر هنوز به قطعیت مشخص نشده است.
طربی با اشاره به مشارکت حوزه هنری در تولید لین نمایش بیان کرد: تمرینات نمایش همگی در حوزه هنری انجام شده و ما در تلاش هستیم که از نظر مالی حمایتی از حوزه هنری بگیریم چراکه در پروسه تولید طراحی دکور و طراحی لباس و... انجام شده است و در این دوره نیاز به حمایت برای اجرای صحنه‌ای داریم.
وی درباره تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی در  نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» نیز گفت: ما در تئاتر تهیه‌کننده واقعی کم داریم، برخی به عنوان تهیه‌کننده می‌آیند که حمایتی از گروه نمایش انجام نمی‌دهند و صرفا حمایتشان به محل تمرین محدود می‌شود و قراردادی با بازیگر می‌بندند که شاید در آخر هم به تسویه مالی نرسد اما امیرحسین شفیعی جزو تهیه‌کنندگانی است که حتی اگر صحبتی هم داشته باشد به آن عمل خواهد کرد. او کار خود را بلد است و همین خیال گروه اجرایی و کارگردان را راحت می‌کند.
این کارگردان تئاتر  در پایان درباره مشکلات گروه‌های نمایشی بیان کرد: هنرمندان تئاتر با مسائل و مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که اگر عاشق  تئاتر نباشند نمی‌توانند در این مسیر به فعالیت خود را ادامه دهند. به زبانی دیگر به قدری ساخت نمایش سخت شده که خیلی از افراد تمایلی به تولید تئاتر ندارند و نمایش‌های امروزی قدرت نمایش‌های قدیم را ندارند. همچنین گاه یک گروه به دلیل عدم حمایت مطلوب نمی‌تواند طراحی یا دکور خوبی داشته باشد بنابراین طبیعتا در تولید و اجرا ضعیف خواهد بود. ضمن اینکه دستمزد بازیگران حرفه‌ای به قدری بالاست که بعضی از کارگردانان مجبور می‌شوند از بازیگرانی که سابقه کار کمتری دارند استفاده کنند. این در حالی است که بازیگران نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» از ۱۷ سال گذشته در یک گروه با هم همکاری داشته‌اند و در این مدت همیشه افرادی به ما اضافه شده‌اند.
گفتنی است، نمایش«مبارک و خاتون پرده‌نشین» حدود ۷۵ دقیقه است و تا ۱۵ تیرماه هر روز ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۳۵۵۵
تاریخ: ۱۴۰۳/۴/۸     ساعت: ۱۹ : ۵۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
  • ٢٤ ذو الحجه ١٤٤٥
  • Jul 01 2024