صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
گفت و گو با محمد مبارکی، خواننده پاپ:

به کاری که می کنم ایمان دارم

محمد مبارکی خواننده عرصه پاپ از کودکی موسیقی را دنبال کرده و همزمان با ورزش به دنبال این هنر نیز بوده است.

به گزارش جهانی پرس، مبارکی خواننده است، ترانه سرا و آهنگساز است و ورزش برایش از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. اهمیت ورزش برای او به قدری بوده که توانسته در این حرفه موفقیتهایی به دست آورد.

کشتی، رشته اصلی او در ورزش است
و مدال هایی نیز در این رشته کسب کرده است.

در سال ۱۳۸۸  در باشگاه فجر ورامین تمرین می‌کرده و عضو ثابت تیم منتخب کشتی ازاد منطقه ورامین بوده است.
موسیقی نیز برای او از جدیت بالایی برخوردار است تاکنون قطعات بسیاری را تولید و منتشر کرده که برخی از آنها با نام هنری او یعنی محمد شایسته و برخی دیگر که مربوط به زمان حال است با نام اصلی او (محمد مبارکی ) منتشر شده اند‌.
مبارکی پیش از این با نام هنری شایسته فعالیت می کرده است.

«اتفاقی»، «آروم،آروم»، «سوال»، «خیلی ممنون»، «تهی»،«اشتباهی»، «تصمیم جدایی»، «حال بد»، «بی جنبه نباش»، «قتل عمد» و…. برخی از تک‌آهنگهای اوست.
با محمد مبارکی گفتگو کرده ایم:

*محمد مبارکی چرا کم کار شده است؟
واقعیتش این است که کم کار نیستم . اما چون در طول زندگی هنری ام با دو نام فعالیت داشته ام،اینطور به نظر می آید که کم کار شده ام. پیش از این با نام محمد شایسته که وام گرفته از نام هنری برادرم بود ،فعالیت می کردم و بعد به این نتیجه رسیدم که مستقل باشم و کارخودم را زیر سایه نام خودم انجام بدهم.
وگرنه که با نام محمد شایسته نیز کارهای بسیاری در مارکت موسیقی وجود دارد.

*تغییر نام و عنوان برایتان ریسک نبود؟ به هر حال با آن نام نیز مخاطبان خود را داشتید .

ریسک که بود ولی این ریسک را پذیرفتم و پذیرفتم که از جایی شروع کنم که خودم باشم . این خودم بودن از هر چیزی برایم اهمیت بیشتری داشته و دارد. همین که به نام خودم صدایم بزنند،برایم لذت بخش است.

*برای نزدیک شدن به مارکت موسیقی چه تمهیداتی در نظر گرفتید؟

جامعه شناسی منطقه جغرافیایی برای یک هنرمند ،یک‌موزیسین،یک فیلمساز و... موجب نزدیکی او به مخاطب می شود. این نزدیکی به مخاطب که اصلی ترین جز مارکت موسیقی است، لازمه کار هر کسی است که قصد ماندن در عرصه هنر را دارد. من از میان مردم آمده ام و سعی کرده ام حرف دل آنها را بزنم و با آنها ارتباط تنگاتنگی برقرار کنم. همین کافی است تا مارکت موسیقی با من همراه شود.

*فکر می کنید موفق عمل کرده اید؟

وقتی به پشت سرم نگاه می کنم، می بینم تمام کارهایی که انجام داده ام، یک جایی از کارم به دردم خورده است. برای همین جزییات را در نظر می گیرم و به کمک همین جزییات و پرداختن به آنها سعی کرده ام موفقیت خود را تضمین کنم. فکر می کنم تا حدودی موفق عمل کرده ام.


*شغل و هنر برادرتان چقدر در پیشرفت و موفقیت تان دخیل بوده است؟

اگر بگویم دخیل نبوده، راست نگفته ام. به هر حال از او و هنرش کمک گرفته ام . هر جا نیاز به کمک ‌و همفکری داشته ام، همراهم بوده و کمکم کرده است. به هر حال وجود یک هنرمند در یک خانواده تاثیر خود را می گذارد.

*فکر می کنید جامعه موسیقی ایران در مقایسه با دیگر جوامع چه تفاوتی با هم دارند؟

موسیقی در کشورهای دیگر جایگاه ویژه ای دارد در حالی که در ایران اینطور نیست . همین که حق کپی رایت در ایران رعایت نمی شود، یعنی یک هیچ از کل دنیا عقبیم. در همه جای دنیا شما اگر آهنگی داشته باشید که از آن حتی در آسانسور هم استفاده شود، تا آخر عمرتان بیمه می شوید و برایتان درآمدزاست.‌چون از پخش آن مبلغی برای شما واریز می شود. اگر آهنگتان در رادیو پخش شود، بازهم شما درآمد دارید و ذینفع هستید. اما در ایران حتی اگر آهنگتان را کاور و بازخوانی کنند، اتفاقی نمی افتاد و آب از آب تکان نمی‌خورد.

موسیقی در کشورهای دیگر جایگاه ویژه ای دارد در حالی که در ایران اینطور نیست . همین که حق کپی رایت در ایران رعایت نمی شود، یعنی یک هیچ از کل دنیا عقبیم. در همه جای دنیا شما اگر آهنگی داشته باشید که از آن حتی در آسانسور هم استفاده شود، تا آخر عمرتان بیمه می شوید و برایتان درآمدزاست.‌چون از پخش آن مبلغی برای شما واریز می شود. اگر آهنگتان در رادیو پخش شود، بازهم شما درآمد دارید و ذینفع هستید. اما در ایران حتی اگر آهنگتان را کاور و بازخوانی کنند، اتفاقی نمی افتاد و آب از آب تکان نمی‌خورد.
*چه راه حلی برای بهبود اوضاع کنونی پیشنهاد می کنید که سازنده باشد؟

هنر را ارزشمند بدانیم. هر هنرمندی برای هنری که دارد، سالها زحمت کشیده است.
مثل این می ماند که شما به مطب یک پزشک بروید و برای ۱۰ دقیقه ویزیتی که می شوید پرداختی نداشته باشید و توقع داشته باشید که حق ویزیت ندهید. توجیه هم این باشد که ۱۰ دقیقه ،زمانی نیست که اینقدر هزینه بابتش پرداخت شود! این در حالی است که آن پزشک تخصص خود را خرج می کند و پول تخصص و سالها رنج و زحمت خود را می‌گیرد . هنرمند هم سالها زحمت کشیده و بابت هنرش هزینه پرداخته است و باید از آن درآمد هم داشته باشد.
توصیه ام این است که حق هنرمند و هنرش به خوبی و تمام و کمال ادا شود تا انگیزه برای کارهای بهتر و بیشتر ایجاد شود.

*از برنامه های پیش رویتان بگویید.
تصمیم دارم بعد از انتشار آلبوم نسبت به برگزاری کنسرت خود اقدام کنم.
این پروسه شاید کمی طولانی باشد،اما شدنی است .
از هم اکنون برنامه می چینم تا شاهد چنین اتفاق خوشایندی باشم‌.
امیدوارم موفق شوم.

*به اینکه موسیقی در ایران به یک هنر لاکچری تبدیل شده اعتقاد دارید؟

بله ؛ اعتقاد دارم. متاسفانه موسیقی بیش از سایر هنرها به سمت لاکچری شدن رفته است. بلیت یک کنسرت در خوشبینانه ترین حالت حدود ۵۰۰ هزارتومان است. یک خانواده ۴ نفره برای تماشای آن باید بالغ بر دو میلیون هزینه کنند تا بتوانند شاهد یک اجرای زنده باشند. هر کسی توانایی مالی اینچنینی ندارد که بتواند هزینه کند . برای همین اغلب کسانی که توانایی مالی دارند می توانند کنسرت بروند و کم کم این هنر می رود که از سبد فرهنگی عوام و بخصوص قشر کم درآمد حذف شود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۳۵۷۹
تاریخ: ۱۴۰۳/۴/۱۱     ساعت: ۹ : ۴۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
  • ٢٦ ذو الحجه ١٤٤٥
  • Jul 03 2024