صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

توجه بنیاد آیه های ایثار و تلاش به نقش زنان

نشست خبری و رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر با حضور فرحروز فاتحی رئیس، ناصر باکیده دبیر جشنواره به همراه فرهاد قائمیان رئیس هیات داوران و خانواده شهید قاضی خانی برگزار شد.

به گزارش جهانی پرس، فرحروز  فاتحی رئیس  پنجمین جشنواره کوثر  درباره این جشنواره توضیح داد : بعد از پیروزی انقلاب نقش های فرهنگی از زنان را دیدیم و امروز شرایط زنان، آزادی و حضور آنها و رشد علمی وفرهنگی آنها را می بینیم. در بحث سینما فعالیت هایی انجام شده است؛ بیشتر فیلم ها به شهادت و حضور رزمندگان پرداخته است اما بیشتر باید به نقش زنان توجه شود ما به منظور پاسداشت ایثارگران جشنواره کوثر را در بنیاد آیه های ایثار وتلاش برگزار می کنیم   که این بنیاد برگزار کننده جشنواره است؛ لاجوردی، افتخاری و زهیری از اعضای هیات مدیره بنیاد آیه های ایثار و تلاش است.

وی افزود: مقام معظم رهبری نشستی را در کنگره شهدای زنان مطرح کردند که شعارشان نه شرقی و نه غربی است؛ غرب امروز زن را در اختیار سرمایه داری قرار داده است برای همین بنیاد آیه های ایثار و تلاش تشنه الگوهای جدید است. ما امروز در حمایت از غزه خانمها را می بینیم بر همین اساس وظیفه داریم به این بخش مخصوصا در سینما توجه کنیم.بنیاد آیه های ایثار وتلاش به این بخش توجه دارد.

رئیس پنجمین جشنواره کوثر خاطر نشان کرد: در بخش کتاب، کتاب حضرت خدیجه را چاپ کردیم و همچنین کتابی را بر گرفته از خاطرات شهدا به نام پیک افتخار را چاپ کردیم که سازمان های غیر دولتی و دولتی در این زمینه  به ما کمک کردند.

در ادامه فرهاد قائمیان رئیس داوران جشنواره گفت: از اینکه جشنواره فیلم کوثر بعد از 15سال دوباره دارد شکل میگیرد خوشحالم وقفه ای که در آن  افتاد به همت خانم فاتحی وباکیده رفع شد آنها تلاش کردند  تا این جشنواره به شکل گسترده وشکیل تر اتفاق بیافتد دیدم چگونه زحمت کشیدند که این جشنواره به نام حضرت زهرا شکل گرفت و من  از این بابت افتخار می کنم. به هر حال تصویر وسینما مهم ترین عامل برای شناخت اهداف این دوبزرگوار است  امیدوارم این اتفاق را در سال های بعد هم ببینیم. در فیلمهای دفاع مقدس باید به جایگاه زنان بیشتر توجه شود تا بدانیم شهدایی که جان خود را گذاشتند پشتیبانشان همین بانوان بودند.

وی در ادامه اعضای هیات داوران را نام برد و در این باره توضیح داد: اعضای هیات داوری بخش فیلم‌های مستند‌ مهناز مظاهری، سعید توکلیان، حمیدرضا مدقق، مهدی عظیمی و جمال شورجه، اعضای هیات داوران بخش بین الملل خانم اروی جمال از لبنان، خانم الهام سلطان از سوریه و فرهاد قائمیان، پرویز فارسیجانی، فاطمه فراهانی، اعضای هیات داوران مسابقه سینمای ایران  نادره ترکمانی، محمد حسین لطیفی، عبداله یاکیده، محسن علی اکبری، مهدی سجاده چی هستند.


امیری طراح  پوستر در ادامه گفت: باعث خوشحالی بود که با گروه حرفه ای کار کردم در تصویر بانوی محجبه را به تصویر کشیدم که از المان و نورهایی  استفاده کردم که سایه آن انعکاس پیدا کرد و رنگ بنفش هم چون نشان زنانگی و پاکی است را انتخاب کردم.

در پایان ناصر باکیده دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: قدم در راه اهداف شهدا از صدر اسلام تا امروز در نقطه محرم است طبیعتا استمرار آن در حوزه انقلاب تا کنون ادامه دارد و فعالیت سینمایی از این موضوع استثنا نیست، از سال 1388 تا امسال جشنواره کوثر متوقف شده بود؛ این سوال را دارم از مسئولین که از فعالیت سینمایی قافل بودند، اگر تلاش شد که از اسفند ماه به طور جدی به فراخوان جشنواره فکر کنیم و فیلم فیلمنامه را دریافت کنیم می خواهم به نکته آماری توجه کنیم ابتدا ما تلاش کردیم این جشنواره را که چرا غ های آن خاموش شده را احیا کنیم طبیعتا در طول فراخوان تا امروز  بحث الگوی زن سوم تمدن ساز را پیش رو داشته باشیم و فراخوان دادیم خواهش کردیم در قالب نشست ها به ما کمک کنند و موضوع را در حضور فیلمسازان به بحث گذاشتیم و دامنه آن را به دانشگاه‌ها بردیم و علاقه مندی رسانه ها را داشتیم و همچنان معتقد هستیم برای اینکه این موضوع را احیا کنیم نباید اکتفا کنیم به اینکه در یک مدت زمانی فیلم ها را جمع آوری کنیم. ما نشستی با حضور بانوان داشتیم که نقاط قوت وضعف کنکاش شد،ما این نگاه را داشتیم تا آسیب های سینمایی مرتبط با موضوع را بررسی کنیم در اعلام فراخوان نگاه به بخش سینمایی داشتیم فرصتی را از سال 1395 را تعریف کردیم تا یک الی دو دوره سینمای ایران را کنکاش کنیم نگاه جدی به حوزه بین الملل داشتیم تا بتوانیم سینمای مورد علاقه خود را رصد کنیم. بخشی از فعالیت ها به رصد کردن و بخشی هم رسانه ای بود و توانست فراخوان خود را در اقصی نقاط فعال کند
طبیعتا جشنواره نسبت به ظلم و ستم شکل گرفته نمی تواند بی تفاوت باشد و بخش ویژه ای را در این حوزه باز کردیم در کنار آن بسیاری از کارشناسان معتقدند می توانند بحث حجاب و عفاف را زیست کنند.

جشنواره کوثر در دوره قبل آثار 135 تانیه ای داشت که همیاری و مشارکت عفاف و حجاب وزارت کشور شکل گرفت. در بخش ملی 121 عنوان فیلم ارسال که 23 فیلم توسط خانمها تولید شده این سوال است که چرا فعالیت خانمها کمتر است در بخش داوری سعی کردیم از 35 داور 11 نفر از بانوان وهنرمندان که دارای سابقه هستند استفاده کنیم یعنی 31 درصد خانم ها بود. در بخش فیلم نامه 17 فیلمنامه متعلق به خانم ها است که در بخش تولید حامیان پاسخ ما را دهند در بخش بین الملل 31 درصد فعالیت خانم ها است ولی در بخش ملی 19 درصد است.

لازم به ذکر است که جشنواره بین المللی فیلم کوثرما این نگاه را داشتیم تا آسیب های سینمایی مرتبط با موضوع را بررسی کنیم در اعلام فراخوان نگاه به بخش سینمایی داشتیم فرصتی را از سال 1395 را تعریف کردیم تا یک الی دو دوره سینمای ایران را کنکاش کنیم نگاه جدی به حوزه بین الملل داشتیم تا بتوانیم سینمای مورد علاقه خود را رصد کنیم. بخشی از فعالیت ها به رصد کردن و بخشی هم رسانه ای بود و توانست فراخوان خود را در اقصی نقاط فعال کند
طبیعتا جشنواره نصبت به طلم وستم شکل گرفته نمی تواند بی تفاوت باشد وبخش ویژه ای را در این حوزه باز کردیم در کنار آن بسیاری از کارشناسان معتقدند می توانند بحث حجاب و عفاف را زیست کنند.
جشنواره کوثر در دوره قبل آثار 135 تانیه ای داشت که همیاری ومشارکت عفاف وحجاب وزارت کشور شکل گرفت. در بخش ملی 121 عنوان فیلم ارسال که 23 فیلم توسط خانم ها تولید شده این سوال است که چرا فعالیت خانم ها کم تر است در بخش داوری سعی کردیم از 35 داور 11 نفر از بانوان وهنرمندان که دارای سابقه هستند استفاده کنیم یعنی 31 درصد خانم ها بود. در بخش فیلم نامه 17 فیلمنامه متعلق به خانم ها است که در بخش تولید حامیان پاسخ ما را دهند در بخش بین الملل 31 درصد فعالیت خانم ها است ولی در بخش ملی 19 درصد است

 

لازم به ذکر است که جشنواره بین المللی فیلم کوثر31 تیرماه در باغ کتاب برگزار می شود

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۴۸۷۱
تاریخ: ۱۴۰۳/۴/۲۷     ساعت: ۱۲ : ۴۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
  • ٤ ربيع الاول ١٤٤٦
  • Sep 08 2024