صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
پيوندها
بانک صادرات
هواپيمايي قشم
بيمه پارسيان
ايران خودرو
بانک گردشگري
بانک ملي
کوير موتور
لاماري
کوير موتور

معصوم یا معصومیت از دست رفته...

معصوم فیلمی با نامی پارادوکسیک که از همان سکانس ابتدایی حس ترس و تعلیق را به مخاطب القا می کند، ساخته شده است تا ژانر وحشت از کلیشه آدمکش جانی و ارواح سرگردان فاصله بگیرد.

به گزارش جهانی پرس، مریم اویسی- این فیلم که محصول کشور آمریکاست، به کارگردانی Michael Mohan در سال 2024 ساخته شده است. در فیلم معصوم بازیگرانی چون Álvaro Morte، Simona Tabasco، Sydney Sweeney، و... به ایفای نقش پرداخته اند.
می توان گفت که این فیلم با مدد گرفتن از روانشناسی یونگ، به خوبی گذر انسان از مرحله «معصوم» به «جنگجو» را نیز نمایش داده است.

سیدنی سویینی بازیگر نقش سیلویا و یعنی همان نقش اول داستان، با زیبایی بکر و چهره آرام، برای این نقش بهترین گزینه بود و سعی کرده است تا یکی از بهترین های خودش را در این فیلم به نمایش بگذارد.
فضای صومعه، دالان های تو در تو، بنایی که کیلومترها دورتر از شهر و زندگی اجتماعی بنا شده و زنانی که با انگیزه و هدف های مختلف، زندگی راهبه ای را به زندگی آزاد ترجیح داده اند، طراحی صحنه و استفاده از المان هایی نظیر تاریکی صحنه، رنگ های سرد و گریم بی روح  چهره های بازیگران، همه و همه توانستند به ترسناک بودن «معصوم» کمک کنند.

درون مایه داستان، حول محور کلیسا و تعصبات مذهبی ویرانگر می گردد و انگار می خواهد این پیام را منتقل کند که دین و افراط در مسیحیت همسو شدن با شیطان است.
 چنانچه در سکانس پایانی فیلم می بینیم که سیلویا که تاکنون چهره اش در هاله ای از نور و تطهیر بوده است حالا با یک صورت خون پاشیده، فریادهایی از سر خشم و انزجار می زند و نوزادی را به دنیا می آورد که نتیجه تعصبات شدیدش به مسیحیت است. پاره کردن بند ناف با دندان آن هم با خشونت برای این است که نشان دهد «سیلیویا »از هرچه به کلیسا و گذشته شومش در آنجا او را وصل می کند، متنفر است و دست آخر با کوبیدن تخته سنگی بر سر آن موجود، بدن، روح و هر چه که می تواند به آن موجود وابسته باشد را از بین می برد.

سیلویا که از ابتدای فیلم، شخصیت آرامی از خود نشان داده با رفتارها و آزارهایی که می بیند، تغییر کرده و کسی که به خاطر زندگی و زنده ماندن از یک حادثه، شکرگزار خدا و مسیح بوده است به یک گیرنده جان تبدیل می شود و انگار آمده است تا پاکسازی کند.

نکته مهم دیگر ، نوع کشتن افرادی است که دامن «سیلویا» را آلوده کرده و تقدس کلیسای مسیح را برای او ازبین بردند. تسبیح، صلیب، میخی که راهب دانشمند آن را مقدس می شمرد؛ همگی ابزار کشتن دشمنان مسیح به دست «سیلویا» شدند.

یکی از نقاط ضعف فیلم «معصوم» ، سوپرمن شدن یکباره «سیلویا» است. نقش اول داستان در حالی که روزهای پایانی بارداری خود را سپری می کند، بزن بهادری می شود که نه تنها زنان راهبه بلکه مردان قوی جثه را هم ازبین می برد. این موضوع تا حد زیادی برای بیننده غیرقابل باور است؛ گرچه در ژانر وحشت کم فیلم های پرفروش ندیده ایم که با همین خرق عادت ها، تبدیل به یک فیلم موفق شده اند.

و در آخر می توان گفت « معصوم» کسی که آمده بود تا از سادگی و خداباوری اش سواستفاده شود تبدیل شد به ناجی برای کلیسای مریض و تب زده که برای دوباره قدرت گرفتن و چپاول مردم، دست به هرکاری می زند. «معصوم» اثری ضد دین نیست، بلکه برای دین است و طعنه ای است به منفعت طلبان کلیسا..

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۵۷۲۵
تاریخ: ۱۴۰۳/۵/۲۵     ساعت: ۱۷ : ۵۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فرهنگ و هنر       زیرسرویس: بسته خبری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهريور
  • ١٦ ربيع الاول ١٤٤٦
  • Sep 20 2024