صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

منشا سیارکی که دایناسورها را کشت، کشف شد

شواهد جدید حاکی از آن است که سیارکی که باعث انقراض دایناسورها شد از ماورای سیاره مشتری آمده است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری جهانی پرس-هانیه حیدری،‌ ۶۶ میلیون سال پیش یک سیارک به خلیج مکزیک برخورد کرد و سیاره زمین برای همیشه تغییر کرد. این حادثه باعث انقراض و کشته شدن ۶۰ درصد از گونه‌های جانوری زمین از جمله دایناسورهای غیرپرنده شد.
حال شواهد جدیدی به دست آمده که نشان می‌دهد سیارکی که باعث انقراض دایناسورهای شد از محل بسیار دوری آمده است؛ یعنی فراتر از بخش‌های بیرونی منظومه شمسی.
 براساس نتایج تحقیقات جدید منتشر شده در ژورنال «ساینس»، این سیارک کشنده از دوردست‌های منظومه شمسی و فراتر از سیاره مشتری به زمین رسیده است. لحظه برخورد این سیارک به زمین، بین دوره کرتاسه و پالئوژن، در شیمی لایه‌های سنگ‌های مدفون شده زیر سطح زمین ثبت شده است.
در زمین‌شناسی این لایه از سنگ با نام «مرز K-Pg» شناخته می‌شود. دانشمندان در این لایه سنگی سطح بالایی از عناصر گروه پلاتین از جمله ایریدیوم، روتنیم، اسمیم، رودیوم، پلاتین و پالادیوم پیدا کرده‌اند. این عناصر در زمین کمیاب هستند اما در شهاب‌سنگ‌ها بسیار رایج به شمار می‌روند.
دانشمندان با نمونه‌گیری از لایه سنگی مرز K-Pg متوجه شدند که سطح بالای ایزوتوپ‌های روتنیوم در این سنگ‌ مشابه سطح زمین یا شهاب‌سنگ‌های دیگر نیست. درواقع این سطح از روتنیوم مشابه کندریت‌های کربنی فرازمینی است که نوعی سیارک تشکیل‌شده در فضای بیرونی منظومه شمسی است.
 

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۶۰۳۵
تاریخ: ۱۴۰۳/۵/۷     ساعت: ۱۱ : ۲۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور
  • ١٥ ربيع الاول ١٤٤٦
  • Sep 19 2024