صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

«آنک آن یتیم نظر کرده» مجموعه‌ای درباره رسول الله

کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» حاصل تحقیقات محمدرضا سرشار در متون معتبر تاریخی مرتبط با زندگی و سیره پیامبر ‌اسلام (ص)، در قالب داستانی و به لحنی شاعرانه است که در قالب چهار جلد با عناوینی چون «رمان زندگی پیامبر»، «از بعثت تا هجرت حبشه»، «سالیان سخت و هجرت بزرگ» به چاپ رسیده است.

به گزارش جهانی پرس - داود حسنلو، خبرنگار، در این کتاب که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر  شده نویسنده در پرداخت به سیره و زندگی حضرت محمد(ص) به منابع تاریخی استناد کرده، اما بهره‌گیری وی از تخیل در پرداخت احوال روانی شخصیت‌های فرعی و توصیف مکان‌ها و اشیاء، نیز به وضوح مشهود است.
نویسنده درباره انگیزه خود برای نوشتن این اثر می‌گوید: «فکر نوشتن این کتاب از سال ۱۳۵۹ در ذهن من افتاد. اولین موجبش این بود که می دیدم هیچ کتاب داستانی ارزشمندی در مورد زندگی پیامبر (ص) برای نوجوانان ما منتشر نشده است. دوم اینکه می دانستم که اگر چنین کاری صورت بگیرد، در نگاه خواننده ی نوجوانان این اثر نسبت به دین شان یک تحول اساسی مثبت به وجود خواهد آمد. ضمن آن که زندگی پیامبر ما آنقدر دلنشین و پرکشش است که جدا از جنبه ی الهی و دینی آن، به خودی خود، می تواند موضوع یک داستان بسیار جذاب و پرهیجان باشد. به شرط آنکه این موضوع، در دست یک نویسنده، به معنی درست کلمه، قرار بگیرد. و البته، طمعِ بردن ثواب و اجر آخرتی نیز، در این کار بی تاثیر نبود»
در بخشی از این اثر، با رویای عبدالمطلب شروع می‌شود و به او الهام می‌شود که چاه زمزم را حفر کند. او محل حفاری را در نزدیکی مکه که در خوابش به آن اشاره شده بود، پیدا می‌کند. قریش با حفر چاه مخالف هستند و از عبدالمطلب می‌خواهند که از این کار خودداری کند. در نهایت به توافق می‌رسند که نزد یک روحانی بروند و حکم او را بپذیرند. روحانی در حومه مکه زندگی می‌کند و چند نفر از اهالی قریش همراه با عبدالمطلب نزد او می‌روند. آنها در راه گم می‌شوند و در مخمصه وحشتناکی گرفتار می‌شوند، بنابراین به عبدالمطلب اجازه می‌دهند که چاه را حفر کند.عبدالمطلب در حین حفر چاه، گنجی را پیدا می‌کند. عرق از منافذ بدنش مانند رگه‌هایی ریز جاری می‌شود و در این هنگام، نفس او به شماره افتاده و احساس می‌کند هوایی برای نفس کشیدن وجود ندارد. او سعی می‌کند بلند شود و خود را بیرون بکشد. لیک، دست‌ها و پاهایش توان یاری دادن به او را ندارند. او نمی‌تواند کاری انجام دهد و فروپاشیده، دندان‌هایش را به هم فشار می‌دهد و فریادهایش را فرو می‌خورد...
دو مجلد «آنک آن یتیم نظرکرده» در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ به نگارش درآمد که جلد اول از تولد تا بعثت و جلد دوم از بعثت تا هجرت به حبشه را به خود اختصاص داده است. سال گذشته نیز پس از بیست و سه سال وقفه، مجلد سوم با عنوان «سالیان سخت» روانه بازار کتاب شد که سه فراز مهم محاصره سه ساله رسول اکرم(ص) و دیگر مسلمانان بنی‌هاشم در شعب ابی‌طالب، درگذشت حضرت خدیجه(س) و سفر پیامبر به طایف را شامل می‌شد. جلد چهارم از این مجموعه دربردارنده ۱۶ فصل است و از نظر تاریخی، از زمان برگزاری جلسه طراحی قتل پیامبر توسط سران قریش آغاز می‌شود، لیلهالمبیت، پناه گرفتن رسول الله در غار ثور، هجرت مخفیانه به مدینه و ماجرا‌هایی که در حین این هجرت پیش می‌آید، ورود و سکونت چند روزه در قریه قبا، و در نهایت ورود شکوهمندانه آن حضرت به مدینه را شامل می‌شود. البته، در این میان، دو معجزه شگفت شق القمر و معراج نیز، در خلال دیگر ماجرا‌های داستان آمده است.
این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره‌‌های کشوری قرار گرفت. که از آن جمله می‌توان به عنوان اثر برگزیده دومین جشنواره قصه‌های قرآنی، پیامبران و ائمه» (مربوط به بررسی کتابهای ده سال سال‌های ۱۳۷۴تا ۱۳۸۴) برای آن اشاره کرد.
همچنین با ترجمه این کتاب به زبانهای عربی، انگلیسی، اردو، ترکی استانبولی – به همت حوزه هنری – و چاپ مجلد اول ترجمه عربی آن در لبنان از سوی انتشارات دارالتراث العربی و رونمایی از این ترجمه در کویت و ورود به بازارهای کتاب عربی همچون عراق، مورد استقبال مخاطبان عرب زبان نیز واقع شد. همچنین چاپ ترکی استانبولی این اثر توسط حسن علیمی بکتاش ترجمه و منتشر شده است.

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۶۱۷۷
تاریخ: ۱۴۰۳/۶/۱۴     ساعت: ۱۱ : ۴۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور
  • ١٢ ربيع الاول ١٤٤٦
  • Sep 16 2024