مدیرعامل شاتل موبایل:
فیلترینگ اصلیترین چالش اپراتورهای موبایل
مدیرعامل شاتل موبایل گفت: از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۲ سرانه مصرف دیتای مشترکان این اپراتور تلفن همراه به طور متوسط ۴۳ درصد به صورت سالیانه رشد داشته و میزان مصرف دیتای در شبکه این اپراتور نیز در همین زمان با نرخ رشد سالیانه ۱۱۲ درصدی افزایش یافته است.
به گزارش جهانی پرس، آرش کریمبیگی در نشست خبری به مناسبت هفتمین سالگرد راهاندازی شبکه تلفن همراه شاتل موبایل با بیان این مطلب افزود: همچنین از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۲، میزان مصرف مکالمه در شبکه شاتل موبایل با شیب رشد ۳۵ درصدی و تعداد مشترکین شاتل موبایل با شیب رشد ۵۶ درصدی مواجه بوده است.
او اظهار داشت: خلق نخستین تجربه خدمات همگرای ثابت و سیار (FMC) در ایران، بهبود تجربه مشتری، تکمیل سبد محصول و پوشش جغرافیایی گستردهتر از جمله استراتژیهای تاسیس شاتل موبایل بوده است.
کریمبیگی با اشاره به اینکه پروانه شاتل موبایل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی Full MNNO است، تصریح کرد که این اپراتور اولین و تنها اپراتور موبایل دانش بنیان کشور است.
مروری بر عملکرد
او در تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی این اپراتور تلفن همراه کشور گفت: شاتل موبایل در بهمن ماه سال ۹۴ موافقت اصولی فعالیت خود را از رگولاتوری دریافت کرد و پس از عقد قرارداد با نخستین اپراتور میزبان در دی ماه سال ۹۵ در نهایت در اسفند ماه همان سال پروانه نوع اول اپراتور مجازی تلفن همراه را اخذ کرد و در همان زمان هسته مستقل شبکه و اتصال به اولین اپراتور میزبان پیادهسازی و سیمکارت تست به سازمان تنظیم مقررات تحویل شد.
کریمبیگی افزود: در شهریور ماه سال ۹۶ شبکه تلفن همراه شاتل موبایل به صورت رسمی راهاندازی و شش ماه پس از آن اتصال به دومین اپراتور میزبان برقرار شد و در سال ۹۷ برای اولین بار در ایران تیم شاتل موبایل توانست به تکنولوژی سیم OTA دست یابد، در همان سال ضمن راهاندازی خدمات همگرایی ثابت و سیار برای نخستین بار در ایران، سرویس نوآورانه شاتل موبایل پلاس بعنوان بستههای دیتای موقعیت محور را نیز راهاندازی کرد.
او، بهرهبرداری از سیمکارت هوشمند شاتل موبایل، عرضه سیمکارت سازمانی با برند اختصاصی، راهاندازی اولین سرویس موبایل کانکت ایران، راهاندازی سرویس انتخاب دستی شبکه رادیویی میزبان بر بستر USSD، راهاندازی امکان انتخاب دستی شبکه رادیویی اپراتور میزبان از طریق پنل سیستم مدیریت اینترنتی حساب و اپلیکیشن، عرضه آنلاین سیمکارت هوشمند با IP ثابت را از دیگر دستاوردهای نوآورانه شاتل موبایل، برای نخستین بار در ایران عنوان کرد.
کریمبیگی افزود: همچنین امکان انتخاب دستی شبکه رادیویی اپراتور میزبان از طریق اپلیکیشن، اضافه شدن سرویس پیامک خدماتی به سبد محصول، راهاندازی آزمایشی فاز اول 5G، ارتقای درجه دانش بنیان شرکت، راهاندازی فاز آزمایشی Device-OTA، عرضه رسمی فناوری 5G و راهاندازی آزمایشی فاز سوم سیمکارت هوشمند از دیگر دستاوردهای شاتل موبایل تا پایان تابستان سال ۱۴۰۳ به شمار میروند.
شاتل موبایل بزرگترین MVNO ایران و خاورمیانه
آرش کریمبیگی با اشاره به اینکه شاتل موبایل تنها Multi MNO کشور و بزرگترین MVNO ایران و منطقه محسوب میشود، گفت: طراحی و پیادهسازی داخلی بیش از ۲۶ محصول فنی با عنوان «ساخت شاتل موبایل»، ارائه اولین و تنها تجربه خدمات همگرای ثابت و سیار (FMC) در کشور، به دست آوردن دانش و فناوری مدیریت از راه دور سیمکارت برای اولین بار در ایران، اولین عرضهکننده فناوری موبایل کانکت در ایران، تنها اپراتور تلفن همراه دانش بنیان کشور و اولین عرضهکننده سرویس آیپی استاتیک روی سیمکارت در ایران بخشی از دستاوردهای شاتل موبایل به شمار میروند.
او، ویژگیهای برتر هسته شبکه مستقل شاتل موبایل را پیادهسازی بستری با قابلیت Multitenancy، استفاده از تجهیزات مخابراتی برمبنای SDN/NFV، بررسی و امکان توسعه سریع خدمات در حوزههای نوین IoT و M2M، همگرایی بین سرویسهای سیار و ثابت اعم از TDD-LTE، وایفای، ADSL و تلفن ثابت، پشتیباتی از VoBB و راهاندازی Converged BSS برای همگرایی نهایی دو حوزه ثابت و سیارعنوان کرد.
کریمبیگی افزود: شاتل موبایل امکان میزبانی از MVNOهای دیگر حتی اگر روی اپراتور میزبان دیگری باشند و توانمندسازی آنان بدون نیاز به ورود به حوزه فنی، امکان میزبانی از اپراتورهای دیگر در حوزه TDD-LTE و امکان پیادهسازی سرویس رومینگ با استفاده از تکنولوژی Multi-IMSI را دارد.
کریمبیگی، از ویژگیهای فناوری موبایل کانکت نیز به احراز هویت، مدیریت سطح دسترسی، مجوزدهی، تطبیق هویت، فرایند استفاده بسیار ساده از طریق سیمکارت، امنیت بالا نسبت به سایر روشهای احراز هویت، استفاده از اطلاعات دستگاه و شبکه برای تایید شناسه و جلوگیری از کلاهبرداری، تایید و صدور مجوز سریع برای عملیات و انجام عملیات بانکی حتی بدون نیاز به رمز یکبار مصرف اشاره کرد.
فیلترینگ و عدم افزایش تعرفه از جمله چالشهای پیش روی شاتل موبایل
مدیرعامل شاتل موبایل، بخشی از چالشهای پیش روی شاتل موبایل را دامنه فیلترینگ و ناامنی حاصل از فراگیری فیلترشکنها برای حریم خصوصی کاربران و عدم افزایش تعرفه خدمات دیتا، صوت و پیامک از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی، متناسب با نرخ تورم عنوان کرد.
او افزود: چالش تامین و انتقال ارز، مهاجرت نیروی انسانی، افزایش قیمت مودم و تجهیزات در بازار انحصاری به بهانه حمایت از تولید داخل، و زیان ناشی از تعرفه نیمبها و تقلبات مرتبط با آن و تحریمهای خارجی از دیگر چالشهای پیش روی اپراتورها بشمار میروند.
برنامههای آینده شاتل موبایل
آرش کریمبیگی در تشریح برنامههای پیش روی این اپراتور گفت: ارائه خدمات eSIM، VoLTE، پیامک امن، راهاندازی فاز دوم همگرایی خدمات ثابت و سیار، راهاندازی مرکز تماس اختصاصی و مستقل راهکارهای سازمانی، صادرات فناوری، راهاندازی فاز سوم خدمات سیمکارت هوشمند، ارائه خدمات ترابردپذیری شماره تلفن همراه (MNP) و ارائه خدمات رومینگ اقتصادی در دستور کار بزرگترین اپراتور MVNO ایران قرار دارد.
/پایان خبر/