صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
وحید صالحی داور فوتبال در زیر طاقی رادیو صبا عنوان کرد،

موانع و مشکلات فناوری کمک داور ویدیویی در فوتبال ایران

وحید صالحی داور فوتبال در زیر طاقی رادیو صبا عنوان کرد،لزوم آمادگی فوتبال ایران برای پذیرش VAR

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی رادیو صبا، «زیر طاقی» عنوان یکی از برنامه‌های ورزشی این شبکه رادیو است که با رویکرد تازه به مرور اتفاقات ورزشی و حواشی آن در هفته‌ای که گذشت می‌پردازد. این برنامه روزهای پنجشنبه ساعت ۱۸:۳۰ تقدیم مخاطبان می‌شود.

این برنامه که تلاش می‌کند با نقد طنازانه و اصلاح نکات منفی به ورزش ایران کمک کند، جمعه ۱۶ شهریور میزبان وحید صالحی داور فوتبال بود و به موضوع سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) و مشکلات ان پرداخت.

وحید صالحی داور فوتبال در این گفت‌وگوی صمیمی از موانع و مشکلات VAR در فوتبال ایران سخن گفت.
وی در ابتدا به واکنش طنز آمیز هواداران درباره ورود این سیستم اشاره کرد و گفت: در کنار شوخی‌هایی که با کمک داور ویدئویی می‌شود مردم دوست دارند با کلمه وار هم شوخی کنند و عناوینی چون وار پلاستیکی، وار تنظیم بازار، وار دل خوشکنی را در فضای مجازی به کار می‌برند اما در کنار این‌ها ما ورود این سیستم را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این سیستم به بهبود شرایط برگزاری مسابقات لیگ‌های برتر کمک کند.

داور فوتبال درخصوص مشکلاتی که بر سر راه این سیستم وجود دارد اظهار داشت: فناوری کمک داور ویدیویی یا همان VAR می‌تواند اشتباهات تاثیرگذار داوری در جریان مسابقات تا حد زیادی کاهش دهد اما ورود این سیستم باید الزاماتی داشته‌باشد.

صالحی ادامه داد: اگر قرار باشد کار بدون مطالعه قبلی و آمادگی زیرساخت باشد به هیچ وجه مطلوب نخواهد بود. مقدمه ورود این سیستم آموزش داوران است که به شکل مطلوبی باید انجام شود. اما در کنار حاشیه‌های این اردوی آموزشی که نبود زیر ساخت‌های آموزش داوری برای این موضوع بود، نبود امکانات مناسب برای اسکان و آموزش داوران نیز یکی از این مشکلات بود، که باید به سردرگمی و کمبود زمان برای آموزش و جانمایی این سیستم در لیگ‌های برتر هم اشاره کرد.

وی در پاسخ به پرسش امیر بیشه مجری این برنامه از درخصوص جانمایی این سیستم در لیگ‌های حرفه‌ای گفت: توسعه فوتبال با این سیستم نیازمند وقت، تجربه و آموزش است. همه اینها باید با حوصله و دقت جلو برود. به نظرم اگر قرار است VAR را با شرایط نامناسب و بدون آمادگی زیرساخت در فوتبال ایران داشته باشیم، خیلی جواب نمی‌گیریم.

داور فوتبال تصریح کرد: یهتر بود که این سیستم ابتدا در لیگ‌های استانی انجام می‌شد و داوران و هواداران نیز با این سیستم آشنا می‌شدند پس از آن وارد لیگ حرفه‌ای می‌شدیم. درواقع ما نیاز به یک مقدمه‌چینی برای این کار داشتیم که این اتفاق رخ نداد.

صالحی با تاکید بر لزوم اعتماد هواداران به این سیستم اظهار داشت: نباید مردم را به این موضوع بی‌اعتماد کنیم. اگر از ابتدا درست جلو برویم و به پروتکل‌هاییی که فیفا برای این سیستم تعریف کرده پایبند باشیم، ضریب خطایمان کاهش پیدا می‌کند و می‌توانیم از این سیستم درست استفاده کنیم وگرنه اشتباه ما در برخورد با این سیستم منجر به بی‌اعتمادی و نارضایتی هواداران می‌شود.

وی با اشاره به هزینه بالای راه اندازی این سیستم هم برای فوتبال ایران گفت: وقتی زیرساخت خوبی در فوتبال نداشته باشیم ناچاریم از سیستم‌های پیشرفته روز صرف‌نظر کرده سراغ سیستم‌های چینی بی‌کیفیت که نقایص زیادی دارند برویم و علی‌رغم رقم بالایی که برای پرداخت این سیستم صرف شده نتیجه چندان به دردبخور و منسب نخواهد بود.
این داور فوتبال با تآکید بر لزوم آموزش و ارتقای کیفی کار در فوتبال اظهار داشت: باید در این فرایند عاقلانه و هوشمندانه عمل کنیم. جزئیات زیادی را برای به کارگیری این سیستم باید در نظر بگیریم از حمل آن با تریلی از این استان به استان دیگر تا جانمایی آن و شرایط استاندارد اتاق VAR باید در شرایط استاندارد عمل کرد وگرنه نتیجه کار فقط هوادار را ناراضی‌تر می‌کند.
صالحی با مثالی در این‌باره توضیح داد: سیستم VAR بر اساس قوانین فیفا به ۸ تا ۳۲ دوربین مجهز جدا از دوربین‌های پوشش خبری تلویزیونی منتهی می‌شود و در این اتاق ۳ تا ۴ داور حضور دارند که به بازبینی لحظه به لحظه صحنه‌ها می‌پردازند و تکنیسین VAR هم در کنار آنها حضور دارد. این افراد باید دوره دیده باشند و تسلط کامل به شکل کار با این تکنولوژی داشته باشند. اما در بازی اخیر ۱۵ نفر در این اتق حضور داشتند و این آسیب زننده است.
«زیرطاقی» روزهای پنجشنبه ساعت ۱۸:۳۰ به تهیه کنندگی رضا عزتی و با اجرای امیر بیشه و علی زمانی تقدیم مخاطبان می‌شود،

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۶۲۱۸
تاریخ: ۱۴۰۳/۶/۱۷     ساعت: ۱۵ : ۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: ورزشی       زیرسرویس: ورزشی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهريور
  • ١٢ ربيع الاول ١٤٤٦
  • Sep 16 2024