صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

خوب دیدن و شنیدن لازمه تئاتر خوب است

نیما بیگلریان، مدرس تئاتر در کارگاه نمایشی «رویا و خیال» گفت: خوب دیدن، خوب شنیدن و خوب حرف‌زدن نقش به‌سزایی در اجرای یک تئاتر خوب و درست دارد.

به گزارش جهانی پرس از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارگاه نمایشی «رویا و خیال» در حاشیه نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان روز پنج‌شنبه، ۲۹ شهریور برای دو گروه از اعضای کانون و مربیان از استان خراسان جنوبی و قزوین با تدریس نیما بیگلرلیان، مدرس و کارگردان تئاتر در محل کارگاه های هنری مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

تاثیرگذاری صوت در تئاتر زیاد است

بیگلریان در این کارگاه با بیان این‌که لازمه شروع هر بازی، ایجاد صدایی است، گفت: سازهایی مثل چوبک و مثلث از جمله وسایل موسیقی مخصوص کودکان هستند. برای تمرکز در بازی و نمایش فقط کافی است، صدایی ایجاد کنید تا توجه مخاطبان جلب شود. پایان نمایش را هم می‌توان با یک صدا اعلام کرد. صداها در دنیای واقعیت نیز به ما کمک می‌کنند.

او اظهار داشت: نمایشی درست‌تر است که در آن حرف کمتر باشد زیرا در عالم نمایش باید بیشتر تصویر، شکل و قاب ببینیم. در دنیای واقعی هم بدین صورت است که اگر توانمند باشیم، کمتر حرف می‌زنیم و به جای حرف، کار انجام می‌دهیم.

این مدرس تئاتر با اشاره به این‌که تاثیرگذاری صوت در تئاتر زیاد است، بیان کرد: صدای طبیعت از جمله صدای باران و پرندگان در گوش ما اثر می‌گذارد. ما باید خوب شنیدن را تمرین کنیم. خوب شنیدن در تئاتر و زندگی به ما کمک می‌کند چون نمایش هم مثل زندگی است.

خوب دیدن و شنیدن لازمه تئاتر خوب است

خوب شنیدن و خوب دیدن به اجرای تئاتر خوب کمک می کند

بیگلرلیان با بیان این‌که خوب شنیدن و خوب دیدن هم در تئاتر و هم در زندگی به ما کمک می‌کند که موفق‌تر باشیم، گفت: از طرفی ندیدن و نشنیدن باعث خیلی از مسائل و اتفاق‌ها از جمله تصادف می‌شود. در دانشگاه به ما خوب دیدن و خوب شنیدن را یاد دادند و سعی می‌کنم بخشی از آن آموزه‌ها را در این کارگاه آموزش دهم.

او تمرینی به شرکت‌کنندگان بدین شکل ارائه داد که آن‌ها حلقه‌ای تشکیل دادند و هر فرد با قدری مکث نفر کناری را نگاه کرد تا تماس چشمی برقرار شود.

این کارگردان تئاتر در مورد این تمرین اظهار داشت: نگاه‌کردن مسئله مهمی است. تمرین نگاه‌کردن باعث می‌شود بتوانیم در اجتماع و مراجعه به مکان‌های مختلف مانند مغازه و بانک بتوانیم با افراد ارتباط خوب و موثری برقرار و نیازمان را بهتر رفع کنیم.

بیگلریان با اشاره به اهمیت مهارت دست‌ورزی خاطرنشان کرد: یک بازیگر باید بتواند از انگشتان دست خود به خوبی استفاده کند. این مهارت حتی در زندگی شخصی هم به ما کمک می‌کند. به عنوان مثال می‌بینیم که در برخی از خانه‌ها وسایل زیاد از دست افراد می‌افتد و می‌شکند. مهارت دست‌ورزی هم در تئاتر و هم در زندگی شخصی موثر است و به ما کمک می‌کند. به هر حال نمایش مانند زندگی است.

بازیگر در صحنه تئاتر باید مانند پَرسبک باشد

بازی دیگری که از سوی مدرس این کارگاه ارائه شد، تمرین راه رفتن شرکت‌کنندگان به‌طور آرام، سبک و راحت بود. آن‌ها با صدای تک ضرب، دو ضرب و سه ضرب چوبک استاد به ترتیب توقف، حرکت کند و تند می‌کردند.

بیگلریان در مورد این تمرین اظهار داشت: بازیگر در صحنه باید مانند پر سبک باشد. بیشتر بازیگران تئاتر در خارج از کشور یک پر را در جیب خود می‌گذارند تا به آن‌ها یادآور شود که باید همچون پر سبک باشند. این تمرین به تمرکز و سبکی بازیگر در صحنه کمک می‌کند.

این مدرس تئاتر بعد از تمرینی که شرکت‌کنندگان دو به دو روبروی یک‌دیگر ایستادند، به چشمان هم نگاه و به آرامی از کنار هم عبور کردند، گفت: صحنه تئاتر یعنی همان جامعه. اگر بازیگر در سالن نمایش بازیگر روبرو را خوب نبیند، مشکل ایجاد می‌شود و به هم‌دیگر برخورد می‌کنند. همان‌طور که اگر افراد در خیابان در حین راه‌رفتن به زمین نگاه کنند و تماس چشمی نداشته باشند به یک‌دیگر برخورد می‌کنند.

خوب دیدن و شنیدن لازمه تئاتر خوب است

اولین موضوعیت صحنه تئاتر، زندگی است

او بیان کرد: اگر بازیگر تئاتر خوب دیدن و خوب شنیدن را تمرین کند و مد نظر داشته باشد، کارگردان از آن بازیگر نهایت رضایت را خواهد داشت. از طرفی مخاطبان به دو دلیل تئاتری را ممکن است، دوست نداشته باشند. اول این‌که بازیگران چیزی را اجرا کنند که به آن باور نداشته باشند و دوم این‌که خوب، تمیز و با دقت اجرا نکنند.

بیگلریان اولین موضوعیت صحنه تئاتر را زندگی دانست و افزود: اگر فرد در زندگی‌ درست باشد در صحنه‌ تئاتر هم خوب و درست بازی می‌کند. اگر بازیگر در خانه و خانواده خوب نباشد، نمی‌تواند در صحنه تئاتر خوب اجرا کند. یک بازیگر اول باید زیبایی و عشق را درک کند تا بتواند آن را به مخاطب منتقل کند.

تئاتر، تعهد است

این کارگردان تئاتر با اشاره به این‌که اعتماد، صداقت، خوب دیدن ، خوب شنیدن و خوب حرف‌زدن در صحنه تئاتر و همینطور در زندگی موثراست، بیان کرد: این موارد به ما کمک می‌کند و باعث خوب پیش رفتن کارها و ایجاد دوستی می‌شود.

او تئاتر را تعهد تعریف کرد و گفت: بازیگران تئاتر متعهد می‌شوند که مفهوم و پیامی را به مخاطب روبرو منتقل کنند. مسئله دیگری که در تئاتر و زندگی مهم است، زمان است. کسی که زمان در دستش باشد در صحنه تئاتر و زندگی هم در مشت اوست.

بیگلریان در پایان خاطرنشان کرد: خلاقیت تئاتر نوجوانان از تئاتر بزرگسالان بیشتر است چون در آن خلاقیت بیشتری وجود دارد. به شخصه تئاتر کانون را بسیار دوست دارم چون بچه‌ها با کم‌ترین و کوچک‌ترین امکانات بیشترین خلاقیت را ایجاد می‌کنند.

خوب دیدن و شنیدن لازمه تئاتر خوب است

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری از ۲۷ تا ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون واقع در بوستان لاله و مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۶۴۸۹
تاریخ: ۱۴۰۳/۶/۳۰     ساعت: ۲۲ : ۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس: بسته خبری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهريور
  • ١٧ ربيع الاول ١٤٤٦
  • Sep 21 2024