حکمرانی مطلوب، نگاه ولایی ، اقتدارتیم های ملی
وزارت ورزش در کشور ما با ساختاری لخت و فربه مواجه است که به نوبه خود میتواند یکی از عوامل اصلی ناکارآمدی آن در حکمرانی مطلوب در حوزه ورزش باشد. وزارت ورزش باید کار حکمرانی را به گونهای انجام دهد که نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بینالمللی نیز اعتبار و کارایی خود را حفظ کند. با این حال، رقابت نابرابر با بخش خصوصی، یکی از چالشهای اساسی است که موجب میشود حکمرانی در ورزش به شکل معیوبی اجرا شود.
به گزارش جهانی پرس، غلامحسین زمان آبادی کارشناس ارشد مدیریت ورزش، یک از مشکلات اصلی وزارت ورزش عدم توانایی در جذب توانمندیهای بخش خصوصی است. در حالی که نیازمند بیش از هزار همت سرمایهگذاری در ورزش وجود دارد، وزارت ورزش قادر به ریلگذاری و هدایت سرمایهگذاریها ی بخش خصوصی نیست. به نظر میرسد که این وزارتخانه باید به جای دخالت مستقیم، نقش حمایت ،هدایت و نظارت را بر عهده گیرد. دخالتهای سلیقهای از سوی افراد میتواند به کاهش کیفیت و کارایی ورزش منجر شود و در نهایت به نفع هیچکسی نخواهد بود.
راهکارهای پیشنهادی
برای بهبود وضعیت حکمرانی در ورزش، نیاز است که دولت به عنوان نهادی حمایتی، نقش خود را در هدایت و نظارت ایفا کند. این امر مستلزم ایجاد یک چارچوب شفاف و کارآمد است که در آن بخش خصوصی بتواند به راحتی وارد عرصه ورزش شود و همکاریهای موثری با وزارت ورزش داشته باشد. همچنین، ایجاد بسترهای قانونی و تسهیلگر برای جذب سرمایهگذاریهای خصوصی میتواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند.
شاخصهای جهانی حکمرانی ورزش
برای ارزیابی موفقیت حکمرانی در ورزش، میتوان به شاخصهای جهانی زیر توجه کرد:
1. شفافیت و حسابرسی: میزان شفافیت در تصمیمگیریها و نحوه استفاده از منابع مالی.
2. مشارکت عمومی: سطح مشارکت و تعامل مردم و سازمانهای غیر دولتی در فرآیندهای تصمیمگیری.
3. کیفیت خدمات: ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به ورزشکاران و علاقهمندان به ورزش.
4. پایداری مالی: توانایی وزارت ورزش در جذب و مدیریت منابع مالی از بخشهای مختلف.
5. نوآوری و توسعه: میزان ابتکارات و نوآوریها در برنامههای ورزشی و مدیریتی.
6. پاسخگویی: توانایی وزارت ورزش در پاسخگویی به نیازها و خواستههای جامعه ورزشی.
با توجه به این شاخصها، وزارت ورزش میتواند به ارزیابی و بهبود عملکرد خود بپردازد و در نهایت به حکمرانی مطلوب در ورزش دست یابد. این فرآیند به همکاری نزدیک با بخش خصوصی و توجه به نیازهای جامعه ورزشی بستگی دارد.
٢-نگاه ولایی
الف -اقتصاد مقاومتی
اقتصاد مقاومتی در ورزش یکی از موضوعات مهمی است که میتواند به بهبود عملکرد و مدیریت منابع در این حوزه کمک کند. با توجه به چابکسازی، کوچکسازی و درونزا بودن، ادغام فدراسیونهای ورزشی به ویژه فدراسیونهای همسنخ همانند ورزشهای رزمی، آبی، کشتی، باستانی و بدنسازی میتواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد.
مقدمه
اقتصاد مقاومتی به معنای بهینهسازی منابع و تقویت خودکفایی در بخشهای مختلف کشور است. در ورزش، این به معنای بهرهبرداری بهتر از منابع مالی، انسانی و تجهیزات است.
چابکسازی و کوچکسازی
1. کاهش هزینهها:
با ادغام فدراسیونها، هزینههای مدیریتی و اجرایی کاهش مییابد. این موضوع میتواند به تخصیص بهتر منابع به فعالیتهای ورزشی و توسعه زیرساختها کمک کند.
2. افزایش کارایی
ادغام فدراسیونها میتواند به بهبود هماهنگی و همکاری میان آنها منجر شود و برنامهریزی و اجرای برنامههای ورزشی را تسهیل کند.
### درونزا بودن
توسعه استعدادهای محلی**: با توجه به ویژگیهای محلی هر فدراسیون، میتوان بر روی استعدادهای بومی کار کرد و آنها را در رقابتهای ملی و بینالمللی معرفی کرد.
تقویت هویت ملی**:
ادغام فدراسیونها میتواند به حفظ و تقویت هویت ملی و فرهنگی ورزشهای مختلف کمک کند.
نتیجهگیری
ادغام فدراسیونهای ورزشی با توجه به اصول اقتصاد مقاومتی میتواند به بهبود عملکرد و کارایی در ورزش کشور کمک کند. این تغییرات نیاز به برنامهریزی دقیق و توجه به نیازهای خاص هر فدراسیون دارد تا بهترین نتایج حاصل شود.
با توجه به این نکات، میتوان به یک مدل موفق و پایدار در ورزش کشور دست یافت که نه تنها به رشد ورزش کمک کند بلکه به توسعه اقتصادی نیز یاری رساند.
ب-ساختار مقاومتی
وزیر محترم ورزش و جوانان در اغاز شروع بکار در این وزارتخانه سخن از تحول به میان اورد و همگان منتظرارایه و اجرای این بر نامه هستند بدیهی است تحول نیاز مند ابزار کاری متناسب با نگاه تحولی است مانند عمارتی است که باید از اساس و بنیان شکل تازه ای پیدا کند وگر نه به ان باز سازی میگویند نه تحول تحول همانند بنای یک بناست
وقتی سخن از بنا به میان میاید نیاز مند زمینی مناسب با خاکی ازمایش شده که بتوان بر روی ان فوندانسیونی محکم و قابل دفاع با ستونهای استوار و بر افراشته بپا کردهستیم هرگزهیچ عقل سلیمی اجازه نمی دهد این بنا را بر لجنزار سست و بی پایه قر ار دهیم چنین زمینی را باید ابتدا از گل لای متعفن تخلیه سپس با قلوه سنگ های بزرگ پر و انگاه از خاک جدید ابریز و سر انجام انقدر بر ان بکوبیم تا مستحکم شود و حال این زمین اماده بتن ریزی و پی ریزی است حال که بستر کار فراهم شد نوبت به تغییر و تحول پیش خواهد امد اگر کار سامان گرفته بود اگر زمین ورزش کشور مساعد رشد و توسع بود که سخن از تحول پیش نمی امد اگر زمین فعالیت های ورزشی مساعد بود که بخشنامه مبارزه با فساد ابلاغ نمیشد این تحول قبل از هر اقدامی نیازمند پاکسازی است و پاکساز ی نیاز مند اجرای بدون جنجال بخشنامه ۱۲مادهای مصوبه قانونی است
طرح ۱۲ماده ای در زمان شهید جمهور مرحوم به همه ارگانها و نهاد ها از جمله وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شد اما عزیزان سابق فر صت اجرایی شدن ان را نیافتند زیرا اجرای ان نیا زمند یک کارگزوه اجرایی زبده
و کار اشناست تا هر بند را اولا بومی سازی و سپس کاربردی نماید اما طرح ۱۲ماده ای چیست ؟!
طرح دوازده مادهای مبارزه با فساد
مقدمه
فساد یکی از چالشهای جدی در جوامع مختلف است که میتواند تأثیرات منفی بر روی توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ورزشی کشورها داشته باشد. در این مقاله به بررسی دوازده مادهای که میتواند در مبارزه با فساد مؤثر باشد، پرداخته میشود.
۱. شفافیت اطلاعات
شفافیت در ارائه اطلاعات مالی و اداری به عموم مردم میتواند به کاهش فساد کمک کند. ایجاد پلتفرمهای آنلاین برای دسترسی به اطلاعات عمومی از جمله اقداماتی است که میتواند مورد توجه قرار گیرد.
۲. تقویت نظارت و بازرسی
افزایش نظارت بر عملکرد نهادها و سازمانها و ایجاد سیستمهای بازرسی مستقل میتواند از سوءاستفادههای مالی جلوگیری کند.
۳. آموزش و آگاهیرسانی
برگزاری دورههای آموزشی برای کارکنان دولت و عموم مردم درباره عواقب فساد و روشهای جلوگیری از آن میتواند تأثیرگذار باشد.
۴. ارتقای نظام حقوقی
ایجاد و تقویت قوانین و مقررات مؤثر در مبارزه با فساد و اطمینان از اجرای عادلانه آنها ضروری است.
۵. ایجاد نهادهای مستقل ضد فساد
تأسیس نهادهای مستقل و غیرسیاسی برای مبارزه با فساد و پیگیری پروندههای فساد میتواند بهبود وضعیت را به همراه داشته باشد.
۶. حمایت از رسانهها و خبرنگاران
حمایت از خبرنگاران و رسانهها در افشای فساد و سوءاستفادههای مالی میتواند نقش مهمی در مبارزه با فساد ایفا کند.
۷. تشویق به گزارشدهی
ایجاد سیستمهایی برای تشویق مردم به گزارشدهی فساد و حمایت از افشاگران میتواند به شناسایی و مقابله با فساد کمک کند.
۸. تقویت مسئولیتپذیری
تعیین مسئولیتهای مشخص برای افراد و نهادها در زمینه فساد و پیگیری عواقب قانونی در صورت سوءاستفاده از قدرت میتواند مؤثر باشد.
۹. استفاده از فناوری اطلاعات
استفاده از فناوریهای نوین مانند بلاکچین برای ثبت و نظارت بر تراکنشها میتواند شفافیت و امنیت را افزایش دهد.
۱۰. همکاری بینالمللی
همکاری با نهادهای بینالمللی و کشورهای دیگر در زمینه تبادل اطلاعات و تجربیات در مبارزه با فساد میتواند سودمند باشد.
۱۱. تقویت جامعه مدنی
حمایت از سازمانهای غیردولتی و گروههای اجتماعی در مبارزه با فساد و افزایش مشارکت عمومی میتواند به ایجاد حساسیت اجتماعی کمک کند.
۱۲. پایش و ارزیابی مداوم
ایجاد سیستمهای پایش و ارزیابی مداوم برای سنجش پیشرفت در مبارزه با فساد و اصلاح استراتژیها بر اساس نتایج به دست آمده از اهمیت بالایی برخوردار است.
نتیجهگیری
مبارزه با فساد نیازمند رویکردی جامع و چندبعدی است. با اجرای این دوازده ماده میتوان به کاهش فساد و افزایش اعتماد عمومی به نهادهای دولتی و اجتماعی کمک کرد.