کد خبر :344202
عبور بیش از ۴ میلیون مسافر از مرز‌های ایران برای سفر اربعین


رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی زائران اربعین گفت: تا روز شنبه ۱۹ شهریور، ۴ میلیون و ۵۰ هزار زائر برای سفر اربعین از مرز‌های ایران عبور کرده اند که از این تعداد بیش از ۳ و نیم میلیون نفر ایرانی بوده اند.

به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما، آقای میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین و معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه ۱۹ شهریور، آقای مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و آقای پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس کمیته امداد و درمان ستاد مرکزی اربعین در ارتباط تلفنی با این برنامه به پرسش‌ها درباره عملکرد دستگاه‌های مرتبط با اربعین پاسخ دادند.
متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سؤال: از آمار و ارقام شروع کنیم و ببینیم که آمار زائرین ایرانی که امسال در این مراسم معنوی شرکت کرده اند چه عددی را نشان می‌دهد و چه تفاوت‌هایی نسبت به سال گذشته و سال‌های پیشین دارد؟
میراحمدی: مجموعاً تا دیروز که روز پایان عملیات اربعین از نظر ما بود، ۴ میلیون و ۵۰ هزار نفر زائرینی بوده اند که از مرز‌های ایران عبور کرده اند و وارد سرزمین عراق شده اند. از این تعداد بیش از ۳ و نیم میلیون نفر ایرانی بوده اند و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر غیرایرانی بوده اند. در مجموع ۱۸ درصد افزایش زائر را نسبت به سال‌های گذشته داشته ایم و در طول سنوات گذشته یعنی از ده سال قبل به این طرف بالاترین میزان حضور زائرین ایرانی در سال جاری بود که بحمدالله این اتفاق بسیار مبارک رقم خورد و ان شاالله که در سال‌های آینده با تعداد بیشتری و با تسهیلات بهتری بتوانیم این کار را دنبال کنیم.

سؤال: بالاترین آمار زائر افزایش ۱۸ درصدی زائران ایرانی و آمار ۴ میلیون و ۵۰ هزار نفری زائر که از مرز‌های ایران عبور کرده اند و وارد کشور عراق برای این پیاده روی و این مراسم معنوی شده اند. اگر بخواهیم از ابعاد عملیات اجرایی به خودتان، کمیته‌های مختلف نمره بدهید و نظرسنجی‌هایی را که حتماً دریافت کرده اید نسبت به عملکرد کمیته‌ها و همچنین ستاد مرکزی اربعین یک مروری داشته باشیم، چه نمره‌ای می‌دهید و چه ارزیابی‌هایی دارید؟
میراحمدی: من اجازه می‌خواهم ابتدا قبل از اینکه به سؤال سرکار عالی پاسخ بدهم، به این نکته اشاره کنم که همه به این اذعان دارند که بحمدالله یک رضایتمندی قابل توجه‌ای امسال رقم خورد. جناب آقای دکتر رئیسی شخصاً نزدیک به چهار جلسه برای ایجاد تمهیدات و شرایط مناسب با ستاد مرکزی اربعین و دیگر عزیزان برگزار کردند. جناب آقای دکتر مخبر جلساتی را برگزار کردند و شخصاً پیگیر مسائل بوده اند. آقای دکتر وحیدی که ستاد مرکزی اربعین تحت امر و تحت مسئولیت مستقیم ایشان است، ایشان به طور مستمر مسائل را شخصاً دنبال کردند. بحمدالله مجموعه اقدامات وزرای محترم، دستگاه‌های مختلف، موکب‌های مردمی، یک اتفاق بزرگی را امسال رقم زد.
بر اساس آخرین نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالای ۷۰ درصد رضایتمندی از همه ابعاد را عزیزان زائر اعلام کردند. امروز خبرگزاری فارس یک کمپینی را برای اعلام تشکر از ریاست محترم جمهوری در فارس من ایجاد کرد تا قبل از اینکه من خدمت شما برسم در چند ساعت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که فقط با یک شماره تلفن می‌توانند ارتباط بگیرند اظهار رضایت کردند که رقم فوق العاده بالایی است در این کمپین ها. به هر جهت ما که به اتفاق مسئولین مختلف در مرز‌ها مکرر حضور پیدا می‌کردیم، دائماً شرمنده زائرین بودیم که اظهار محبت و لطف داشتند و اظهار رضایت می‌کردند و ما کمتر موردی را مشاهده کردیم که کسی اظهار نارضایتی کند و خدا را شاکریم که در نوکری زائرین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) لبخند رضایت را بر روی لبان زائرین مشاهده کردیم. البته سال قبل هم مقام معظم رهبری فرمودند که باشکوه‌ترین و معظم‌ترین اربعین نسبت به سال‌های گذشته سال قبل بود امسال هم ان شاالله مقام معظم رهبری هم در دلشان این رضایت نشسته باشد و این بالاترین پاداشی است که خدمتگذاران در دولت مردمی و اربعینی آقای دکتر رئیسی، موکب داران مردمی دارند که بدانند که قلباً مقام معظم رهبری از این اتفاق خوشحال هستند.

سؤال: آقای میراحمدی اشاره کردید که یکسری جلسه گذاشتید پیش از شروع مقطع زمانی و سفر‌ها و اعزام‌ها برای اربعین حسینی در طول مراسم و در طول این ایام هم که دائماً هم رصد کردید و هم آسیب شناسی کردید. اگر برگردیم به جلساتی که قبل از شروع تصمیم گیری ها، سیاستگذاری‌ها و عملیات اجرایی در ستاد مرکزی اربعین برگزار شد و ماحصل آن شد یکسری از مصوبات، یکسری از اقدامات، یکسری از عملیات‌های اجرایی، فکر می‌کنید چقدر از آن‌ها را اجرایی کرده اید؟
میراحمدی: ببینید بالاخره اگر اجرای دقیق این مصوبات نبود و اگر طراحی درست همه دستگاه‌ها به درستی انجام نمی‌شد، قطعاً این اتفاقات نمی‌افتاد. ببینید ۴ میلیون و ۵۰ هزار زائر را ببرید در یک کشور دیگر و حتی در آن کشور خودت را متعهد بدانید به حمل و نقل آنها، اسکان آن‌ها و مسائل بهداشت و درمان آن‌ها و همه ابعادی که در این سوی مرز می‌بینید در آن سوی مرز هم پیش بینی کنید و بخواهید اقدام کنید این یک عملیات بسیار عظیمی است و نیاز به یک طراحی‌های گسترده، دقیق و عملیات اجرایی زنجیره وار و بسیار دقیق است.

سؤال: آقای بذرپاش، زیرساخت‌های اربعینی امسال نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌هایی داشته است. اگر موافق باشید اول یک گزارش را به اتفاق ببینیم که یک مقایسه‌ای صورت گرفته است نسبت به زیرساخت‌هایی که امسال فراهم شد و سال‌های گذشته و بعد پرسش از شما.
پخش گزارش
سؤال: گزارش گوشه‌ای از نظرات مردم بود. طبق آن چیزی که در این گزارش هم دیدیم زیرساخت‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش مناسبی داشته است. ما در پارکینگ‌ها هم افزایش کمی را دیدیم و هم کیفیت آن‌ها بهتر شده است، خدمات پایانه‌های مرزی وضعیت خوبی را داشت و جابجایی ۴ میلیون و ۵۰ هزار مسافر نسبت به سال‌های گذشته با شرایط بهتر و با برنامه ریزی‌های دقیق‌تر بود. از برنامه ریزی هایتان بگویید و آسیب شناسی‌هایی که در این حوزه انجام داده اید برای سال آینده ان شاالله.
بذرپاش: همانطور که در گزارش شما به درستی اشاره شد، یکی از موضوعات اصلی که مشکلات را با خودش به همراه داشت و شاید یکی از علت‌های اصلی مشکلات بود، بحث زیرساخت‌ها بود. یکی از راه‌های اصلی که به یکی از اصلی‌ترین مرز‌ها منتهی می‌شد، مسیر ایلام به مهران بود که بیشترین تردد از این مرز صورت می‌گرفت. چهار خط شدن مسیر ایلام به مهران به طول ۹۰ کیلومتر و احداث ۲ تونل به طول ۱ و نیم کیلومتر که رفع گلوگاه هم پرخطر بود و هم گلوگاه ترافیکی سنگین داشت یا شش دستگاه پل بزرگی که در مسیر احداث شد، ما سال گذشته در مسیر ایلام به مهران با ترافیک‌های ۱۳، ۱۴ ساعته مواجه بوده ایم، همینطور که در گزارش شما نشان داده شد. امسال به گواه مسئولینی که در منطقه بودند ما ترافیک‌های حداکثر به ۳۰ دقیقه و ۳۵ دقیقه در این مسیر در اوج تردد را شاهد بوده ایم که آن هم نشان می‌داد که گلوگاه‌های ترافیکی رفع شده است.
یکی از موضوعاتی که همواره دچار مشکل می‌کرد در سنوات قبل کمبود پارکینگ بود. وقتی که ظرفیت پارکینگ‌ها محدود باشد خودرو‌هایی که به آنچا عظیمت می‌کنند، یا به دنبال جای پارک هستند، یا مجبور هستند کنار جاده‌های اصلی خودرو‌های شان را پارک کنند که این خودش باعث ایجاد گلوگاه ترافیکی بود. ولی امسال در پایانه اربعین ظرفیت در سال گذشته ۶۰ هزار دستگاه به احتساب پارکینگ بود امسال یکصد هزار دستگاه افزایش پیدا کرد و پر نشد پارکینگ. البته بخش زیادی از مردم در خود شهر مهران یا در نقاط دیگر نسبت به پارک خودرو‌های شان اقدام کرده بودند، ولی سرجمع موضوع پارکینگ را شاهد نبودیم.
یکی دیگر از موضوعات خود پایانه برکت بود که خودرو‌های عمومی به ویژه اتوبوس ها، ون ها، مینی بوس‌ها آنجا باید می‌آمدند مسافرین را پیاده و سوار می‌کردند، سال گذشته با یک پایانه خاص تری مواجه بودیم، پایانه خاکی بود، مسقف نبود، مشکلات دیگری داشت، امسال پایانه کلاً آسفالت شد، مسقف شد، سعی کردیم تجهیزات مناسب تری نسبت به سال گذشته تعبیه کنیم، مثل سرویس بهداشتی، مثل مکانی برای استراحت رانندگان و غیره، که خب کسانی که سال گذشته یا رانندگان عزیزی که زحمت زیادی را واقعاً متحمل شدند جا دارد در همین جا از آن‌ها صمیمانه تشکر و قدردانی کنم، وقتی به آنجا مراجعه می‌کردند امسال هم مراجعه کردند تفاوت را کاملاً دیدند و خودشان و اکثریت به زبان آوردند که تفاوت واقعاً تفاوت بالایی بوده است. در غیر از مسیر ایلام به مهران مسیر بعدی پرتردد هم مسیر چذابه بود. خب محور اهواز به چذابه یکی از راه‌های پرخطر ما محسوب می‌شد. خداوند متعال توفیق داد امسال این محور اهواز به چذابه به طول ۱۱۵ کیلومتر چهار خط آن به اتمام برسد خودم رفتم و مسیر را دیدم بازدید کردیم و الحمدالله هم نقاط حادثه خیز رفع شد و هم ماشین‌ها با ایمنی بیشتر و با سرعت بالاتر در همان محور چذابه با احتساب ۵۰ هزار ظرفیت پارک خودرو تعبیه شد که آن هم باز پر نشد. یعنی در محوری مثل چذابه هم نیاز به پارک خودرو در سال‌های گذشته حس می‌شد امسال رفع شد خب الحمدالله افراد به راحتی توانستند نسبت به پارک خودروی شان اقدام کنند و با ایمنی کامل به سفرشان بپردازند. یا محور خرمشهر به شلمچه که یکی از مرز‌های پرتردد ما بود مرز شلمچه هم همینطور چهار خط آن به اتمام رسید این هم اتفاق بزرگی بود و محور خسروی هم حدود ۹ کیلومتر آن ما رسیدیم که چهار خط کنیم مابقی آن هم در دستور کار است. یا محور باشماق که مسیر سنندج مریوان باشماق بود که در گذشته انجام شد و قدری بهسازی صورت گرفت این طول محور ۵۱ کیلومتر است. یا محور خود تمرچین که ما ۱۷ کیلومتر آن امسال فرصت شد که چهار خط کنیم که زوار عزیزی که از این محور‌ها هم رفته اند خودشان تفاوت مسیر را کاملاً احساس کردند. یکسری کار‌های راهسازی و یک بخشی هم کار‌های راهداری بود. مثلاً ما در سه استان ایلام، خوزستان و کرمانشاه که مرز مهران و مرز شلمچه و چذابه و خسروی که مرز‌های بزرگ ما در اینجا قرار داشت، مجموعاً ۷۲۰ کیلومتر لکه گیری روکش آسفالت اتفاق افتاد. یا مجموعاً ۲۶۴ کیلومتر گاردر ریل و نیوجرسی نصب شد، یا مجموع گسترده روشنایی که بازسازی که احداث نقاط روشنایی بود. ما ۳۴ نقطه حادثه خیز را در این محور‌ها رفع شد. همینطور پلیس راهور فراجا اعلام کردند که تعداد تصادفات کاهش داشته ایم، نقاط حادثه خیز زیادی رفع شد که هر کدام از این‌ها مثال می‌گوییم ۶ کیلومتر فقط واریان فقط در سه نقطه داشته ایم یعنی یک اصلاح ترافیکی پرهزینه و سنگین. یا مجموعاً ۱۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط کشی مجدد شد. یا مجموعاً بیش از ۳۰۰ هزار تابلو، علائم و تجهیزات ترافیکی در مسیر‌ها نصب شد. خب این نشان می‌دهد این کل ایمنی مسیر را افزایش می‌دهد و سلامت زائران را تضمین می‌کند.

سؤال: مطمئناً مواردی که الان حاصل تلاش شما و همکاران شما در وزارت راه و شهرسازی است بسیار است و اصلاً باید یک گفتگوی ویژه خاص خودش را به آن اختصاص داد.
بذرپاش: من یک نکته دیگر در پایانه‌ها عرض کنم. کار‌های پایانه‌ها در حوزه وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود، یکی از کار‌های خوبی که امسال انجام شد سعی کردیم حداکثر سایبان‌ها و نصب مه پاش‌ها و راهرو‌های سردی را ایجاد کنیم که یک قدری باعث سهولت تردد زائریان عزیز شود در گرمای ۴۸ درجه و ۴۷ درجه بالا که ۳۴ هزار و ۵۰۰ متر فقط سایبان اضافه شد و حالا اتفاقات دیگر.

سؤال: البته ما می‌خواهیم پشت خط ارتباطی گفتگوی ویژه باشید ما هم آمار‌ها را از شما  و هم محور‌های دیگر را بگیریم.

بذرپاش: من یک عدد و رقم هواپیما و جاده و ریل و تاکسی‌های اینترنتی هم کار جدید و امسالی بود را هم خدمت شما عرض کنم.

 

سؤال : آقای میراحمدی اشاره کردید به مصوبات جلسه ها، فکر می کنید که چقدر آن اجرایی شد؟
میراحمدی : ببینید عرض کردیم که اگر مصوبات ما عملیاتی نمی‌شد و آن طراحی‌ها درست تنظیم نمی‌شد حتماً منجر به یک نارضایتی و مشکلات عدیده‌ای می‌شد، چون این اقدامات یک زنجیره‌ای است که در هر بخشی از آن اگر کوچکترین نقیصه‌ای به وجود بیاید این مشکلات تعمیم پیدا می‌کند به سایر حوزه ها. من بعضی از ارقام را برای شما و بینندگان عزیز خیلی مختصر که بخش کوچکی از فعالیت‌ها است اشاره کنم که عظمت این کار اجرایی که مدیران جهادی و خدمتگذار و موکب‌های مردمی این کار عظیم را خودشان راهبری می‌کنند، اداره می‌کنند، خیلی هم گمنام هستند و بار اصلی روی مدیران جهادی و گمنامی است که حقیقتاً با همان فرهنگ و روحیه دفاع مقدسی این کار را دنبال کرد. ما ۵۷ میلیون تردد در جاده‌های مرزی مان داشته ایم و همانطور که آقای بذرپاش اشاره فرمودند کمترین ترافیک را در مرز شاهد بودیم. این یک اتفاق بسیار بزرگی است که شما ۵۷ میلیون تردد را ظرف ۲۰ روز داشته باشید و هیچ گره ترافیکی نداشته باشید که اشاره فرمودند که بخشی از اقدامات زیرساختی که شده است.
بیش از یک میلیون و ۸۱ هزار خودروی شخصی را در پارکینگ‌ها جا داده ایم. این یک میلیون و ۸۰ هزار خودرو را در ۲۰ روز که حالا متوسط هر خودرویی را حساب کنیم پنج تا هفت روز در این پارکینگ‌ها بوده اند، مستلزم این بوده است که شما پارکینگ‌های مناسب با ایمنی لازم فراهم کنید ما شرایط مان به گونه‌ای بود که در اوج حضور زائرین خودمان باز هم پارکینگ‌های ما همچنان ظرفیت لازم را برای حضور زائرین داشت. بیش از ۷۲ درصد تردد‌هایی که به آن اشاره کردم ۵۷ میلیون مربوط به خودرو‌های شخصی بود و ما اینقدر اطمینان از انجام اقدامات زیرساختی خودمان داشتیم که شما مستحضرید که ما دائماً دعوت می‌کردیم زائرین عزیز را به استفاده از خودرو‌های شخصی، چرا، چون این محصول یک برنامه ریزی مطمئنی بود و اجرای دقیقی که نه در جاده یا ما در امر سایبان‌ها بیش از ۵۵ هزار متر مربع ما سایبان ایجاد کردیم در مجری سرویس‌های بهداشتی و حمام بیش از ۱۰ هزار سرویس بهداشتی و حمام احداث شد که در پایانه‌های مرزی و مسیر زائرین عزیز یا در حوزه تأمین آب و یخ این عدد را خواهش می‌کنم به آن توجه کنید، ما ۱۵۰ میلیون بطری آب را تولید کردیم در سردخانه‌هایی که در پایانه‌های مرزی احداث کردیم این‌ها را به این سردخانه‌ها منتقل کردیم به گونه‌ای که هیچ زائری در طول این مدت نه با کمبود آب و حتی نه با آب گرم مواجه نبود، آب خنک و گوارا و بهداشتی دراختیار آن‌ها بود. این را هم عرض کنم، بیش از یک میلیون قالب یخ ما تولید کردیم این‌ها را در سردخانه‌ها نگهداری کردیم.
سؤال : با هماهنگی ارگان ها، دستگاه ها و مدیریت ستاد مرکزی اربعین؟
میراحمدی : و رساندن اینها به تک تک زائرین عزیز، در بخش های مختلفی که گزارشات است که فرصت شود من توضیح می دهم که چه اتفاقات بزرگی صورت گرفته است.

سؤال : آقای وزیر یک بحثی را که شما هم اشاره کردید که در اربعین امسال مورد توجه قرار گرفت تاکسی های اینترنتی بودند که بخشی از جابجایی زائران را انجام دادند ظرفیتی که سال های قبل شاید به آن توجه نمی شد و این تجربه امسال انجام شد. این تجربه را چطور می بینید؟
بذرپاش : سؤال خوبی را اشاره فرمودید، بالاخره با این حجم از زائر و محدودیت‌هایی که در شبکه حمل و نقل عمومی طبیعتاً داریم در کشور و در گذشته هم بوده است و احتمالاً در آینده هم است همیشه نسبت به تقاضا فاصله‌ای داریم ما باید از ظرفیت‌های جدید استفاده می‌کردیم. تاکسی‌های اینترنتی یک ظرفیت جدیدی بود هم سال اول این استفاده در دستور کار قرار گرفت و استفاده شد و تجربه خیلی خوبی بود و این می‌تواند کاملاً رونق متفاوت تری را بگیرد. در مجموع سفر‌های رفت و مشارکت تاکسی‌های اینترنتی در سفر‌های رفت ۸۱ هزار و ۵۸۸ سفر انجام شد و در سفر‌های برگشت مشارکت تاکسی‌های اینترنتی ۲۳ هزار و ۸۳۰ بود یعنی یک عدد عددی معنادار یعنی بیش از ۱۰۳ هزار سفر توسط تاکسی‌های اینترنتی انجام شد که با احتساب دو نفر سه نفر چهار نفر که هر کدام متفاوت است باید آمار آن را به جای آن از مجموعه خود تاکسی‌های اینترنتی بگیریم و اعام کنیم.
یا در مجموع حوزه هوایی هم ما سال گذشته ۲۵۵ هزار نفر رفت و برگشت از شبکه هوایی استفاده کردند هواپیما که البته هنوز ما مسیر برگشت مان از نجف اشرف یا حتی از بغداد ادامه دارد و هواپیما‌ها هنوز دارند مسافرین را برمی گردانند و ان شاالله تا روز‌های آینده هم تا آخر سفر هم ادامه خواهد داشت. مجموعاً امسال تا ساعت ۸ شب امشب حدود ۳۹۰ هزار مسافر از طریق هوایی تردد کردند یعنی یک رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته که ۲۵۵ هزار بود امسال به ۳۹۰ هزار رسیده است. در حوزه ریلی امسال ما بیش از ۴۰۰ هزار نفر البته ظرفیت ایجاد شده ما بیشتر بود، ولی مجموعاً ۴۰۰ هزار نفر در غالب ۸۷۷ رام قطار اعزام شدند این هم نسبت به سال گذشته یک رشد قابل توجهی را داشته ایم در حوزه اتوبوس و حمل و نقل عمومی جاده‌ای هم بخواهم آمار عرض کنم، مجموع رفت شش مقصد پایانه‌های مرزی، ۴۹ هزار و ۲۳۵ سفر رفت توسط ناوگان عمومی اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها انجام شد که مجموعاً یک میلیون و ۲۳ هزار نفر تردد کردند برای مسیر رفت و برای مسیر برگشت هم بیش از ۳۶ هزار و ۲۳۱ سفر این آمار تا همین ۸ شب امشب است که با احتساب حدود ۹۰۰ هزار نفر هم در مسیر برگشت، ما جابجایی توسط اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی داشته ایم که مجموعاً بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد در این بخش هم شاهد بوده ایم.
سؤال : چون به حمل و نقل ریلی اشاره کردید، حمل و نقل همیشه با قطار هم ایمن تر است و هم با صرفه تر است.
میراحمدی : بله

سؤال : اگر خط آهن ۱۶۸ کیلومتری کرمانشاه - خسروی شود شاید کمک خیلی بزرگی کند برای جابجایی زائر، برنامه ریزی ها در این حوزه و این زمینه چطور دارد پیش می رود؟
بذرپاش : در حوزه ریلی دو تا محور داشته ایم یکی محور کرمانشاه بود که یکی هم محور خرمشهر بود که این دو محور‌های اصلی ریلی ما امسال بودند که ان شاالله در خبر‌ها هم شاهد بودید که شلمچه به بصره هم با حضور معاون اول رئیس محترم و همچنین نخست وزیر محترم عراق عملیات اجرایی آن آغاز شد ان شاالله بتوانیم شلمچه را به بصره هرچه سریع‌تر و بعد از آن هم به نجف و کربلا که مسیر آن متصل است داشته باشیم عملاً شبکه ریلی هم تکمیل می‌شود در این بخش جنوبی، در بخش غربی هم که به درستی اشاره فرمودید کرمانشاه به خسروی یکی از مهمترین پروژه‌های ما در حوزه تکمیل کریدور غربی شرقی ریلی کشور که در دستور کار است بله آن قطعه هم به اتمام برسد باز از آن تکه هم شبکه ریلی ما تکمیل می‌شود استقبال بالایی خواهد شد حتماً. امسال یک اتفاقی هم در حوزه ریلی داشته ایم که از طریق ریل باز از شلمچه به خرمشهر با تردد‌های متعدد در روز مسافرین جابجا می‌شوند این هم استقبال خوبی شد از این جنس خدمات که شاید در حوصله این جمع نباشد و فرصت در این گفتگو نباشد اتفاقات زیادی افتاد و سرجمع رضایتمندی قابل قبولی را شاهد بوده ایم جا دارد واقعاً از همه ناوگان ریلی، از همه ناوگان جاده ای، از همه ناوگان هوایی و تاکسی‌های تلفنی و رانندگان آن‌ها و همه عزیزانی که در صف و ستاد این خدمت عظیم را ارائه داده اند تشکر کنم.
مستحضرید واقعاً یک عده فقط دیده می‌شوند و این زوار می‌روند و خسته می‌شوند و برمی گردند و یک عده زیادی مشغول خدمت رسانی به این عزیزان هستند شاید یک ماه شاید دو ماه یا قدری بیشتر کمتر درگیر هستند که تا آخرین زائر را بتوانند منتقل کنند. همین امروز ما در مرز مهران ۲۰ هزار نفر از مسافرین عزیز را داشته ایم که برگشته اند. یعنی علی رغم اینکه فکر می‌کنیم همه چیز به اتمام رسیده است همین امروز بیش از ۹۰۰ سرویس عمومی ما از مرز مهران داشته ایم که ان شاالله بتوانیم سال آینده با اتفاق نظر بیشتر، با زیرساخت‌های بیشتری که ایجاد می‌کنیم، با خدمات عمومی بیشتری که فراهم می‌کنیم و افزایش ناوگان مان هم در خدمت رسانی بهر به زوار عزیز و همه مردم توفیق بیشتری داشته باشیم که ان شاالله در درجه اول خداوند متعال راضی باشد و بعد ملت بزرگ و عزیزمان راضی باشند.
من جا دارد از ستاد اربعین آقای میراحمدی و آقای وحیدی و همه همکاران آن‌ها و همه همکاران خودم در وزارت راه و شهرسازی که واقعاً خیلی هایشان فرص نشد که به زیارت هم بروند و همه آن‌ها مشغول خدمت رسانی بودند صمیمانه تشکر کنم همه و همه عزیزانی که ما را کمک کردند در این بزرگ و مهم و امروز من بعنوان سخنگوی آن‌ها دارم خدمت شما گزارش می‌دهم این کار‌هایی که عرض کردم حاصل زحمت هزاران نفر آدم در پشت صحنه است که امروز عزیزان ما توانستند سفر راحت تر، ایمن تر، سهل تر، باکیفیت تری را نسبت به سال گذشته شاهد باشند که ان شاالله خداوند متعال این زحمت‌ها را از این همکاران من و همه دوستانی که در این خیل عظیم ثواب این حرکت عظیم را مشارکت داشتند به نحو احسن قبول کند ان شاالله.

سؤال : آقای میراحمدی یک نکته، اشاره کردند به سفرهای ریلی سفرهای جاده ای وهمچنین سفر هوایی. قرار بود که امسال خرید بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار به طور کل از طریق سامانه سماح انجام بشود اما امسال بخشی از آن انجام شد و بخشی نشد. برای سال آینده چه برنامه ریزی دارید، هم برای نظم بخشی و هم برای اینکه به طور کلی انجام بشود؟
میراحمدی : سامانه سماح متأسفانه در اواسط ثبت نام زائرین عزیز دچار مشکلات فنی شد و اقدامی که عزیزان به صورت شبانه روزی کمیته ثبت نام و اعزام ما و ریاست سازمان حج و زیارت که مسئول این کمیته هستند انجام دادند این بود که بتوانند یک سامانه ای را مجدداً فعال کنند که یک بخش هایی مثل انجام ثبت نام، عملیات بیمه و اینها آن اقدامات ضروری متوقف نشود ولی سایر اقداماتی که ازجمله تهیه بلیت و مسائل دیگر آن دیگر از مدار خارج شد. ما ان شاالله یکی از مسائل اساسی ما برای اربعین سال آینده این است که یک سامانه بسیار دقیق تر با توانمندی های بالاتر و مطمئن تری را و ایمن تری را چون همین سامانه در ابتدای کار خودش مورد حمله سایبری قرار گرفت یک مدتی به همان جهت مختل شد.

سؤال : پس تقویت زیرساخت های خود سامانه سماح هم در دستور کار دارید؟
میراحمدی : بله؛ یکی از اقدامات جدی ما است که برای سال آینده این را به یاری خدا محقق کنیم.

پخش گزارش

سؤال : آقای دکتر گزارش آمارها و دستاوردهای سفر امسال را از زبان شما در این گزارش شنیدیم. مهمترین موارد و چالش هایی که امسال با آنها مواجه شدید که روی آنها کار کنید برای سال آینده چه است؟
کولیوند : همانطور که در گزارش دیدید وشنیدید جمعیت هلال احمر فعالیت خیلی خیلی خوبی را هم در داخل کشور و هم در داخل کشورعراق داشت که الحمدالله مؤثر واقع شد. امسال کار‌های جدیدی را ما انجام دادیم اینکه علاوه بر اینکه آن ۴ هزار نفر داوطلبی که خدمت رسانی کردند، ما ۲۰۰ نفر درنظر گرفته بودیم بعنوان طبیب درمان، ولی الحمدالله با توجه به استقبالی که انجام شد به هزار و ۶۰۰ نفر رسیدند. این‌ها کوله پشتی‌ها را همراه خودشان داشتند که دارو و تجهیزات همراه خودشان بود و می‌توانستند در بین مسیر و پیاده روی‌ها حضور داشته باشند و اگر فرد یا زائری نیاز به خدمت درمانی داشت بلافاصله کمک کنند تا به اولین پایگاه سلامت زائران عزیز را برسانند. الحمدالله هماهنگی‌های خیلی خوبی هم درون بخشی و هم برون بخشی هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور انجام شده بود که خیلی خوب بود و ارسال اقلام دارویی و آمبولانس‌ها و خودرو‌های نجات ما از نقاط قوتی بود که انجام شد. به نظر یک هماهنگی‌های بیشتری را برای تردد‌های بین شهری برای آمبولانس‌ها و خودرو‌های نجات لازم است که الحمدالله همکاری خوبی شد که امسال هم باید آن‌ها را بیشتر پیگیری کنیم و واقعاً من از اینجا تشکر می‌کنم از همه پزشکان و داوطلبان و همکارانی که از صمیم قلب به نیابت از شهدا این خدمت رسانی را کردند و حدوداً یکماه تمام خدمت رسانی کردند.

سؤال : آقای دکتر میراحمدی جمعی بندی شما؟
میراحمدی : من همین جا لازم می دانم که به نقش نیروهای مسلح و فراجا هم اشاره کنم که درکنار دولت حقیقتاً اقدامات بسیار برجسته ای را داشته اند. فراجای ما با بیش از 50 هزار نفر آن هم در آن شرایط سخت و گرمای هوا خدمت رسانی کردند. نیروهای مسلح، سپاه پاسداران نقش بسیار برجسته ای را در کنار دولت داشت، ارتش جمهوری اسلامی، خصوصاً نیروی هوایی ارتش، ستاد کل نیروهای مسلح، اینها درکنار دولت اقدامات خیلی خوبی را داشتند.