کد خبر :348297
مدیریت هوشمند انرژی در شبکه ایرانسل با تکیه بر توان داخلی
اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران با تکیه بر توان مهندسان کشور، سیستم هوشمند مدیریت انرژی برای صرفه جویی مصرف برق را در شبکه خود پیاده‌سازی کرده است.

 به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی ایرانسل، سیستم مدیریت مصرف انرژی، نرم‌افزاری است که مبتنی بر هوش مصنوعی، با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و بدون نیاز به سخت‌افزار، برای صرفه‌جویی در مصرف برق، به ویژه زمان‌های بحران، طراحی و اجرا شده است.

سیستم هوشمند مدیریت بحران انرژی در شبکه ایرانسل، برای اولین بار با استفاده از توان متخصصان داخلی و برای به حداکثر رساندن زمان تاب‌آوری شبکه ایرانسل، طراحی و اجرا شده است. این سیستم، متناسب با میزان ترافیک سایت ارتباطی، میزان مصرف سایت و عوامل دیگر، با تشخیص هوشمند و اجرای تغییراتی مانند کاهش توان یا تغییر لایه فرکانسی در سایت، انرژی را کنترل کرده و و طبق بررسی انجام شده در چند شهر، تا ۱۰ درصد باعث صرفه جویی در مصرف برق شده است.

عملکرد دیگر این سیستم  که به صورت ۲۴ ساعته در شبکه ایرانسل در حال فعالیت است، به گونه‌ای است که در صورت قطع جریان برق، سایت‌‌های ارتباطی را از مدار خارج نکرده و با پایش مداوم ولتاژ سیستم و همچنین جریان مصرفی، پس از محاسبه مدت زمان تاب‌آوری باتری‌ها، با از مدار خارج کردن تجهیزات و تکنولوژی‌های غیر ضروری، توان باقی مانده را صرف نگهداشت حداکثری سایت‌های وابسته می‌کند.

با پیاده‌سازی تدریجی این سیستم در فاز نخست، روی بیش از ۱۰ هزار سایت ارتباطی ایرانسل با قابلیت نصب نرم‌افزارهای مرتبط، صرفه‌جویی سالانه بیش از ۳۰ هزار مگاوات/ساعت در شبکه برق کشور ایجاد می‌شود.

در سال‌های اخیر، به کارگیری روش‌های مدیریت مصرف انرژی مبتنی بر هوش مصنوعی، اهمیت بالایی پیدا کرده و استفاده از این روش‌ها به ویژه در صنایع بزرگ و زیرساختی از جمله صنعت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، به دلیل حفظ یکپارچگی ارتباطات، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بر همین اساس، سیستم هوشمند مدیریت انرژی ایرانسل با تکیه بر توان مهندسان داخلی و پس از طی مراحل آزمایشی، در شبکه ایرانسل، پیاده‌سازی و اجرا شده است.

بر اساس داده‌های آخرین گزارش پایداری ایرانسل، مهم‌ترین اثر زیست‌محیطی فعالیت این بنگاه بزرگ اقتصادی، ناشی از مصرف انرژی  سایت‌‌های مخابراتی BTS سراسر کشور است که بیشترین سهم را در ردپای کربن ایرانسل دارد. با در نظر گرفتن این موضوع که تقاضای روزافزون برای استفاده از خدمات دیجیتال و دسترسی بیشتر به فناوری های ارتباطی، منجر به افزایش مصرف انرژی می شود، مدیریت بهینه مصرف انرژی و کاهش ردپای کربن، چالش بسیار مهمی برای بازیگران صنعت موبایل است. در حال حاضر، مهمترین هدف ایرانسل در موضوع مدیریت انرژی، مدیریت مصرف در سایت‌های BTS و مراکز داده است.