کد خبر :366334
مداخلات آموزشی خانواده محور می تواند از خودکشی جلوگیری کند
همزمان با روز جهانی پیشگیری از خودکشی ششمین همایش «فرهنگ و خانواده» با موضوع"نقش خانواده در پیشگیری از خودکشی نوجوانان و جوانان" با حضور اساتید مطرح در حوزه روانشناسی و خانواده در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی فرهنگسرای خانواده؛ شیوا مقدم(رییس فرهنگسرای خانواده) در ابتدای برنامه ضمن خیرمقدم گفت: خانواده به عنوان محل تامین امنیت عاطفی یکی از مهم ترین نهادها در پیشگیری از خودکشی است خانواده بحران زده منجر به انزوا، طرد، افسردگی، بی ارزشی و بی کسی و اقدام به خودکشی است، خانواده مستحکم و هم بسته، قدرت ابراز وجود داشتن و احساس ارزشمندی، جامعه پذیری در خانواده ، میزان تمایل و علاقه خانواده به برقراری ارتباط با محیط بیرون از خانه و تمایل به روابط اجتماعی با دیگران، دسترسی به حمایت عاطفی، آرمان خانوادگی حمایت خانوادگی می تواند به عنوان سپری در مقابل افکار و رفتارهای خودکشی گرایانه عمل کند تا زمینه خودکشی را کاهش دهد.
در ادامه حمید پیروی (نایب رییس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران) اظهار داشت: در عرصه قرار دادن اطلاعات صحیح و مناسب در اختیار جمعیت عمومی رسانه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند، میانگین جهانی خودکشی رو به کاهش است و هر چند میانگین کشوری این پدیده در ایران از میانگین جهانی کمتر است، اما طی سال‌های اخیر شاهد افزایش آن هستیم که این موضوع ایجاب می‌کند بیشتر درباره خودکشی صحبت و برنامه‌های علمی و مداخلات مدون اجرا شود.
وی ماه سپتامبر را ماه آگاهی از خودکشی دانست و اظهار امیدواری کرد که آگاهی از خودکشی در سطح جامعه عمومی گسترش یابد و در ادامه تأکید کرد: برای آ‌نکه بتوان درباره پدیده خودکشی و پیشگیری از آن صحبت شود باید زبان علمی حرف زدن درباره خودکشی را یاد بگیریم.
نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران، با اعلام این‌که در حال حاضر افزایش میزان خودکشی در جامعه به‌ویژه جوانان و نوجوانان یکی از نگرانی‌های سیستم بهداشت روان جامعه است، گفت: پیشگیری از خودکشی یکی از اولویت‌های سیستم نظام سلامت کشور و جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی محسوب می ‌شود و عواملی چون بیماری‌های روانپزشکی، مصرف مواد، رویدادهای استرس‌زا، تکان‌شگری، ناامیدی، مشکلات قانونی، مشکلات اقتصادی، جدایی و طلاق و.. برافزایش نرخ اقدام به آن تاثیرگذار هستند.
پیروی گفت:۹۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می کنند مبتلا به یک اختلال روانپزشکی هستند   و باید با توجه به علایم هشدار به روانشناس مراجعه کنند.
غلامعلی افروز(استاد ممتاز دانشگاه تهران) در ادامه این همایش اظهار داشت:  قهرمان‌سازی افرادی که خودکشی می‌کنند، اثرات فراوانی در گروه‌های جوانان و نوجوانان که سطح الگوپذیری و جامعه‌پذیری بیشتری دارند و بعد هیجانی و عاطفی آن‌ها نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر است، همراه است، سه گروه 1- ناشنوایان 2- خانم ها 3- نوجوانان هستند ناشنوایان به این دلیل بالاترین میزان خودکشی را نسبت به جمعیت خود را دارا هستند چون خلا صوت و احساس تنهایی در بین جمع دارند، خانم هایی که بیش از 15 سال از ازدواجشان گذشته است ناکامی های روانی و جنسی دارند اقدام به خودکشی می کنند، نوجوانان مخصوصا دختران به دلایل متعدد از جمله فقر عاطفی، ناکامی مکرر به فردای بهتر امید ندارند اقدام به خودکشی می کنند. 
افروز اضافه کرد: یقینا احساس تنهایی، تعارضات روانی، خودکشی های نمایشی گروهی با یک توهم مجموعا باعث خودکشی می شود ما اگر علایم و ریشه ها را ببنیم می توانیم پیشگیری کنیم به شرطی که 700 هزار معلم امید آفرین برای تربیت این افراد داشته باشیم همچنین مداخلات آموزشی خانواده محور می تواند از خودکشی جلوگیری کند بچه ها امید داشته باشند احساس درماندگی و فقر و گسست عاطفی نداشته باشند.
وی در ادامه گفت: فرزندان حق دارند پدر و مادر را دوست داشته باشند، حق دارند پدر مادر هم دوست داشتنی شوند، فرزند حق دارد مطمئن شود پدر و مادرش همدیگر را دوست دارند.
نگین زنگنه نیا (روانپزشک، عضو کمیته پیشگیری از خودکشی) دیگر سخنران این همایش گفت: بیشترین میزان خودکشی در غرب ایران است، حمایت خانواده و دوستان به عنوان یک روش مداخله در بحران خودکشی، به ایجاد یک محیط حامی، پشتیبان و مهربان برای افراد در خطر خودکشی اشاره دارد از آنجایی که در روش حمایت خانواده و دوستان افراد در موقعیت‌های بحرانی به دنبال احساس ارتباط انسانی و پشتیبانی هستند، این روش می‌تواند موثر واقع گردد.
زنگنه نیا اظهار داشت: اولین قدم در حمایت از افراد در خطر خودکشی، گوش دادن به احساسات و تجربیات آن‌ها است. بهتر است از آن‌ها درباره اتفاقات و احساسات شخصی‌شان سوال بپرسید. سعی کنید از اوضاع و احوال آن‌ها به آرامی و بدون انتقاد سوال کنید تا احساس اهمیت و امنیت داشته باشند، اعتراف به تجربیات و درک احساسات بسیار کمک کننده است. در واقع باید به افراد نشان دهید که تجربیات و احساساتشان را درک می‌کنید. اعتراف به اینکه اوضاع برایشان چالش‌برانگیز است و احتمالاً دشواری‌هایی دارد، نشان از توجه شما به اوضاع آن‌ها دارد.
سمیه عابدینی(روانشناس، عضو هیات علمی دانشگاه کودک و نوجوان) در این همایش گفت: نیمی از افرادی که اقدام به خودکشی می کنند سابقه خودزنی هم دارند تعریف خودزنی عملی آگاهانه است که منجر به خودکشی نمی شود و در نوجوانان بیشتر دیده می شود همچنین یکی از فاکتورهای مهم در خودکشی افسردگی است افرادی که دچار افسردگی هستند دارای افکار ناامیدکننده هستند اما این دلیل نباید ما را دچار شک و شبهه کند که همه افراد دارای افسردگی خودکشی کنند.
وی تصریح کرد: مشکلات خانوادگی، احساس یاس و نامیدی ، شکست عاطفی، عوامل استرس زا، اعتیاد به الکل، بحران هویت، بیماری و مشکلات جسمی، فضای مجازی و بازهای رایانه ای، تاثیرپذیری از گروه همسالان و دوستان و ... از جمله عوامل زمینه ساز در خودکشی است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: خودکشی یک عامل پیچیده و چند وجهی است و سیستم حمایتی و عاطفی خانواده در پیشگیری از خودکشی نوجوانان به دلیل  نقش حیاتی در سلامت روان و مشکلات روانی نقش اساسی دارد.
ششمین همایش «فرهنگ و خانواده» با مشارکت و همکاری مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا و فرهنگسرای خانواده برگزار شد.