کد خبر :366372
رونمایی و احیای عروسک های دارا و سارا
نشست خبری «نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون پرورش فکری و پویش بین‌المللی «به سمت قبله» صبح امروز با حضور فرهاد فلاح و سارا روستاپور رییس و دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش جهانی پرس،  فرهاد فلاح دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشیدر این نشست اظهار کرد: در هفته گذشته شاهد برگزاری جشنواره سرود آفرینش بودیم که با تعداد قابل توجهی کودک برگزار شد.
وی افزود: اتفاقاتی که در دوره کرونا پس از 5سال توقف موجب شد تا این جشنواره را برگزار کنیم. که مشارکت حدود 20 هزار کودک در این جشنواره بود. همخوانی، پوشش و لباس، محتوا همه این فعالیت ها پیچیدگی و هماهنگی را میخواهد.
فلاح ادامه داد: جشنواره تئاتر و نمایش هم مثل سرود عوامل و زمینه های بسیاری میخواد که از یک متن خوب، بازیگری، دکور صحنه، نوروصدا توانمندی های گروه را به کار می گیرد تا خلق اثر فاخر را داشته باشد.

وی افزود: تمام عوامل این جشنواره خود کودک و نوجوان هستند و این تمرکز و توجه ما در عرصه جشنواره هنر‌های نمایشی است شعار این دوره «این صحنه خانه ماست» انتخاب شده و ما از 26شهریور ورود گروه‌های نمایشی را به شهر تهران خواهیم داشت و اجرا‌ها از 27 آغاز می‌شود و تا 30 هم ادامه دارد. هرگروهی حداقل دو اجرا خواهد داشت و این اجرا‌ها مردمی و داوری دارد. در حاشیه هم کارگاه‌های
آموزشی خواهیم داشت.
معاون فرهنگی درباره موضوعات جشنواره گفت: طنز، آیین‌های فرهنگی و هنری، سنتی، بخش آزاد، محیط زیست موضوعات جشنواره هستند. در بخش نونگاه نونهالان، بخش ارشد (18تا 22 سال) و … هستند.

بخش‌های جشنواره نمایشی صحنه، عروسکی و زنده عروسکی هستند، اتفاق خوب امسال این است که از عروسک‌های نمایشی «دارا» و «سارا» رونمایی می‌کنیم.البته این دو عروسک جدید نیستند اما ظهور و بروز آنها در سال‌های قبل استمرار نداشت و تصمیم گرفتیم اینها را احیا کنیم.

 روستاپور دبیر جشنواره نیز عنوان کرد: این جشنواره ایده به نوجوانان داده و شعاری را مشخص کرده که این صحنه خانه انهاست و این کاربردش برای زندگی اینده شان است. حدود پنج هزار عضو کانون پرورشی و گروه‌های ازاد در جشنواره شرکت کردند و‌کار دشواری برای ما بود که این افراد را مدیریت کنیم.

وی در ادامه گفت: ۱۹هزار نفر در ایران نمایش‌ها را دیدند؛ ۵۳۰نمایش بدست ما رسید که ازین تعداد هفده نمایش انتخاب شد و برگزیدگان ان‌ها روز سی ام شهریور معرفی می‌شوند. جشنواره از ۲۴اردیبهشت در سی استان کشور اغاز و الان هفده اثر قابل بررسی نهایی هستند همچنین ما از گروه‌های ازاد هم دعوت به شرکت کردیم و اتفاق دیگر هم کارگاه‌های اموزشی است یعنی اثار با داوران حضوری یا تصویری با گروه‌ها ارتباط گرفتندو اینها در استان‌ها با افراد صحبت کردند تا سطح کیفی کار‌ها بیشتر شود.

روستاپور درباره داوران گفت: داوران همه عضو خانه تاتر کودک هستند و دو تن از دبیران ما دبیران جشنواره تاتر کودک و تاتر مبارک هستند. امیرسلطان احمدی و اقای مشهدی عباس، حسن دادشکر، مینا صدری و سه داور نوجوان هم داریم.

سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون در تشریح برنامه‌های «پویش بین‌المللی به سمت قبله» گفت: از آنجایی که دیپلماسی کودک و نوجوانان در دستور کار کانون پرورش فکری قرار دارد، و معتقدیم اینکه صرفا مکانی برای ارسال اثر در بخش‌های بین المللی باشیم باید فراتر رفته و باید در حوزه بین الملل کنشگر باشیم.

وی ادامه داد: موضوع فلسطین با توجه به اهمیت آن در دنیا و با توجه به اینکه نوجوان محوری کانون بستر مناسبی برای کنشگری نوجوانان در عرصه بین الملل است، از برنامه های ما برای حضور در بخش بین الملل خواهد بود. وظیفه کانون این است که صدای مظلومیت کودکان فلسطینی را به جهان برساند، این موضوع افق فکری نوجوانان را افزایش می‌دهد.

مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین بیان کرد: این پویش از ابتدای شهریور تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت و باید کنشگری کودکان ‌نوجوان را به همراه داشته باشد، در ۱۶ مهر که سالروز طوفان الاقصی است، برگزیدگان مشخص و جوایز اهدا می‌شود.