کد خبر :366755
چقدر طول می‌کشد تا کافئین اثر کند؟
قهوه، کوکاکولا و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار عملکردی شبیه به محرک دارند.

به گزارش جهانی پرس از خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری جهانی پرس-هانیه حیدری، مطالعات علمی حاکی از آن است که مصرف یک فنجان قهوه یا یک لیوان کوکاکولا پس از گذشت 10 دقیقه روی بدن انسان تاثیر می‌گذارند اما میزان غلظت کافئین در خون پس از 45 دقیقه به اوج می‌رسد.
اگر فرد میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه یا یک لیون کوکاکولا را به شکل قرص مصرف کند، میزان کافئین موجود در خون پس از گذشت 60 تا 75 دقیقه به اوج می‌رسد. به عبارت دیگر نحوه مصرف کافئین تاثیری بر سطح کافئین خون ندارد اما در مدت زمان اثرگذاری تاثیر می‌گذارد.
سطح کافئین در بدن هر فرد به طور معمول هر 6 ساعت یک بار به نصف کاهش می‌یابد. بنابراین 50 درصد از کافئین موجود در قهوه‌ای که فرد ساعت 4 بعدازظهر مصرف کرده، در زمان خواب در بدنش در گردش است.
کافئین باعث کم‌آبی بدن می‌شود؟
متخصصان تغذیه و سلامت همواره توصیه به نوشیدن آب به صورت مرتب در شبانه‌روز و هیدراته نگه داشتن بدن توصیه می‌کنند با این حال برخی افراد بر این باورند که مصرف چای و قهوه باعث هیدراته شدن بدن نمی‌شود.
این باور ریشه در این حقیقت دارد که کافئین موجود در چای و قهوه باعث افزایش میزان ادرار می‌شود. براساس نتایج یک مطالعه علمی که در سال 2016 انجام شد، باوجود این که کافئین می‌تواند اثر ادرارآور داشته باشد اما مقدار کافئین موجود در چای و قهوه ناچیز است و تاثیری بر کم‌آبی یا دی‌هیدراته شدن بدن ندارد.