کد خبر :366787
دیده بانی برای حقوق کودکان نداریم
نشست رسانه ای «هفته ملی کودک» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، سمیه سادات ابراهیمی مدیرکل روابط عمومی کانون و جمعی از اصحاب رسانه در محل کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش جهانی پرس، ابراهیمی در ابتدا گفت: هفته ملی کودک که از سالها پیش کانون متولی آن بوده است نگاه این است که اهمیت دوران کودکی را به  مسئولین یادآور شویم. بخش مهم این مسئله رسانه ها هستند که بازوی مهمی به شمار میروند و انتظار داریم که کمک حال کانون باشند چرا که همه کشورها به کودک نگاه راهبردی دارند . هرنگاه استراتژیک و راهبردی را باید در حوزه کودک سرمایه گذاری کنیم.
وی افزود: باید مسئولین و مردم نگاه راهبردی به کودکان داشته باشند و انتظار داریم که شما خبرنگاران از مسئولین مطالبه گر باشید.

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: هفته ملی کودک با سه رویداد دیگر هم‌زمان شده است، سه هفته ملی و جهانی در روزهای پیش رو داریم، هفته نیروی انتظامی، هفته تهران، هفته جهانی فضا در روزهای پیش‌رو در تقویم هستند.

وی ادامه داد:  کانون با شورای عالی فضایی هماهنگ است، سال گذشته سندی در این حوزه تصویب کردیم، همچنین یک روز برای حوزه کودک و نوجوان و فضا در نظر گرفتیه شده است که توسط سازمان فضا و هوا اعلام خواهد شد.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: در کشور دیدبانی برای حمایت از حقوق کودک و نوجوان وجود ندارد و این مساله یکی از آسیب‌های حوزه کودک و نوجوان در کشور است.

فلاح اضافه کرد:  باید بتوانیم مدافع و حامی حقوق کودک باشیم. تنها گروهی که می‌تواند مدافع حقوق کودکان باشند رسانه‌ها هستند و همچنین کانون پرورش فکری تلاش می‌کند که این اتفاق بیفتد

معاون فرهنگی کانون پرورشی در ادامه با اشاره به فعالیت دوباره کانون در ساخت عروسک‌های دارا و سارا گفت: قرار است بازتولید عروسک‌های دارا و سارا را در برنامه کانون قرار دهیم و به همین دلیل ابتدا عروسک‌های نمایشی دارا و سارا، در صدا و سیما، کانون پرورش فکری و استان‌ها اجرا داشته باشد. این اقدامات برای ایجاد تعامل سازنده و شخصیتی که برای کانون سازنده باشد و بتواند با خانواده‌ها ارتباط برقرار کند، انجام خواهدشد.

وی خاطر نشان کرد: در روزهای ۱۷ و ۱۸ مهرماه ثبت نام در تمامی مراکز فرهنگی سراسر کشور رایگان خواهد بود. در این روزها به ۱۰۰ کلاس درس مناطق محروم کتابخانه اختصاصی اهدا خواهدشد. همچنین در این هفته بیش از ۱۰ عنوان کتاب علمی و مذهبی و سه اسباب‌بازی به کتابخانه‌ها اهدا خواهدشد.

حامد علامتی نیز دراین نشست گفت:  در سال ۱۹۹۵ مسئولان در ژنو در سوئیس جمع شدند و تصمیم گرفتند هر کشور با توجه به تاریخ و فرهنگ خود روزی را برای کودکان انتخاب کند. در سال ۱۳۷۲‌ وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی و مجلس ۱۶ مهر را به عنوان روز کودک انتخاب کردند و این روز در تقویم ثبت شد.

وی تصریح کرد: مبنای روز ملی و جهانی کودک ایجاد رفاه برای کودکان پیش بینی شده است فلسفه اصلی روز ملی کودک همین مساله است. در هفته‌های گذشته جلسات متعددی با گروه‌های مردمی و مسیولان داشتیم که چه کار می‌توانیم انجام دهیم تا این هفته را به خوبی پاس بداریم. چیزی که مهم است، این است که در روز ملی کودک فقط به دنبال اجرای چند برنامه نیستیم، هر روز و هفته ما باید به کودکان توجه کنیم زیرا آینده را کودکان می‌سازند.

علامتی در ادامه با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه کودک و نوجوان گفت: در این روز و هفته ملی به دنبال این هستیم که مساله کودک به مساله جاری در سطوح مختلف کشور قرار بگیرد، کودک باید جز مسائل مهم مسئولان باشد، زیرا سرمایه‌گذاری برای کودک آینده را تضمین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال مساله شدن حوزه کودک در جامعه هستیم تا هر کسی در هر جایی که هست کودک برایش مهم باشد. شعاری را برای امسال در هفته ملی کودک انتخاب کردیم «برای کودکان، برای آینده» در نظر داریم همگرایی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادها با هدف کودک و نوجوان در ذیل این شعار تعریف می‌شود.

علامتی یادآور شد: باید حقوق کودک و نوجوان را شناخت البته  طبیعی است که کودکان شناختی از حقوق خود ندارند به همین دلیل باید جامعه متوجه حقوق کودک باشند.