کد خبر :367094
سالم و لطیف شدن هوای تهران در پی وزش باد
بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در پی وزش باد و جابجایی هوای آلوده از ساعت ۸ امروز اول آبان در همه مناطق تهران هوا قابل قبول و سالم یا پاک است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در پی وزش باد و جابجایی هوای آلوده از ساعت ۸ امروز اول آبان در همه مناطق تهران هوا قابل قبول و سالم یا پاک است.

به گزارش جهانی پرس _ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در ایستگاه‌های سرخه حصار و مرکز مدیریت یکپارچه پسماند در منطقه ۱۳، شهرداری در منطقه ۲۰ میدان امام خمینی در منطقه ۱۲، شهرداری در منطقه ۲۲، مسعودیه در منطقه ۱۵ و شهرداری در منطقه ۱۹، شاخص کیفیت هوا در وضع پاک و سبز است. 

در دیگر ایستگاه‌ها هوا در وضع قابل قبول و سالم قرار دارد. شاخص کیفیت هوا هم با عدد ۶۰ در وضع قابل قبول قرار دارد.

بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، مهرماه سال جاری در شرایطی به پایان رسید که شاخص کیفیت هوا در شهر تهران ۲۲ روز در وضع قابل قبول و آلاینده‌های هوا ۸ روز بالاتر از حد مجاز بود.

به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، مقایسه اجمالی وضع شاخص کیفیت هوای شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۳ با مدت مشابه سال گذشته نشانگر افزایش تعداد روز‌های آلوده در اولین ماه پاییز سال جاری است و در همه روز‌های آلوده، ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون، آلاینده شاخص شهر تهران بوده است. 

تضعیف ناپایداری جوی و کاهش سرعت باد از ۲۳ تا ۲۷مهر باعث شد تا پنج روز متوالی کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی بماند و میانگین شاخص ایستگاه‌های شهر تهران در آلوده‌ترین روز این دوره (۲۶ مهر) برابر با ۱۱۹ بود. 

از ابتدای امسال تا امروز، پنج روز هوای پاک، ۱۴۴ روز هوای سالم، ۶۵ روز هوای ناسالم برای گروه سنی حساس و ۲ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌های سنی در روز شمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است. 

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۸ روز هوای پاک، ۱۵۹ روز هوای قابل قبول و ۴۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۵ روز ناسالم برای همه افراد داشته است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.