به گزارش جهانی پرس از صدا وسیما، «علیرضا شیخ طاهری»، مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران با اعلام این خبر گفت: بیش از ۸۵ درصد از قطعات واگن های ملی به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.
وی افزود: بسیار خرسندیم که شهرداری تهران در یک بستر همکاری تنگاتنگ با ملی سازی واگن مترو با تمام ارکانها و شرکتهای دانش بنیان در یکپارچه کردن این فناوری نقش اصلی ایفا میکند.
شیخ طاهری با بیان اینکه در پایان دهه ۹۰ ساخت و تامین ناوگان مترو یک صنعت وابسته و سهم داخلی سازی آن کمتر از ۳۰ درصد بود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی، مپنا، دولت و شهرداری برای حل مشکل کارگروهی تشکیل دادند و این آغازگر فرایند تولید قطار ملی مترو شد.
وی ادامه داد: قطار ملی مترو فعالیت خود را در سال ۱۴۰۰ با رفع نواقص و تلاش برای تاییدیههای لازم آغاز کرد که تا سال پیش ادامه داشت.
مدیر عامل شرکت واگن سازی تهران با بیان اینکه با اخذ تاییدیههای لازم در پایان سال ۱۴۰۲ توانستیم این قطار را در مسیر تهران-پرند سیر واقعی داشته باشیم، گفت: این سیر همراه با مسافر بود. امروز میدانیم چه میخواهیم بسازیم و ایرادات تقریبا برطرف شده است. قرارداد تولید انبوه قطار ملی نیز همزمان با شرکت واگن سازی تهران انجام شد و از سال ۹۹ کارهای طراحی را جلو بردیم.
وی تصریح کرد: امروز طرح ساخت ۱۱۳ دستگاه شامل ۱۵ قطار ۷ واگنه و یک قطار ۸ واگنه را آغاز کردیم و تا پایان سال جاری ۲ رام از ۱۵ رام قطار ۷ واگنه را تحویل شهرداری خواهیم داد.
شیخ طاهری گفت: این تولید ۷۰۰ هزار یورو به ازای هر واگن صرفه جویی ارزی دارد. همچنین۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم در سال دارد و میزان داخلی سازی را به حدود ۸۵ درصد میرساند.
امیدوارم باور «ما میتوانیم» در همه زمینهها خودش را نشان می دهد
رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم بااشاره به توانمندی های شرکت های داخلی در ساخت نیازهای کشور گفت: امیدوارم باور «ما میتوانیم» همچنان در همه زمینهها به ویژه در موضوع واگن سازی خودش را نشان دهد.
مهدی چمران با بیان اینکه تهران مسیرهای ریلی زیاد دارد، افزود : تامین واگن یکی از نیازمندیهای ماست که هم نیاز به کمک داخلی و هم خارجی دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در زمان ترافیک و آلودگی هوا یکی از راههای رفع این مشکلات توسعه صنعت مترو است، اظهار کرد: امیدواریم که هر چه زودتر شاهد بروز هر آنچه را که وعده دادهاند، باشیم.