صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

پاکستانی ها هم می‌آیند

همچون سال های گذشته، اربعین امسال نیز هیئت های پاکستانی و افاغنه در مسیر جاماندگان حسینی(ع) عزداری خواهند کرد.

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی فرهنگسرای سرو؛ همچون سال های گذشته اربعین امسال نیز پس از اذان صبح از میدان از میدان امام حسین(ع) آغاز و شرکت‌کنندگان به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گرد هم جمع می شوند  تا در این مسیر به یاد شهدای کربلا و امام حسین(ع) به عزاداری و نوحه سرایی بپردازند تا بلکه حضورشان و قدم هایشان در این روز موجب عهدی دیرین با ائمه اطهار(س) باشد.
در میان خیل عظیم عزاداران، پاکستانی ها و افاغنه مقیم تهران نیز در مسیر جاماندگان حسینی(ع) موکبی را با نام بر پا خواهند کرد تا در این موکب علاوه بر عزاداری و نوحه سرایی به خدماتی از جمله: از زائرین پذیرایی نمایند.
نمادهای عزاداری در میان سوگواران اربعین حسینی در پاکستان بسیار است و آیین های اربعین حسینی در پاکستان با شور و حال خاص برگزار می شود.
این مراسم شامل مناسک نمادین نظیر اسب که نماد «ذوالجناح» است برگزار شده که همراه عزاداران حرکت داده می شود. شبیه سازی ذوالجناح که نام اسب حضرت امام حسین(ع) است، معروف ترین آیینی است که در علاوه بر آیین های روز عاشورا در مراسم اربعین نیز بر پا می‌شود. شیعیان پاکستان اسبی را که معتقدند از همان نژاد اسب امام حسین علیه السلام در فاجعه کربلاست، آماده، آرایش و تیمار می‌کنند.
یکی از سنت‌های دیگر مردم پاکستان در ایام محرم که بیشتر در میان شیعیان شهرهای 'کراچی، ماتان و لاهور' رایج است، ساخت کشتی است که به «سفینه النجاه» معروف است. شیعیان پاکستان در ایام محرم با استناد به حدیث پیامبر اسلام که امام حسین را«کشتی نجات» معرفی کرده‌اند، در مقابل در ورودی حسینیه‌ها، یک کشتی کوچکی می‌سازند و علم سیاهی مزین به اسمای مبارک اهل بیت و همان حدیث پیامبر اسلام را بر آن نصب می کنند. مردم این سفینه را شبیه کشتی نجات بخش حضرت نوح می‌دانند و به آن تبرک می‌جویند، می‌بوسند و در کنارش می‌گریند.
برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در پاکستان از اهمیت زیادی برخودار است و شیعه و سنی با حضور گسترده در مراسم و دادن نذری ارادت خود را به آن حضرت نشان می‌دهند.
روشن کردن چراغ‌های روغنی و شمع نزدیک علم حضرت عباس (ع) و حاجت خواستن از آن حضرت، تزیین تابوت شهدای کربلا و زنجیر بستن به دست‌ها به یاد اسرای کربلا نیز از دیگر رسوم جالب مردم پاکستان در مراسم عزاداری امام حسین در ایام محرم به ویژه اربعین است.
علاوه بر این، سبک خاص سینه‌زنی مردم پاکستان جلوه‌های خاصی به سوگواری‌های مردم این خطه بخشیده است.
فرهنگسرای سرو روز در روز اربعین، از ساعت 6 تا ۱۶ با ارائه خدمات فرهنگی، هنری، مذهبی، مشاوره، پذیرایی و... میزبان شهروندان خواهد بود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۴۴۰۴۰
تاریخ: ۱۴۰۲/۶/۱۳     ساعت: ۱۱ : ۳۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهريور
  • ١٦ ربيع الاول ١٤٤٦
  • Sep 20 2024