صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش

کابینه دولت چهاردهم ائتلافی نیست

رئیس شورای راهبری انتخاب کابینه دولت چهاردهم گفت: از همه گروه‌ها دعوت کردیم برای وزرای دولت آینده نامزد معرفی کنند تا از طرف جامعه مدنی بررسی و به کمیته‌ها معرفی شوند، کابینه دولت چهاردهم ائتلافی نیست و وحدت ملی است.

به گزارش جهانی پرس ازصدا وسیما، برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع روند انتخاب اعضای هیئت دولت چهاردهم میزبان آقای محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم بود.


سوال: روز‌های پرکاری را دارید درست است؟ 
ظریف: بله، بعد از یک مدتی استراحت و تدریس یک کم این چند هفته گرفتارتر شدم.

 
سوال: و مذاکرات خیلی پیچیده از هسته‌ای که سخت‌تر نیست آن مذاکرات؟ 
ظریف: همان حدود‌ها است، بله من خیلی خوشحالم که برای اولین بار بعد از انقلاب و شاید برای اولین بار در کشور یک روند جدیدی شروع شده برای این که مردم مشارکت داشته باشند، جامعه مدنی مشارکت داشته باشد در شکل گیری هیئت دولت.


سوال: این یک مدل ابداعی است یا از جایی الگو گرفته شده؟ 
ظریف: شرایط ما یک شرایط ویژه‌ای است، چون کشور‌های دیگر که یک سیستم دموکراتیک دارند، مردم سالاری دارند عموما احزاب هستند که این کار را انجام می‌دهند یعنی حزبی که به قدرت می‌رسد افرادی در آن حزب جایگاهی دارند، سوابقی دارند، تمرینی کردند برای یک کار، حالا اگر دولت ائتلافی باشد از احزاب مختلف، این آدم‌ها بالا می‌آیند ولی ما در جمهوری اسلامی چنین شرایطی را نداشتیم لذا معمولا بعد از انتخاب رئیس جمهور یک روندی شروع می‌شد که خیلی روند شفافی هم نبود، برای مشورت دادن به رئیس جمهور برای انتخاب اعضای هیئت دولت؛ این بار ما این روند را سعی کردیم شفاف‌تر بکنیم البته حتما با توجه به این که این اولین بار است که این تجربه را در ایران داریم حتما روند بی نقصی نخواهد بود و قبول می‌کنیم که یک شروع احتمالا قدری پرفراز و نشیب هم خواهیم داشت. 


سوال: از چه نظر؟ 
ظریف: از نظر این که بالاخره یک تجربه جدیدی است هر تجربه جدیدی یک مقداری آزمون و خطا دارد البته ما سعی کردیم که از روش‌های علمی استفاده کنیم، از روش‌های مدیریتی استفاده کنیم برای انتخاب بهترین گزینه‌ها، اما یک نکته‌ای را هم من باید بگویم انتخاب وزرا حق رئیس جمهور است ما یک بازوی مشورتی هستیم که داریم مشورت می‌دهیم به رئیس جمهور و چند گزینه را به ایشان پیشنهاد می‌دهیم. 


سوال: موافق هستید راجع به این فرآیند کلیات آن را جنابعالی فرمایید که اصلا این کارگروه‌ها به چه صورت تنظیم و انتخاب و بعد نامگذاری شدند و این اعضایی که به عنوان اعضای کارگروه انتخاب شدند بر اساس چه ساز و کاری انتخاب شدند و بعد این که وزرا با چه ساز و کاری به این کمیته‌ها معرفی می‌شوند؟ 

 یک شورای راهبری ما تشکیل دادیم که این شورا هنوز  یک روند بوده، با روسای کارگروه‌ها شروع شده، اول ۵ تا کارگروه ما درست کردیم، کار‌های دولت را تقسیم به ۵ گروه کردیم که سلیقه‌ای هم بوده می‌توانسته یکی به یک شکل دیگر انجام بدهد، بعضی‌ها نظرات و نقد‌هایی داشتند راجع به نحوه تقسیم شدن این‌ها، یک کارگرو نیتی – دفاعی است که مسئولیت آن با بنده است که این کارگروه شامل وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری و سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه است. این نکته را هم عرض کنم که معاونت‌های ستادی رئیس جمهور به غیر از معاونت امور زنان فعلا در دستور کار ما نیست. معاونت‌های سازمانی هست، مثل سازمان محیط زیست، سازمان انرژی اتمی، بنیادشهید این‌ها را ما الان داریم بررسی می‌کنیم ولی معاونت‌های ستادی را گذاشتیم برای مراحل بعد.

حالا بعضی هایش مثل معاون پارلمانی نیاز باشد سریع‌تر انتخاب شود بعضی هایش عجله‌ای نیست ما فعلا تمرکزمان روی سازمان‌ها و مخصوصا وزرا است که باید آقای رئیس جمهور به مجلس ارائه بدهند. کارگروه بعدی که برادرمان جناب آقای دکتر طیب نیا زحمت تشکیل این کارگروه را کشیدند شامل ۴ تا کمیته است، کمیته وزارت اقتصاد دارایی، کمیته بانک مرکزی، البته بانک مرکزی یک چارچوب‌های قانونی دارد که ما هم به آن توجه داریم که باید در یک روندی این کار انجام شود ولی ما داریم آماده سازی می‌کنیم برای این که رئیس جمهور دارای انتخاب باشند برای آینده، کمیته سازمان برنامه و بودجه و کمیته وزارت صنعت، معدن و تجارت، این‌ها هم رفته در کارگروه اقتصادی؛ یک کارگروه فرهنگی داریم با مسئولیت آقای دکتر صالحی امیری که این کارگروه شامل وزارت آموزش و پرورش هست، وزارت فرهنگ و آموزش عالی است، حالا اگر وقتی قرار باشد معاونت علمی هم جایی بررسی بشود در همین جا بررسی می‌شود ولی فعلا در دستور کار نیست، ممکن است الان من ذهنم آخر شب خیلی یاری نکند، وزارت ارشاد هست، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و اگر اشتباه نکنم وزارت ورزش و جوانان فکر می‌کنم؛ دوستان می‌توانند چارت من را در توئیت هم نگاه کنند، یک کارگروه اجتماعی داریم با ریاست آقای دکتر ربیعی که شامل وزارت رفاه هست، بنیاد شهید است، معاونت زنان ریاست جمهوری هست، سازمان حفاظت از محیط زیست هست.


سوال: به قول شما این که در دسترس هست می‌توانند کمیته‌ها را ببینند. 
ظریف: بله و یک کارگروه زیربنایی هم داریم که آقای مهندس عبدالعلی زاده که رئیس ستاد انتخابات آقای دکتر پزشکیان بودند این کارگروه را هدایت می‌کنند که شامل کمیته وزارت نفت هست، وزارت راه و شهرسازی هست، وزارت ارتباطات هست و وزارت کشاورزی.


سوال: اعضای این کمیته‌ها بر چه اساسی انتخاب شدند؟ 
ظریف: اعضای این کمیته‌ها را ما یک ضابطه‌ای گذاشتیم که هر کمیته‌ای دو تا خبره دانشگاهی داشته باشد.


سوال: باز آنها را یک کمیته‌ای تعیین می‌کرد که مثلا در استاد دانشگاه مثلا چه کسانی باشند باز یک کمیته‌ای. 
ظریف: نه دیگر، این‌ها را رئیس کمیته با کمک رئیس کارگروه و دبیر کارگروه که یکی از جوانان ما است این‌ها را تشکیل می‌دهند بعد می‌آید در شورای راهبری و این کمیته‌ها تصویب می‌شود، یک ترکیبی دارد از اقوام هست، بانوان هست، نماینده بخش خصوصی هست.


سوال: در همه این کمیته‌ها این ترکیب رعایت شده تقریبا؟ 
ظریف: بله این ترکیب مشترک بین همه کمیته‌ها است، دوستان ما خیلی سوال دارند که اعضای این کمیته‌ها چه کسانی هستند؟ ما تا امروز راجع به عضویت در این کمیته‌ها مشغول مشورت بودیم، ضمن این که بعضی از کمیته‌ها کارشان را شروع کردند و حتی سنجه‌های ویژه خودشان را در نظر گرفتند و بررسی کردند، چون ما یکسری سنجه‌های عمومی تصویب کردیم در کارگروه که بعضی از این سنجه‌ها، سنجه‌های وتویی هستند مثل پایبندی به مبانی جمهوری اسلامی و اسناد بالادستی، یا پایبندی به گفتمان رئیس جمهور جدید که گفتمان عدالت محور است و سایر نکات، یکی دیگر از سنجه‌های وتویی ما پاکدستی است، پاکدستی، صداقت این یعنی اگر کسی نداشته باشد اصلا ما دیگر سایر سنجه‌ها را راجع به آن بررسی نمی‌کنیم وتو و تمام می‌شود.

یکی دیگر هم نگرش ملی است، نداشتن گرایش. البته همه ایران یک رنگین کمانی از گروه‌ها و اقوام مختلف است و همین هم هست که ایران را بسیار غنی و زیبا کرده، اما اگر کسی می‌خواهد گرایش قوم گرایانه داشته باشد یا گرایش منطقه گرایانه داشته باشد این هم یک عامل وتویی هست، حالا این‌ها همه آمده و در یک جمعی شکل گرفته، این جمع قرار است که تایید بشود توسط این شورای راهبری و بعد معرفی خواهد شد، یعنی مردم نگران نباشند، مجموعا هم می‌شود یک چیزی حدود ۴۰۰-۴۵۰ نفر و این‌ها معرفی خواهند شد و علت این که هنوز معرفی نکردیم چند نکته است، یکی این که هنوز تمام نشده و دوم این که ما امروز تصویب کردیم و من صبح اطلاع رسانی کردم که برای این که جلوگیری از تعارض منافع بکنیم اگر فردی که الان عضو کمیته است نامزد برای یک وزارت و یا سازمانی شد، آن فرد کنار گذاشته می‌شود از آن کمیته و جای او را یک فرد مشابه می‌گیرد یعنی اگر آن فرد استاد دانشگاه بوده و نامزد شده، ایشان کنار می‌رود یک استاد دانشگاه دیگر جای او را می‌گیرد، الان اگر این فهرست منتشر بشود در آینده ضمن این که هنوز نهایی نشده و همه گمانه زنی‌ها و اسامی هم که داده شده بی اعتبار است.

 
سوال: این‌ها که بعضا منتشر می‌شود چیست؟
ظریف: بیخودی ذهن مردم را درگیرو نگران کرده، هیچکدام از این‌ها هنوز قطعی نشده چون هنوز ما داریم لیست یا فهرست نامزد‌ها را دریافت می‌کنیم، این هم لازم است شاید خوب است بگویم، ما یک فراخوان دادیم، یک بحثی بود که فراخوان عمومی بدهیم، دیدیم این شدنی نیست و ممکن است تعداد زیادی بیش از حد توان ما برای ما شرح حال و پیشنهاد بیاید و ما نتوانیم به آن رسیدگی بکنیم و بعد خود این باعث بشود که مردم احساس بکنند که خیلی جدی گرفته نشدند لذا چه کار کردیم؟ گفتیم ما این درخواست را از دو گروه بکنیم یکی از شخصیت‌های ملی، شخصیت‌های ملی از جناب اقای خاتمی، جناب آقای روحانی، جناب آقای دکتر حداد عادل، جناب آقای دکتر قالیباف، جناب آقای دکتر جلیلی، یعنی رقبای آقای دکتر پزشکیان در انتخابات، از همه این‌ها ما درخواست کردیم که شما نامزدهایتان را معرفی کنید، گروه دوم نهاد‌های جامعه مدنی اند یعنی از همه احزاب درخواست کردیم، از موتلفه تا جبهه اصلاحات که نامزدهایشان را بدهند، از انجمن‌های صنفی فعال، انجمن‌های علمی فعال، ما ممکن است مثلا بیش از صد انجمن علمی داشته باشیم در وزارت فرهنگ و آموزش عالی ولی اکثر این‌ها انجمن‌های غیر فعال باشند، انجمن‌هایی که از نظر وزارت علوم و فناوری این‌ها فعال هستند از این‌ها هم دعوت کردیم.

گروه‌های صنفی و همین طور اتاق بازرگانی، از همه این‌ها ما دعوت کردیم که نامزد معرفی کنند، گرچه پایان یعنی ضرب الاجل دریافت این نامزد‌ها بیست و پنجم بود ولی ما، چون یک کم دیر این روند شروع شد و دیر اطلاع رسانی شد، یک مقداری فرصت را بیشتر کردیم تا فردا هم نامزد‌هایی که برای ما بیاید بررسی خواهیم کرد و آن وقت این‌ها را می‌فرستیم به کمیته‌ها، لذا هنوز حتی ما نیاز نداریم کمیته هایمان قطعی شده باشند بخاطر این که هنوز ما نامزد‌ها را از جامعه مدنی دریافت نکردیم، این روند یک روندی است که ما چندین لایه داخل آن گذاشتیم و بیشتر این‌ها هم برای این است که ما اطمینان پیدا کنیم که یک، این روند شفاف است، دو، این روند فیلتر ندارد یعنی فیلتر آن همین خرد جمعی است دراین کمیته‌ها است و سوم این که تعارض منافع پیدا نمی‌شود.

مثلا ممکن است من یک آدم خیلی خوبی را برای کمیته سیاسی یا کمیته وزارت اطلاعات پیشنهاد کرده باشم به عنوان عضو، ولی یک نفر از یک سازمان جامعه مدنی ایشان را به عنوان وزیر پیشنهاد کند، ایشان به محض این که قرار شد وزارت او بررسی شود باید کنار برود، این نکاتی است که ما انجام دادیم، یک نکته دیگر هم بگویم که خیلی مهم است، ما گفتیم که ما هیچ لابی گری پشت صحنه نداریم، همه باید در کمیته بررسی بشود، لذا امروز به کمیته‌ها ابلاغ کردیم که هر یک از اعضای کمیته که با نامزدی بیرون کمیته جلسه بگذارد هر دو آنها فوری حذف خواهند شد، تا این که ما بتوانیم انشاالله با یک همکاری گروهی یک روند شفافی را شروع کنیم، ممکن است دشوار باشد.


سوال: ولی به نتیجه خوش بین هستید 
ظریف: به نتیجه امیدوارم، باید ببینیم واقعا ما با نیت این که یک روند جدیدی را شروع بکنیم، امیدواریم این یک تجربه خوبی از مشارکت و مردم سالاری باشد و مردم هم نشان بدهند که آماده اند که با شکیبایی این روند را پیگیری کنند، قضاوت زودهنگام نکنند، هنوز ما تا روز مراسم تحلیف رئیس جمهور که اولین فرصتی است و ما امیدواریم بتوانیم از این اولین فرصت استفاده کنیم برای معرفی کابینه، گرچه رئیس جمهور بعد از تحلیف تقریبا یک ده روز دو هفته‌ای فرصت دارد برای معرفی ولی ما بخاطر این که می‌خواهیم سریع‌تر کار دولت جدید راه بیفتد امیدواریم زودتر بتوانیم این کار را بکنیم این مدت را با ما شکیبا باشند، نهایتا هم بالاخره این افراد اولا که رئیس جمهور تعیین می‌کند ما بین سه تا پنج نامزد به رئیس جمهور معرفی خواهیم کرد. 


سوال: صرفا نظر مشورتی است و تحمیل نخواهید کرد. 
ظریف: اصلا نمی‌توانیم این کار را بکنیم و شأن آقای پزشکیان هم این نیست و شما هم که با ایشان در مناظره‌ها حضور داشتید دیدید که ایشان زیر بار زورگفتن هیچ کس نمی‌رود یعنی یکی از خصوصیات بارز ایشان شجاعت ایشان است و آزادگی ایشان است، لذا ما هم یک بازوی مشورتی هستیم و ما هم حد خودمان را می‌دانیم ما یک بازوی مشورتی که می‌خواهیم به رئیس جمهور منتخب کمک کنیم که بتواند از این خرد جمعی استفاده کند، بعد هم رئیس جمهور هم که افرادی را معرفی می‌کند به مجلس می‌روند، مجلس این افراد را بررسی می‌کند، البته ما به ریاست محترم مجلس، هیئت رئیسه محترم مجلس و نمایندگان محترم مجلس اطمینان داریم که با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری فرمودند که دیگر دوران رقابت تمام شد و الان دوران رفاقت و همکاری شروع شده، با همین فرمان ما هم با همین دست فرمان جلو رفتیم و امیدواریم و یقین داریم که دوستان ما هم با همین دست فرمان جلو می‌آیند و انشاالله یک آینده بهتری را برای نسل جدید کشور بتوانیم رقم بزنیم. 


سوال: در حکم جنابعالی هم آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب تاکید کردند استفاده از ظرفیت‌ها و سلایق مختلف در گروه‌های سیاسی و هم جنابعالی اشاره کردید که فراخوانی دادید از همه خواستید که گزینه هایشان را به شما معرفی کنند، سوال این است که آیا آنها هم استقبال کردند؟ مشارکت داشتند؟ 
ظریف: تا آنجایی که من خبر دارم، چون این‌ها دست من نمی‌آید، این‌ها می‌رود در دبیرخانه و دبیرخانه این‌ها را در این کارگروه‌ها قرار میدهد در فضای مجازی. کارگروه‌ها افراد مختلف، شخصیت‌های مختلفی و گروه‌های مختلفی یعنی گروه‌های سیاسی متفاوت و متعددی به ما پیشنهاد دادند، گروه‌های صنفی به ما پیشنهاد دادند، تعدادی از شخصیت‌ها ما را راهنمایی کردند هم در مورد ملاک‌ها و هم در مورد مصداق‌ها و مصادیق.
 ما پیشنهاد‌هایی دریافت کردیم بله تا الان استقبال شده از این روند و من امیدوارم که ما هم رو سفید بشویم و نشان بدهیم به دوستانمان که پیشنهاد‌هایی که دادند را بررسی کردیم این نکته را بگویم هیچکس حق ندارد هیچ پیشنهادی را حذف کند یعنی همه پیشنهاد‌ها باید به برود برای همه اعضای کمیته طبیعتاً همه پیشنهاد‌ها در کمیته رای نمی‌آورد ممکن است یک پیشنهادی رای پایین‌تری بیاورد یک پیشنهادی رای بالاتری بیاورد، این هم روند بررسی هست، اما هیچ پیشنهادی یعنی وتو نمی‌شود قبل از اینکه وارد روند رشد شود.


سوال: شاید برای برخی سوال شود که چطور این گونه‌های مختلف سیاسی را در یک کابینه کنار هم شما میتوانید؟
ظریف: نه کابینه ائتلافی نخواهد بود این را من عرض بکنم این کابینه وحدت ملی خواهد بود ولی نه ائتلافی، چون دو تا مبنا داریم ما یکی باور و پایبندی به ارزش‌های انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی، دوماً باور به گفتمان رئیس جمهور یعنی ما نمی‌خواهیم آنجا افرادی را داشته باشیم که با گفتمان رئیس جمهور همراهی و همسویی نداشته باشند. بالاخره مردم ایران به این رئیس جمهور رای دادند حتماً همه دوستان ما که نامزد معرفی می‌کنند باید آمادگی داشته باشند در چهارچوب این گفتمان کار کنند این یک کابینه ائتلافی نیست مردم به یک نفر رای دادند و این یک نفر همه افراد مختلفی را از دیدگاه‌های مختلف که حاضر باشند با آن نگرش و گرایش یعنی با آن گفتمان همراهی بکنند این‌ها را جمع خواهد کرد ولی باز هم تاکید می‌کنم ما دنبال تشکیل کابینه ائتلافی نیستیم، چون اولاً که مردم رای‌شان مشخص است ثانیاً که کابینه ائتلافی نمی‌تواند کار کند باید یک کابینه منسجم باشد، اما کابینه‌ای که از همه نیرو‌ها بهره‌مند شده و برای همین هم از همه گروه‌ها درخواست کردیم که بر اساس این ضوابط به ما نامزد معرفی کنند.


سوال: شما برخی را نام بردید الان خاطرتون هست که بیشتر اسم ببرید از گروه‌ها و احزاب سیاسی در دو جناح؟
ظریف: خیلی است و شاید به حدود بالای نود تا شاید بالای صد تا گروه و انجمن و این‌ها داده شد ولی از جبهه اصلاحات ما دادیم مؤتلفه گرفته فکر می‌کنم ایثارگران گرفتند خود جبهه اصلاحات شامل سی و خورده‌ای حزب و تشکل و این هاست خانه کارگر نمی‌دانم احزاب مختلف از حزب اتحاد ملت داریم تا حزب ندا و اینها همه در جبهه اصلاحات جمع شدند این طرف هم مؤتلفه هست ایثارگران هستند گروه‌های فعال اصول گرا هم پیشنهاد شده افراد فعال اصول‌گرا مثل آقای دکتر حداد آقای دکتر قالیباف جناب آقای ناطق اینها هم ازش دعوت شده که نماینده معرفی کنند عرض کردم رقبای انتخاباتی جناب عالی دکتر جلیلی و همه اینها ازشون درخواست شده فکر می‌کنم بعضی هایشان هم فرستادند.


سوال: و شما اشاره کردید که یک سری از شاخص‌ها، شاخص‌های وتویی است؟
ظریف: چهار تا شاخص وتویی داریم.


سوال: وتویی منظورتان خط قرمزی است که ازش نمی‌شود عبور کرد؟
ظریف:  فرم ما یک خورده اتوماتیک است اگر کسی آن شاخص را نه بگیرد نمره اش صفر می‌شود  نمی‌رود کنار ولی خوب می‌رود ته جدول. نمرده بندی به مبانی انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی، پایبندی به گفتمان رئیس‌جمهور، پاکدستی، صداقت و شجاعت و نهایتاً هم داشتن نگرش ملی به دور از گرایش‌های قومی و منطقه‌ای.


سوال: و بعد در آن شاخص‌های غیر وتویی مهم‌ترینش کدام است؟
ظریف: مهم‌ترین هایش توانمندی‌های رفتاری هست، طرف توان مدیریت داشته باشد توان کار جمعی داشته باشد احترام به کار کارشناسی بگذارد، جوان باشد، یعنی هر چی شما جوان‌تر باشی امتیاز بالاتر می‌گیری اگر شما بالای پنجاه سال باشی هیچ امتیازی نمی‌گیری از زیر پنجاه هرچه جوان‌تر باشی امتیازات بالاتر میرود اگر مرد باشی هیچ امتیازی نمی‌گیرید زن باشی ده امتیاز می‌گیری اگر از مثلاً اکثریت حالا ما که در  ایران اکثریت، اقلیت نداریم و ما همه مجموعه‌هایی هستیم از چیز‌های مختلف، اما اگر از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیاز میگیرید در صورتی که اگر از مذهب رسمی یعنی مسلمان شیعه باشید اینجا امتیازی نمی‌گیرید برای اینکه ما می‌خواهیم یک امتیازی بدیهم که بتوانیم از سایر اقوام و گروه‌هایی که  تا حالا حضور کمتری داشتند و زنان و جوانان استفاده بکنیم این یک مکانیزم‌هایی است که خوب البته ما هم گفتیم سعی می‌کنیم تلاشمان این است که شصت درصد از اعضای کابینه برای بار اول عضو کابینه باشند.


سوال: یعنی اگر سابقه وزارت داشته باشند نمره منفی دارد؟
ظریف: نمره منفی دارد ما تجربه را بهش نمره می‌دهیم، اما سابقه عضویت در دولت نمره منفی دارد که ما می‌خواهیم اعضای جدیدی بیایند از وزرای سابق استفاده  به عنوان مشاور کنیم. هم در وزارتخانه‌ها مثلا من زمانی که وزیر خارجه بودم یک ساز و کاری درست کردیم به اسم شورای راهبری مثل همین شورای راهبری که الان داریم آن شورای راهبری مان متشکل از وزرای سابق بود که هم زمان من تشکیل شد هم زمان  برادر شهیدم مرحوم دکتر امیرعبداللهیان سه چهار تا از جلسات تشکیل شد و همه ما از از آقای دکتر ولایتی تا بنده رفتیم در آن جلسات شرکت کردیم و مشورت دادیم به آقای دکتر امیر عبداللهیان که خدا درجاتشان را عالی کند و لذا این ساز و کار‌ها را ما می‌خواهیم تو همه وزارتخانه‌ها بگذاریم که از این تجربه انباشته مدیران گذشته استفاده بشود، اما یک خون جدیدی یک نگرش جدیدی وارد دولت بشود لذا گفتیم شصت درصد باید سعی کنیم که زیر پنجاه سال باشند شصت درصد قبلاً سابقه وزارت نداشته باشند اینها تلاش‌هایی است که داریم می‌کنیم من امیدوارم که با معرفی نامزد‌هایی که به ما میشود ما از این دایره بسته‌ای که همواره در سیکل مدیریتی کشور گشتند از دایره خارج بشویم همان جوری که مقام معظم رهبری فرمودند بتوانیم از جوانان استفاده کنیم از نیرو‌های تازه نفس استفاده کنیک این هدف ماست امیدوارم افرادی هم که به ما معرفی می‌شوند این امکان را به ما بدهند که به این هدفمان برسیم.


سوال:در ترکیب همه کارگروه‌ها و آنچه که در فضای مدرسه منتشر شده نمی‌دانم اصلا تایید می‌کنید این ترکیب‌هایی که معرفی شده یا نه؟
ظریف: نه ترکیب‌هایی که معرفی شده یعنی اسامی که تو فضای مجازی می‌بینید اکثرش بی پایه است یعنی ممکن است یک پایه‌ای داشته باشد، اما هنوز نهایی نشده.

سوال: مثلاً سهم اساتید دانشگاه مثلاً این تعداد است؟
ظریف: بله این مشخص است.


سوال: یک بخشی هم به عنوان سهم جبهه اصلاحات در نظر گرفته شده این سهم درست است؟
ظریف: می‌دانید که من به هیچ حزب و جناحی وابسته نیستم، اما واقعیت این است که آقای دکتر پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات بوده یعنی جبهه اصلاحات سه تا نامزد معرفی کرده بود آقای دکتر پزشکیان یکی از آن نامزد‌ها بوده و من خوب شهر‌های مختلفی رفتم سخنرانی کردم معمولاً دوستانی که این سخنرانی‌ها را ترتیب می‌دادند بچه‌های جبهه اصلاحات بودند احزاب جبهه اصلاحات بودند البته مستقلین هم بودند اعتدالیون هم بودند خیلی از اصولگرا‌ها هم بودند ما اصلاً یک گروه اصول‌گرای طرفدار آقای دکتر پزشکیان داشتیم بعد در دور دوم که حتی بعضی از ستاد‌های بعضی از نامزد‌هایی که در دور اول کنار رفتند آمدند و به ما لطف و کمک کردند لذا یک طیفی همان جور که عرض کردم یک رنگین کمانی از گروه‌های سیاسی حضور دارند، اما واقعیت این است که ما یک سهم برای جبهه اصلاحات در هر کمیته‌ای گذاشتیم به عنوان کسانی که زحمت زیادی کشیدند در این روند و مشارکت کردند.

 از اعضای ستاد آقای دکتر پزشکیان ما اینجا نماینده داریم به خاطر اینکه این‌ها افرادی هستند که در بین مردم حضور داشتند نگرش‌های مردم را می‌دانند نگرانی‌های مردم را می‌دانند و این‌ها منعکس کننده نگرانی‌های کف جامعه هستند به ما، اعضای ستاد افرادی هستند که رفتند خانه‌های مردم با آن ها صحبت کرده‌اند و لذا می‌دانند نگرانی‌های مردم چی هست لذا این یک سهم خواهی نیست یک انتقال در واقع ملاحظات و نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌های مردمی است که با این دوستان ما در این سه هفته چهار هفته در تماس بودند.


سوال: یا اینکه بعضاً برخی می‌گویند که مثلاً باید این لیست‌ها نهایتاً به تایید جبهه اصلاحات برسند؟
ظریف: اصلا این طوری نیست من یک نکته را بگویم واقعاً جناب آقای خاتمی هیچ فشاری برای این کار نگذاشتند من شهادت می‌دهم خودم با ایشان صحبت کرده‌ام اطلاع دارم که ایشان اصلاً ورودی از این‌جهت نکردند راهنمایی کردند، اما دخالت نکردند دیگر دوستان و بزرگان جبهه اصلاحات همین طور شنیدید که آقای مهندس نبوی امروز یک توییت بامزه‌ای کرده بود که اجازه بدهید الان دولت تشکیل بشود دنبال سهم خواهی نروید این نگرشی است که من در بزرگان هم جبهه اصلاحات دیدم هم سایر بزرگان دیدم یعنی یک همدلی الحمدالله درست شده که همه می‌خواهند ما کار را  جلو ببریم و و امیدوارم هستیم که باید به لطف خدا به کمک مردم و با نگاه ویژه حضرت بقیه‌الله بتوانیم این کار را به جلو ببریم.

 

سوال: ملاک انتخاب افراد نهایی در کارگروه‌ها امتیازشان است فرمودید درست است؟ یا رای خواهد بود؟
ظریف: به تک تک وزرا رای مخفی داده می‌شود من فرمش را گذاشتم روی فضای مجازی دوستان می‌توانند بروند فرم را نگاه کنند امتیازاتش را هم گذاشتیم هر نامزدی باید یکی از این فرم‌ها برایش پر شود و به صورت مخفی می‌روی در سیستم کامپیوتری و این تجمیع می‌شود معدل‌گیری می‌شود و آن نتیجه نهایی می‌آید دست رئیس کار گروه ببیند که مثلاً برای وزیر امور خارجه چه نمره‌ای امده از صد و آن وقت داخل این هم ملاک‌های تخصصی اش چه قدر است مدرکش چیست توان مدیریتی اش، توان تصمیم‌گیری اش، مسئولیت پذیری اش.


سوال: فرض بفرمایید یک نفر در تمام شاخص‌های امتیاز‌های بالایی داشته باشد در اکثر اینها امتیاز خوبی بیاورد نهایتاً ولی احساس بشود که همچنان برای وزارت مثلاً از آن پختگی لازم برخوردار نیست اینجا ساز و کار‌هایی وجود دارد که بتواند این را بهم بزند؟
ظریف: این را ما رفتیم روی مدل‌های مدیریتی نگاه کردیم و آن سنجه‌ها یا شاخص‌هایی را اینجا گذاشتیم که شاخص‌های کیفی است که در واقع یعنی چه قدر طرف توان کار گروهی دارد، چه قدر طرف به کار کارشناسی اهمیت می‌دهد، چه قدر طرف مثلا می‌تواند یک جمعی را مدیریت کند، اینها همان نیاز‌هایی است که همان پختگی است که شما برای یک وزیر نیاز داری یا برای یک رئیس سازمان نیاز دارید البته عرض کردم این اولین تجربه ما در ایران برای این کار است در کشور‌های دیگر ممکن است این تجارب قبلاً وجود داشته باشد ولی ما بار اولمان است حتماً خطا خواهیم داشت ولی من این شعر شیخ اجل را در فضای مجازی هم نوشتم که می‌فرماید راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم و قاعده قرآنش چی است ما داریم تلاش مان را می‌کنیم و این تلاش واقعاً یک تلاش صادقانه است دلمان می‌خواهد که روندی شروع بشود که ان‌شاءالله در آینده هم، هم بهبود پیدا بکند و هم اصلاح و دنبال شود.


سوال: هر کارگروه چند نفر را به عنوان گزینه وزارت معرفی می‌کنند به آقای رئیس‌جمهور؟
ظریف: هر کارگروه حداقل سه و حداکثر پنج نفر را که ما خواهش کردیم نزدیک‌تر باشد به پنج نفر معرفی می‌کنند به شورای راهبری، شورای راهبری یک دور دیگر با حضور متخصصین همه این‌ها را بررسی می‌کند و سه نامزد را معرفی می‌کند به رئیس جمهور اگر کار گروهی نامزد پوششی به ما بدهد یعنی پنج تا نامزد داده ولی یکی‌شان منظورشان چهار تا پوششی باشد هر پنج تا را رد می‌کنیم این هم تاکید کردیم یعنی دوستان ما بعضی‌ها نگرانند که این کارگروه‌ها جوری چیده شده‌اند که یک نامزد از آن بیرون بیاید من اطمینان بهشون می‌دهم که چنین چیزی نخواهد شد باید پنج تا نامزد واقعی به ما معرفی کند اگر این کارو نکنند کل نامزدهایشان را رد می‌کنیم.


سوال:  تا پایان تیر ماه آقای رئیس‌جمهور منتخب هم برایش مشخص کردند این اسامی استخراج می‌شود و به رئیس جمهور داده می‌شود؟
ظریف:  روز اول که این کار را کردیم امیدوار بودیم که سی تیر این کار بشود ولی فکر می‌کنم الان دیگر به خودمان تا سه مرداد ارفاق کردیم، چون آقای رئیس جمهور نمی‌دانم هشتم یا نهم مرداد است که روز تحلیفشان است  تا آنوقت، فرصت دارند یک چند روزی را آقای رئیس‌جمهور باید روی این نامزد‌ها کار کنند باید آن چک‌های لازم هم صورت بگیرد ان‌شاءالله انجام خواهد شد.


سوال: خیلی متشکرم از شما آقای ظریف برای شما و همکارانتان آرزوی توفیق و بهروزی دارم.
ظریف: خیلی از لطف شما ممنونم و از لطف صداوسیما که این فرصت را به ما داد.

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۴۹۰۰
تاریخ: ۱۴۰۳/۴/۲۸     ساعت: ۱۰ : ۲۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر
  • ٢٢ جمادي الاولي ١٤٤٦
  • Nov 24 2024