صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
در نامه‌ی باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران خطاب به پزشکیان:

روابط‌عمومی، قادر به ساخت جلوه‌ای موثر از دولت نزد افکار عمومی است

رئیس باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران در نامه‌ای خطاب به دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب با تأکید بر لزوم توجه به تخصص‌گرایی در انتخاب مدیران روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و عمومی نوشت:روابط‌عمومی‌ها با نگاه فنی و منطقی خود می‌توانند ضمن تصویر کشیدن دستاوردها، به اقناع و نیز فرهنگ‌سازی عمومی پرداخته و این مهم، نتیجه‌اش جلوه‌ای مؤثر و جذاب از دولت نزد افکار عمومی خواهد ساخت.

 به گزارش جهانی پرس، در این نامه که به امضای سید غلامرضا کاظمی دینان رئیس این باشگاه رسیده، با برشمردن وضعیت موجود روابط‌عمومی‌ها و انتقاد از روند انتصاب برخی از مدیران روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی در گذشته، به لزوم تعیین شاخص‌ها و معیارهای انتصاب مدیران روابط‌عمومی پرداخته شده و آمده است: پیشنهاد می‌شود به‌منظور تبعیت مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی از اصول و اسلوبی کلی در چینش مدیران روابط‌عمومی‌ها، چارچوب مشخصی به‌عنوان دستورالعملی که ضمانت اجرایی نیز داشته باشد به کلیه زیر مجموعه‌ها ابلاغ و روند اجرایی آن نیز رصد و پایش شود.

گفتنی است در این نامه آمادگی باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران مبنی بر ارائه مشورت به وزرا و مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی در تعیین مصادیق مدیران روابط‌عمومی تأکید شده است.

متن کامل نامه به شرح زیر است:

 

به نام خدا

 

برادر ارجمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان

رئیس‌جمهور محترم و منتخب

 

با سلام و احترام

ضمن تبریک انتخاب جناب‌عالی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و آرزوی توفیق در مسیر حل مسائل و مشکلات پیش‌روی ایران عزیز و ملت شریف و یادآوری این مصرع از حضرت حافظ «وان مَواعید که کردی، مَرَواد از یادت»، جامعه بزرگ ارتباطات کشور با امید به ایجاد دریچه‌های ارتباطی نو در تعامل بهتر و بیشتر دولت و مردم از دروازه روابط‌عمومی‌ها، عنایت حضرت‌عالی به نامه حاضر را اولین گام در مسیر این مهم می‌داند.

استحضار دارید که روابط‌عمومی‌ها یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین واحدهای سازمانی در تعامل با ذی‌نفعان آن سازمان هستند و خروجی عملکرد آن‌ها در دستگاه‌های اجرایی علاوه بر ایجاد رضایتمندی و یا عدم رضایت مخاطبانشان، در ترسیم تصویر سازمان و دولت نزد افکار عمومی بسیار مهم است؛ موضوعی که متأسفانه به سبب بی‌توجهی دولت‌های مختلف به این حوزه، موجب شده است حتی برخی از نقاط قوت دولت‌ها در نزد افکار عمومی به نقاط ضعف تعبیر شود!

به‌واقع، آنچه که به‌عنوان کاستی تیم ارتباطاتی دولت‌ها مورد اشکال منتقدان است از عدم توجه کافی و تخصصی به جایگاه و کارکردهای مدیران روابط‌عمومی دستگاه‌ها نشأت می‌گیرد؛ چراکه روابط‌عمومی‌ها با نگاه فنی و منطقی خود می‌توانند ضمن به‌تصویرکشیدن دستاوردها به اقناع و نیز فرهنگ‌سازی عمومی پرداخته و این مهم، نتیجه‌اش جلوه‌ای مؤثر و جذاب از دولت نزد افکار عمومی خواهد ساخت.

به ‌اختصار، مهم‌ترین دلایل وضعیت موجود عبارت‌اند از:

۱- عدم باور مدیران ارشد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به افکار عمومی و جایگاه، نقش و کارکردهای مهم روابط‌عمومی در این زمینه.

۲- عدم شکل‌گیری نهاد بالادستی در این حوزه در قالب سازمان نظام صنفی روابط‌عمومی.

۳- عدم مشورت مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی در انتصاب مدیران روابط‌عمومی با نهادها و انجمن‌های تخصصی این حوزه و تعیین و انتصاب اکثریتی مدیران غیرمتخصص و سفارشی.

۴- عدم اختصاص منابع پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات بالادستی و جاری به فعالیت‌های ارتباطاتی.

۵- عدم تخصص‌گرایی در چیدمان چارت سازمانی.

۶- تصور هم‌طرازی متخصصان روابط‌عمومی با شرکت‌های تبلیغاتی و یا فعالان فضای مجازی!

۷- عدم امکان به‌کارگیری نیروهای جوان، تحصیل‌کرده، متخصص و ماهر در دستگاه‌های اجرایی به سبب وجود قوانین و مقررات ناکارآمد و به‌روز نشده.

۸- عدم به‌روزرسانی سخت‌افزارهای مورداستفاده در بسیاری از روابط‌عمومی‌ها.

۹- محدود دانستن نقش روابط‌عمومی به انتشار خبر و یا برخی تشریفات جزئی مراسم و آیین‌های عمومی و متداول.

۱۰-‌ بسته‌بودن دست نیروهای موجود در روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های دولتی در استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تعامل با ذی‌نفعان خود به دلیل فیلترینگ گسترده به همراه تفاسیر شخصی برخی از مدیران.

آنچه نوشته شد واقعیتی کوچک‌تر از حجمی بسیار بزرگ‌تر از مشکلاتی است که به‌احتمال زیاد، جناب‌عالی در همین ایام کوتاه پس از پیروزی در انتخابات از اشخاص حقیقی و حقوقی و انجمن‌های تخصصی دریافت کرده‌اید؛ اما تفاوت در این است که در صورت بهره‌گیری مناسب دولت از ظرفیت‌های روابط‌عمومی، بسیاری از آن مشکلات بزرگ به پشتوانه جلب و جذب افکار عمومی در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل‌حل و یا کاهش است. ضروری به نظر می‌رسد در دولت چهاردهم ضمن تقویت جایگاه روابط‌عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی، همه‌ی ارکان دولت موظف شوند در چارچوب یک سند واحد، در تعیین مصادیق و انتصاب مدیران این حوزه اقدام نمایند.

 

 

 

جناب آقای رئیس‌جمهور محترم، منتخب و مردمی

 

حضرت‌عالی در دوره‌ی رقابت‌های انتخاباتی مدام بر نقش کارشناسان و متخصصان تأکید می‌فرمودید و انتظار فعالان عرصه‌ی ارتباطات نیز از آن برادر اندیشمند این است که روابط‌عمومی‌های سازمان‌ها و دستگاه‌ها از کارشناسان و نخبگان این حوزه تأمین شود تا نتیجه‌اش پیشگیری از بحران و مدیریت چالش‌های دولت در تعامل با افکار عمومی باشد چرا که در غیر این صورت ناامیدی مردم از اقدامات مدیران دولتی و دستگاه‌های حاکمیتی به‌عنوان پدیده‌ای محتمل می‌تواند بخش زیادی از تمرکز ارکان مختلف کشور را درگیر کند.

باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران به‌عنوان یکی از نهادهای تخصصی در حوزه‌ی ارتباطات در پاسخ به منش و روش جناب‌عالی در دریافت مشورت و هم‌فکری با نخبگان فکری و نهادهای مرجع، با تعیین شاخص‌ها و معیارهای انتصاب مدیران روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مدیریت شرکت‌های تخصصی فرهنگی، ارتباطی و رسانه‌ای وابسته به دولت محترم انتظار دارد مجموعه وزرا و مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی در انتخاب مدیران حوزه روابط‌عمومی و شرکت‌های مرتبط به نظرات انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه از جمله این باشگاه توجه لازم را مبذول نمایند.

 

مهم‌ترین شاخص‌های این باشگاه در انتصاب مدیران روابط‌عمومی و شرکت‌های فرهنگی، ارتباطی و رسانه‌ای دولت چهاردهم عبارت‌اند از:

۱- حداکثر ۵۰ سال سن.

۲- داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه ارتباطات در مقطع لیسانس به بالا و حداقل ۵ سال سابقه مفید و مرتبط در رده‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و رئیس اداره یا معاون مدیر در سازمان‌های دولتی و غیردولتی.

۳- داشتن مهارت‌های ارتباطی لازم به‌ویژه در حوزه فضای مجازی و سوادهای نوین از جمله سواد رسانه‌ای، سواد هنری و....

۴- ارائه برنامه جامع و راهبُردی با قابلیت اجرا در حوزه روابط‌عمومی جهت فعالیت در سازمان مربوطه و قابلیت دفاع از آن در جلسه مصاحبه شفاهی.

۵- داشتن فعالیت‌های علمی مرتبط.

۶- حسن شهرت، اشتهار به برخورداری از اخلاق حرفه‌ای و رعایت قواعد حرفه‌ای در طول سوابق کاری.

۷- ارائه اسناد مشارکت یا مدیریت در حداقل ۳ موضوع از موضوعات تولید پویش روابط‌عمومی و تبلیغات، برندسازی، مدیریت بحران، ارتباطات رسانه‌ای و پژوهش و افکار عمومی.

اضافه می‌نماید این باشگاه با درنظرگرفتن شاخص‌های یاد شده نسبت به معرفی مصادیق، متناسب با مأموریت‌ها و وظایف هر یک از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط به بالاترین مقام اجرایی دستگاه‌ها اقدام خواهد کرد.

امید است این اقدام داوطلبانه باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران با استقبال مدیران محترم ارشد دولت محترم مواجه و زمینه نقش‌آفرینی مؤثرتر نهاد روابط‌عمومی برای تسهیل، تقویت، اعتمادسازی و امیدآفرینی میان دولت-مردم فراهم شود.

در پایان پیشنهاد می‌شود به‌منظور تبعیت مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی از اصول و اسلوبی کلی در چینش مدیران روابط‌عمومی‌ها، چارچوبی مشخص به‌عنوان دستورالعملی که ضمانت اجرایی نیز داشته باشد به کلیه زیرمجموعه‌ها ابلاغ و روند اجرایی آن نیز رصد و پایش شود.

از خداوند متعال موفقیت آن برادر ارجمند و دولتمردان گرامی را در خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی خواستاریم.

 

با تجدید احترام

سید غلامرضا کاظمی‌دینان

رئیس کل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران

 

 

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۵۱۵۵
تاریخ: ۱۴۰۳/۵/۷     ساعت: ۱۰ : ۵۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اجتماعی       زیرسرویس: اجتماعی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهريور
  • ١٦ ربيع الاول ١٤٤٦
  • Sep 20 2024