صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
فرهنگ و هنر
اجتماعی
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
پيوندها
بانک صادرات
هواپيمايي قشم
بيمه پارسيان
ايران خودرو
بانک گردشگري
بانک ملي
کوير موتور
لاماري
کوير موتور

همه چیز درباره افسردگی فصلی/ با نور خورشید به جنگ افسردگی زمستانی بروید

مسلماً زمانی که روز‌ها کوتاه می‌شود و دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنیم، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد با مدیریت زمان بیرون ماندن در طول روز و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و همچنین انجام فعالیت‌های بدنی می‌توان به بهبود علائم افسردگی فصلی کمک کرد.

به گزارش جهانی پرس، ندا اویسی- با کوتاه‌تر شدن روز‌ها و افت دما، طبیعی است که افراد تمایل بیشتری به گذراندن وقت در منزل داشته باشند، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد، قرارگرفتن در معرض نور خورشید در طول روز و فعالیت بدنی می‌تواند تأثیر به سزایی در سلامت روان داشته باشد.

چنین فعالیتی برای ۴۱۰ میلیون نفر مبتلا به افسردگی فصلی، می‌تواند در مدیریت سلامت روان در فصل زمستان مفید باشد.
اختلال افسردگی فصلی (SAD ) به دلیل کاهش ساعات روشنایی روز ایجاد می‌شود و زیر گروهی از اختلالات افسردگی اساسی MMD و اختلال دو قطبی BD است و می‌تواند افراد را در زمستان به شدت درگیر کند.

محققان دانشگاه وندربیلت به منظور مطالعه و روشی برای اندازه‌گیری شدت و بازه SAD به ۲۳ نفر مبتلا و ۳۲ نفر نفر بدون مشکلات روان ساعت‌های هوشمندی دادند که به طور خاص، مجهز به ردیابی فعالیت‌های بدنی در طول روشنایی روز در فصل‌های مختلف تنظیم شده بود.
از آنجایی که هر چه از خط استوا دور‌تر شویم، جمعیت مبتلایان به SAD افزایش پیدا می‌کند، شرکت‌کنندگان در این مطالعه از دانشگاه نروژ انتخاب شدند.
در حین مطالعه و تحقیق دو هفته‌ای، محققان به رویکرد جدیدی در مورد چگونگی ارتباط نور خورشید و فعالیت بدنی در طول روز و افسردگی دست پیدا کردند.
بر این اساس؛ افرادی که‌در طول روشنایی روز فعالیت کمتری داشتند نسبت به کسانی فعالیت روزانه بیشتری در معرض روشنایی روز داشتند، علائم افسردگی بیشتری نشان دادند.
به طور کلی مبتلایان به اختلال فصلی در تمام طول سال کمتر فعال هستند و کمتر در روشنایی روز وقت می‌گذرانند.
محققان در این مطالعه خاطر نشان کردند که افراد مبتلا ممکن است خود نتوانند الگوی بیماری خود را تشخیص دهند، اما یکی از اهداف این تحقیق ایجاد انگیزه و استفاده از ابزار‌های دیجیتال برای کمک به پزشکان و خود مبتلایان در مدیریت بیماری است.
با وجود آنکه که محققان نسبت به عدم تحرک و تمایل به ماندن در خانه مبتلایان هشدار می‌دهند، اما معتقدند نظارت بر فعالیت بدنی و میزان دریافت نور خورشید به وسیله یک نشانگر دیجیتالی که بر روی مچ دست نصب می‌شود می‌تواند به افراد کمک کند که از تأثیر فصل بر خلقیات خود آگاهتر شوند و برای کاهش اثرات SAD آگاهانه فعالیت‌های خود را مدیریت کنند.
همچنین پژوهشگران استفاده از این ابزار را به پزشکان توصیه می‌کنند تا بتوانند با استفاده از داده‌های دستگاه برای تشخیص سود ببرند چرا که در این مطالعه تیم از آمار ناسا برای یک دوره زمانی بهره برده است.

پیش از این، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود در حال حاضر بیش از ۳۵۰ میلیون نفر مبتلا به MDD و بیش از ۶۰ میلیون نفر مبتلا به BD هستند. در بین این افراد نزدیک به یک سوم دارای یک الگوی شدت علائم فصلی هستند.
این مطالعه مشخص می‌کند که چگونه میزان ساعات روز وشدت نور می‌تواند بر سطوح انرژی افراد و سلامت آن‌ها در طول دوره افسردگی فصلی تأثیر بگذارد.

در مطالعات قبلی این محققان، تأثیرات ذهنی و جسمی کار در شیفت شب و در معرض نور مصنوعی، بر سلامت روان افراد بررسی شده بود.

شناسنامه


کدخبر: ۳۶۶۷۰۴
تاریخ: ۱۴۰۳/۷/۱۰     ساعت: ۱۱ : ۲۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان
  • ١٨ ربيع الثاني ١٤٤٦
  • Oct 22 2024