روابط عمومی در حوزه بازنشستگی؛ انتظارات و چالشها
کار روابـط عمومـی در حـوزه بازنشسـتگی بـه دلیـل خاصیـت جامعـه هـدف و حساسـیتهای ذینفعــان از ویژگیهــای خاصــی برخــوردار اســت. موضوعــی کــه شــرایط اقتصــادی کشــور، معیشــت و هزینههــای خدمــات درمانــی بازنشســتگان آن را ســختتر کــرده اســت.
به گزارش جهانی پرس، معصومـه رضائیـان -بــرای یــک بازنشســته حائــز اهمیــت اســت کــه اطلاعــات مربــوط بــه حقــوق، مســتمریها، خدمــات بهداشــتی و درمانــی و هرگونــه تغییــر در سیاســتها را به صــورت شــفاف و به موقــع دریافــت کنــد. در تماسهــای تلفنــی بازنشســتگان ســؤالات و نگرانیهــای خاصــی مطــرح اســت کــه انتظــار مــیرود روابــط عمومــی بــه ایــن ســؤالات پاســخ دهــد و نیازهــای آنهــا را درک کنــد.
کار روابــط عمومــی در حــوزه بازنشســتگان آنجــا حســاستر میشــود کــه بازنشســته بــه دلیــل ناتوانــی در رفت وآمدهــا و همینطـور کار بـا فضـای مجـازی توقـع دارد در فرآیندهــای اداری چــون ثبتنــام بــرای دریافــت خدمــات و تســهیلات نیــز روابــط عمومــی راهنمایــی و حمایــت لازم را بــرای ایشــان داشــته باشـد.
بازنشســتگان بــه برگــزاری کارگاههــا و ســمینارهای آموزشــی در مــورد بهداشــت و درمــان و مســائل دیگــر مرتبــط بــا زندگــی پــس از بازنشســتگی نیــاز و انتظــار دارنــد روابــط عمومــی بــه موضوعــات مربــوط بــه رفــاه و ســلامت آنهــا توجــه و خدمــات بهداشــتی را بــه ایشــان معرفـی کنـد.
روابـط عمومـی در سـطح عالـی همچنیــن موظــف اســت پلــی بــرای ارتبــاط بازنشسـتگان بـا یکدیگـر باشـد و نیـز نظـرات و انتقـادات جامعـه هـدف را مـورد توجـه قـرار داده و بـه آنـان پاسـخ دهـد. موضــوع مهــم دیگــر، فعــال نگهداشــتن ســایت، شــبکههای اجتماعــی و خــط تلفــن بــرای سهولت در دریافــت اطلاعــات مــورد نیــاز بازنشســتگان اســت.
بــا توجــه بــه ایــن توقعــات، روابــط عمومــی بایــد بــه نیازهــا و خواســتههای بازنشســتگان توجــه ویــژهای داشـته باشـد و تلاش کنـد خدمـات بهتـری بــه آنهــا ارائــه دهـد. بــا اینحــال آیــا روابــط عمومــی میتوانــد پاســخگوی همــه نیازهــای جامعــه هــدف بازنشســته باشــد، ایــن موضــوع بــه دلایــل گوناگونــی کار دشــواری اســت.
ابتــدا اینکــه بازنشســتگان نیازهــای متنوعــی از جملــه نیازهـای مالـی، اجتماعـی، بهداشـتی و روانـی دارنـد کـه ایـن تنـوع، پاسـخگویی بـه آنهـا را پیچیدهتــر میکنـد. دیگـر اینکـه محدودیتهـای مالـی بر نحـوه ارائـه خدمـت مؤثر اسـت. بنابرایـن روابط عمومــی هرچنــد ابــزار کلیــدی بــرای ارتبــاط بهتــر بــا ذینفعــان اســت، بایــد در ارتباطــات بــرون ســازمانی خــود ملاحظاتــی را در نظــر بگیـرد.
روابـط عمومـی گاه در ارتباطات خود بـا محدودیتهــای اطلاعاتــی مربــوط بــه حریــم مالــی یــا اطلاعات حســاس مواجــه اســت کــه ایــن مســئله بــه مــذاق ذینفعــان خــوش نمیآیــد چــون آنــان خواســتار شــفافیت در مســائل هســتند.
روابــط عمومــی در مواجهــه بــا رســانهها نیــز بــا چالشهایــی روبهروست. رسانهها بــه دلیــل ماهیــت اطلاعرســانی، نیازمنـد تعامـل بـا روابـط عمومـی بـه منظـور تهیــه خــوراک خبــری هســتند. امــا همیــن رســانهها ممکــن اســت بــه دلیــل مصالــح یــا نداشــتن درک مســئله اطلاعــات ناقــص یــا نادرســتی را منتشــر کننــد کــه بــه اعتبــار مؤسسـه آسـیب بزنـد، لـذا روابـط عمومـی بایـد ضمـن حفـظ حریـم کار بـا رسـانه، آنـان را در خدمـت خـود نگـهدارد تـا در مواقـع بحـران بـرای حفـظ جایـگاه و توجیـه عملکرد مؤسسـه در افــکار عمومــی از حمایــت آنــان اســتفاده کنـد.
تغییـرات سـریع در فنـاوری و رسـانههای اجتماعــی نیــز از چالشهــای روابــط عمومــیهاســت کــه دائمــا بایــد در حــال بهروزرســانی خــود باشـنـد و بــا تغییــرات فضــای رســانهای ســازگار و همــراه شــوند.
در نهایــت روابــط عمومــی بــا درک محدودیتهــا و چالشهــای موجــود بایــد بتوانـد راهکارهایـی بـرای بهبـود ارتباطـات و افزایـش اعتمـاد بازنشسـتگان و ذینفعـان پیـدا کنــد کــه منافــع مؤسســه و جامعــه هــدف را تــوأم در بــر گیــرد.