صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار
متقی:

رسانه‌ها می‌توانند به خارج از حوزه مرزی‌شان نفوذ کنند

یک کارشناس جغرافیای سیاسی گفت: رسانه‌ها این قدرت را دارند که مرزهای تعریف شده ملی را بشکنند و خارج از حوزه مرزی‌شان نفوذ کنند.

احمد حضرتی - افشین متقی در گفتگو با خبرنگار جهانی خبر، درباره هجوم و تاثیرگذاری فرهنگ کشور کره در دیگر کشورها با پخش سریال‌های کره‌ای در شبکه‌های مختلف ایرانی اظهار کرد: بحث پخش سریال‌های کره‌ای در تلویزیون کشور ما موضوعی ریشه‌دار و به‌مراتب قدیمی است. حدود 25 سال است که سریال‌هایی از سرزمین‌های شرقی در تلویزیون ما پخش می‌شود.

این کارشناس جغرافیای سیاسی افزود: اصل موضوع به‌ این‌ صورت است که رسانه مرزشناس نیست. یعنی ما در حوزه جغرافیای سیاسی یا به‌ تعبیری در ژئوپلیتیک از این صحبت می‌کنیم که رسانه‌ها این قدرت را دارند که مرزهای تعریف شده ملی را بشکنند و خارج از حوزه مرزی‌شان نفوذ کنند.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از کارکردهایی که حوزه سینما، هنر و رسانه دارد، این است که بتواند خودش را به خارج از حوزه مرزی‌اش منتقل کند و کارکرد رسانه‌ای زمانی خوب و مثبت ارزیابی می‌شود که مرزهای فیزیکی محدودیتی برای آن ایجاد نکند و بتواند بر اذهان، قلب‌ها و تصورات چیره شود و این مزیت رسانه است. البته کشورها سیاست‌های مختلفی دارند که به چه شکل محصولات خود را چه از جنس هنر هفتم و چه از جنس سایر مصنوعات و محصولات هنری عرضه کنند.

متقی عنوان کرد: مشخصاً سیاستی که کشور کره جنوبی در پیش گرفته این است که محصولات فرهنگی‌اش را با قیمت خیلی نازل عرضه می‌کند و حتی در مراحلی هم حتی مشارکت می‌کند و تدابیری را اتخاذ می‌کند تا افرادی را که در سریال سهیم بوده یا در آن ایفاگر نقش بوده‌اند، آنها را هم به اشکال مختلف از میهمان گرفته تا مشارکت در تولید آثار هنری، به کشورهایی که مخاطب سریال‌هایش هستند بفرستد تا همکاری فرهنگی با آنها داشته باشند. این مسئله باعث شده است که به‌ هر ترتیب بخشی از نگاه مردم کشور ما به فرهنگ و تولیدات فرهنگی کشور کره جنوبی گرایش پیدا کند.

وی افزود: اکنون هم شبکه تماشا سریال کره‌ای «یونگی» یا شبکه آی‌فیلم هم سریال کره‌ای روی آنتن دارد. اگر رصد کنیم، مردمی که در نظرسنجی‌ها شرکت می‌کنند خیلی به سریال‌های کره‌ای که دارای وجهه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی نظامی هستند می‌پردازند. بنابراین می‌توان گفت که کشور کره جنوبی با استفاده از سریال‌هایش در بحث نفوذ فرهنگی چه از جنس رسانه‌ای نه نفوذ به مفهوم منفی آن، موفق عمل کرده است. صنعت فیلم‌سازی کشور کره جنوبی توانسته آن القای رسانه‌ای را به‌نحوی که در سند چشم‌اندازشان هست در رابطه با کشور ما با موفقیت به انجام برساند.

معاون سابق دانشگاه خوارزمی گفت: خاطرم هست زمانی به‌عنوان شرکت در یک سفر تحقیقاتی به‌اتفاق افراد دیگری از کشورهای مختلف در کشور کره جنوبی به‌سر می‌بردیم و آنجا متوجه شدم که بخشی از سریال‌های کره‌ای که در ایران مخاطب دارد و تلویزیون ما آنها را پخش می‌کند، در آن، کشورهای دیگری که میهمان کره بودند و حضور پررنگی دارند. این موضوع مربوط به 15 سال پیش است و من از طرف یونسکو در آنجا حضور داشتم و بحث تأثیر رسانه‌ای کره جنوبی را بر جوانانی که از کشورهای مختلف در آن اردو حضور داشتند به عینه مشاهده کردم.

وی افزود: بنابراین از حیث ژئوپلیتیک رسانه و سینما در زمینه القا و نفوذ و بازنمایی آن، یعنی ساخت و تولید و عرضه محصولات فرهنگی برای نفوذ در قلب‌ها و تغییر نگاه‌ها، صنعت سینمای کره در ایران، موفق عمل کرده است.

شناسنامه


کدخبر: ۲۱۲۸۶۸
تاریخ: ۱۳۹۷/۱۲/۱۴     ساعت: ۱۱ : ۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۶ تير
  • ٢٣ شوال ١٤٤٠
  • Jun 27 2019