صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
دوام ساختمانها و زمین با فناوری جدی

مقاوم سازی ساختمان و سایر صنایع در مقابل معظلات رطوبت

شرکت فناوران سدآب در ابتدای دهه ۹۰ با اخذ نمایندگی انحصاری Greensealدر ایران، کارگروه فنی مهندسی خود را ایجاد و تحت آموزش قرار داد. نتیجه رویکرد فعالیت انجام شده تعریف نوینی با عنوان دانش فنی تخصصی فضاهای خیس و مرطوب گردید و این فرایند دیدگاه جدیدی را جایگزین تعاریف سنتی و ناکارآمد عایق رطوبتی در گرایشهای طراحی فاز ۱ ،۲ابنیه ، مکانیکال و الکتریکال و همچنین تغییرات دیتایلینگ اجرایی در حین ساخت و خصوصاً رفع نقص معضلات بهره برداری پس از ساخت نمود.

به گزارش جهانی پرس، مریم حضرتی- مدیر این شرکت کسی نیست جز مهندس نعمت خواه که یک صنعتگر، کار آفرین، زحمت کش صحنه اقتصادی و سرمایه گذار است. برای فرهنگسازی و آگاهی مردم نسبت به محصولاتی که میتواند دوام ساختمان ها و صنایع بالا دستی و پایین دستی را به دنبال داشته باشد با وی به گفتگو نشستیم که میخوانید:

آیا کارهایی که کردید را توانستید معرفی کنید؟
در مبحث 21 پدافند غیر عامل آمده که زیر ساخت‌های مهم کشور در بحران‌هایی مثل جنگ، زلزله و موارد دیگر باید به گونه ای استاندارد سازی شوند که به خدمات رسانی وایجاد پایگاه مدیریت تبدیل شود این موضوع را صراحتا قانون وضع کرده است. به یکی از مدیران پدافند غیر عامل نامه دادیم که این موضوع جز قانون است حمایت کنید تا بشود اینها را به سوی استاندارد سازی توسعه داد ولی تاکنون اقدام و یا حمایتی انجام نگرفته است. تمام دنیا روی صنایع داروسازی تحقیق، سرمایه گذاری و تولید دارو می کنند که اگر  روزی بیماری مثل کرونا همه گیر شود و جامعه را در بر گیرد بتوانند در سالم سازی، بهداشت، توفیق و توسعه جامعه مقابله سازی کنند. حال با این نگرش، باید این تفکر و استاندارد سازی را به صنایع دیگر  و خصوصا به زیر ساخت‌های جامعه گسترش دهیم..
لذا با طرح در مراجع ذی صلاح همچون  کمیسیون عمران مجلس، اداره کل استاندارد ملی بعد از کلی دوندگی و معرفی به مرکز تحقیقات و شهرسازی، نظام مهندسی و ساختمانی کشور توجه و حمایت تاتیری گذاری انجام نشده است.
در صنعت پتروشیمی و نفت، شهرسازی، منابع آب، پسمانداری ها و کشاورزی معضل داریم همه اینها را بر اساس آمار، گزارش و اسناد می گویم؛ در بهداشت و محیط زیست پسماندهای شهری شمالی «مازندران و گیلان» کجا می رود!  پسماندهای شهری را به ارتفاعات و جنگل می برند خصوصا پسماندهای بیمارستانی که جزو خطرناکترین هاست؛ آلاینده های مخرب محیط زیست را به سمت سفره های زیر زمینی، منابع خاک، جنگل و منابع آبی که با آن برنج تولید میکنند می برد همه اینها نابود کننده اقلیم و سلامت جامعه هستند.
بتن و فولاد بخش عمده ای از ایجاد زیر ساخت‌های کشور و حتی بخش سرمایه گذاری خصوصی را به خود اختصاص داده و این متریال ها در اقلیم های متغییر ایران گسترده شده اند  یعنی از شمال غرب تا شمال شرق، مرکز، کویر، دریای عمان، خلیج فارس، و کلیه استان ها دارای آب و هوای متفاوت هستند. به طور مثال در امارات فقط اقلیم گرم و مرطوب وجود دارد و تنوع اقلیم ندارد ولی در ایران اردبیل را داریم که کولر گازی یا آبی ندارد؛ جزیره قشم و خارک را داریم اینها تا 60 درجه سانتیگراد گرما را دارند. بر اساس این اقلیم ها و زیر ساخت‌ها باید بتن و آهن در آنها کار شوند؛ آب و رطوبت از بین برنده بتن و آهن است همانطور که آب برای بتن لازم است مازاد آن ایجاد خرابی و فساد می کند و املاح شیمیایی که در  اقلیم هایی که در مناطق مختلف است باعث کاهش عمر بتن می شود حالا میگوییم بتن نم بند به چه کاری می آید! این بتن سبب می شود عامل مخرب آب املاح شیمیایی، آسیبهای فیزیکی سولفاتها در این بتن ورود پیدا نمی کنند و یا در کلان شهرهای بزرگی مثل تهران کربوناسیون املاح سوخت های فسیلی بر روی سازه می نشیند که از طریق رطوبت انتقال پیدا می کند در تهران پل میرداماد، پل صدر و حافظ را می بینید که چقدر آسیب دیده اند اینجا کربوناسیون را می بینید که رطوبت و آسیب های فیزیکی باعث می شود بتن ها تخریب و از بین بروند. بتن نم بند سبب می شود که این آسیب ها در بتن ورود پیدا نکند و به عنوان یک زیر ساخت مادام العمر عمل کند این موضوع بر اساس ASTM های آزمونی انجام شده است که به شما نشان می دهد که این بتن دارای چه خواصی بوده و چقدر مقاوم بوده و طول عمر دارند.

 

درباره محصول بتن نم بند کمی بیشتر توضیح دهید CRYSTALLAZITION :
فناوری بتن کریستال شونده مربوط به مالزی است و ما تحت لیسانس آن هستیم البته ما 15 سال روی این موضوع تحقیق داریم و متریال آن را مهندسی کردیم همانطور که می دانید متریال مواد اولیه است؛ تا توسط نیروهای کار آماده و متبحر مهندسی نشود نتیجه ای از آن حاصل نمی شود. این فناوری در دنیا در اختیار دو الی سه کشور بیشتر نیست ما متریال این فنآوری را می آوریم ترکیب می کنیم در جاهایی مثل پلیمر، سیمان، قیر به مواد اصلی تزریق می کنیم و نسبت به مشخصات فنی، اقلیم و کاربری پروژه این کار را انجام می دهیم.


در کجاها از این بتن استفاده می کنید؟

در سازه های زیر ساختی ، همجوار با خاک و آب از این بتن استفاده میشود برای مثال در این روش سازه های دریایی، اکوسیستم، بهداشت و محیط زیست، خاک و اقلیم را مرور کردیم. در اکثر صنایع پتروشیمی و نفت، صنایع مادر حرف برای گفتن داریم؛ دو پالایشگاه مهم در ایران داریم که یکی بندرعباس و دیگری ستاره خلیج فارس است که چند سال پیش افتتاح شد و درحال فعالیت است، خطوط لوله که از تاسیسات دریا و چاه‌های نفت می آید برای امنیت یا مسائل فنی قسمتی از آن زیر خاک می رود چون تراز آب بالا است این لوله ها در معرض رطوبت قرار می گیرند؛ در خاک هم پلی اتیلن آن را پوشش می دهند که صحبت درباره نواقص آن همچنان هست ؛ برای پایش و مدیریت این خطوط  در زمین حفر می شود و بتن می کنند که به آن منهول های بازدید و کنترل می گویند که روی آنها سنسور نصب می شود که میزان جریان مواد وکیفیت سیستم هایی که باید مدیریت شوند را پایش می کند وقتی پایین می رود چون در معرض منفی آب دریا قرار می گیرند این آب از کنار لوله ها یا بتنی که نم بند نیست می گذرد و به تاسیسات الکترونیکی و پایشی برخورد می کند و آنها را فرسوده می کند..

سال 97 به پالایشگاه بندرعباس رفتیم آن زمان مهندس علیخانی سرپرست تعمیر و نگهداری مجموعه آنجا بودند الان بازنشسته شده است  15 سال آنها دچار این معضل بودند برخی اوقات آنقدر آب بالا می آید که از منهول ها سر ریز می کند در واقع پرسنل باید بروند که با آن سنسور پایش کنند ما رفتیم ایرادات را رفع کردیم؛ لوله های خطوط انتقال را با لوله های پلی اتیلن پوشش میدهند ولی  ابتدا و انتهای این لوله ها تزریق نمیشود و به اصطلاح سر جوش میگویند برای محافظت از نقطه سر جوش از پوششهای باند پیچی تفلون می کنند؛ آفتاب بزرگترین دشمن لایه های صنعتی است لذا موادی که استفاده می کنید باید دو آیتم خاص دارشته باشد. اول خاصیت کشسان و دوم مقاومت ماورای بنفش در اثر اقلیم شرایط وآثار مخرب صلب می شود و لبه های آنها از هم جدا می شود که مرکز ماندگاری آب را ایجاد می کند ما موادهایی داریم که یکی از قابلیتهای آن چسبندگی به انواع زیر لایه هاست است آن را جایگزین کردیم؛ پالایشگاه ستاره خلیج این محصول را خرید که بخشی را ما و بخش دیگر را این شرکت به نیروهایش آموزش داد، در این چند سال استفاده کردند که از قیمت و ماندگاریش رضایت داشتند .

اما در حوزه مخازن بیولوژیک در تمام صنایع سنگین مثل فولاد و نفت مخازن بیولوژیک داریم چرخه های آبی که پس از استفاده وخنک سازی در فضای مختلف با هواساز پالایش و تصفیه می شوند و در چرخه مجدد مورد استفاده قرار می گیرند مثل فولاد یا پتروشیمی که آب نیاز دارند. برای هر پروژه در هر اقلیم و شرایط که بخواهید مثل مقاومت در مقابل ریشه گیاه یا یو وی و همچنین تردد ترافیکی مستقیم راهکار داریم و برای متریالهای تخصصی و گوتیکهای صنعتی پایدار میتوان با طراحی و مهندسی می توانیم کار کنیم. ببینید در مخازن بیولوژیک اگر آب بندی درست عمل نکند آلاینده ها نشت پیدا کرده و داخل سفره های زیر زمینی می رود.


تحصیلاتتان نساجی است چرا سر از این کار درآوردید؟
نساجی خواندم و چند سال در این حوزه فعال بودم و حدود 20 سال پیش در نمایشگاه ساختمان دبی با گرین سیل مالزی آشنا شدم و پس از اخذ نمایندگی انحصاری جهت اشراف اطلاعات فنی و مهندسی دوره های علمی کاربردی را گذراندم و سال های بعد در دانشگاه خواجه نصیر کلاس های آموزشی در دو الی سه آموزشگاه مانند ادیبان پارس مجوز تدریس گرفتیم و همچنین در مراکز آموزشی مثل پالایشگاه، پتروشیمی کلاس های آموزشی گذاشتیم تا آنجا که توانستیم اطلاعات علمی و تجربی و آسیب شناسی صنایع مختلف را کسب کردیم؛ مدیریت در حوزه فناوری، مهندسی، آموزش، پژوهش و کارهای اجرایی را به صورت پکیج داریم الان مفتخریم که حدود 7 سال است با دکتر فرامرز مودی سرپرست مرکز تحقیقات دوام بتن پلی تکنیک امیر کبیر کار می کنیم. در حوزه بهداشت وسلامت دوآیتم مهار رطوبت و آب بندی در عدم رشد کپک و قارچ  در  فضاهای دام وطیور  و بهداشت ساختمان را داریم. مبحث کار ما «مادر تخصصی» است در پترو شیمی و نفت، اسکله و بنادر، تاسیسات دریایی و ساختمان سازی که جای حرف داریم اما در معضلات رطوبت و مباحث  پدافندی در حوزه های صنعت و مدیریت کشور، بحران داریم این مباحث تاثیرگذار است.
 مراکز تحقیقات مسکن و شهرسازی، اداره استاندارد ملی در این قضایا مقررات ساخت ندارند مواردی که پر اهمیت هستند را دستور العمل و آئینامه کنند و در انواع صنایع از جمله ساختمان بگذارند‌؛ مبحث تخصص ما در حوزه های صنایع متفاوت کاربری دارد. انگلستان، سوئیس و استرالیا  از مهم ترین کشورها د رتدوین آئینامه هستند از آنها الگو برداری کنیم. مقررات ساخت را به عرصه زیر ساخت ها ارائه دهیم.
.
60 کشور در دنیا هستیم که نمایندگی گریل سی را داریم با هند، پاکستان، فلیپین امارات تعامل و انتقال اطلاعات را داریم این پکیج برای انگلستان بوده همانطور که مطلع هستید مالزی قبل مستعمره انگلستان بوده این فناوری در اختیارشان قرار داده شده  و سپس بوده که بعد با سوئیس و استرالیا هم همکاری علمی وفناوری را تلفیق می کنند در یک پکیج کامل گریل سین به مدیریت آقای SIM به عنوان یکی از مراکز مادر تخصصی ساختمان معرفی می کنند با یک شاخص نسبت به کشورهایی مثل ایتالیا، آلمان، کانادا که ما آن الگو را داخل ایران آوردیم آنها با توجه به اقلیمی که داشتند توانستند این سه کشور را تلفیق کنند.  در ایران علم نم بندی بتن وجود ندارد و علی رغم سایر کشورهای پیشرفته دنیا به آن اهمیت هم نمی دهند.
 

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۹۸۲۶
تاریخ: ۱۴۰۳/۲/۲۷     ساعت: ۱۴ : ۱۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اختصاصی جهانی پرس       زیرسرویس: اختصاصی جهانی پرس
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
  • ٢٠ محرم ١٤٤٦
  • Jul 27 2024