صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
مدیریت شهری
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
میر سامان پیشوائی در دومین پیش‌رویداد همایش ملی بهره‌وری ایران ۱۴۰۳ مطرح کرد:

بهبود عملکرد بهره‌وری شرکت‌های دولتی در دولت مردمی

دومین پیش‌رویداد همایش ملی بهره‌وری ایران ۱۴۰۳، با موضوع «ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی» با حضور میر سامان پیشوائی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران؛ محمد جواد شریفی‌زاده، معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ سعید شوال‌‌پور، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور؛ محمد روح‌الامینی، سرپرست معاونت سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور؛ محمد عنبری، مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش جهانی پرس، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در این نشست، گفت: در سال ۹۹ در قانون بودجه کشور ابتکاری صورت گرفت مبنی بر اتصال پاداش اعضای هیئت مدیره‌ شرکت‌های دولتی به عملکرد بهره‌وری‌شان که به‌نظر ابتکار بسیار خوبی بود. قطعا این ابتکار بی‌نقص نیست و نیاز به توسعه و بهبود دارد،  این شرکت‌ها یکسری وظایفی دارند که خیلی با فعالیت‌های اقتصادی سازگار نیست.
میر سامان پیشوائی اظهار کرد: اتصال پاداش اعضای هیئت مدیره‌ شرکت‌های دولتی به عملکرد شرکت‌های دولتی، نشان‌دهنده تحول‌خواهی همه مسئولان ذی‌ربط در دولت است، البته سازمان ملی بهره‌وری ایران آمادگی بازنگری در حوزه پاداش و دستمزد را هم دارد.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد شرکت‌های در درجه ضعیف قرار دارند و این موضوع الزاما بد نیست، زیرا ما باید بدانیم که کجا هستیم و باید به کجا برویم، تصریح کرد: به‌طور متوسط در سال‌های 1400 و 1401 شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید شرکت‌های دولتی 4/11 درصد رشد داشته است که نشان از بهبود عملکرد این شرکت‌ها در دولت سیزدهم دارد، هرچند فاصله بهره‌وری شرکت‌ها از مقدار مطلوب همچنان زیاد است، اما همین میزان رشد بیانگر روند خوب و رشد معقول ماست.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با تأکید بر اهمیت شفافیت، افزود: با تلاش‌هایی که در سازمان ملی بهره‌وری ایران انجام شده است و راه‌اندازی سامانه آینه بهره‌وری ایران (سبا) خوشبختانه عموم مردم به صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی دسترسی دارند و می‌توانند عملکرد شرکت‌ها را مشاهده و ارزیابی کنند.
دکتر پیشوائی با بیان اینکه نسبت به ارزیابی و نظام حکمرانی شرکت‌ها در گذشته کم‌توجهی شده است، بیان کرد: از سال ۹۹ موضوع ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی و اتصال آن به نظام پرداخت پاداش اعضای هیئت‌مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی در قوانین بودجه سنواتی مورد تأکید قرار گرفت تا قدم‌های اولیه به سمت اندازه‌گیری بهره‌وری شرکت‌ها برداشته شود.
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران از ارزیابی بانک‌های دولتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مجموعه حسابرسی شرکت‌ها در حال انجام است و نتیجه آن به‌زودی توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران اعلام خواهد شد.
در ادامه این نشست، معاون راهبری تولیدی-زیربنایی سازمان ملی بهره‌وری ایران، گفت: محاسبات سازمان ملی بهره‌وری ایران نشان می‌دهد که نزدیک به 5/14 درصد اقتصاد کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است، لذا  اهمیت این شرکت‌ها از بُعد اقتصادی قابل‌توجه است، برای اینکه تصویر درست‌تری داشته باشیم باید دقت کنیم که در بخش دولتی هدف اصلی ارائه خدمت از طریق کسب سود است، این درحالی است که در بخش خصوصی صرفا کسب سود موضوعیت دارد.
وی با بیان اینکه موضوع بهره‌وری هیچ‌گاه نقطه پایانی ندارد و ما همیشه به‌دنبال افزایش بهره‌وری هستیم، افزود: عملکرد شرکت‌های دولتی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بر اساس معیارهای کمی و کیفی ارزیابی شده است.
همچنین مدیر تولیدی- زیربنایی سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز دراین نشست اظهار کرد: صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، خیلی نمی‌توانند واقعیت این شرکت‌ها را تشریح کنند و یکی از دلایل آن این است که هدف اصلی شرکت‌های دولتی ارائه خدمات به جامعه است، از طرفی، موضوع تورم بالا و مستمر مزید برعلت شده است که صورت‌های مالی نتواند بیانگر عملکرد شرکت‌های دولتی باشد.
حمیدرضا صادقی تصریح کرد: بُعد کارایی شرکت‌های دولتی با  بُعد کل اقتصاد شرکت مقایسه شده است تا بتوانیم ببینیم چه مقدار اقتصاد کلان بر عملکرد شرکت‌های دولتی مؤثر بوده است.
وی گفت: ما باید مشابه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا برای بهره‌وری بیشتر به سمت انعقاد قرارداد بین دولت و مدیران شرکت‌های دولتی حرکت کنیم، البته نیازی نیست که همه شرکت‌ها را درگیر این موضوع کنیم، بلکه برخی از شرکت‌های دولتی که به بلوغ رسیده‌اند، می‌توانند به چنین قراردادی را منعقد کنند.
شایان ذکر است، «همایش ملی بهره‌وری ایران» و «نمایشگاه ایران بهره‌ور» در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه؛ 31 اردیبهشت و اول خرداد، همزمان با روز ملی بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف برگزار خواهد شد.


 

شناسنامه


کدخبر: ۳۵۹۷۵۴
تاریخ: ۱۴۰۳/۲/۲۳     ساعت: ۱۶ : ۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
  • ٢٠ محرم ١٤٤٦
  • Jul 27 2024