کد مطلب: ۳۵۷۹۸۰ | تاريخ: ۱۴۰۳/۱/۲۸ | ساعت: ۱۲ : ۵۷
به گزارش جهانی پرس از صدا و سیما، شبکه خبر در برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع عملیات وعدهی صادق و عصر جدید منطقهی غرب آسیا ،میزبان جناب آقای دکتر علی باقری کنی – معاون سیاسی وزیر امور خارجه بود.
مقدمه مجری: همانطور که درخبرها دیدید و شنیدید عملیات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران همچنان در صدر اخبار رسانههای دنیا قرار گرفته، واشنگتن پست به پاسخ جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و عنوان کرده که عملیات ایران اسرائیل را با لحظهی شوم مواجه کرده، گاردین نوشته که محتوای جلسهی کابینهی جنگ نتانیاهو که پخش میشد نیمی از ساکنان سرزمینهای اشغالی فرار میکردند و بازنشستهی ارتش آمریکا هم نوشته که عملیات ایران بازدارندگی و صلح در منطقه را به ارمغان میآورد، در گفتگوی ویژه خبری امشب میخواهیم راجع به عملیات وعدهی صادق و عصر جدید منطقهی غرب آسیا صحبت کنیم.
سوال: آقای دکتر باقری از زمان تجاوز و حملهی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق تا عملیات وعدهی صادق فکر میکنم حدود دو هفته سپری شد بپردازیم به این که در این دو هفته در دستگاه دیپلماسی ما چه گذشت؟
باقری کنی: من هم به سهم خودم باید سجدهی شکر به جای بیاورم به خاطر این توانمندی و این اقتداری که فرزندان مومن و مبتکر ایران اسلامی در عرصههای مختلف به ویژه در ساحت نظامی و دفاعی توانستند خلق بکنند و در میدان عمل توانستند مولفههای اساسی اقتدار نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارند. همانطور که مستحضر هستید اتفاقی که در ۱۳ فروردین امسال در دمشق رخ داد و صهیونیستهای متجاوز جنایت دیگری را رقم زدند و حمله کردند به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، در بستر اتفاقی بود که حداقل از آن نزدیک ۷ ماه میگذرد. رژیم صهیونیستی در طول ۷ ماه گذشته شاید بشود با اطمینان گفت، هیچ جنایتی در ذهن بشریت نبود که او مرتکب نشود در یک سرزمین محدود و علیه مردمی مظلوم و مقتدر؛ لذا این رژیم بعد از ناکامیهای متعددی که در صحنهی غزه با آن مواجه شد، تلاش جدی داشت برای این که بتواند هم صحنهی رویارویی را عوض بکند، هم بتواند قدرت خودش را به اصطلاح که نتوانسته در مقابل مردم مسلح به ایمان و اقتدار غزه به اثبات برساند بیاید در عرصهی دیگر آن را جبران بکند؛ لذا این خطای راهبردی را صهیونیستها مرتکب شدند. از ابتدا جمهوری اسلامی ایران بنا را بر این داشت که در عین حالی که مسیر عزت و اقتدار را طی میکند، این مسیر عزت و اقتدار از دریچهی حکمت بگذرد، جمهوری اسلامی ایران بدون اینکه دستپاچه بشود حکیمانه با موضوع برخورد کرد، اولین کاری که ما انجام دادیم این بود که از ساز و کارهای بین المللی برای استیفای حقوق مردم مان و کشورمان استفاده بکنیم و بتوانیم امنیت ملی خودمان را تثبیت بکنیم و قدرت بازدارندگی خودمان را اعاده بکنیم، بر اساس آن چیزی که صهیونیستها طراحی کرده بودند که بر این دیوار مقتدرانهی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد بکنند. ما در تعامل با کشورهای مختلف در سطوح گوناگون چه از طریق مکاتبه، چه از طریق تماسهای تلفنی وزیر محترم امور خارجه و دیگر مقامهای وزارت خارجه و همین طور در صحنهی بین المللی و مجامع جهانی به ویژه در ساحت سازمان ملل و به طور مشخص شورای امنیت این مسئله را پیگیری کردیم، بلافاصله روز بعد از آن در نیویورک شورای امنیت تشکیل جلسه داد و موضوع مطرح شد، شاید بتوان گفت که از موارد معدودی بود که کشورهای مختلف حمایت خودشان را از جمهوری اسلامی ایران و علیه تجاوزی که صهیونیستها اعمال کرده بودند بروز دادند، اما متاسفانه مانند گذشته قدرتهای بزرگ با رهبری آمریکا اجازه ندادند که در واقع این مسیر ادامه پیدا کند و این حرکت را در همان نیویورک متوقف کردند و حتی شرایطی که شورای امنیت بتواند یک بیانیه در محکومیت این اقدام بیّن و واضح صهیونیستها صادر بکنند فراهم نکردند. ما در واقع در این مدت بعد از این که در شورای امنیت به نتیجهای نرسیدیم باز تلاشهای دیپلماتیک را در سطوح دو جانبه ادامه دادیم چه با کشورهای همسو با خودمان و متحد خودمان، چه کشورهایی که در واقع در عرصهی جهانی نقش آفرین هستند و چه کشورهایی که در جبههی غرب همسوییهایی با آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند. تعاملات مان را به طور فشرده ادامه دادیم، اما متاسفانه پاسخ روشنی از آن طریق به دست نیاوردیم؛ لذا ما آن مشروعیت ابتدایی که برای مقابلهی به مثل و اقدام متقابل در چارچوب مفاد منشور به ویژه ماده ۵۱ منشور ملل متحد که این حق را میدهد به ما که از منافع ملی مان، تمامیت ارضی مان و حاکمیت ملی مان دفاع بکنیم، این را ما تمامی آن راهها را امتحان کردیم و بعد از آن که در آن مسیر به نتیجه نرسیدیم، از توانمندی دفاعی و نظامی خودمان در یک چارچوب حساب شده، هدفمند و مشروع استفاده کردیم و به نظر من این مسیری که از ۱۳ فروردین امسال تا زمان عملیات طی شد، اولا یک نوع هم افزایی میان فرآیندهای سیاسی، نظامی و اطلاعاتی کشور بود و یک تمرین بسیار موفق از این هم افزایی بود که توانست نتیجهی بسیار درخشانی را حاصل بکند.
سوال: گویا بعد از تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق آمریکا پیامهایی را برای جمهوری اسلامی ایران فرستاد از این پیامها برای ما بگویید و بررسی کنیم رفتارهای دوگانه نه، چندگانه آمریکا را در برابر موضوعات مختلف از جمله مسئلهای که ما داریم در استودیو راجع به آن صحبت میکنیم و میبینیم که در روز عملیات وعدهی صادق در آن شب، در کنار رژیم صهیونیستی قرار میگیرد و بعد هم رایزنیهایی را در ارتباط با واکنش رژیم صهیونیستی با این رژیم و بنیامین نتانیاهو دارد، علت این رفتار آمریکا را چطور میبینید و چه میدانید؟
باقری کنی: طبیعی است ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمیشناسیم به این جهت که در هیچ سطحی و با هیچ شیوهای با او تعامل نداریم. این نکتهی اول. نکتهی دوم این که بههرحال پدرخواندهی رژیم صهیونیستی آمریکا است و خود آمریکاییها اذعان داشتند که اگر در هفتهی اول عملیات غرور آفرین طوفان الاقصی آمریکاییها و حمایتهای آنها نبود، چیزی از رژیم صهیونیستی باقی نمیماند و خود صهیونیستها هم به این مسئله اذعان داشتند بهترین دلیل هم بر این که اگر آمریکا حمایتش را از رژیم صهیونیستی بردارد صهیونیستها هیچ تکیه گاه و جایگاهی ندارند این است که اینها با مردم دست خالی غزه هفت ماه است از انواع و اقسام و پیشرفتهترین سلاحها دارند استفاده میکنند ولی نتوانستند اهداف خودشان را محقق بکنند و نه توانستند مردم غزه را به شکست وادار کنند لذا این طبیعی بودکه طرف پیامهای ما طرف آمریکایی باشند در طول این مدت بحث اساسی که مطرح بود این بود که ما به دنبال تنش نیستیم، ما در طول هفت ماه گذشته از همهی ظرفیتهای خودمان چه ملی و چه منطقهای و چه بین المللی استفاده کردیم برای این که تنش در سطح منطقه تسری پیدا نکند، اما در عین حال ما حاضر نخواهیم شد که به قیمت عدم تنش امنیت ملی مان مخدوش بشود به حاکمیت ملی مان خدشهای وارد بشود این یک اصل است هر حاکمیتی بر این مبنا حرکت میکند تمام چارچوبها بر این اساس شکل خواهد گرفت. اما اگر رژیم صهیونیستی نخواهد که چارچوبها را رعایت بکند، ما قاعدتا بر اساس مصالح خودمان و منافع خودمان تصمیم میگیریم و اجازه هم نمیدهیم که طرف دیگری وارد این رویارویی بشود و اگر هر کسی به هر نحوی میخواهد از رژیم صهیونیستی حمایت کند در این رویارویی ما او و منافع او را قاعدتا هدف میگیریم.
نکتهی مهمی که به نظر من در مسیر تحرک سیاسی، دیپلماتیک، اطلاعاتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران بعد از جنایت و تجاوز صهیونیستها در دمشق صورت گرفت این بود که صهیونیستها تلاش داشتند که هزینهی بی ثباتی را در واقع طرفی که رفتار عقلایی دارد که آن جمهوری اسلامی هست پرداخت بکند، اما اقدامی که در عملیات غرور آفرین و پیروزمند وعدهی صادق محقق شد، این بود که هزینهی دیوانگی را باید خود دیوانه بدهد، یعنی اگر صهیونیستها بخواهند خارج از چارچوبها و معیارهای بین المللی و خارج از چارچوب ثبات در منطقه اقدامی را انجام بدهند و در آن اقدامی که آنها انجام میدهند منافع ما، امنیت ما و حاکمیت ما مخدوش بشود، قطعا جمهوری اسلامی ایران ساکت نخواهد بود و واکنش جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعدهی صادق علاوه بر این که صیانت از حاکمیت و منافع ملی و امنیت ملی ما بود در واقع دفاع از ثبات در منطقه بود یعنی ما با این اقدام به صهیونیستها و آمریکاییها این پیام را دادیم که هر کسی که میخواهد ثبات در منطقه را دچار خدشه بکند باید هزینه بدهد نمیشود در واقع بدون هزینه ثبات منطقه را مخدوش کرد و از همین جهت هم شما نگاه کنید که ما یک حمایت بسیار گستردهی بین المللی در عملیات مان پیدا کردیم. در اقدام اول که صهیونیستها سفارت ما را زدند و عزیزان و فرماندهان و افتخارآفرینان ما را مورد تهاجم قرار دادند و آنها را شهید کردند، آن وقت که از ما حمایت شد در صحنهی بین المللی جز معدودی از کشورها زمانی بو دکه ما صدمه دیده بودیم، اما وقتی که عملیات وعدهی صادق انجام شد ما توانستیم در یک حرکت تهاجمی حمایت بین المللی را جلب کنیم لذا وقتی نشست شورای امنیت شب گذشته برگزار میشود صهیونیستها با همهی بازیها و فریبکاریهایی که انجام میدهند قبل از نشست و در حین نشست، نمیتوانند یک حمایت حتی نسبی را در شورای امنیت که بالاخره خیلی از کشورهای غربی آنجا حضور و نفوذ دارند جلب کنند.
سوال: بحث را به جایی بردید که سوال بعدی من بود یعنی جلسهی شورای امنیت و علت این که حتی با وجود ترفندها، تمام بازیهایی که پیاده شد توسط کشورهای غربی و حامیان متحدان رژیم صهیونیستی، بیانیه و قطعنامهای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر نشد، راجع به این میخواهیم بیشتر با شما صحبت کنیم یک گزارش ببینیم و برگردیم و بحث را ادامه بدهیم.
سوال: حتما راجع به محورهای مختلف این گزارش با هم صحبت خواهیم کرد مخصوصا جایی که برخی از کارشناسان اشاره کردند کارشناسان خارجی که اگر جمهوری اسلامی ایران یاد داد یک معادلهی جدید را در منطقهی غرب آسیا که اگر به ما کوچکترین ضربهای بزنید ما پاسخ سختی به شما خواهیم داد، اما قبل از گزارش راجع به جلسهی شورای امنیت که برگزار شد ترفندها و بازیهای رژیم صهیونیستی، متحدان رژیم صهیونیستی و این که بیانیه یا قطعنامهای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر نشد.
باقری کنی: یک نکتهی مهمی که به نظر من در جلسهی شب گذشتهی شورای امنیت بود این بود که کشورهای غربی مثل آمریکا یا انگلیس و فرانسه که حمایت میکردند از رژیم صهیونیستی هیچ منطقی نداشتند یعنی صرفا به خاطر این که هم پیمان با هم هستند از آن. ولی کشورهایی که از جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند و در واقع مطالب بسیار محتوایی داشتند نکتهی مهم آن این بود که آنها منطق داشتند و منطق آنها این بود که ثبات در منطقه یک اصل است و این ثبات را باید کشورهای منطقه بتوانند تحکیم بکنند وقتی که صهیونیستها میآیند این ثبات را دچار اخلال میکنند نباید به آنها پاداش داده شود سکوت در مقابل یک چنین اخلالی در ثبات منطقه نوعی پاداش به صهیونیستها است لذا اقدام جمهوری اسلامی ایران یک اقدام نه تنها مشروع، بلکه در واقع اقدام لازمی از سوی چند تن از اعضای شورای امنیت قلمداد شد و این خودش به نظر من یک نکتهی بسیار مهمی بود. یک نکتهی دیگری که به نظر من ما باید به آن توجه بکنیم و بسیار مهم هم هست، این است که این اتفاق غرور آفرین که رخ داد، بر اساس توانمندیهای ایرانی بود، یعنی در واقع از صفر تا صد همهی اقدام غرور آفرین دفاعی ما بر اساس توانمندیهایی که در داخل کشور شکل گرفته، بود و این خودش به نظر من از ابعاد مختلف برای دشمنان ما بسیار هشدار دهنده است، یک توانمندی که در داخل ایران تولید شده و خاطرم هست یک بار سردار عزیز حاجی زاده گفتند اگر دور ایران را دیوار بکشند یعنی تحریمها این قدر شدید بشود ما نه تنها میتوانیم این توانمندی دفاعی و نظامی را حفظ کنیم بلکه میتوانیم مسیر ارتقا را هم با شتاب جدیتر جلو ببریم و این تجربهی ثابت شده است. صهیونیستها به نظر من این جا یک خطای راهبردی که در جنایت دمشق کردند این بود که یک مشروعیت برای آزمون جدی توانمندی نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران فراهم کردند، یعنی اگر آنها این کار را نمیکردند این شرایط فراهم نمیشد و این خطای راهبردی شان را قاعدتا اگر عقلانیتی در رژیم صهیونیستی باشد نباید با یک خطای دیگر تکرار بکنند، چون تکرار خطای دیگر قاعدتا این انتظار را باید داشته باشند که ضربهای سختتر، سریعتر و فوریتر بخورند. این بار صهیونیستها باید بدانند که ۱۲ روز مهلت نخواهند داشت، در واقع پاسخی که دریافت میکنند مقیاس و سنجش آن روز یا ساعت نخواهد بود بلکه ثانیه خواهد بود و این اقتداری است که جمهوری اسلامی ایران الان به آن رسیده، جمهوری اسلامی ایران وقتی که تصمیم گرفت که برای صیانت از منافع ملی و امنیت ملی خود صهیونیستها را ادب بکند، برنامه برای شیطنتهای بعدی آنها هم داشت لذا فضاسازی آنها برای این که در این زمینه که ممکن است شیطنت شان در عرصههای دیگر ادامه پیدا بکند، این را باید بدانند که وقتی که صهیونیستها در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق که در حکم خاک ایران هست یک چنین خطایی را مرتکب میشوند یک پاسخ دندان شکن دریافت میکنند، اگر به سرزمین ایران چشم بد داشته باشند قاعدتا پاسخ بسیار سهمگینتر را دریافت خواهند کرد.
سوال: ما در سرفصل مان هم اشاره کردیم که عصر جدید غرب آسیا، با عملیات وعدهی صادق و الان اشاره کردید به منافع ملی و امنیت ملی، بپردازیم به این که آنچه پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تجاوز و حملهی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ما در دمشق بود، چگونه منافع ما را محقق میکند؟ چگونه به امنیت ملی ما منجر میشود؟ و در این زمینه وزارت امور خارجه چه صحبتهایی دارد؟
باقری کنی: در دولت آیت الله رئیسی در عرصهی سیاست خارجی یک سرفصل اصلی است و آن سیاست همسایگی است، سیاست همسایگی یعنی تحکیم مناسبات و روابط و پیوندها با همسایگان به گونهای که هیچ فاصلهای بین ما و همسایگان وجود نداشته باشد. این سیاست اعلامی دولت بوده و هست و حداقل دو بار من خودم به طور علنی شنیدم که حضرت آقا این سیاست حکیمانه را مورد تأیید و تأکید قرار دادند. در چارچوب این سیاست ما در واقع تعامل بسیار به هم پیوستهای را با کشورهای همسایه ایجاد کردیم و اقداماتی که در طول دو سال و نیم گذشته شکل گرفت، امروز یک سرمایهی ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران هست، برای این که مواجه بشود با دشمنی که دشمن همهی منطقه است و طرفی است که همواره به دنبال اخلال و ثبات زدایی از منطقه است و همیشه توانسته منافع نامشروع خودش را از طریق قلدری تعقیب بکند. این تحکیم پیوندهای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه یک فضای جدیدی را در منطقه ایجاد کرد، اما شرایط بعد از عملیات وعدهی صادق در واقع تحکیم کنندهی نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در ثبات منطقهای است. اسرائیلیها میخواهند در بی ثباتی خودشان را محور قرار بدهند و با قلدری خودشان را میخواهند به نوعی محور ساز و کارهای منطقهای شکل بدهند و از آن طریق میخواهند از طریق طرح ابراهیم که قبلا مطرح بود، بتوانند به نوعی به مشروعیت مصنوعی به این قلدری شان بدهند، اما جمهوری اسلامی ایران بر اساس حکمت و بر اساس منطق و بر اساس تعامل به هم پیوسته با کشورهای منطقه و بر اساس تعریف منافع مشترک با کشورهای منطقه میخواهد موازنه و چارچوبهای امنیت را در منطقه شکل بدهد لذا این منطق مورد اقبال و استقبال کشورهای منطقه قرار گرفت. ما چه در زمانی که سفارتمان در دمشق مورد تهاجم جنایتکارانه صهیونیستها قرار گرفت، چه در زمانی که ما پاسخ قانونی نسبت به این تجاوز گری دادیم، در تعامل به هم پیوسته با کشورهای منطقه بودیم و در موارد متعدد وزیر خارجه ما شاید در طول این چند روز گذشته چندین بار با وزرای خارجهی کشورهای منطقه ایشان تماس داشتند، تماس طولانی داشتند برای این که این به هم پیوستگی حفظ بشود و همهی کشورهای منطقه با وجود برخی اختلاف نظرها در موضوعات مختلف که طبیعی هم هست، ولو در این قضیه که ما باید تلاش بکنیم که ثبات منطقه حفظ بشود همه مشترک بودند و راه حل ثبات در منطقه هم این است که عاملی که باعث بی ثباتی است باید سر جای خودش بنشیند و در این موضوع همه اذعان داشتند که رژیم صهیونیستی است که عامل بی ثباتی است لذا یک زمانی که اینها دنبال ترویج یا مشروعیت بخشی مصنوعی به فرآیند طرح ابراهیم یا صلح ابراهیم بودند، اما امروزه همه در این جبهه قرار گرفتند که صهیونیستها عنصر نامطلوب و مخل امنیت منطقه هستند، لذا نگاهی که جمهوری اسلامی ایران دارد برای تحکیم ثبات در منطقه مورد قبول و پذیرش کشورهای منطقه قرار گرفته است .
سوال : چون الان اشاره کردید به رویکرد کشورهای منطقه ، واکنش کشورهای منطقه را بعد از عملیات وعده ی صادق چطور ارزیابی می کنید آن چیزی که جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد به رژیم صهیونیستی چه پیامی را به منطقه مخابره کرد ؟ حالا چه برای دوستان ، چه آنهایی که گاهی تحت تاثیر رژیم صهیونیستی قرار می گیرند .
باقری کنی : عرض کردم خدمت شما اقدامی که جمهوری اسلامی انجام داد برای منطقه در واقع روایتش این است که قبل از این که تحکیم کننده امنیت ملی ما باشد نشان دهنده این است که یک کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران هم این قدرت را دارد و هم این اراده را دارد که اجازه ندهد به مخل امنیت منطقه امنیت منطقه را مختل بکند و این جاست که ایران می شود تکیه گاه کشورهای منطقه ، آنها در واقع اطمینان پیدا می کنند که اگر کسی هم بخواهد خطایی از او سر بزند ، اشتباهی بکند یا شیطنتی بکند یک کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که در واقع این اجازه را نمی دهد و همانطور که عرض کردم هزینه ی دیوانگی را باید دیوانه بدهد و هزینه ی بی ثباتی را باید طرفی بدهد که ثبات زدا است همه ی کشورهای منطقه ثبات را می خواهند ما در تعاملی که با کشورهای منطقه به ویژه با کشورهای حوزه ی جنوبی خلیج فارس در طول این دو سال و نیم گذشته داشتیم ، آن ها بحث شان با ما این بود که ما می خواهیم با ایران روابط مستحکم و باثبات داشته باشیم و ما متوجه هستیم که اگر تعامل مان با ایران صرفا به عرصه ی سیاسی محدود بشود با ثبات و پایدار نخواهد بود لذا همه ما یعنی کشورهای حوزه ی جنوبی خلیج فارس بر این نکته اذعان داریم که باید مناسبات سیاسی مبتنی بر اعتماد متقابل باید با روابط مستحکم و به هم پیوسته ی اقتصادی تضمین بشود ، لذا وقتی که شما می خواهید روابط مستحکم و به هم پیوسته ی اقتصادی داشته باشید باید ثبات و امنیت داشته باشید اگر یک طرفی بیاید این ثبات را بهم بزند در واقع آن پیوست اصلی اعتماد متقابل سیاسی که همکاری های اقتصادی هست دچار خدشه می شود ایران نشان داد در این قضیه که من ضامن این امنیت هستم ، یعنی اعتماد متقابل سیاسی که سر جای خودش الان هست ، فقط یک طرفی می خواهد در آن پیوستگی تعاملات اقتصادی اخلال ایجاد کند با ایجاد ناامنی یا بی ثباتی ، ایران نشان داد که هم این اراده را دارم و هم این قدرت را دارم که طرف خاطی را سر جای خودش بنشانم و برنامه ای هم که جمهوری اسلامی ایران برای ثبات و امنیت منطقه در اینده دارد دقیقا مبتنی بر این است . یک نکته ی مهمی که به نظر من اطمینان بخش است برای کشورهای منطقه ، این است که ایران توانمندی ثبات ساز نظامی خودش را از جایی اجاره نکرده ، وابستگی به کسی ندارد چون اگر از جایی گرفته بود باید بالاخره منافع آن طرفی که این توانمندی را در اختیار ایران قرار داده باید رعایت کند این داشته و سرمایه ایرانی است و لذا صرفا ما به دنبال امنیت ملی خودمان هستیم صرفا به دنبال صیانت از تمامیت ارضی خودمان هستیم لذا این داشته خودمان را برای آن به کار می گیریم ، این برای کشورهای منطقه هم اطمینان بخش هست .
سوال : از زمان عملیات وعده ی صادق ، بحث های کارشناسان را که مرور می کنیم یا می بینیم چه داخلی و چه خارجی و البته محافل رسانه ای را که مرور می کنیم کلیدواژه ی خاورمیانه خیلی بر سر زبان ها افتاده ، حالا که داریم راجع به منطقه صحبت کردیم و می کنیم بپردازیم به این که آنچه که پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی بود ، چه تاثیری می گذارد بر معادلات منطقه ای و البته بین المللی ؟
باقری کنی : جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته به دلیل شیطنت ها و جنایت ها و تجاوزگری هایی که رژیم صهیونیستی داشت نگاه سیاست خارجی او یک توجه ویژه ای به منطقه ی شامات داشت و این نگاه راهبردی امروزه برای همه به نظر من خیلی قابل فهم است که چرا ایران اینقدر توجه ویژه داشت به شامات ، چرا ؟ به دلیل این که ریشه ناامنی آنجاست اگر ما به تهدیدها توجه نکنیم فرصت ها نمی توانند بروز و نمود پیدا کنند ، فرصت ها فرصت بهره برداری برایشان فراهم نمی شود ، لذا ما باید جنبه ی منشا تهدید را باید به آن توجه ویژه داشته باشیم ، توجه ویژه ی جمهوری اسلامی ایران به امنیت و ثبات در حوزه ی شامات موجب شکل گیری یک قدرت بلامنازع در منطقه شد به نام مقاومت ، شما دیدید بعد از عملیات طوفان الاقصی یک به هم پیوستگی راهبردی میان جریان مقاومت در سطح منطقه شکل گرفت و کلیدواژه ی اصلی جریان مقاومت بعد از عملیات طوفان الاقصی باز اعاده ثبات بود، چون رژیم صهیونیستی بود که ایجاد اخلال و ثبات که در تهاجم وحشیانه و ضد انسانی به غزه این توجه ویژه را سرکار عالی بهش یک در واقع عنایت داشته باشید که ما به شما توجه داشتیم، چون شما بحث خاورمیانه جدید یا هر تعبیری که به کار بردید و میخواهم بگویم این زمینه یعنی جنبه تهدیدی در شامات را جمهوری اسلامی ایران یک نگاه راهبردی داشت و راه حل هم برای آن ارائه کرد برای آن اینکه ثبات اونجا برقرار بشود راه حلش چی هست شکلگیری جریان مبتنی بر در واقع کشورهای منطقه که در قالب مقاومت شکل گرفت یکی از در واقع ویژگیهای مهم راهبردی مقاومتی این است که مقاومت یک تفکر مبتنی بر باور و اعتقاد است ولی تو قالب ملی که قرار میگیرد به دنبال تامین منابع ملی است به خاطر همین ما یک مقاومت در لبنان داریم که منافع ملی لبنان را تامین میکند مقاومت در عراق داریم منافع ملی عراق را تامین میکند مقاومت در یمن داریم منافع ملی یمن را تامین میکند این یک طرف در دولت آیتالله رئیسی، چون در واقع یک سیاست ویژه و توجه ویژه به کشورهای همسایه بود؛ لذا ما توجه ویژهای هم به کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس داشتیم اینجا یک دریچهای جدید برای آن نگاه که سرکار عالی فرمودید خاورمیانه ایجاد شد و اینکه در کنار توجه به منطقه به اصطلاح شامات یک توجه ویژه به خلیج فارس شد این نگاه که در واقع مبتنی بر توجه به همسایگان و خلیجفارس شد این نافی حضور، نفوذ و توانمندیهای ما در شامات نبود بلکه توانمندی ثبات ساز به کمک آمد برای اینکه بتواند مناسبات جدیدی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس شکل بگیرد بر همین اساس هم بود که مناسبات ایران و عربستان احیا شد لذا الان ما در شرایطی قرار داریم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک در واقع وزنه ثبات بخش بین مناسبات در خلیج فارس و منطقه شامات است عملیات وعده صادق در واقع یک تبلور از این نقش ثبات ساز بود بین حوزه خلیج فارس و بین حوزه شامات به این جهت من عرضم این است که سیاست دولت آیتالله رئیسی مبتنی بر سیاست همسایگی در عملیات وعده صادق یک تبلور عینی داشت و اون این بود که جمهوری اسلامی ایران یک اراده جدی دارد برای اینکه مناسباتش با همسایگان را تحکیم بکند و آن چیزی که مخل این مناسبات باشد و آن چیزی که مخل منافع کشورهای منطقه باشد حتی به قیمت اقدام مشروع نظامی جمهوری اسلامی ایران باشد آن را در واقع جمهوری اسلامی ایران پای آن هست و این نشان دهنده این است که ایران برای ثبات در منطقه حاضر هست که هزینه ثبات را بدهد و این امید بخش است هم برای کشورهای حوزه شامات هم برای کشورهای حوزه خلیج فارس.
سوال: احتمال اینکه به مراحل بعدی عملیات نیاز بشود ممکن هست؟
دکتر باقری: اینکه فرماندهان نظامی ما گفتند این عملیات چند مرحله است به این معنا نبود که عملیات ادامه دارد و هم رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح هم فرماندهی محترم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسماً اعلام کردند که عملیات پایان یافته و از نظر ما تمام شده است، اما در طراحیهای فرماندهان نظامی ما برای در واقع احتمال شیطنت رژیم صهیونیستی برنامههایی تدارک دیده شده از این جهت یک برنامه چند لایه است ولی نه اینکه خود ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران برنامهای داشته باشیم، برنامه برای مقابله با شیطنتهای احتمالی رژیم صهیونیستی است، چون به به ویژه مردان نظامی همیشه برای بدترین حالت برنامهریزی میکنند خوشبین نیستند به رفتار دشمن با بدبینی رفتار دشمن را رصد میکنند و برای بدترین وضعیت برنامه ریزی میکنند لذا چنانچه رژیم صهیونیستی پاسخی که دریافت کرده را به عنوان یک در واقع بازیگر که رفتار عقلایی دارد بپذیرد و مسیر عادی خودش را ادامه بدهد قاعدتاً از طرف جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدامی انجام نخواهد شد، اما اگر به هر دلیلی رژیم صهیونیستی میخواهد کوچکترین شیطنتی علیه سرزمین ما علیه افراد ایرانی علیه منافع جمهوری اسلامی ایران داشته باشد قطعاً با پاسخ قاطع و سخت مواجه خواهد شد و همان طور که عرض کردم دیگر دوازده یا سیزده روز فاصله بین اقدام رژیم صهیونیستی و پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود و صهیونیستها باید روی نه ساعت بلکه ثانیهها حساب کنند.
سوال: سوال پایانی در بررسی عملیات وعده صادق اولویت موضوعی را چه موضوعی میبینید آقای باقری تعداد موشکها، نقاط مورد هدف، ابعاد نظامی آن چیزی که در نگاه شما مورد تاکید هست؟
دکتر باقری: آن چیز مهمی که به نظر من وجود داشت این بود که همان طور که عرض کردم صهیونیستها میخواستند با این اقدام تجاوزکارانه در دمشق در واقع یک معادلهای را شکل بدهند که طرفی که عامل بیثباتی است طرف برنده است و اوست که میتواند در واقع میدان آینده رو تعیین کند جمهوری اسلامی ایران در واقع براساس یک منطق راهبردی تصمیم گرفت که این معادله غیرمنطقی را به هم بزند اقدام به اصطلاح نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این رفتار متجاوزان صهیونیستها هم هدفمند بود هم حساب شده بود و هم قدرتمند بود و هم کارا بود یعنی همه این ویژگیها را داشت؛ لذا هرچه صهیونیستها تلاش بکنند که در واقع از ارزش عملیات بزرگ و غرور آفرین طوفان وعده صادق بکاهند قطعاً نخواهند توانست و باید شکست را در این عرصه و در این میدان پذیرا باشند.