پایگاه خبری تحلیلی جهانی پرس

کد مطلب: ۳۶۶۷۳۵  |  تاريخ: ۱۴۰۳/۷/۱۱  |  ساعت: ۱۴ : ۲۱


گپ و گفت داغ نوجوانان رستا درباره فلسطین و حزب الله و حمایت ایران

جدیدترین جلسه از ویژه برنامه «بچه‌های رستا» به موضوع روز ایران و جهان اختصاص داشت و نوجوانان نظرات خود درباره غزه و فلسطین را بیان کردند.

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی فرهنگسرای گلستان، بیست‌ و نهمین  نشست پر چالش و گفت‌و‌گو محور «بچه‌های رستا» با حضور جمعی از نوجوانان و با مشارکت هنرستان کارآموز در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
موضوع این نشست «فلسطین بهانه است!» بود و نوجوانان حاضر در جلسه سوالات، ابهامات و شبهات خود با موضوع فلسطین، حزب الله لبنان و حمایت ایران از این کشورها را مطرح کردند.
 علیرضا معادی پژوهشگر و کارشناس جامعه شناسی نیز به عنوان تسهیل‌گر در این جلسه حضور داشت.
این نشست بسیار چالشی بود و پرسش‌های انتقادی زیادی از سوی نوجوانان مطرح شد. یکی از نوجوانان حاضر در این جلسه با اشاره به منابع رسانه‌ای غربی، ایران را رقم‌زننده بسیاری از جنگ‌ها در منطقه دانست.
معادی در پاسخ به وی ضمن تاکید بر اینکه در پشت پرده همه جنگ‌افروزی‌ها در منطقه علیه ایران، آمریکا قرار دارد، گفت: روزگاری عراق به ما حمله کرد و تهدیداتی داشت، یک روز دیگر، داعش به ایران چشم داشت و حالا اسراییل ایران را تهدید می‌کند. سوال اصلی اینجاست که آیا عراق و داعش به پشتوانه خودشان ایران را تهدید کردند یا کشور دیگری در پشت صحنه بود و از آنها حمایت می‌کرد؟ معلوم است حامیان دیگری دارد.
نوجوانان دیگری که در این نشست حاضر بود ادعا کرد که ایران به غزه موشک داده و با در اختیار گذاشتن سلاح زمینه جنگ را فراهم کرده است؛ معادی در پاسخ به وی گفت: غزه در طول 17 سال گذشته محاصره 100 درصدی اسراییل بوده و هیچ راهی برای ورود موشک و ادوات نظامی به آن وجود نداشته است. در این شرایط، آیا امکان ورود موشک به غزه وجود دارد؟ علاوه براین، ایران تنها یکبار در خاک سوریه عملیات نظامی انجام داده و آنهم زمانی بوده که اسراییل سفارت ایران را مورد هدف قرار داد. وی همچنین خاطرنشان کرد: ایران جنگ‌افروزی نکرده و سابقه تقابل فلسطین و اسراییل به پیش از انقلاب برمی‌گردد. کافی است به جنگ اول و دوم اعراب که پیش از انقلاب اسلامی بوده نگاهی بیندازید.
 معادی در پاسخ به سوال یکی دیگر از نوجوانان مبنی بر اینکه چرا حزب الله لبنان با اسراییل می‌جنگد، گفت: زمانی که اسراییل تاسیس شد، با پول، بخش‌هایی از فلسطین را خرید و به اشغال درآورد و پس از آن سراغ لبنان رفت و بخش‌هایی از آنجا را نیز به تسخیر خود درآورد. در این شرایط چه باید کرد؟ طبیعتا باید از حق خود و سرزمینی کشور دفاع کرد؛ در اینجاست که حزب‌الله  شکل می‌گیرد. بنابراین حزب‌الله برای دفاع و پس گرفتن سرزمین‌های اشغال شده لبنان تاسیس شد. در این بین 2 جنگ رخ داد و نتیجه آن عقب‌نشینی اسراییل و خروج آنان از مناطق تصرف شده بود.
در بخش دیگری از این جلسه یکی از نوجوانان به جنگ ایران و عراق اشاره و ادعا کرد که ایران آغازکننده جنگ بوده است؛ معادی در پاسخ به وی گفت: کافی است معاهده الجزایر را بخوانید تا ببینید بین ایران و عراق چه گذشته است؟ جالب است بدانید که این معاهده و سهم‌خواهی عراقی‌ها از ایران قبل از انقلاب اسلامی هم بوده و دلیل حمله عراق به ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همین چارچوب تعریف می‌شود. 
در این جلسه، نوجوانان این فرصت را پیدا کردند تا درباره مهم‌ترین مسایل منطقه اظهار نظر کنند. یکی از آنها با طرح این پرسش که چرا ایران از فلسطین حمایت می‌کند، صحبت‌هایی را مطرح کرد که واکنش یکی دیگر از این نوجوانان را به همراه داشت. او تاکید کرد: فلسطین کشور مهمی از نظر استراتژیک و اقتصادی است و غصب کردن آن توسط اسراییل بهانه‌ای است برای اینکه کشورهای دیگر خاورمیانه که نفت و گاز زیادی دارند نیز غصب شوند. یکی از دلایلی که ما از فلسطین دفاع می‌کنیم جلوگیری از همین اتفاق است.
در این نشست، معادی از نوجوانان خواست تا درباره مفاهیمی همچون «جشن پوریم»، «شعار اصلی اسراییلی‌ها»، «هزینه‌های انجام شده توسط دولت ایران در فلسطین» و «سخنان روسای جمهور آمریکا درباره حضور اسراییل در منطقه» به جست‌وجو در منابع اینترنتی بپردازند.
نتایج جست‌وجوی آنان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. معادی پس از جست‌وجوی نوجوانان درباره جشن پوریم، به سابقه تقابل یهودیان و ایرانیان اشاره کرد و گفت: ماجرا از این قرار است که در زمان خشایار شاه در یک روز، تعداد زیادی از ایرانیان به دست یهودیان کشته می‌شوند و همه ساله آن روز را با عنوان «جشن پوریم» جشن می‌گیرند.
او با اشاره به اینکه شعار اصلی اسراییل‌ها از نیل تا فرات است، تاکید کرد: آنها در کتاب آسمانی خود عبارتی دارند که می‌گوید از نیل تا فرات برای شماست و آنها براساس همین جمله می‌گویند خداوند به ما و عده داده که کل این منطقه را باید بگیرید. فلسطین در جوار نیل است و سپس به مصر می‌رسد. در ادامه سوریه و لبنان را داریم و سپس عراق و اردن. اسراییل می‌گوید شعار من این است و در جنگ جهانی هم به من ظلم شده و حالا باید دست به غصب سرزمین بزنم.
 براساس گزارش منابع غربی درباره نتیجه جست‌وجو در موضوع هزینه‌کردهای دولت ایران در فلسطین، نوجوانان به محاسبات قابل توجهی رسیدند که نشان می‌داد هزینه انجام شده دولت ایران در طول یکسال برای تقویت محور مقاومت در فلسطین کمتر از 15 هزار تومان به ازای هر یک نفر از جمعیت کشور است. معادی همچنین گفت: به نظرم صحبت‌های یکی از روسای جمهور سابق آمریکا همه موضوعات و پشت پرده‌ها را مشخص می‌کند؛ او می‌گوید: اگر اسراییل در این منطقه وجود نداشت باید یک اسراییل می‌ساختیم.! این حرف‌ها چه معنایی دارد؟ دلیل اصلی ماجرا چیست و دعوا بر سر چیست؟ آیا به خاطر فروش زمین و سهم‌خواهی بر سر زمین جنگ می‌کنند؟ وی ضمن تشریح دشمنی اسراییل با مردم فلسطین گفت: غزه بخش کوچکی از سرزمین‌های اشغالی است و مساحت بسیار کمی دارد که شاید به اندازه یک پنجم تهران باشد. علاوه براین، کرانه باختری سرزمین‌هایی است که در آن مردم فلسطین با اسراییلی‌ها صلح کردند. حال، شما بروید و جستجو کنید ببینید از 2 سال قبل از عملیات طوفان الاقصی، چند فلسطینی در کرانه باختری اسیر شده‌اند؟ دقت داشته باشید درباره منطقه‌ای صحبت می‌کنیم که با اسراییلی‌ها صلح کرده‌اند و آنها چگونه با آنان رفتار کردند. 
 


لينک مطلب: http://www.jahanipress.ir/ NSite/FullStory/?Id=366735

چاپ خبر