کد مطلب: ۳۶۷۳۰۰ | تاريخ: ۱۴۰۳/۸/۹ | ساعت: ۲۲ : ۰
به گزارش جهانی پرس؛ محمد بویری در صفحات فرهنگ و هنر مطبوعات تعداد زیادی گفتگو، مقاله، گزارش، نقد و یادداشت منتشر کرده است.آشنایی او با فرهنگ ملل مختلف این امکان را برای وی به وجود آورد تا ضمن مطالعه بیشتر مربوط به فرهنگ و هنر ملل دیگر به معرفی آثار هنرمندان کشور افغانستان که قرابت فرهنگی و هنری با ایران دارند بپردازد.علاقه بسیار او به ایران و ایران دوستی یکی از دلایل مهم برای فعالیت در حوزه های مختلف فرهنگ مشترک کشورهای فارسی زبان از جمله افغانستان بوده است.بویری در مقالات و یادداشت های هنری غالبا به موضوعاتی همچون چگونگی خلق آثار دیداری، شنیداری، نمایشی و سایر قالب های هنری، توضیح جنبه های مختلف یک اثر، هنر معاصر، هنر مفهومی، اقتصاد هنر و زندگی هنرمندان بزرگ و تاثیرگذار تاریخ می پردازد.همچنین مجموعه مقالاتی از او با موضوع خوزستان در روزنامه های سراسری مختلف منتشر شده است.این مقالات حوزه های مختلفی را تحت پوشش قرار می دهند.از جمله موضوع های آن می توان به فرهنگ و هنر، هویت استان خوزستان، مسائل شهری و زیست محیطی، ورزش، معرفی نهادهای علمی و پژوهشی، مطبوعات و رسانه ها، شعر و شاعران و نیز گزارش های موضوعی مختلف دیگری اشاره کرد.این مجموعه از نظر محتوایی قابل تامل است چرا که انواع گوناگونی از مطالب را در خود جای داده است.از مصاحبه، یادداشت، گزارش گرفته تا مقالات کاملا علمی که قابل انتشار در مجلات دانشگاهی و پژوهشی هستند را می توان در این مجموعه مشاهده کرد.
محمد بویری افزون بر روزنامه نگاری، عکاسی را نیز دنبال کرده و در ژانرهای مختلف به عکاسی پرداخته است.وی با مطالعه کتاب های عکاسی توانست شناخت خوبی از کار با دوربین، زیبایی شناسی رنگ ها، ترکیب بندی، قاب بندی، تاریخ عکاسی ایران، نظریه های تفکر انتقادی و... به دست بیاورد.عکس های طبیعت این عکاس که در فصول مختلف سال گرفته شده حاصل سفر به نقاط مختلف ایران و نمایش تاثیراتی است که انسان در طبیعت اعمال کرده که یا دیده نشده یا کمتر دیده شده اند.از سویی رئالیسم جادویی مبنای آثارش است که در تصاویر مختلف خودش را بروز داده است.این تصاویر شگفت انگیز مخاطب را به سوی تجربه و نگاهی متضاد با منظره صرفا زیبا سوق می دهد.نگاه واقعگرای عکاس و پرهیز او از احساسی سازی، تجربه تازه ای از طبیعت را برای ما ممکن می کند؛ تجربه ای که تلاش می کند همزمان از تاثیرات عاطفی خاص منظره ها بکاهد و از بیان جلوه های دراماتیک و انگیزش های حسی دوری کند.این رویارویی ما را یادآور می شود که "درباره منظره" صرفا به عکس های زیبا نپرداخته است و تاریخ و مطالعه اصل جدایی ناپذیر کارنامه عکاسی محمد بویری است.تنوع نگاه بویری در انتخاب مکان های مختلف ایران، کار او را متمایز می کند، زیرا می توان در آن گونه ای اندیشه و بیانی پایدار از یک عکاس ایرانی را یافت و آن را ستود.
نمایشگاه ها
انفرادی:
۱۴۰۰ | ایران | باغ موزه قصر | تهران | ایران
گروهی:
۱۳۹۸ | با من از ایران بگو | گالری لونا | استانبول | ترکیه
۱۳۹۸ | پروژه پاییزی | گالری انتظامی | تهران | ایران
۱۳۹۸ | پنج دری | خانه طباطبایی ها | کاشان | ایران
۱۳۹۸ | فرصت | گالری احسان | تهران | ایران
۱۳۹۹ | امید رنگها | فرهنگسرای بهمن | تهران | ایران
۱۳۹۹ | حراج هنر در قرنطینه | باغ موزه قصر | تهران | ایران
۱۳۹۹ | ه مثل هنر | مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد | تهران | ایران
۱۳۹۹ | پروژه (A.I.N) جهت فروش عکس و کمک به بومیان مبتلا به کرونا | برزیل