پایگاه خبری تحلیلی جهانی پرس

کد مطلب: ۳۷۰۶۷۳  |  تاريخ: ۱۴۰۳/۱۲/۱۳  |  ساعت: ۲۲ : ۲۵


باوان ،نغمه‌ای از دل کوهستان، هم‌آواز با تنبور و شمشال و ضرب کُردی؛

آلبوم «باوان» اثر مستقل فرزاد بازگیر منتشر شد

آلبوم موسیقی«باوان» دومین آلبوم فرزاد بازگیر پس از آلبوم «زِمکان» و سومین اثر مستقل وی پس از تک آهنگ «چه‌‌و وه ری» است که در بازار موسیقی منتشر می‌شود.

به گزارش جهانی پرس، این آلبوم که توسط شرکت هنری آوای حنانه منتشر شده ،شامل ۹ قطعه آهنگ در ۵۲ دقیقه است. سه قطعه آن باکلام و با اشعاری از شاعران کرد زبان  است.
در اثر حاضر ساز شمشال هَورامی با  ضرب کُردی منطقه مُکریان  که از قدیمیترین و اصیلترین سازهای موسیقی کُردی هستند به جهت هم‌نوایی و همراهی با ساز تنبور به ترتیب توسط نیما شفیعی و عزیز کنگرلو نواخته شده‌اند.

همچنین در سایر ملودی‌ها ساز شمشال به عنوان ساز ملودیک شخصیت و نقش مشخصی را داراست و نوازنده ضرب کُردی به عنوان سازکوبه‌ای با توجه به قابلیت‌های این ساز ریتم‌ها و دورهای مختص مقامات تنبور را می‌نوازد.
در سه قطعه با کلامِ کوردسان، شه‌راره‌ی ده‌رون  و مجنون، کامبیز رجبی آواز و تصنیف ها را با توجه به شاخصه‌های مقامات تنبور اجرا می کند. 
در قطعات این آلبوم از موتیف‌ها و فواصل مقامات ئه‌لوه‌ن، گِل‌وه ده‌ ره، گُل وه خاک، سه‌ر ته‌رز، بابانائوسی، شاخوه‌شینی، ته‌رزِ روسه‌م و همچنین اوزان موجود در رپرتوار موسیقی تنبور استفاده شده است.
در معرفی  این آلبوم آمده است: در گستره‌ی غربی ایران فرهنگ‌های موسیقایی غنی و کهنی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به نوای سازهایی چون تنبور، دف، شمشال، دوزله، نرمه نای، سرنا، ضرب کُردی و آواهایی چون مور، هوره، سیاچمانه و چپله اشاره کرد. همسویی فراوانی میان این نغمات نهفته است به  طوری که آثار موسیقی آوازیِ مور و هوره و ملودی‌های شاخص مجموعه سازهای بادی کُردی در مقامات تنبور نیز به گوش می‌رسند. همچنین ریتم‌های متنوع و پیچیده‌ای که در همه این موسیقی‌ها مشترک هستند.
آلبوم «باوان» از نیمه اول اسفندماه از طریق رسانه‌های مختلف و همچنین بیب ‌تونز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است و به زودی از رسانه‌های مختلف بین‌المللی منتشر می‌شود.


لينک مطلب: http://www.jahanipress.ir/ NSite/FullStory/?Id=370673

چاپ خبر