344357
رئیسی: حقالزحمه معلمان بهموقع پرداخت شود
رئیس جمهور گفت: در رتبهبندی معلمان بیشتر به بخش معیشتی توجه شده اما این رتبهبندی مقدمهای برای تقویت منزلت و جایگاه معلم است و اساس آن نه فقط امور معیشتی که دانشافزایی معلمان است.
<p>به گزارش <a href="https://www.iribnews.ir/fa/political/11">جهانی پرس از صدا و سیما</a>، آقای رئیسی، امروز یکشنبه در همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور، ضمن تبریک ماه ربیع‌الاول و نیز نزدیک شدن موسم بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی، نقش اصلی و نخست در ایجاد تحول در جامعه را بر عهده مدارس و مدیران دانست.</p>
<div>رئیس جمهور، نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و تعلیم و تربیت را بی‌بدیل توصیف و تصریح کرد: با توجه به مراحل سه‌گانه تحول، شامل تحولات شناختی، فرایندی و نهادی، نخستین شرط تحقق تحول، باور به آن است و در این‌باره، نگاه مدیران به اهمیت ایجاد تحول، بسیار اهمیت می‌یابد.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی با تعریف مسیر تحول، شرط مدیریت موفق در فرایند تحول را هدف‌دار بودن، کنترل و نظارت بر این فرایند و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به هدف دانست و گفت: برای تحقق تحول، باید همه ظرفیت‌های انسانی، ابزاری و سازمانی را در جهت هدف نهایی به‌ کار گرفت.</div>
<div> </div>
<div>رئیس جمهور با بیان اینکه میان مدیریت در نگاه دینی ما در نظام جمهوری اسلامی با دیگر نظام‌های سیاسی، در کنار اشتراکات فراوان، تفاوت‌های اساسی نیز وجود دارد، اظهار داشت: پاسخگویی به خداوند، شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری، ۴ مرحله پایش و کنترل مدیریتی است، اما در نگاه دینی ما خودکنترلی مبتنی بر باور به اینکه خداوند در هر حال، شاهد و ناظر ما است، مهم‌ترین عنصر و مؤلفه کنترل و پایش مدیریتی است.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی، اضافه کرد: در نظام خودکنترلی، یک مدیر و مسئول، خود را موظف به اجرای وظیفه، قانون، توجه به اخلاق فردی و حرفه‌ای می‌داند و همواره در مسیر اجرای مأموریت‌های محوله به خود تلاش می‌کند و این کارآمدترین نظام کنترلی است.</div>
<div> </div>
<div>رئیس جمهور با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر، همه گفتار و کردار و رفتار افراد، جنبه تربیتی و آموزشی دارد، تصریح کرد: آموزش، منحصر در مدرسه نیست، اما تعلیم و تربیت در مدارس، محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی با توجه به اینکه انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی قرآنی، مهم‌ترین مأموریت و هدف نظام اسلامی است که بر پایه تعلیم و تربیت در مدارس، اجرایی و محقق می‌شود، گفت: یک زمانی در کشوری، دولت رفاه بر سر کار است و یک زمانی دولتی بر سر کار است که مهم‌ترین مأموریت خود را تعالی بر مبنای اصل عدالت می‌داند؛ در نظام متکی بر اصل عدالت، مهم‌ترین مأموریت دولت، تعالی تعلیم و تربیت است، زیرا عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در پرتو تعلیم و تربیت انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه محقق خواهد شد.</div>
<div> </div>
<div>رئیس جمهور با تأکید دوباره بر این نکته که محور تحول، مدارس هستند که باید این تحول را مستند به سند تحول در آموزش و پرورش به پیش ببرند، افزود: پیشبرد هماهنگ و منسجم تحول در عرصه تعلیم و تربیت، در گرو تکیه بر این سند است و رهبر معظم انقلاب به همین علت بر اجرای کامل این سند تأکید دارند.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی با بیان اینکه جامعه از مدیران انتظار دارد که مدارسی در تراز انقلاب اسلامی شکل گیرند و اداره شوند، اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، کار‌های بسیاری در کشور انجام شده و تجربیات مهمی اندوخته شده است و امروز باید با اتکا به این اندوخته‌های ارزشمند، گامی بلند برای تربیت نیرو‌های مؤمن، انقلابی و اثرگذار، برداشته شود.</div>
<div> </div>
<div>
<div>رئیس جمهور با توجه به اینکه جایگاه شورای‌ عالی آموزش و پرورش از ابتدای آغاز به‌ کار دولت به علت مأموریت بسیار مهم آن نسبت به دیگر شورا‌های عالی متمایز بوده است، افزود: در همه عرصه‌ها، مدیریت و جایگاه مدیر بسیار مهم و با اهمیت است، اما مدیریت در ساختار آموزش و پرورش و به‌ویژه در مدارس به‌عنوان مجموعه‌ای انسان‌ساز، جامعه‌ساز و شکل‌دهنده شخصیت کسانی که می‌خواهند در جامعه ایفای نقش مؤثر داشته باشند، با مدیریت در دیگر عرصه‌ها قابل قیاس نیست.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی، مدیران، مربیان و معلمان را عهده‌دار حفظ شأن و جایگاه انبیایی معلمی در جامعه دانست و با توجه به وظیفه دولتمردان در این زمینه گفت: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، کف و هدف‌گذاری در ارتقای جایگاه معلمان بوده است، نه سقف آن، زیرا در اجرای آن به بخش مالی و معیشتی معلمان توجه شده و این قانون، مقدمه‌ای برای ارتقای شأن و منزلت معلمان بوده است.</div>
<div> </div>
<div>رئیس جمهور، دانش‌افزایی و به‌روز شدن دانش معلمان و استفاده از آن در پرورش انسان تراز در جامعه را اساس و هدف اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان دانست و تصریح کرد: در این طرح به جایگاه علمی، بینشی، گرایشی و هویتی معلم که قرار است هویت‌سازی کند و با منزلت خود به جامعه منزلت دهد، توجه شده که بسیار با اهمیت است.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی با بیان اینکه امروز مدارس و دست‌اندرکاران آموزش، عهده‌دار مسئولیت خطیر هدایت، انسان‌سازی و تعلیم و تربیت در جامعه هستند، افزود: آنچه امروز از پیشرفت‌های کشور، پیش‌ روی ما است، محصول آموزش و پرورش و دانشگاه بوده و تحقق چشم‌انداز پیشرفت کشور نیز منوط به توجه به این دو نهاد بسیار با اهمیت است، زیرا آینده کشور با تربیت نیرو‌های کارآمد، متعهد و با انگیزه در این دو نهاد و به‌دست معلمان و مربیان گران‌قدر رقم می‌خورد.</div>
<div> </div>
<div>رئیس جمهور، اظهار داشت: هدف بنده از شرکت در این مراسم، عرض سلام، احترام و خدا قوت گفتن به همه معلمان، مربیان و مدیران آموزش و پرورش است، به این امید که سال تحصیلی جدید و متفاوتی با نزدیک شدن به اهداف عالی این وزارتخانه داشته باشیم.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در موضوع تعلیم و تربیت در کنار نقش مدیران و معلمان، نقش والدین نیز باید بسیار مهم تلقی شود، افزود: ساز و کار‌هایی مانند انجمن‌های اولیا و مربیان در این زمینه بسیار خوب است، اما نباید به آن بسنده کرد و باید با اشتراک مساعی و ارتباط خانواده، مدرسه و مسجد، سطح تعلیم و تربیت را ارتقا داد.</div>
<div> </div>
<div>رئیس جمهور، ساخت و تجهیز مدارس در حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را بسیار با اهمیت خواند و ضمن تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز گفت: اگر امروز ۵ هزار طرح آموزشی، تحویل شده و ۲ هزار طرح دیگر در حال آماده‌سازی است، به برکت تلاش‌ خیّرین مدرسه‌ساز و همچنین مدیران دلسوز، با کفایت و با انگیزه بوده است.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی، عدالت آموزشی را از جمله مسائل مهم و محوری در دولت مردمی دانست و با تأکید بر ضرورت تلاش برای اجرای این هدف، تصریح کرد: البته باید توجه داشت عدالت به معنای تساوی نیست، بلکه به این معنا است که به هر منطقه‌ای متناسب با ظرفیت، اقلیم و فرهنگ خود در شهر‌ها و روستا‌های کشور، توجه شود.</div>
<div> </div>
<div>رئیس جمهور، هرگونه هزینه برای جامعه فرهنگیان و آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و گفت: نباید برای هزینه کردن در این بخش نگران بود، بلکه آنچه باید درباره آن نگرانی داشت، موضوع مهم بهره‌وری است.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی، خطاب به مدیران آموزش و پرورش در سراسر کشور، اظهار داشت: خواسته من از همه شما تلاش برای افزایش بهره‌وری متناسب با نیروی انسانی و امکانات و ظرفیت‌های در اختیار شما است.</div>
<div> </div>
<div>رئیس جمهور با بیان اینکه ارتقای سطح نمره دانش‌آموزان، یکی از جلوه‌های افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش است، تصریح کرد: قطعاً برای یک متعلم و دانش‌آموز، ارتقای نمره بسیار اهمیت دارد، به‌ویژه اینکه امروز نقش نمرات در آینده تحصیلی دانش‌آموزان، بسیار پررنگ‌تر شده است.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی، عزم و همت مدیران مدارس سراسر کشور در اجرا و برگزاری شیوه جدید کنکور را شایسته قدردانی دانست و گفت: قطعاً این روش جدید که مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی بوده است، بدون اشکال نیست و لازم است به‌طور جدی از طرف شما که در این زمینه متخصص و متعهد نیز هستید، ارزیابی شود.</div>
<div> </div>
<div>رئیس جمهور، مطالبات فرهنگیان، به‌ویژه معلمان، در پرداخت به‌موقع حق‌الزحمه و مسکن را خواسته‌ای به‌حق خواند و از وزیر آموزش و پرورش خواست با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه، این مطالبات و خواسته‌ها را پیگیری و به نتیجه برسانند.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی، اعتماد مردم به نهاد مدرسه را بزرگ‌ترین سرمایه آموزش و پرورش دانست و بر ضرورت ارتقای این اعتماد عمومی از طرف مدیران و معلمان، تأکید کرد.</div>
<div> </div>
<div>رئیس جمهور بر توجه به مهارت‌آموزی با تقویت هنرستان‌ها نیز تأکید کرد و گفت: توجه دولت به مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی دانش‌آموزان با تقویت هنرستان‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی لازم است که باید به‌طور جدی دنبال شود.</div>
<div> </div>
<div>آقای رئیسی، خواسته و پیام ۴۰ هزار شهید آموزش و پرورش از دولت و مدیران آموزش و پرورش را ایجاد مدارس در تراز انقلاب اسلامی و پرورش نیرو‌های کارآمد و متعهد، عنوان و تصریح کرد: تلاش شما مدیران مدارس سراسر کشور در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، تضمین‌کننده آینده کشور است.</div>
<div> </div>
<div>رئیس جمهور با ابراز علاقه به سخن گفتن بی‌واسطه و مستقیم با بدنه دستگاه‌های اجرایی کشور، به‌ویژه وزارت آموزش و پرورش، گفت: امروز انتظار جامعه از بنده به‌عنوان رئیس جمهور و شما به‌عنوان مدیر مدرسه، حفظ اعتماد عمومی به این مجموعه انسان‌ساز است که امیدواریم روز به روز افزایش یابد.</div>
</div>