344389 در پانصد و هشتاد و نهمین نشست باشگاه فیلم در فرهنگسرای ارسباران عنوان شد انتخاب شخصی من در فیلمسازی دیالوگ بین افراد است علی بهراد نویسنده و کارگردان فیلم «تصور» در نشست باشگاه فیلم تهران در فرهنگسرای ارسباران گفت: انتخاب شخصی من هم در فیلمسازی و هم در زندگی شخصی دیالوگ بین افراد است. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، پانصد و هشتاد و نهمین نشست باشگاه فیلم تهران با نمایش و نقد فیلم سینمایی &laquo;تصور&raquo; یکشنبه ۲۶ شهریورماه با حضور علی بهراد (نویسنده و کارگردان) و کورش جاهد (کارشناس مجری) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.</p> <p>در ابتدای نشست کورش جاهد منتقد و کارشناس سینما با اشاره به اینکه بیشتر زمان فیلم در داخل اتومبیل می&zwnj;گذرد بیان کرد: به نظر می&zwnj;رسد همه اتفاقات فیلم در ذهن می&zwnj;گذرد و انگار در واقعیت رخ نمی&zwnj;دهد. متاسفانه سینمای ایران در سال&zwnj;های اخیر صرفاً بر نمایش وقایع بیرونی تمرکز کرده و مشکلات و مصائب اجتماعی را بازنمایی می&zwnj;کند، اما این فیلم وارد ساحت ذهن انسان می&zwnj;شود و این به خوش&zwnj;ذوقی فیلمساز باز می&zwnj;گردد و دلیل زیبایی فیلم نیز همین نکته است. همچنین موضوعات مختلف اجتماعی به شکل گذرا و خلاصه در فیلم مطرح می&zwnj;شوند و به شکل جزئی وارد آنها نمی&zwnj;شویم.</p> <p>در ادامه یکی از مخاطبان پرسشی درباره فقر فیلم از لحاظ تصویری و شباهت آن به یک نمایش رادیویی مطرح کرد که علی بهراد در پاسخ گفت: این یک سوال ازلی و ابدی است و از دهه ۶۰ میلادی و فیلم&zwnj;های گدار مطرح بوده. این سبک فیلم&zwnj;ها که اساس آن گفت&zwnj;وگو است در دهه ۹۰ به پختگی رسیده و همچنان با کارگردانانی مانند نوآ بامباک ادامه دارد. در نمایش هم این گونه وجود دارد و مثلاً تئاترهای امیررضا کوهستانی هم شبیه نمایش رادیویی هستند و گفت&zwnj;وگو در آنها نقش اصلی را دارد.</p> <p>وی اضافه کرد: من پیش از &laquo;تصور&raquo; ۹ فیلم کوتاه ساخته بودم که آنها نیز گفت&zwnj;وگومحور بودند و اصولاً انتخاب شخصی من هم در فیلمسازی و هم در زندگی شخصی دیالوگ بین افراد است.</p> <p>بهراد درباره بازدهی اقتصادی فیلم &laquo;تصور&raquo; عنوان کرد: این فیلم کار خود را با حضور در جشنواره کن شروع کرد، در نقاط مختلف جهان مانند چین و اندونزی اکران موفقی داشت و در مجموع ۶۰۰ هزار دلار در بازار جهانی کسب درآمد کرد. در نتیجه از لحاظ تجاری فیلم موفقی محسوب می&zwnj;شود.</p> <p>نویسنده و کارگردان فیلم &laquo;تصور&raquo; در پاسخ به پرسشی درباره ساختار اپیزودیک فیلم اظهار کرد: این فیلم هم اپیزودیک هست هم نیست، چون بخش&zwnj;های مختلف فیلم به هم ارجاع می&zwnj;دهند و سعی کرده&zwnj;ایم یک پیوستگی در کل اثر وجود داشته باشد.</p> <p>وی در پاسخ به پرسشی درباره واماندگی و سردرگمی در شخصیت زنان فیلم عنوان کرد: این موضوعی بود که در وزارت ارشاد هم درباره&zwnj;اش صحبت شد. من فکر می&zwnj;کنم در جامعه&zwnj;مان هم کمتر آدم&zwnj;های هدفمند را می&zwnj;بینیم و این در مورد زنان خیلی بیشتر است. کم پیش می&zwnj;آید یک زن بتواند به مدارج عالی برسد، چون جامعه این امکان را نمی&zwnj;دهد. به ویژه احتمال موفقیت در زمینه&zwnj;های هنری بسیار ضعیف است و اینکه می&zwnj;گویید زنان فیلم آسیب&zwnj;دیده هستند، به جامعه برمی&zwnj;گردد که کمتر آدم&zwnj;هایی را در آن می&zwnj;بینیم که خوشحال و راضی باشند.</p> <p>بهراد درباره نام فیلم توضیح داد: قرار بود اسم این فیلم &laquo;مَدلِن&raquo; باشد که نام قنادی&zwnj;ای است که شخصیت لیلا حاتمی در آن کار می&zwnj;کند. اما پخش&zwnj;کننده فرانسوی فیلم نام &laquo;تصور&raquo; را انتخاب کرد و به نوعی در عمل انجام&zwnj;شده قرار گرفتیم. سلیقه من این است که نام فیلم به یک چیز مشخص و عینی اشاره کند.</p> <p>این کارگردان در پایان با اشاره به تازه&zwnj;ترین فیلمش گفت: فیلم تازه&zwnj;ام با عنوان &laquo;سرندیپیتی&raquo; به تهیه&zwnj;کنندگی علی مصفا ساخته شده و بر خلاف فیلم &laquo;تصور&raquo; بیگ&zwnj;پروداکشن است. فیلمبرداری با ایفای نقش بازیگرانی مانند علی مصفا و علی شادمان به پایان رسیده و مشغول ساخت موسیقی آن هستیم.</p>