344493 شماره ۱۶۰ «مدیریت ارتباطات» منتشر شد شماره ۱۶۰ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» با پرونده‌ای درباره حدود هوش مصنوعی و تفاوت‌ها و شباهت‌هایش با هوش طبیعی منتشر شد. پرونده‌ای که در آن تلاش شده است، پرسش‌هایی بنیادین بررسی شوند. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط&zwnj;عمومی موسسه فرهنگی هنری آینده&zwnj;پژوهان مدیریت ارتباطات، شماره ۱۶۰ ماهنامه &laquo;مدیریت ارتباطات&raquo; با پرونده&zwnj;ای درباره حدود هوش مصنوعی و تفاوت&zwnj;ها و شباهت&zwnj;هایش با هوش طبیعی منتشر شد. چندی پیش سلسله&zwnj;نشست&zwnj;هایی به همت مدرسه تردید دربارۀ مباحث میان&zwnj;رشته&zwnj;ای هوش مصنوعی برگزار شد و کوشید به سوالاتی از این دست پاسخ دهد که وقتی از هوش صحبت می&zwnj;کنیم، منظورمان چیست و خط مرز آن با مفاهیم همسایه همچون آگاهی، ذهن، احساسات و... کجاست؟ ملاک هوشمندی چیست و وقتی می&zwnj;گوییم آیا هوش مصنوعی می&zwnj;تواند فکر کند، منظورمان از فکر کردن چیست؟ وقتی می&zwnj;گوییم آیا می&zwnj;تواند احساس کند منظورمان از احساس چیست؟ و وقتی سوال&zwnj;مان این است که آیا می&zwnj;تواند آگاه باشد، منظور از آگاهی چیست؟ در بخشی از پرونده شماره ۱۶۰ ماهنامه &laquo;مدیریت ارتباطات&raquo; متن مکتوب بعضی از سخنرانی&zwnj;های سلسله&zwnj;نشست&zwnj; مذکور از جمله سخنرانی کاوه بهبهانی، پژوهشگر و مترجم فلسفه، میثم محمدامینی، مترجم و پژوهشگر فلسفه علم، هاله عسگری&zwnj;نیا، دانشجوی دکتری فلسفه در دانشگاه توئنته هلند، سعیده بابایی، پژوهشگر حوزه اخلاق هوش مصنوعی، ابوطالب صفدری، پژوهشگر حوزۀ اخلاق و فلسفه فناوری و یاسر خوشنویس پژوهشگر مطالعات علم و فناوری آمده است، سخنرانی&zwnj;هایی که در آن&zwnj;ها تلاش شده &zwnj;است پرسش&zwnj;هایی بنیادین بررسی شود.&nbsp;</p> <p>دیگر مطلب این شماره از &laquo;مدیریت ارتباطات&raquo; گفت&zwnj;وگوی امیرعباس تقی&zwnj;پور، مدیرمسئول ماهنامه با هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی است. خانیکی &laquo;گفت&zwnj;وگو&raquo; را بهترین راه علاج دردهای جامعه می&zwnj;داند، هرچند منظورش از این نوع گفت&zwnj;وگو، برخورداری طرفین از شرایط یکسان است. او هر آن&zwnj;چه را می&zwnj;داند و تجربه کرده برای تبیین و بسط این نوع از گفت&zwnj;وگو به کار گرفته است. گفت&zwnj;وگویی که تاکید می&zwnj;کند باید اطمینان حاصل کنیم افرادی که به عنوان صاحب نظر دعوت می&zwnj;شوند، گفت&zwnj;وگو را القای حقیقتی از قبل تعیین&zwnj;شده در نظر نگرفته باشند. او در گفت&zwnj;وگو با ماهنامۀ &laquo;مدیریت ارتباطات&raquo; به پرسش&zwnj;های گوناگونی دربارۀ گفت&zwnj;وگو پاسخ داده است. از جمله این که &laquo;آیا گفت&zwnj;وگو در ایران به انسداد رسیده است یا خیر؟&raquo;</p> <p>از جمله دیگر مطالب شماره ۱۶۰ ماهنامه &laquo;مدیریت ارتباطات&raquo; مطلبی از میلاد نوری، مدرس و پژوهشگر فلسفه با عنوان &laquo;توده&zwnj;های بی&zwnj;شکل&raquo; است که در آن به این سوال پاسخ داده است که رسانه چه&zwnj;طور افراد با هویت&zwnj;های جدا و منفرد را به جماعتی همگن تبدیل می&zwnj;کند؟ همچنین رضا شاه&zwnj;نظر، آشنایی با پایتون و مزایای استفاده از آن در علم داده را در مطلبی با عنوان &laquo;این ابزار دوست&zwnj;داشتنی&raquo; بررسی کرده است.</p> <p>شماره ۱۶۰ ماهنامه &laquo;مدیریت ارتباطات&raquo; به مدیرمسئولی امیر عباس تقی&zwnj;پور و سردبیری علی ورامینی در ۵۹ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است. نسخه چاپی &laquo;مدیریت ارتباطات&raquo; را می&zwnj;توانید از دیجی&zwnj;کالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید و برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.</p>