344666 رئیس دانشگاه استاد فرشچیان، در حاشیه بازدید از جشنواره سبزی عطر ریحان: احیای آداب و رسوم مناطق، کارآفرین است رئیس دانشگاه استاد فرشچیان با بیان اینکه جشنواره های بومی پشتیبان فرهنگ جوامع و موجب تقویت روحیه مردم هستند، یادآور شد: با بر پایی چنین جشنواره هایی از طریق تقویت روح مناطق می توان به کارآفرینی و توسعه پایدار دست یافت. <p>به گزارش جهانی پرس، دکتر یارزاده تاکید کرد: شناسایی ظرفیت هر محله و منطقه وظیفه ذاتی مدیریت شهری است. محله فقط کالبد نیست و دارای روح است. ما باید روح محله&nbsp; و شهر را تقویت کنیم تا کالبد آن جان بگیرد. در واقع این کار در راستای توسعه پایدار خواهد بود و رشد منطقه را فراهم می کند.<br />یارزاده با بیان اینکه نوع نگاه ما باید در مدیریت شهری تغییر کند، خاطر نشان کرد: دیده شدن مردم وظیفه ذاتی مدیران شهری است. بنابراین کار جشنواره هایی نظیر جشنواره عطر ریحان این است که ظرفیت ها را در مناطق شناسایی و با دیدن مردم و ذائقه و طبع آنها بازار هدف را انتخاب و در نهایت با کشف هویت&nbsp; و روح منطقه پتانسیل ها برای رشد آن منطقه را شناسایی و تقویت کنند.<br />وی ادامه داد: در خصوص جشنواره سبزی&nbsp; منطقه ۱۸ ، میتوان از این بعد هم به قضیه نگاه کرد که ارزش حضور سبزی در سبد مصرفی مردم بیشتر نمایان شود. ضمن اینکه همین مصرف به برخی فرهنگ های&nbsp; ریز و نوستالژی ها گره خورده است.</p><p>دکتر یارزاده با یادآوری اینکه در گذشته مادرهای خانه با همبستگی و اتحاد با اقوام یا همسایه ها تدارک سبزی و تمیز کردن آن را می دیدند، افزود: این ماجرای به ظاهر ساده نگاه تیز بینی به یک سری آداب یومیه مردم ما دارد. چه بسا که یونسکو هم به این جور خرده فرهنگ ها و ریزه کاری ها توجه دارد و به عنوان فرهنگ و آداب و طبع و فرآیند اجتماعی جوامع مختلف می نگرد.<br />وی ادامه داد: کاشت و برداشت و جمع آوری و پرداخت به سبزی در خانواده ها یک جورایی ریزه کاری آداب و رسوم ماست نباید فراموش شود بلکه باید حفظ شود.<br />رییس دانشگاه استاد فرشچیان&nbsp; با اشاره به اینکه حفظ و تداوم جشنواره هایی نظیر عطر ریحان از اهمیت برخوردار است، افزود: برای ارتقا و فراگیر شدن&nbsp; جشنواره هایی با این مختصات باید از مردمی بودن جشنواره حمایت کرد. وی با اشاره به اینکه فعالیت هایی در گردشگری پایدار یونسکو در کارنامه خود دارد، تاکید کرد: در طول تجارب و بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که جشنواره های این چنینی باید مردمی صورت بگیرد یعنی در دست&nbsp; نهادهای رسمی و دولتی&nbsp; نباشد. چرا که احتمال دارد با تغییر مدیریت و نگاه مدیران این نوع جشنواره ها برای سالهای بعد تعطیل شوند اما اگر مردمی شود و مردمی باشد&nbsp; جشنواره هایی از این دست، پایدار خواهند ماند.<br />&nbsp;یارزاده افزود: تجربه ای در شهر رشت داشتیم&nbsp; که قراربود طی&nbsp; جشنواره ای ۱۶۰ نوع خوراک شهر رشت را به علت تنوع و قدمت معرفی کنیم. در طول زمان با تغییر مدیریت شهری، کم کم با این عنوان که چنین جشنواره ای الزامی نیست و چه و چه! جشنواره یاد شده از دور خارج شد و توسعه پیدا نکرد. کمااینکه&nbsp; به جای اقتصادی&nbsp; مبتنی بر تراکم فروشی و این قبیل امور برای شهر رشت می توانستیم شاهد توسعه جشنواره های مناسب و درخور شهر باشیم، که هم توسعه اقتصادی به همراه داشت و هم جاذبه گردشگری بود و هم معرف روح نهفته شهر.<br />وی ادامه داد: این نوع جشنواره ها زمانی که مردمی باشند، احیا شده و هر ساله بر پا خواهند بود.<br />چنانچه در شهر خوی تجربه برگزاری اولین جشنواره شمس را داشتیم&nbsp; و با توجه به اینکه کار را به مردم سپردیم، کار خوب و ماندگار ماند. طوریکه هشتمین جشنواره شمس&nbsp; با رویکرد مردمی طی این روزها&nbsp; برگزار شده است.<br />یارزاده در پایان گفت: امیدوارم جشنواره ی عطر ریحان با چشم اندازی بلند مدت و با نگاه&nbsp; مردم محوری،&nbsp; برای سالهای متمادی باقی بماند.</p><p>&nbsp;</p>