345066
سازمان حمایت خطاب به شرکتهای خودروساز:
اصلاح شرایط گارانتی خودرو؛ گارانتی باید ۲ ساله باشد
سازمان حمایت در نامهای به خودروسازان اعلام کرد که محدودیتهای گارانتی خودرو ابطال شده و از این تاریخ، دوره گارانتی نمیتواند کمتر از دو سال باشد.
<p>به گزارش جهانی پرس از ایسنا، حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای خطاب به شرکت‌های خودروسازهای ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو، بهمن‌موتور، کرمان‌موتور، خودروسازان راین، مدیران‌خودرو، صنایع خودروسازی ایلیا، پارس‌موتور، صنعت خودروی آذربایجان، صنایع اتومبیل‌سازی فردا، سیف‌خودرو، ریگان‌خودرو، خودروسازی بم، کارمانیا و نورا موتور پارس اصلاح شرایط گارانتی خودرو را ابلاغ کرده است.</p>
<p>بر اساس این ابلاغیه، ضمن لغو دو نامه این سازمان پیرامون گارانتی خودروها در تاریخ‌های فروردین ماه امسال و پس از آن نامه اردیبهشت ماه سال جاری را لغو و تاکید کرده است که از این پس، مفاد تبصره یک ماده ۲ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، دوره گارانتی نمی‌تواند کمتر از دو سال یا کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر (هرکدام که زودتر به پایان برسد) باشد و این مهم بایستی مبنای ارائه گارانتی قرار گیرد.</p>
<p>در متن این نامه آمده است:</p>
<p>"در راستای اجرای رای در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم ارائه گارانتی به کلیه خودروها، ضمن تاکید بر لغو نامه در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۹ این سازمان که طی نامه‌ای در تاریخ ۲۲ آذر ۱۴۰۱ به آن شرکت اعلام شده است، به اطلاع می‌رساند نامه‌های در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ این سازمان نیز کان‌لم‌یکن تلقی شود.</p>
<p>ضروری است مفاد تبصره یک ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو (با اصلاحات بند "ب" ماده ۳۴ قانون هوای پاک) که تصریح داشته است *دوره تضمین نمی‌تواند کمتر از دو سال از زمان تحویل خودرو به مصرف‌کننده یا کارکردی برابر با ۴۰ هزار کیلومتر (هر کدام زودتر به پایان برسد) باشد *، مبنای ارائه گارانتی به کلیه خودروها قرار گیرد.</p>
<p>بدیهی است هرگونه دریافت وجه در قبال فعال‌سازی مجدد گارانتی، غیرقانونی بوده و در صورت عدم رعایت مراتب فوق‌الذکر، وفق قوانین و مقررات موضوعه اقدام لازم معمول می‌شود. "</p>
<p>گفتنی است که رونوشت این نامه برای وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون صنایع حمل‌ونقل، بازرس کل قضایی سازمان بازرسی کل کشور، عضو هیات مدیره و معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای، معاون بازرسی و نظارت بر خدمات، مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و مدیرکل بازرسی خدمات ارسال شده است.</p>
<p>شایان ذکر است که پس از اظهار تولید یا واردات خودرو و اضافه شدن آمار آن به ناوگان، شناسه رهگیری نیز به شناسنامه خدمات پس از فروش اضافه می‌شود و از آن لحظه به بعد، خدمات پس از فروش قابل پیگیری است و شبکه خدماتی باید طی حدفاصل هفت روز پاسخ مردم را بدهد.</p>