346474 رتبه صادرات ایران به عمان را تا پایان سال تغییر می‌دهیم نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان در نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی این اتاق گفت : با همکاری مشترک اعضای اتاق بازرگانی رتبه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع مواد غذایی ایران به عمان را تا پایان سال پایین می‌آوریم و با تشکیل کمیسیون حقوقی فعالیت تجار را تسهیل می‌کنیم. <p>به گزارش جهانی پرس ازَ ریال نیوز؛ اولین نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان صبح امروز سه شنبه نهم آبان ماه با حضور حداکثر اعضاء برگزار شد. در این نشست محسن نقاشی ، نایب&zwnj;رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی، دکتر ناصرالدین اسلامی فرد ، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی و شیرزادیان و علوی اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عمان به&zwnj;عنوان سخنران حضور داشتند.</p> <p>دکتر ناصرالدین اسلامی فرد، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران و عمان کمتر شدن سختگیری&zwnj;ها در گمرک برای تجار را یکی از راه&zwnj;های تسهیل صادرات دانست و گفت: با جنگ غزه و اسرائیل بسیاری از مردم عمان به&zwnj;صورت خودجوش شرکت&zwnj;های مواد غذایی مثل مک&zwnj;دونالد و پپسی را تحریم کردن و امروز زمان مناسبی برای معرفی محصولات ایرانی است.</p> <p>او ادامه داد: با توجه به این که مردم عمان بلوچ هستند و ریشه&zwnj;های ایرانی دارند فضاهای فرهنگی بسیار مشترکی بین این دو کشور وجود دارد. امروز ما هشتمین کشور صادرکننده به عمان هستیم و امید داریم با فعالیت و همگرایی هر چه بیشتر تا پایان سال جاری به رتبه ششم واردات به عمان دست پیدا کنیم.</p> <p>اسلامی فرد تأکید کرد: مردم عمان خرید ماهانه خود در ماه مبارک رمضان را به شکل یکجا انجام می&zwnj;دهند بنابراین در ماه&zwnj;های بهمن و اسفند سال جاری می&zwnj;توان با برنامه&zwnj;ریزی و برگزاری نمایشگاه فروش خوبی از محصولات ایرانی به این کشور داشت.</p> <p>محسن نقاشی ، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان نیز در این نشست گفت: باید برای گسترش صادرات از برندهای استاندارد و معتبر استفاده کنیم زیرا عمان در سال سی میلیارد دلار واردات دارد و شصتمین کشور واردکننده است.</p> <p>او افزود: برای فروش آنلاین و بهتر محصولات ایرانی تاکنون برخی کارخانه&zwnj;های ایرانی سایت&zwnj;های فروش خوبی راه&zwnj;اندازی کردند که قابلیتی برابر با سایت آمازون را دارد.</p> <p>او عدم تحریم واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی را از فرصت&zwnj;های مناسب پیش روی بازار ایران دانست و گفت: تاکنون عدم تجربه و آگاهی باعث از بین رفتن اجناس و اعتبار ایران شده است اما با ایجاد زیرساخت&zwnj;های مناسب درعمان، این کشور می&zwnj;تواند سکوی پرتاب مناسبی به کشورهای مختلف ازجمله آفریقا باشد.</p> <p>شیرزادیان ، عضو هیئت&zwnj;رئیسه و نایب&zwnj;رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان یکی از چالش&zwnj;های تجارت در کشور عمان را عدم حضور تجار واقعی در این کشور دانست و افزود: متأسفانه برخی تجارت را وسیله کسب اقامت در این کشور قرار می&zwnj;دهند و در عمل صادرات قابل&zwnj;ملاحظه&zwnj;ای به ایران و عمان انجام نمی&zwnj;شود. با تشکیل کمیسیون حقوقی در اتاق بازرگانی ازاین&zwnj;پس بستر مناسبی فراهم می&zwnj;شود تا تجار برای عقد قرارداد همفکری لازم را انجام دهند.</p> <p>وی بازار تجارت در عمان را کاملاً رقابتی دانست و گفت: بازار تجارت در این کشور بسیار مستعد هرگونه فعالیت تجاری است زیرا بازار آزاد و این مهم باعث شده تا رقابت زیادی بین تولیدکننده&zwnj;ها در کشورهای مختلف برای جلب بازار ایجاد شود.</p> <p>شیرزادیان ذائقه غذایی مردم ایران و عمان را بسیار نزدیک دانست و بیان کرد: صنایع غذایی قابلیت و پتانسیل صادراتی عظیمی دارد این بازار بنا بر دلایل مختلف تاکنون به&zwnj;درستی استفاده&zwnj;نشده است این کشور با مرز مشترک با کشور یمن می&zwnj;تواند به&zwnj;عنوان مرکز تجاری مناسبی برای صادرات مواد غذایی به سایر کشورهای منطقه باشد.</p> <p>او افزود: اولین نمایشگاه تخصصی صنایع کشاورزی و مواد غذایی ایرانی آذرماه امسال در عمان برگزار می&zwnj;شود.</p> <p>علوی ، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و عمان در ادامه این نشست بیان کرد: متأسفانه اغلب تجار ایرانی تاکنون به شکل چمدانی صادرات انجام دادند و به این مهم به شکل تخصصی و علمی نگاه نشده است. می&zwnj;توان با دسترسی که عمان به کشور یمن و آفریقا دارد بازار مناسبی برای تجارت در منطقه ایجاد کرد.</p> <p>در ادامه این جلسه صاحبان صنایع مواد غذایی و محصولات کشاورزی مختلف به معرفی فعالیت&zwnj;های مجموعه خود و قابلیت&zwnj;های موجود برای صادرات محصول به عمان پرداختند. جمشید کلانتر هرمزی مدیر شرکت &laquo;سبزدانه&raquo; گفت: ما به دلیل عدم درک درست از بازار جهانی هیچ برند شاخص بین&zwnj;المللی درزمینهٔ مواد غذایی نداریم. با رویکرد صادرات تک&zwnj;تک محصولات و فعالیت مستقل به&zwnj;جایی نمی&zwnj;رسیم و باید سیستم رو اصلاح کنیم.</p> <p>همچنین علی کیانوش، مدیر شرکت تجاری شالی بیان کرد: مشکل صادرات عدم زیرساخت مناسب دولتی برای تجار است امیدواریم با مشارکت و همکاری مستمر اتاق بازرگانی این مشکلات کم شود.</p> <p>انوری در ادامه گفت: تولیدکننده&zwnj;ها می&zwnj;خواهند شخصاً به صادرات محصولات خود بپردازند که این کار اشتباه است زیرا جنس این دو کار متفاوت است. باید قسمت صادرات و بازرگانی محصولات به یک شرکت جداگانه و معتبر در این زمینه سپرده شود.</p> <p>گفتنی است؛ در این نشست شرکت بین المللی مهام تدبیر آرکا به مدیریت خانم ندا حاج ملک بعنوان مجری برگزاری تور نمایشگاه آگرفود عمان معرفی شد.</p>