346623 به بهانه انتشار آنلاین رمان‌ «خیابان الزهرا» نوشته بهزاد دانشگر رمان آنلاین؛ احیای یک سنت ادبی تیمور آقامحمدی (نویسنده و معاون آفرینش های ادبی حوزه هنری) به بهانه انتشار آنلاین رمان‌ «خیابان الزهرا» نوشته بهزاد دانشگر یادداشتی را نوشته است. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی حوزه هنری، در یادداشت تیمور آقامحمدی آمده است:</p> <p>شاید زمانی که میگل د سروانتس داستان &laquo;دن کیشوت&raquo; را در ۱۶۰۵ در یکی از زندان&zwnj;های اسپانیا نوشت و در مادرید منتشر کرد، گمان نمی&zwnj;کرد نخستین رمان جهان را به طرزی نو نوشته است. وقتی با استقبال مخاطب روبه&zwnj;رو شد جلد دوم آن را هم نوشت و به چاپ رساند. بر خلاف آثار ادبی پیشین که برای بخش خاصی از جامعه تولید می&zwnj;شد، رمان آمده بود که صدای توده مردم باشد. ارتباط دو سویه مخاطب و داستان از اولین رمان، روی خود را عیان کرد. این رابطه با ظهور پدیده چاپ و شکل&zwnj;گیری روزنامه و مجله جدی&zwnj;تر هم شد. با توجه به گران&zwnj;بودن محصولات چاپی، ناشران کوشیدند آثار بزرگ را در نسخه&zwnj;های ارزان&zwnj;تری به نام &laquo;جزوه&raquo; به دست مخاطب برسانند؛ به دنبال آن کم&zwnj;کم داستان&zwnj;های دنباله&zwnj;دار رونق گرفت. بسیاری از آثار مشهور ادبی، اول&zwnj;بار به صورت نسخه&zwnj;های ماهانه یا هفتگی، در مجلات یا روزنامه&zwnj;ها منتشر شد.</p> <p>&nbsp;برخی از مجلات مثل &laquo;دی گارتنلاوب&raquo; شمارگانی معادل ۳۸۲۰۰۰ نسخه داشت که انگیزه&zwnj;ای مهم در نویسندگان جهت انتشار اثر در مطبوعات ایجاد می&zwnj;کرد. &laquo;یادداشت&zwnj;های پیکویک&raquo; اثر چارلز دیکنز در ۱۸۳۶ به شیوه دوره&zwnj;ای به چاپ رسید و با استقبال زیادی روبه&zwnj;رو شد. &laquo;سه تفنگدار&raquo; و &laquo;کنت مونت-کریستو&raquo; از الکساندر دوما نیز از ابتدا به صورت دنباله&zwnj;دار در مطبوعات منتشر شد.</p> <p>سنت ادبی انتشار فصل به فصل و دنباله&zwnj;دار به روسیه هم رسیده بود و کسانی چون فئودور داستایفسکی هم اغلب از این راه امرار معاش می&zwnj;کردند. همو به سبب بدهی و قراردادی که با روزنامه داشت ناچار شد رمان &laquo;قمارباز&raquo; خود را در مدت ۲۶ روز تمام کند تا به نوبت انتشار آن روزنامه برساند؛ حتی یکی از دلایل پا گرفتن قالب داستان کوتاه نیز مطالبه روزنامه&zwnj;ها بود تا به نیاز مخاطبان خود به آثار داستانی پاسخ بدهند.</p> <p>امروزه با تغییرات صورت&zwnj;گرفته در ساحت زندگی، سنت داستان&zwnj;های دنباله&zwnj;دار از روزنامه و مجلات ادبی به صفحات مجازی کوچیده است. نویسندگانی که می&zwnj;کوشند با مخاطب خود ارتباطی مستقیم&zwnj;تر برقرار کنند، با یک برنامه&zwnj;ریزی منظم رمان خود را روزانه یا هفتگی پیش روی مخاطب می&zwnj;گذارند. این شکل از ارائه داستان، شیوه&zwnj;ای مرسوم در عصر حاضر است و به &laquo;رمان آنلاین&raquo; (Online novel) یا &laquo;داستان وب&raquo; (Webfiction) مشهور است. قرن بیست&zwnj;ویک سبب شد تا داستان&zwnj;های دنباله&zwnj;دار موسوم به &laquo;مانگا&raquo; در ادبیات ژاپنی که اساس اقتباس&zwnj;های انیمه&zwnj;ای است از محبوبیت فراوانی برخوردار شود؛ به&zwnj;صورتی که ساخت و هزینه&zwnj;کردن برای هر انیمه در گرو اقبال به مانگای آن است.</p> <p>رمان آنلاین در ادبیات داستانی فارسی نیز دارای سابقه است. رضا قاسمی در ۱۳۸۱ رمانی با نام &laquo;دیوانه و برج مونپارناس&raquo; را به صورت فی&zwnj;البداهه و زیر چشم خوانندگان به مدت ۴۲ شب (هر شب یک قسمت) روی سایت شخصی خود نوشت. رمان &laquo;وردی که بره&zwnj;ها می&zwnj;خوانند&raquo; روایت بازنویسی شده همان داستان است؛ همچنین چیستا یثربی ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ رمان&zwnj;های &laquo;پستچی&raquo; و &laquo;او؛ یک زن&raquo; را به&zwnj;صورت بخش&zwnj;بخش در صفحات مجازی خود منتشر کرد و مخاطبان زیادی هم به دست آورد. در حال حاضر هم دو سایت ایرانی پلتفرمی برای نویسندگان علاقه&zwnj;مند به انتشار دنباله&zwnj;دار رمان فراهم کرده است. افزون بر انتظام در نوشتن، مهم&zwnj;ترین مزیت رمان آنلاین مشارکت واقعی مخاطب در امر خوانش است. هرمنوتیک عملی در این شکل از ارائه رمان صورت می&zwnj;گیرد و مخاطب می&zwnj;تواند بازخوردهای خود را در حین آفرینش رمان و نه پس از آن در اختیار نویسنده قرار دهد. در رمان آنلاین ارتباط نویسنده و مخاطب صورتی واقعی&zwnj;تر به خود می&zwnj;گیرد و امکان یک تعامل سازنده را فراهم می&zwnj;کند. این&zwnj;جا دیگر مخاطب یک مصرف&zwnj;کننده صرف نیست و می&zwnj;تواند بدل به کنشگری فعال شود.</p> <p>با گذشت کمتر از یک ماه از آغاز عملیات &laquo;طوفان الاقصی&raquo;، بهزاد دانشگر از نویسندگان فعال ادبیات داستانی تصمیم به خلق یک رمان آنلاین با نام &laquo;خیابان الزهرا&raquo; برای مخاطب نوجوان گرفته است. این رمان به ماجرای غزه و اسرائیل می&zwnj;پردازد و شروع داستان از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ زمان آغاز عملیات است. انتشار این رمان آنلاین از تاریخ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به صورت روزانه آغاز شده است. &laquo;خیابان الزهرا&raquo; واکنشی سریع و ادبی به اتفاقات یک ماه اخیر در نوار غزه است که نویسنده با قلمی روان، قصه&zwnj;ای سر راست را روایت می&zwnj;کند.</p> <p>علاقه&zwnj;مندان می&zwnj;توانند رمان &laquo;خیابان الزهرا&raquo; نوشته بهزاد دانشگر را در شبکه اجتماعی &laquo;اینستاگرام&raquo; (behzad_daneshgar۱۳۵۵)، پیام&zwnj;رسان &laquo;بله&raquo; (daneshgarbehzad) و پیام&zwnj;رسان &laquo;ایتا&raquo; (daneshgarbehzad) مطالعه کنند.</p>