346638
ایران دومین کشور سازنده«کیت تشخیص سرطان روده»
پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان برای نخستین بار موفق به ساخت کیت تشخیص سرطان روده شدند که ایران بعد از آلمان دومین کشور سازنده این نوع کیت شد.
<p>به گزارش <strong><a href="https://www.iribnews.ir/fa/science-culture/19">جهانی پرس از صدا و سیما،</a></strong> به نقل از ستاد نانو، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از ساخت کیت تشخیص سرطان روده برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: ایران بعد آلمان دومین کشور سازنده این نوع کیت شد.</p>
<p>بر اساس این گزارش، حامد باقری مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان، ضمن اشاره به اینکه این شرکت تولیدکننده تخصصی کیت‌های تشخیص سریع است، اظهار کرد: این شرکت کیت‌های تشخیص سریع مختلفی مانند پنل قلبی را برای تشخیص سکته قلبی، پنل عفونی برای تشخیص عفونت معده، هپاتیت و سایر عفونت‌ها تولید می‌کند.</p>
<p><strong>کیت تشخیص سرطان روده فقط یک نمونه جهانی دارد</strong></p>
<p>مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: کیتی که در نمایشگاه نانو ۱۴۰۲ رونمایی شد، کیت تشخیص سرطان روده است و شرکت ما دومین تولیدکننده این محصول در جهان است؛ این محصول تنها یک نمونه جهانی آلمانی دارد که با توجه به تحریم‌ها وارد ایران نمی‌شود.</p>
<p>باقری ادامه داد: سرطان روده سومین سرطان شایع در بین انواع سرطان‌ها و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است، یکی از فاکتور‌هایی که شانس درمان را افزایش می‌دهد تشخیص زودهنگام سرطان است.<br />
<br />
<strong>کیت‌های تشخیصی جایگزین روش‌های تهاجمی گران‌قیمت</strong></p>
<p>وی ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر برای تشخیص این سرطان کولونوسکوپی انجام می‌شود که یک روش تهاجمی گران‌قیمت است و خیلی از افراد حاضر به انجام آن نیستند، خاطرنشان کرد: در حالی که با یک نمونه‌گیری ساده از نمونه مدفوع می‌توان فهمید که فرد به سرطان روده مبتلا هست یا خیر و در صورت مثبت بودن جواب کیت تشخیص، فرد برای کولونوسکوپی معرفی شود.</p>
<p>این فعال فناور ادامه داد: این شرکت ۹ محصول دانش‌بنیان دارد که وارد بازار شده است و در آزمایشگاه‌های پاتولوژی و بیمارستان و خانه‌های بهداشت در حال استفاده است. تقریباً ۱۰ درصد بازار را داریم و این محصول نیز مانند سایر محصولات وارد بازار شده است.</p>
<p>باقری درباره مزیت این کیت نسبت به نمونه‌های خارجی محصول نیز توضیح داد و گفت: یکی از مزیت‌های رقابتی این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی هزینه تمام شده پایین‌تر به دلیل دانش فنی آن است.</p>
<p><strong>ظرفیت صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری، هدف‌گذاری برای صادرات به کشور‌های همسایه</strong></p>
<p>وی در ادامه به ظرفیت صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری این محصول گفت: با توجه به دریافت مجوز‌های لازم برای صادرات این کیت، برای سال آینده هدف خود را صادرات به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همسایه ایران قرار داده‌ایم.</p>
<p>مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این مطلب که فعالیت خود را از یک تیم ۶ نفره شروع کردیم و با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ۳۵ نفر اشتغال ایجاد شده است، گفت: این شرکت توانسته با تولید این کیت، ۱۰ درصد سهم بازار ایران را در ۱۰ ماهی که وارد بازار شده است از آن خود کند.</p>
<p><strong>بازار این حوزه حدود ۲۰ میلیون دلار ارزبری دارد</strong></p>
<p>باقری با اعلام اینکه بازار این حوزه حدود ۲۰ میلیون دلار ارزبری دارد، تصریح کرد: این در حالی است که ما صفر تا صد تولید را داخل ایران انجام می‌دهیم، بنابراین ارزبری ندارد و اشتغال‌زایی آن نسبت به مونتاژکاران بیشتر است و امیدواریم با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خط تولید خود را گسترش بدهیم و بتوانیم سهم بازار ۴۰ درصدی را برای سال آینده بگیریم.</p>