348361 با حضور هنرمندان و مدیران حوزه هنری؛ نمایشگاه آثار هنری آینه‌کاری و کوفی‌نگاری «از دل نور» افتتاح شد نمایشگاه آثار هنری آینه‌کاری و کوفی‌نگاری «از دل نور» به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری با همکاری فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه آثار آینه&zwnj;کاری و کوفی&zwnj;نویسی زیرنظر دو استاد گرانقدر، &laquo;همایون مقدس&raquo; و &laquo;سیاوش طرزی&raquo; به همت حوزه هنری در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. <br /> آیین افتتاحیه این نمایشگاه با خوش&zwnj;آمد گویی سید امیرناصر جاوید، قائم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین&zwnj;الملل و مصطفی مومنی&zwnj;راد مدیر مرکز معماری حوزه هنری به هنرمندان و علاقه&zwnj;مندان حاضر در این رویداد آغاز شد.<br /> * نگاه به خط کوفی امری مقدس است<br /> استاد همایون مقدس در آیین افتتاحیه این نمایشگاه گفت: نمایشگاه پیش رو تنها کاری است که می&zwnj;توانستیم برای هنری آینه کاری و کوفی&zwnj;نگاری که بعد از سدهای زیاد حق آن پایمال شده بود و با حرکت&zwnj;شکنی برای این خط مقدس روبرو شده بود انجام دهیم. با تلاش&zwnj;های استاد جزایری نهادهایی مثل مرکز معماری حوزه هنری پای کار آمدند و از من خواستند تا شاگردانی در این زمینه تربیت کنم.<br /> مقدس در پایان با تاکید بر اینکه نگاه به خط کوفی انگار نگاه به یک امر مقدس است، افزود: هنر آینه&zwnj;کاری و کوفی&zwnj;نگاری تجلی معنویت و رشد است. تلاش داریم این هنر که تا قرن ششم جایگاه فوق&zwnj;العاده&zwnj;ای به&zwnj;دست آورده بود، به معماری و سنت کتابت بازگردد چرا که موجب افتخار تمام ما ایرانیان و اسلام خواهد بود.<br /> *نمایشگاهی در راستای حفظ و احیای هنر اسلامی<br /> اکبر شیرمحمدزاده، مسئول آموزشی و هنری مرکز معماری اسلامی نیز در این مراسم افتتاحیه با اعلام آماری از شرکت&zwnj;کنندگان و آثار تولیدی دوره&zwnj;های آموزشی مرکز معماری حوزه هنری گفت: از حدود ۳۰۰ هنرجو ۲۶۰ اثر دریافت شد که پس از بررسی دقیق&zwnj;تر؛ ۸۸ اثر از ۴۶ هنرمند تایید شد و در ادامه نمایشگاه &laquo;از دل نور&raquo; با شرکت مجموع ۱۰۰ هنرجو ۲۵۰ اثر دریافت که در نهایت به ۷۵ اثر از ۲۶ هنرمند رسیدیم. این آثار را می&zwnj;توانید در نمایشگاه پیش رو مشاهده کنید.<br /> شیرمحمدزاده در پایان گفت: این نمایشگاه در راستای حفظ و احیای هنر اسلامی و بازسازی آثار مربوطه در ابنیه تاریخی صورت گرفته است.<br /> * به استفاده کاربردی از این هنر در معماری منازل امیدواریم<br /> سیاوش طرزی نیز در این مراسم&nbsp; ضمن تشکر برای برگزاری نمایشگاه از دل نور توسط مرکز معماری حوزه هنری، با اشاره به فرآیند سه ساله آموزش و تربیت هنرجویان رشته آیینه کاری، برگزاری این نمایشگاه را احیا کننده این هنر کمتر پرداخت شده دانست و افزود: ما به آغاز استفاده کاربردی از این هنر در معماری منازل امیدوار و خوش&zwnj;بین هستم. همچنین تصمیم داریم هنر&zwnj;های دیگر همچون گچ&zwnj;بری، آجر کاری و ... را وارد معماری منازل کنیم.</p> <p>گفتنی است؛ نمایشگاه &laquo;از دل نور&raquo; کار جمعی از هنرمندان آینه&zwnj;کار به سرپرستی استاد سیاورش طرزی و کوفی&zwnj;نگار به سرپرستی استاد همایون مقدس است که طی دو سال گذشته در مرکز معماری اسلامی آموزش&zwnj;های لازم را برای تسلط به این دو هنر گران&zwnj;سنگ کهن دیده&zwnj;اند.<br /> آثار جمع&zwnj;آوری شده به وسیله اکبر شیرمحمدزاده مدیر هنری نمایشگاه طی فرآیندهای هنری و داوری گروهی جمع&zwnj;آوری شده و برای بازدید و فروش به گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران منتقل شده&zwnj;اند.<br /> علاقه&zwnj;مندان به تماشا یا خرید آثار هنری هنرمندان شرکت&zwnj;کننده در نمایشگاه &laquo;از دل نور&raquo; می&zwnj;توانند از روز شنبه ۱۸ تا پنجشنبه ۲۳ آذر ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روز جمعه از ساعت ۱۴ تا ۱۹ به محل برگزاری نمایشگاه مراجعه کنند.<br /> لازم به یادآوری است، آب و آینه دو عنصر در فرهنگ ایرانیان است که نماد پاکی و روشنایی، راستگویی و صفا به حساب می&zwnj;آید و همین امر دلیل بر استفاده از آن در معماری نیز می&zwnj;تواند باشد. علاوه بر این ریشه&zwnj;های اقتصادی آینه&zwnj;کاری را نباید فراموش کرد. جالب است بدانید به گفته مورخان در سده ۱۰هجری قمری آینه از اروپا (به ویژه از ونیز) به ایران وارد می&zwnj;شد که قسمتی از این آینه&zwnj;ها در هنگام&nbsp; حمل و نقل و جابه&zwnj;جایی در مسیر ارسال می&zwnj;شکست. هنرمندان ایرانی با ابتکاری که به خرج دادند برای بهره&zwnj;گیری از قطعات شکسته راهی یافتند و از آن&zwnj;ها برای آینه&zwnj;کاری استفاده کردند و آینه&zwnj;کاری در واقع با کاربرد آن&zwnj;ها آغاز شد. آینه&zwnj;کاری در ابتدا با نصب جام&zwnj;های یکپارچه آینه بر بدنه بناها شروع شد.<br /> این هنر تزیینی اکثرا در اماکن مذهبی و آرامگاه ها جلوه خاصی ایجاد می&zwnj;کرد. افراد هنرمند زیادی در ایران به این حرفه و هنر مشغول هستند که مرکز معماری اسلامی در این سال&zwnj;ها با پرورش و آموزش هنرآموزان تلاش بسیاری برای احیای این هنر دیرین داشته است.</p> <p>همچنین این مرکز تلاش کرده است تا در حوزه احیای سنت&zwnj;های دیرین معماری به سراغ خط کوفی برود؛ خطی که در سده&zwnj;های گذشته به دلیل رواج خط نسخ از دستور کار خطاطان و هنرمندان برای تزئین بناهای معماری کنار گذاشته شد.<br /> امین سلیمانی: امروزه به دلیل آنکه این خط از دل آیات نورانی قرآن به وجود آمده مورد توجه هنرمندان قرار گرفته و باعث رشد و نمو آن در گستره هنر ایران شده است، جالب است بدانید که با آنکه کهن&zwnj;ترین نمونه&zwnj;های باقی&zwnj;مانده از قرآن با خط حجازی نگاشته شده&zwnj;اند، اما می&zwnj;توان کمابیش گفت هم&zwnj;زمان با ظهور اسلام، خط کوفی هم شکل گرفت و قرآن با خط کوفی نوشته شد و بعدها با سوادآموزی یاران و شاگردان حضرت محمد (ص) این خط بسط یافت.<br /> در نخستین سده&zwnj;های اسلامی در پی نیاز به داشتن خطی منزه که بتوان آن را بدون غلط خواند خط کوفی مراحل تکامل را به&zwnj;سرعت طی کرد. دبیره عربی و به تبع آن خط کوفی که رسمی&zwnj;ترین و سازمان&zwnj;یافته&zwnj;ترین شیوه نگارش این خط بود، اصلاحات و ابداعاتی را در کم&zwnj;تر از دو سده از سر گذراند، تا به خطی کامل برای ثبت قرآن و سایر متون تبدیل شود. البته این تغییرات با مخالفت&zwnj;هایی نیز روبه&zwnj;رو بود و گروهی معتقد بودند که باید قرآن همچنان به همان شکل زمان ابتدایی نوشته شود. اما سرانجام نیاز شدید به خطی بر اساس قاعده و نظم آسان بر نظر محافظه&zwnj;کاران پیروز شد و خط کوفی شکل گرفت با این حال همان طور که اشاره شد پس از سده ها رو به فراموشی سپرد و اینک دوباره از دل تاریخ سربرآورده است.<br /> انتهای پیام/</p>