348547
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛
فرصتهای ابر پروژههای «ایران راه» و «نهضت ملی مسکن» برای حضور دانش بنیانها
وزیر راه و شهرسازی انعقاد قرارداد راهسازی کشورها با شرکتهای ایرانی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار را در تاریخ کشور بی سابقه دانست و گفت: باید از شرکتهای دانش علاوه بر بخشهای زیرساختی کریدورها، در حوزه نرم افزاری از جمله صدور بارنامه و تسهیل تردد در پایانههای مرزی و ... هم استفاده شود.
<div class="body" itemprop="articleBody">
<p>به گزارش جهانی پرس از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح امروز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه در رویداد و نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان حوزه مسکن و حمل که ‌با حضور روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، بر آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای همراهی با صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: گستره وزارت راه و شهرسازی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در حوزه‌های روش‌های تامین مالی، مصالح ساخت، ارزان سازی و ... در پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن بالاست.</p>
<p>وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان پیشران‌ پیشرفت کشور است، پروژه نهضت ملی مسکن که بزرگترین پروژه ساخت و ساز است در دست دارد که در حوزه تامین مصالح، روش‌های تامین مالی، سرعت و کیفیت ساخت و ... با توجه به اینکه ساخت مسکن‌های ویلایی و یک طبقه حیاط دار در این طرح در نظر گرفته شده، نیازمند دانش و فناوری روز است.</p>
<p>بذرپاش با اشاره به بزرگی ابعاد طرح نهضت ملی مسکن گفت: در کل پروژه مسکن مهر ۸ هزار هکتار زمین تامین شد اما تا امروز بیش از ۵۲ هزار هکتار زمین در نهضت ملی مسکن تامین شده و برای اضافه شدن ۵۰۰ هزار زمین روستایی فقط تا پایان امسال هدفگذاری شده است.</p>
<p>وی افزود: این ارقام نشان دهنده ابعاد بزرگ پروژه نهضت‌ ملی مسکن است و قطعا باید در قیمت تمام شده ساخت و روش‌های نوین تامین مالی از ظرفیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنیم.</p>
<p>بذرپاش ضمن تاکید بر اهیمت جمع آوری اطلاعات مربوط به املاک در حوزه مقابله با احتکار خانه و زمین، گفت: طبف مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری هر زمینی که ۱۰ سال از پروانه ساخت مسکونی آن گذشته و مالک به ساخت اقدام نکرده باشد، در این شورا تغییر کاربری خواهد گرفت و این گام بلندی برای مقابله با احتکار زمین است.</p>
<p>وزیر راه و شهرسازی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن را احتکار به دلیل اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی با وجود تصویب در سال‌های گذشته دانست و افزود: کشورهای مختلف دنیا از این روش برای ساماندهی و کنترل بازار مسکن استفاده می‌کنند.</p>
<p>به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی سامانه شناسایی زمین‌های معطل مانده برای ساخت را از دیگر راهکارها دانست و افزود: برای آنکه بتوانیم در بخش قیمت مسکن ورود موفقیت آمیزی داشته باشیم به شناسایی احتکارهای حوزه زمین و ملک و عدم عرضه آن‌ها در بازار است.</p>
<p>بذرپاش درخواست کرد طی جلسه‌ای با حضور همه مدیران بخش مسکن، پلتفرم‌های که می‌توانند در حوزه صنعتی سازی کمک کنند، معرفی شود.</p>
<p>وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: وام‌ ساخت مسکن در بخش صنعتی را به ۳۵ درصد بیشتر از وام نهضت ملی مسکن افزایش داده ایم و در شورای پول و اعتبار تصویب شده است.</p>
<p>وی یادآور شد: آیین نامه نحوه تعامل وزارت راه و شهرسازی با شرکت‌های دانش بنیان در حوزه مسکن و حمل‌ونقل به تصویب رسیده است.</p>
<p>وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آستانه هفته پژوهش قرار داریم، گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان پیشران پیشرفت کشور دو رکن فناور پایه بودن و مردم پایه بودن دارد که اجرای رکن فناورانه بودن نیازمند تجدید نظر در رویکردهای ماست و باید تحولی در رفتارهای مدیریتی ما برای اجرای اسناد، مقررات و توافق نامه‌ها و بخشنامه ‌ها یجاد شود.</p>
<p>بذرپاش در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در بخش حمل‌ونقل، کلان پروژه ایران راه را در دستور کار داریم و برای اینکه بدانیم وضعیت ما در کریدورهای بین المللی و منطقه‌ای چگونه است باید ترانزیت، ظرفیت‌های ثروت آفرینی ترانزیت و میزان افزایش آن در یک سال اخیر را بررسی کنیم که سیاست همسایگی با کشورهای همسایه و توافقات انجام شده در یک سال اخیر چقدر سهم ترانزیت ما را افرایش داد، کدام محورهای ترانزیتی برای ما تهدید است و کدام فرصت.</p>
<p>وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ترانزیت وزنی کشور ما ۳۳ درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد تعاملات ما با کشورهای منطقه نتیجه داده است و کشورهایی مثل روسیه خود به افزایش میزان حمل و ترانزیت کالاها از طریق ایران اذعان کرده اند.</p>
<p><strong>پروژه ریلی رشت_ کاسپین تا پایان سال تکمیل می‌شود </strong></p>
<p>وی در خصوص زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کشور توضیح داد: از همه ظرفیت‌ها برای توسعه کریدورهای حمل‌ونقلی دریایی، ریلی، زمینی و هوایی باید استفاده کنیم. پروژه رشت به کاسپین را باید تا پایان سال به اتمام برسانیم تا از دریای جنوب به دریای آزاد متصل شویم و حتما باید شهرفرودگاهی مناسب داشته باشیم.</p>
<p><strong>راه‌آهن چابهار_ زاهدان در اولویت دولت است</strong></p>
<p>بذرپاش تاکید کرد: راه آهن چابهار_ زاهدان به سرخس در اولویت دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و پروژه شلمچه_ بصره که می‌تواند یک شاهراه ترانزیتی برای اتصال به مدیترانه باشد بعد از ۴۵ سال به نتیجه رسید.</p>
<p>وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه رشت با آستارا در توافق با روسیه از ابتدای سال میلادی جدید آغاز خواهد شد و توافق با ارمنستان منجر شد که برای اولین بار با شرکت‌های ایرانی قرارداد بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری برای تکمیل کریدورهای گذرگاهی شمال به جنوب منعقد شود.</p>
<p>وی توافق با ترکمنستان برای انعقاد قرارداد راهسازی با شرکت‌های ایرانی به میزان ۵۵۰ میلیون دلار را در تاریخ کشور بی سابقه دانست و گفت: این قراردادها هم نقش کریدوری ایران را تکمیل می‌کند و هم منجر به حضور و معرفی ایرانی‌ها در دنیا خواهد شد.</p>
<p>به گفته بذرپاش، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در کریدورها علاوه بر بخش‌های زیرساختی باید، حوزه نرم افزاری از جمله صدور بارنامه و تسهیل تردد در پایانه‌های مرزی و ... را هم شامل شود و نرم افزار توسعه و رونق ترانزیت باید در کنار توسعه زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی توسعه یابد.</p>
<p>گفتنی است رویداد و نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان حوزه مسکن و حمل ونقل به منظور امضای توافق نامه‌های سه جانبه و ارائه دستاوردهای بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه ساختمان و حمل ونقل برگزار شد.</p>
<p>در این رویداد تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان به ارائه دستاوردها و نوآوری‌های خود در حوزه مسکن و حمل‌ونقل پرداختند.</p>
</div>