348911 محمد جواد لاریجانی: ابتکار رسانه ملی برای انتخابات، مدل قابل تبلیغ در جهان است محمد جواد لاریجانی، کارشناس سیاسی، اقدام رسانه ملی برای فراهم کردن بستر رقابت انتخاباتی برای نامزد‌ها را ستود و گفت: با ابتکار رسانه ملی همه نامزد‌ها در سراسر کشور می‌توانند برنامه‌ها خود را در فضای صدا و سیما اعلام و تبلیغ کنند. <p><span style="font-size: 10pt">به گزارش&nbsp;<a href="http://www.iribnews.ir/">جهانی پرس از&nbsp;صداوسیما</a>،&nbsp; شبکه خبر در برنامه صف اول درباره&nbsp; حضور جناح&zwnj;ها و گرایش&zwnj;های گوناگون در انتخابات با محمد جواد لاریجانی از فعالان سیاسی کشور گفتگو کرد.</span><br /> <span style="font-size: 10pt">مقدمه مجری:&nbsp; حدود دو ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقیمانده&nbsp; رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف خوزستان و کرمان درباره انتخابات تاکید کردند بر اینکه انتخابات باید در فضای رقابت واقعی اتفاق بیفتد و ما از حالا برنامه&zwnj;های شبکه خبر و از جمله برنامه صف اول را به موضوع انتخابات اختصاص خواهیم داد</span></p> <p><span style="font-size: 10pt"><strong><span style="color: #3598db">سوال: آقای دکتر رهبر انقلاب از لزوم رقابت واقعی در انتخابات سخن گفتند فرق&nbsp; رقابت واقعی با رقابت غیرواقعی&nbsp; چیست؟</span></strong> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی</strong>: البته بیانات ایشان زیربنا&zwnj;های مختلفی را شامل بود و یکی از صحبت&zwnj;های بسیار تاثیرگذار در تاریخ سیاسی کشور ما ماندگار خواهد بود بستر کل رقابت&zwnj;ها سلامت انتخابات است که ایشان در بیاناتشان هم سلامت انتخابات بود حالا به سلامت انتخابات باید برگردیم سلامت انتخابات یعنی قانونی بودن یعنی همه فعالیت&zwnj;هایی که به اسم انتخابات می&zwnj;شود چه آن&zwnj;هایی که نامزد هستند چه آن&zwnj;هایی که رای می&zwnj;دهند چه آن&zwnj;هایی که رای را باید حفاظت کنند بشمارند و اعلام کنند شامل سلامت تبلیغات است شامل سلامت نظارت است و بحث سلامت بحث خیلی جدیست، چون شامل تبلیغات هم می&zwnj;شود.</span></p> <p><span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال:یعنی شما سلامت انتخابات را فراتر از خود فرض کنید بحث تقلب و این&zwnj;ها دارید می&zwnj;بینید؟</strong></span> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی</strong>: بله بله سلامت انتخابات بستر بزرگی است.</span></p> <p><br /> <span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال: یعنی همه اجزای انتخابات طبق قانون باید باشد؟</strong></span> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی</strong>:بله آن کسی که ثبت نام می&zwnj;کند نامزد می شود برای انتخابات باید ملاک قانونی داشته باشد آنجایی که نظارت می&zwnj;شود صلاحیت&zwnj;ها را اعلام می&zwnj;کنند آن هم باید بر مبنای قانون باشد آنجایی که تبلیغات می&zwnj;شود به خصوص در زمان فعلی که امکانات فضای مجازی هست تبلیغات نباید عوام فریبانه باشد&nbsp; این&zwnj;ها همه خلاف قانون است خلاف سلامت است&nbsp; مثلاً درباره&nbsp; نظارت استصوابی حرفی دارند آن اشکالی ندارد انتخابات بایستی بر اساس قانون باشد این قانون هم ممکن است گاهی جا&zwnj;هایی نواقص داشته باشد، اما حتماً باید بر اساس قانون باشد من خدمتتان بگویم که ما بر اساس همین نظارت استصوابی چرا من دست می&zwnj;گذارم روش، چون بعضی&zwnj;ها برای دلسرد کردن مردم می&zwnj;گویند که این چه انتخاباتی است که یک عده را مثلاً می&zwnj;گویند که صلاحیت ندارند نظارت استصوابی به نحوه کار بزرگان ما در شورای نگهبان ممکن است نواقص داشته باشد همانطور که سایر جهات قانون انتخابات نواقصی از نظر من دارد، اما این نواقص در حدی نیست که سلامت انتخابات را و رای مردم را زیر پا بگذارد مثال برایتان می&zwnj;زنم خیلی بحث جدی داریم ما در زمانی که ریاست جمهوری مرحوم جناب آقای هاشمی رفسنجانی تمام شد دو تا رقیب بودند آقای ناطق نوری و آقای خاتمی خوب خیلی&zwnj;ها از ابتدا فکر می&zwnj;کردیم که آقای ناطق رای می&zwnj;آورد تبلیغاتش هم وسیع بود، ولی خوب مردم نظرشان به آقای خاتمی بود&nbsp; ایشان&nbsp; رای آورد&nbsp; پس نظارت استصوابی جلوی رای مردم را نمی&zwnj;گیرد.</span></p> <p><span style="font-size: 10pt; color: #3598db"><strong>سوال: من یاد آن کاریکاتور گل آقا افتادم که نوشته بود که بنویسید خاتمی بخوانید ناطق فضا.</strong></span></p> <p><span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی:</strong> بعد آقای خاتمی رئیس جمهور بود دو دوره آقای خاتمی گرایش سیاسیش معلوم است از دل ریاست جمهوری ایشان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد درآمد خوب این&zwnj;ها که با هم سیاقی نداشتند اگر بنا بود هر کسی انتخاب کند این نمی&zwnj;توانست در بیاید، چون رای مردم اینطور بود از انتخابات آقای احمدی نژاد آقای روحانی در آمد پس ببینید رای مردم جابجا نمی&zwnj;شود گرایش مردم نظر مردم حفظ می&zwnj;شود من یک سوابقی گفتم که معلوم شود که اشکالاتی که می&zwnj;گیرند به سیستم نظارت استصوابی این اشکالات ربطی به دلسرد کردن ندارد.</span></p> <p><span style="font-size: 10pt">نظارت استصوابی وجود دارد، ولی مکانیزم&zwnj;هایش در کشور&zwnj;های مختلف تفاوت دارد ، مثلاً واقعاً در غرب کسی که تایید لابی&zwnj;های صهیونیست نداشته باشد شانس توفیقش خیلی پایین است کسی که پول زیاد نداشته باشد اصلاً شانس توفیق ندارد خوب این&zwnj;ها دیگر چه جور استصوابی است میخواهم بگویم این&zwnj;ها خیلی فیلتر&zwnj;های سخت و خطرناک است حالا من این&zwnj;ها را گفتم برای اینکه اون&zwnj;هایی که مردم را به بهانه&zwnj;های مختلف بهانه&zwnj;های بنی اسرائیلی دارند دلسرد می&zwnj;کنند اشتباه می&zwnj;کنند بنابراین سلامت انتخابات&nbsp; خیلی مهمی است قوانین تبلیغات را باید رعایت کنیم تا برسد به آنجایی که ۴۸ ساعت قبل از انتخابات دیگر نباید تبلیغ کنیم &nbsp;می&zwnj;خواهم بگویم که قوانین را باید همه رعایت کنند که انتخابات سالم باشد پس سلامت بستر است سلامت موضوع مهمی است،</span></p> <p><span style="font-size: 10pt">سلامت پایه است حالا آن&zwnj;هایی هم که رای می&zwnj;دهند باید با سلامت رای بدهند اینکه فرمودند امنیت یکی از ارکان سلامت است یعنی اینطور نباشد که مردم را بترسانند یا ایجاد ناامنی کنند مردم جرات نکنند بیایند رای بدهند به خاطر اینکه یک وقت ممکن است یک ناامنی صورت بگیرد این&zwnj;ها همه توطئه&zwnj;های دشمن است در طول انقلاب هم داشتیم همه هم ناکام مانده است .</span></p> <p><span style="font-size: 10pt">من یک نکته&zwnj;ای را هم اینجا بگویم که چرا غرب نمی&zwnj;خواهد در ایران انتخابات پا بگیرد و انتخابات در جمهوری اسلامی کابوس غرب است این چند دلیل دارد دلیل اولش ایدئولوژیک است غرب معتقد است که هیچ دموکراسی بدون پایه سکولاریزم لیبرال امکان&zwnj;پذیر نیست و جمهوری اسلامی اولین تجربه&zwnj;ای است که یک دموکراسی عملیاتی نماینده&zwnj;ای ایجاد کرده بر اساس عقلانیت اسلام و این دموکراسی که ایران دارد از لحاظ فنی عنوان دارد بنابراین مصداق کامل دموکراسی است آن وقت توفیقش را از روز اول که آمد همه می&zwnj;گفتند که اینکه آخوند&zwnj;ها سر کار هستند این تئوری آخوند&zwnj;ها سر کار هستند یک بحثی است اون&zwnj;ها می&zwnj;خواستند ببینند که جمهوری اسلامی مثل قدیم کلیسا است اینکه آقا فرمودند اسلامیت نظام هم با انتخابات است یک نکته بسیار بدیهی است که ما شورای خبرگان رهبری داریم این هم با نظر مردم از همیشه غرب خواسته شورای خبرگان رهبری اسمش هم نیاید انتخاباتش هم نیاید من در مصاحبه&zwnj;های مختلف در سازمان ملل و در جا&zwnj;های دیگر وقتی توضیح می&zwnj;دادم اون&zwnj;ها می&zwnj;گفتند این دیگه چیست می&zwnj;گفتم این اتفاقاً خیلی چی است یعنی اتفاقاً خیلی نکته اساسی است این تجربه از اول گفتند موفق نمی&zwnj;شود مرحوم بازرگان می&zwnj;گفت که اینکه نمی&zwnj;شود که یعنی ما همان دموکراسی سوئیس را بگیریم شرب خمر زنا را هم ممنوع کنیم این خودش خوب است دیگر یک عده می&zwnj;گفتند اصلاً اسلام مندرس است اسلام ما را بعداً تبدیل می&zwnj;کند به یک کشور عقب افتاده مثل جیبوتی مثلاً خوب بعد از ۴ دهه غرب چشم&zwnj;هایش را باز کرده و دیده یک کشور قوی تاثیرگذار پیشرفته و بسیار هم نسبت و از لحاظ سیستم مدنی بسیار مدرن هم است جمهوری اسلامی یکی از مدرن&zwnj;ترین سیستم&zwnj;های مدنی در کل غرب آسیا است، چون مدرنیته به ساختمان که نیست شما فرض کنید بالای چاه نفت یک دیکتاتوری باشد بعد پول&zwnj;های نفت را بفروشد بدهد به غربی&zwnj;ها و بقیه&zwnj;اش را هم بدهد به غربی&zwnj;ها اینجا ساختمان&zwnj;های بلند بسازند فروشگاه بسازند این کشور سوپرمارکت است سیستم مدنی ندارد که ما سوپر مارکت نیستیم ما یک سیستم مدنی بسیار بدیعی داریم ۴۰ سال دارد کار می&zwnj;کند و توفیقات هم دارد البته ببینید سیستم مدنی متدور است یعنی ما با چالش&zwnj;های زمان مرتب داریم پیش می&zwnj;رویم با چالش&zwnj;های زمان توسعه پیدا می&zwnj;کنیم نهالی است کاشته شده این نهال البته گاهی اوقات بهش آسیب هم رسیده می&zwnj;شود، ولی خودش را توانسته نگه دارد، چون چالش&zwnj;ها را دانه به دانه پشت سر بگذارد&nbsp; این یک تجربه خیلی عمیق است</span></p> <p><span style="font-size: 10pt">بنابراین غرب نسبت به این تجربه ناراحت است این تجربه پا بگیرد که انشاالله الان هم با این جریانات اخیر جمهوری اسلامی در جهان اسلام وجهه بسیار زنده&zwnj;ای پیدا کرد معلوم شد حرف&zwnj;هایش درست است معلوم شد اینکه می&zwnj;گفت شما پشت اسرائیل دست استکبار آمریکا است حالا پرده&zwnj;ها رفت کنار و جمهوری اسلامی می&zwnj;گفت که ما باید مقاومت را مبنا قرار بدهیم مقاومت اسلامی پیروز می&zwnj;شود این هم معلوم شد درست است حالا در چنین شرایطی خوب مسلمانان کشور&zwnj;های اسلامی می&zwnj;توانند سوال کنند چه چیزی سبب شده جمهوری اسلامی بتواند اینقدر توفیقات داشته باشد بتواند اینقدر تاثیرگذار باشد با چالش&zwnj;هایی که دارد طبیعتاً نظام سیاسی مدنی اش است و این نظام سیاسی مدنی یعنی بنای یک دموکراسی کاملاً فاکشنال بر اساس عقلانیت اسلامی و منبعث است از مکتب اهل بیت علیهم السلام این&zwnj;ها چیز&zwnj;های خیلی بدیهی است خوب غرب از ابتدای کار جمهوری اسلامی می&zwnj;خواست بر علیه انتخابات بود امام هم دقیقاً مصر بود بر اینکه انتخابات بنا شود حتی در بحبوحه جنگ حتی در سخت&zwnj;ترین شرایط چرا، چون آن ناموس این سیستم است رای مردم ناموس این سیستم مدنی است که ما داریم بنابراین ما باید از آن نگهداری کنیم استقلال ما به این وابسته است پیشرفت ما به این وابسته است مسلم بدانید ما اگر این سیستم را نداشتیم این پیشرفت&zwnj;ها را هم نداشتیم بله سیستم دموکراسی چالش می&zwnj;خواهد یکی بلند می&zwnj;شود ممکن است یک حرف بی&zwnj;ربطی بزند یکی بلند می&zwnj;شود حرفی بزند مخالف نظر شما خوب باید ما بتوانیم هضم کنیم این&zwnj;ها را یک فرهنگ است در کشوری که&zwnj;ی چند هزار سال حکومتش شاهنشاهی بوده یک شاهی یا خودش را از بین می&zwnj;برده یا کودتا می&zwnj;شد بریزند سرش بکشنش تا شاه بعدی بیاید چهل و چند سال است که ما با نردبان رای مردم به قدرت می&zwnj;رسیم و با همین نردبان پایین می&zwnj;آییم این تست پایین آمدن تست بسیار مهمی برای دموکراسی است و این تست دارد.</span></p> <p><span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال: یاد مطلبی افتادم در افغانستان وقتی کرزای رفت و اشرف غنی آمد شد رئیس جمهور یکی از دوستان اهل افغانستان که فرهیخته است و دست به قلم نوشته بود که این اولین بار در چند دهه</strong> <strong>اخیر است که بدون جنگ بدون خونریزی یک نفر در افغانستان از </strong><strong><span style="color: #3598db">قدرت رفته کنار و نفر دیگر جایش را گرفته یعنی چند دهه افغانستان</span> چنین چیزی را به خودش ندیده حالا شما می&zwnj;فرمایید که اینکه در ۴۵ سال گذشته بار&zwnj;ها آدم&zwnj;ها با همین نردبان رفته&zwnj;اند بالا و با همین نردبان آمده&zwnj;اند پایین این خودش یک نشانه سلامت این مردم سالاری است؟</strong></span> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی</strong>:&nbsp; غرب نسبت به رشد یک نظام مدنی پیشرفته در غیر خودش واقعاً موضع بسیار نژادپرستانه دارد این تمدن غربی یکی از کسانی که در آن خیلی پایه گذاری داشت جان اسوارد میل بود که دموکراسی لیبرال را نوشت آزادی را نوشت رای دادن را نوشت دیگر آن مخ موتور دموکراسی مدرن امروز بود من از حرف&zwnj;هایش دو تا را برایتان نقل کنم یکی اینکه می&zwnj;گفت که آقا دموکراسی لیاقت می&zwnj;خواهد این کشور&zwnj;های مثل هندوستان این&zwnj;ها همان دیکتاتور برایشان کافی است یعنی با این دید نگاه می&zwnj;کردند یکی دیگر می&zwnj;گفت رای افراد در کشور نباید مساوی باشد کسی که مالیات نمی&zwnj;دهد لیاقت رای دادن ندارد یعنی انقدر جامعه سرمایه پرستی محورش بوده نه خداپرستی و نه حتی ارزش&zwnj;های لااقل انسانی</span></p> <p><span style="font-size: 10pt"><strong><span style="color: #3598db">سوال: نه اصلاً از این فراتر اگر کسانی که مالیات دادند را یک قانونی تلقی کنیم که این نشانه این است که یک نفر دارد در این کشور قانون را رعایت می&zwnj;کند؟</span></strong> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی</strong>: آن مقصودش این بود که کسی که درآمدزا نیست اگر درآمد ندارد سربار است.</span></p> <p><span style="font-size: 10pt"><strong><span style="color: #3598db">سوال: نه کسی که دارد فرار می&zwnj;کند؟</span></strong> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی</strong>: نه فرار که آن یک چیز جداست کسی که آنقدر عرضه ندارد پول تهیه کند یا نتوانسته فقیر است و درآمدش بالا نیست این آدم نباید رای بدهد بعد هم معتقد بود حتی آن&zwnj;هایی که درس خوانده هستند در مقابل آن&zwnj;هایی که درس نخوانده&zwnj;اند رای آن&zwnj;ها دو برابر است می&zwnj;خواهم بگویم که تئوری&zwnj;های دموکراسی در غرب آن&zwnj;هایی که اینقدر پزش را می&zwnj;دهند ریشه&zwnj;هایش را که نمی&zwnj;دانند که این تبلیغات رسانه&zwnj;ایشان بوده ما دموکراسیمان از همه این&zwnj;ها سر و سامون&zwnj;تر است البته باید روی آن کار کنیم یعنی مدام باید این سیستممان را تمیز کنیم مدرن&zwnj;تر کنیم چرخ دنده&zwnj;هایش را روغن کاری کنیم که بهتر کار کند، ولی حقیقتاً دستاورد عظیم انقلاب اسلامی است.</span></p> <p><span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال: پس خودش باید خودش را اصلاح کند؟</strong></span> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی</strong>:&nbsp; بله خودش</span></p> <p><br /> <span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال: یعنی یک جای دیگر نداریم یک نهاد بیرون از این سیستم؟</strong></span> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی:</strong> بله خودش باید خودش را اصلاح کند متفکرین سیاسی ما باید بنشینند این سیستم مشارکت را چه در امر انتخابات و چه فراتر از انتخابات، چون الان بحث مدرن در دموکراسی&zwnj;ها این است که مشارکت باید از رای دادن فراتر برود و مردم نسبت به مسائل اجتماعی&zwnj;شان حساسیت داشته باشند اینطور نباشد که فقط رای بدهند و بروند کار&zwnj;ها انجام شود مردم باید دائماً در مسیر مشارکت اجتماعی باشند این توجه مدرن به دموکراسی است معتقد هستم غرب در یک دوره&zwnj;ای مردم را عادت داد که رای دهند و بروند دنبال کارشان لذا خیلی مسائل خوب پیشرفت نکرد و لذا تئوری&zwnj;های مدرن مشارکتی اجتماعی الان در دنیای غرب بر اساس مشارکتی است که اتفاقاً ما در تفکر اسلامیمان همه&zwnj;مان مسئول هستیم فقط رای نیست ما نسبت به همه مسائل کشورمان و مسائل زندگی جمعی&zwnj;مان مسئولیت وسیعی داریم حالا این یکی از ویژگی&zwnj;های تفکر مکتب اهل بیت است من می&zwnj;خواهم برگردم به آن سوال دوباره شما رقابت واقعی پس بستر اول می&zwnj;شود سلامت، اما در مورد رقابت یک انتخابات خوب در آن باید مردم سر مباحث خوب رای بدهند مثل خود انتخابات یک پروسه با برکتی است در طول انتخابات ما باید برگردیم و توجه کنیم کجا هستیم سیستممان چیست مشکلاتمان چیست مرور کنیم چرا بعضی از پیشرفت&zwnj;ها را داشتیم چرا بعضی از پس رفت&zwnj;ها را داشتیم کسانی که می&zwnj;خواهند منتخب شوند کارکردشان چه بوده اصلاً این خودش یک فرصت بسیار طلایی است برای ملت ما برای مسئولین برای فرهیختگان یک دوره زندگی مدنی&zwnj;مان را مرور کنیم مسائل جدی&zwnj;اش را مرور کنیم انتخابات یکی از پربرکت&zwnj;ترین پروسه&zwnj;های اجتماعی است چه کسی رای بیاورد چه کسی رای نیاورد چه کسی نامزد باشد چه کسی که می&zwnj;خواهد رای بدهد چه کسی می&zwnj;خواهد فقط تبلیغ کند و چه کسی تبلیغ هم نکند فرصت بسیار طلایی است خوب این یک بصیرت مهمی است که باید ما دامن به آن بزنیم پس رقابت باید روی مسائل اساسی باشد ببینید ما در زندگی جمعی&zwnj;مان مسائل بسیار متعددی داریم انحصار رقابت به اعصاب به نظر من کار خیلی قشنگی نیست البته من طرفدار احزاب هستم نه احزابی که شب انتخابات فعال می&zwnj;شوند احزابی که به طور دائم فعال هستند یک محیط پرورش نیرو&zwnj;های سیاسی است راجع به مسائل سیاسی نظر دارند اظهار نظر می&zwnj;کنند یا مسائل مملکت تصمیم گیری&zwnj;ها لذا ما باید در انتخابات به خصوص انتخابات مجلس در قسمت شهرستان هم دارد مثلاً فرض کنید در یک شهرستانی چند نفر دارند با همدیگر رقابت می&zwnj;کنند خب این رقابت باید راجع به این باشد که راجع به این شهرستان می&zwnj;خواهند چه کار کنند اشکالی ندارد که مردم یک شهری از نماینده خودشان انتظاراتی داشته باشند، اما نباید بگوید که من اینجا را زیر و رو می&zwnj;کنم وعده می&zwnj;دهم و فلان باید به هم مطالبی که می&zwnj;گوید معقول باشد ضمناً انتظار داشته باشند که نماینده شان یه دیدی به کل کشور هم داشته باشد یعنی فقط به چند راه روستایی و نمی&zwnj;دانم مسجد و محل و مدرسه دیدش مخصوص به آن شهر نباشد پس این هم یک قلم دیگر است یک قلم دیگر این است که دیدش نسبت به مسائل کل بین المللی هم باید یک مقداری داشته باشد، چون وقتی مثلاً می&zwnj;رود در مجلس رای او با رای همه مساوی است خب این فقط صبح تا غروب نباید بگوید که این ۱۰ کیلومتر جاده شهر ما اینطوری مانده این را باید پیگیری کند منتها راجع به مسائل ملی هم نظر داشته باشد، چون مسائل ملی را مجلس تایید می&zwnj;کند هر مجلسی باید از خودش سوال کند که اندر سطح ملی چه طرح&zwnj;هایی را تصویب کرده&zwnj;ام مردم ببینند که محصول این نماینده&zwnj;ها چه بوده در سطح بین الملل خوب ببینید این می&zwnj;شود یک رقابت خوب، اما رقابتی که بیاید روی شخص آقا بگوید که ماست من شیرین است ماست آن رقیب من ترش است شروع کند او را زیرآبش را زدند او را تهمت زدن، فحش دادن، عوام فریبی</span></p> <p><br /> <span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال :&nbsp; &nbsp;رقابت واقعی و غیر واقعی برایم سوال است که چه فرقی با همدیگر می&zwnj;کند؟</strong></span> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی:</strong> اولاً من بهتون بگویم که تئوری رقابت این است که شما خودتان را در معرض می&zwnj;گذارید مردم باید انتخاب کنند پس هر کسی که نامزد است باید به بهترین نحوی خودش را معرفی کند این معرفی نباید مربوط باشد به اینکه قیافه&zwnj;اش را چطوری می&zwnj;سازد چه تبلیغات تصویری و از این چیز&zwnj;های خیلی سطحی انجام می&zwnj;دهد.</span></p> <p><br /> <span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال:یعنی مثلاً شما منظورتان این است که اگر فرضاً در یک انتخاباتی فضا برای انتخابات دو حزب یا دو جناح خیلی جدی هم به وجود بیاد و این&zwnj;ها با هم رقابت کنند، اما عده&zwnj;ای از نامزد&zwnj;ها باشند که نتوانسته&zwnj;اند در همین فضا حرفشان را بزنند و مردم این&zwnj;ها را ببینند و بشناسند و در رقابت با آن دو جریان دیگر قرار بدهند این یک رقابت واقعی نیست درست است؟</strong></span> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی</strong>: تمام کسانی که نامزد انتخابات هستند باید هم شان را قرار بدهند که راجع به مسائلی که برای جمهوری اسلامی و پیشبرد مسائل ما مهم است خودشان را در معرض قرار بدهند با بهترین بیان حالا این یکی خودش باید مشاورین داشته باشد که بتوانند کمکش کنند، چون خودش که نمی&zwnj;تواند علامه دهر باشد همه چیز را بداند یکی بخش کشاورزی را بلد است بخش سیاست خارجی را بلد نیست یکی قسمت انرژی را بلد است بخش کشاورزی را بلد نیست پس این نماینده باید تمرین کند ذهن خودش را از قبل که چه جوری راجع به مسائل کشور اصلاً نظر داشته باشد این را باید تمرین کند و بیان کند، بعد میدان و امکان پیام رسانی است احزاب مواضعشان را شسته و رفته می&zwnj;کنند از این جهت موضع&zwnj;شان قوی است که جمع هستند می&zwnj;توانند بحث کنند و کاندیدا&zwnj;های خودشان را تقویت کنند، ولی نباید فضای تبلیغات انحصار در ۳ تا ۴ تا حزب داشته باشد به خصوص اگر دوگانه چپ و راست باشد که خیلی افتضاح است اصلاً چپ و راست یک مفهوم قشنگی نیست احزاب می&zwnj;توانند ۵ حزب خیلی بزرگ در کشور باشند این کاری که رسانه الان رسانه ملی ما اعلام کرد جناب آقای جبلی که می&zwnj;خواهد شرایطی بگذارد که همه نامزد&zwnj;ها در شهرستان&zwnj;ها بتوانند یک زمانی از فضای صدا و سیما داشته باشند این یک ابتکار خیلی بدیع در سطح جهانی است ببینید امروز انتخابات در غرب به سرمایه و لابی صهیونیست بستگی دارد هر کسی که پول ندارد یا لابی ندارد شانسی در انتخابات ندارد.</span></p> <p><br /> <span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال: اصلاً دیده نمی&zwnj;شود</strong></span>؟ </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی:</strong> دیده نمی&zwnj;شود و اصلاً شانسی هم ندارد خوب این یک فاجعه از ما در جمهوری اسلامی داریم ابتکاری به خرج می&zwnj;دهیم که شما چندان نیاز به پول ندارید لازم نیست که افراد شام بدهند افرادی را ببینند پوستر بچسبانند تبلیغات خیلی را عرضه کنند تا رای بیاورند اتفاقاً صدا و سیما دارد بستری آماده می&zwnj;کند اگر حرفی داری بیا بزن اگر این را پیش ببریم یک تجربه عظیم جهانی داریم یک مدل قابل تبلیغ در سطح جهانی است که در جمهوری اسلامی یک نامزد انتخابات در یک شهری که پولی هم ندارد می&zwnj;تواند به راحتی مواضعش را بیان کند و همه مواضع را بشنوند انتخابات رقابتی رقابت حقیقی روی مواضع روی مسائلی است که برای کشور مهم است نه مسائلی که مهم نیست یک وقت رقابت می&zwnj;اندازند تحریف رقابت است روی مسائلی که اصلاً برای مملکت ارزش ندارد و دارد انحراف ایجاد می&zwnj;کند </span></p> <p><span style="font-size: 10pt">نکته دیگری که باید بگویم این است که رقابت باید بر مبنای قانون اساسی باشد همه کسانی که در انتخابات شرکت می&zwnj;کنند پایش قانون اساسی اینطور نباید باشد که کسانی که دشمن قانون اساسی هستند دشمن غیر از داشتن انقلت است قانون اساسی دو بخش دارد یک بخشی پایه&zwnj;های قانون اساسی است این را باید همه پذیرا باشند یک وقت ریز و خورده&zwnj;های قانون اساسی است مثل ما یک بار در یک اصلاحیه&zwnj;ای بعد از ۱۰ سال این را اصلاح کردیم در آینده هم ممکن است بخشی از بخش&zwnj;هایش قابل تغییر باشد این اشکال ندارد، اما آن&zwnj;هایی که دشمن اسلامیت نظام هستند دشمن اصلاً این شکل مشارکت وسیع مردم هستند در واقع یک دیکتاتوری می&zwnj;خواهند غرب دیکتاتور سکولار می&zwnj;خواهد که اسلام مالی شده باشد در جهان ما و یک نوع مثلاً انتخابات سوری داشته باشد که ما در کشور&zwnj;های زیادی می&zwnj;بینیم این خواسته غرب است ما در حقیقت یک دموکراسی واقعی می&zwnj;خواهیم مشارکت واقعی آن هم در چهارچوب قانون اساسی یک نکته مهمی است که گروه&zwnj;ها و جناح&zwnj;ها نباید از فرصت انتخابات برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده کنند ما این را در تجربه&zwnj;ها دیدیم یعنی طرف می&zwnj;آید امضا می&zwnj;کند که من پایبند قانون اساسی هستم و از روزی که انتخابات تبلیغات شروع می&zwnj;شود علیه قانون اساسی کار می&zwnj;کند و اگر هم رای نیاورد می&zwnj;گوید که مردم بریزید در خیابان اینجا تقلب شده&nbsp; این&zwnj;ها کاملاً چیز&zwnj;های غیر اصولی غیرقانونی و سوء استفاده است مثل کسی که به اسم نماز میاد در مجلس، ولی در مجلس می&zwnj;خواهد بر علیه نمازگزار عمل کند به اسم اسلام می&zwnj;آید سینه می&zwnj;زند، ولی سینه زدنش برای انحراف از دین است این&zwnj;ها سوء استفاده است پس یک رقابت واقعی حدودی دارد سلامت قانون و امکان بروز عرضه افکار در مسائل کلیدی مملکت ذهن&zwnj;ها را به حاشیه نبریم مثلاً من معتقد هستم بحث&zwnj;های حاشیه&zwnj;ای.</span></p> <p><br /> <span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال: مثالی در ذهنتان است؟</strong></span> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی:</strong> بله یکی از بحث&zwnj;های حاشیه&zwnj;ای این است که فرض کنید ما موسیقی را چرا آزاد نمی&zwnj;کنیم در تلویزیون خانم&zwnj;ها و آقایون و این&zwnj;ها همه بیایند و بزنند و برقصند خوب قانون دارد مملکت،&nbsp; من یک وقت در یک جمعی بودم از دانشگاهی&zwnj;ها دو سه نفر بودند آن&zwnj;ها خلاصه بحثشان این بود که هی می&zwnj;گفتند چرا مثلاً آواز خواندن زن&zwnj;ها در صدا و سیما پخش نمی&zwnj;شود من بهشان گفتم&nbsp; ما در علم فیزیک و شیمی و ریاضی یک خورده عقب افتاده&zwnj;ایم آخر این چه نوع بحثی است این&zwnj;ها بحث&zwnj;های انحرافی است حتی در مسئله حجاب من معتقد نیستم که مسئله حجاب مسئله بحث رقابتی است بحث مهم این است که ما چه جوری باید فرهنگ حجاب را در جامعه خودمان محکم کنیم ببینید جمهوری اسلامی یک محک است جمهوری اسلامی یک کشور معمولی اسلامی نیست من در یک رساله&zwnj;ای که حدود ۴۰ سال پیش نوشتم عنوان ام القرا را گذاشتم روی آن ام القرا یعنی کشوری که پیروزی&zwnj;اش پیروزی اسلام نوشته می&zwnj;شود و شکستش شکست اسلام حالا موریتانی مثلاً یک کشور اسلامی است پیشرفتش یک پیشرفته اسلام نیست، اما ما خیلی خوشحال هستیم که پیشرفت پیدا کند شکستش هم شکسته اسلام نیست، اما جمهوری اسلامی این چنین نیست خوب حالا از جمهوری اسلامی که سایر ملل که می&zwnj;آیند نگاه کنند خوب اگر ببینند که چیز&zwnj;هایی که تهاجر به فسق است در جمهوری اسلامی راحت از کنارش رد می&zwnj;شوند خب اینکه خیلی بد است برای موقعیت میهنی ما یعنی این ناسپاسی هم هست ما این همه عزت پیدا کردیم این هم به توجه برای ما است حالا به خاطر یه کاری که اصلاً سطح پایین است بیاییم این عزت را زیر پا بگذاریم.</span></p> <p><span style="font-size: 10pt">بنابراین می&zwnj;خواهم بگویم رقابت واقعی روی مسائل واقعی باشد اینکه مثلاً ما حجاب داشته باشیم یا نداشته باشیم این اولاً بحث خلاف قانون است باید قانون اجرا شود هرچی قانون گفت حتی آن&zwnj;هایی که مخالف حجاب هستند نباید بگویند که ما، چون مخالف قانون هستیم پس بی&zwnj;حجابی می&zwnj;کنیم قانون اصلاً رعایت قانون ملاک مدنیت است بله من سر اینکه ما حجاب را چه جوری در کشور گسترش بدهیم و این تفکر، چون حجاب فقط لباس نیست حجاب در اسلام اینکه ما داریم حدود برهنگی است حدود برهنگی را همه کشور&zwnj;ها دارند حجاب یک مفهوم بسیار جالبی است شامل عفت است شامل غیرت است شامل سلامت است خیلی مباحث جالبی درباره حجاب در اسلام است ما درباره حدود برهنگی حرف داریم قاطی هم می&zwnj;کنن مسائل را و عنوانش را هم نمی&zwnj;دانند بنده به شما بگویم یکی از قوی&zwnj;ترین و شدیدترین قوانین حدود برهنگی در کشور آمریکا است مطابق فرهنگ خودشان من برای شما می&zwnj;توانم مثال بزنم مثلاً در آمریکا اگر کسی پشت پنجره خانه&zwnj;اش که در خیابان دیده می&zwnj;شود قسمت&zwnj;هایی از بدنش که ممنوع است نشان بدهد همسایه می&zwnj;تواند به پلیس زنگ بزند بگوید که آقای پلیس پشت پنجره لخت می&zwnj;آید پلیس می&zwnj;آید می&zwnj;گوید که تو نمی&zwnj;توانی او می&zwnj;گوید که من در خانه خودم هستم او می&zwnj;گوید که خانه خودت که از بیرون دیده می&zwnj;شود نمی&zwnj;توانی باشی برهنگی را نوشتند قانون دارد یا مثلاً کسی خانمی می&zwnj;خواهد برود بانک مثلاً نیمه عریان می&zwnj;رود بانک جلوی بانک می&zwnj;گیرند جلویش را می&zwnj;گویند که تو نمی&zwnj;توانی اینطوری بیای بانک می&zwnj;گوید چرا میگویند که تو لباست خوب نیست میگوید به شما چه ربطی دارد می&zwnj;برنش دادگاه این&zwnj;ها واقعی هست در دادگاه می&zwnj;گوید که من آزاد هستم هر لباسی بپوشم رئیس دادگاه می&zwnj;گوید بله به شرط اینکه شما نباید ساختار اخلاق عمومی را هنجارشکنی کنی&nbsp;</span></p> <p><br /> <span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال: حالا از این مصداق بگذریم شما می&zwnj;خواهید بگویید که دعوا&zwnj;ها و رقابت&zwnj;ها می&zwnj;توانست سر موضوعات جدی&zwnj;تر و واقعی&zwnj;تری اتفاق بیفتد بعضی از این موضوعات حاشیه است&nbsp;</strong></span></span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی:</strong> این درست است فقط من پایه بحث برایم مهم است همه کسانی که در رقابت وارد می&zwnj;شوند باید قانون اساسی را پایه قرار بدهند کسی نمی&zwnj;تواند بگوید من در رقابت هستم قانون اساسی که قسمت&zwnj;های اساسی قانون اساسی که مصرع است این&zwnj;ها قابل تغییر نیست شاکله قانون اساسی است این&zwnj;ها را قبول نداشته باشید مثل مسئله انتخابات مثل مسائل دیگر چهارچوب قانون اساسی رقابت می&zwnj;شود رقابت واقعی که بعد سر مسائل تقسیم می&zwnj;شود، اما اگر کسی بیاید قانون اساسی را بزند زیرش این رقابت نیست این سو استفاده از صحنه رقابت است دین اصلاً خلاف است لذا ما، چون دیدیم این را ببینید ما در انتخابات مختلف مثلاً طرف در وسط انتخابات تبلیغات مثلاً مجلس و حتی ریاست جمهوری مسائلی را مطرح کرده که با کل قانون اساسی مخالف است یعنی خلاف است یا نوع تبلیغاتی که واقعاً رقابت نیست یعنی اگر کسی از خودش یک عکس خیلی&zwnj;تر و تمیز و دستکاری شده و خیلی مرتب این طرف آن طرف بزند یک آدمی که حالا چهرش خیلی قشنگ نیست، ولی آدم خوش فکری است مگر ما می&zwnj;خواهیم مدل انتخاب کنیم ما یک آدم با فکر با عقل و بر مبنای اصولی می&zwnj;خواهیم که بتواند مسائل را حل کند ما ملکه زیبایی که نمی&zwnj;خواهیم انتخاب کنیم ببینید این&zwnj;ها چیز&zwnj;هایی است که انتخابات رقابت را گفتم واقعی است رقابت سر مسائل جدی است بر اساس قانون اساسی بستر باید قانون اساسی باشد.</span></p> <p><br /> <span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال: آقای دکتر رهبر انقلاب هم اشاره کردند که انتخابات می&zwnj;تواند سر موضوعات باشد باز درباره دوگانه&zwnj;های قدرتمند در آن جدی&zwnj;ها دیگر شما گفتید که بعضی&zwnj;ها حاشیه است، ولی یک رقابت&zwnj;های جدی در مورد موضوعات جدی برای رقابت درباره این&zwnj;ها مثالی دارید بزنید مثلاً در فضای اقتصادی؟</strong></span> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی: </strong>ببینید ما مسئله اقتصادی در کشورمان مسئله بسیار جدی است، ولی اینکه ما مدام راه برویم و بگوییم که وضع اقتصاد خراب است فلان و بهمان است اینکه نمی&zwnj;شود این بیان خود صورت مسئله است حتی میزان خرابی هم ملاکش چیست من دیدم که افرادی که بسیار متمول هستند وقتی پای صحبت می&zwnj;شینید این&zwnj;ها می&zwnj;گویند که نمی&zwnj;دانید که چقدر گرانی است ما فلان فلان گوشت فلان حالا خودش از بس گوشت خورده دارد می&zwnj;ترکد، ولی این طور اشک&zwnj;های تمساح و این&zwnj;ها ما باید با دقت بحث کنیم اصلاً ملاک تشخیص مزاج اقتصادی کشور چیست این بحث خیلی جدی است ملاکش تولید است یعنی باید ما ببینیم که در کشور ما چی تولید می&zwnj;شود چگونه تولید می&zwnj;شود آن وقت این تولید می&zwnj;شود ملاک آن شاخصه سلامت بدن اقتصاد کشور مثل یک بدنی است که در داخلش انواع امراض می&zwnj;تواند بیاید خوب بله این امراضی که ما در اقتصادمان داریم کرونیک است ما بعد از انقلاب کار&zwnj;های بسیار مهمی کردیم اقتصاد ما سالم نشد آنطور که باید بشود، ولی کار&zwnj;های زیادی انجام شد مثلاً توسه&zwnj;ای که در مناطق روستایی انجام دادیم بی&zwnj;نظیر است من، چون به مناطق روستایی زیادی می&zwnj;روم اصلاً امکان نداشت شما یک مناطقی بروید مناطق روستایی ما عمدتاً دارای راه هستند دارای برق هستند دارای گاز هستند دارای مدرسه هستند.</span></p> <p><br /> <span style="font-size: 10pt; color: #3598db"><strong>سوال: اینترنت نه حالا از ۱۵ سال پیش</strong></span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی</strong>: بله اینترنت نه اصلاً فرهنگ آن&zwnj;ها یک فرهنگ جالبی شده البته بخشی را من ناراحت هستم که از روستایی بودند لذت نمی&zwnj;برند این به خاطر این است که همه اجزای کار پیش نرفته یکی از کشور&zwnj;هایی که در دنیا بیشترین کار را در روستا&zwnj;ها کرده آلمان است توانسته جمعیت خودش را در روستا&zwnj;ها نگه دارد و آن تکنیکشان این بوده که که محل کار و محل اقامتشان شامل مواردی بوده که آن&zwnj;ها را بهشان این امکان را می&zwnj;داده در روستا زندگی کردن الان در غرب خودش یک افتخاری است یعنی یک ژست خیلی مدرنی است ما اینجا افراد را می&zwnj;خواهیم تو سرش بزنیم می&zwnj;گوییم دهاتی در حالی که در واقع دهاتی بودن چیز خیلی خوبی است یعنی ما زندگی مولد داشته باشیم به زندگی با طبیعت آشناییت داشته باشیم خوب این&zwnj;ها چیز&zwnj;هایی است که مهم است مثلاً طرف وقتی می&zwnj;خواهد بحث اقتصادی کند نباید یک شرح کشافی برود که قیمت گوشت اینقدر بالا رفت قیمت فلان بالا رفت.</span></p> <p><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong><span style="color: #3598db">سوال: حالا بحث این است که آیا ما دوگانه&zwnj;های قدرتمندی در اقتصاد یا در فرهنگ داریم که در حول آن&zwnj;ها هم رقابت شکل بگیرد؟</span></strong> </span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی</strong>: بله ما چندین نظر مختلف به خصوص در اختصاص داریم یعنی بعضی&zwnj;ها معتقدند کنترل می&zwnj;تواند وضعیت را موقتاً پیش ببرد بعضی از آن&zwnj;ها تئوری&zwnj;هایی که زمان مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بود که ما باید یک جوری اقتصاد به قول فرنگی&zwnj;ها لزفر بگذاریم که هر کسی بتواند تولید کند حالا بعد از اینکه سرمایه&zwnj;ها کجا و هر کدام چی شده یا اقتصادی که در آن ساخت داخلی و توانمندی داخلی و دانش بنیان داخلی بتوانند نقش ایفا کنند و تولید محورش باشد من به نظرم چندین لااقل ما سه چهار تا مدل اقتصادی مختلف داریم حتی شروع کار کجا باشد ما همه چی را نمی&zwnj;توانیم شروع کنیم مثلاً در مورد نفت ما باید افتخار کنیم که کشور نفتی هستیم این همه منبع خداوند به ما داده، اما نفت خام فروش نباید باشیم یعنی باید جوری باشیم که اگر بگویند شرکت&zwnj;های مهم حفاری در دنیا کجا است بگویند که دوتایش در ایران است بهترین فرآورده&zwnj;های نفتی کجاست بگویند که دو تا در ایران است متخصصین مختلف نفت یعنی ببینید ما گم نکنیم بعضی&zwnj;ها می&zwnj;گویند که&zwnj;ای کاش این نفت نبود نفت نعمت بزرگی است نفت خام فروشی بد است ببینید این&zwnj;ها بحث اقتصادی است دیگر مثلاً من الان وقت کم است برایتان بگویم من در یک کتابی به اسم تدین حکومت توسعه کتاب مفصلی است در قسمت توسعه&zwnj;اش بعضی از این چندگانه&zwnj;ها را توضیح دادم خب این&zwnj;ها شدنی است من می&zwnj;خواهم بگویم که ما در امر فرهنگ هم الان بحث مهمی است جامعه ما در حال تطور است تطور در مقابل با تعامل دنیا است ما کشور بسته&zwnj;ای نیستیم هیچ وقت ما بسته نبودیم اصلاً مجاز ایرانی بسته نیست مجاز ایرانی فرهنگ ایرانی فکر ایرانی دستیابی است که چیز&zwnj;های جدید پیدا کند مسائل فرهنگی در کشور ما با ول انگاری نباید یک دانسته شود توسعه فرهنگی لازم داریم بعضی&zwnj;ها فکر می&zwnj;کنند توسعه فرهنگی یعنی ما سرتاپا غربی شویم مسئله استفاده از فضای مجازی فضای مجازی نعمت بزرگ الهی است یکی از کشفیات بزرگ بشر است که توانست کلی از مسائل فکری را دیجیتایز کند دسترسی&zwnj;ها را آسان کند این الان در کشور ما تبدیل شده به یک جایی که خیلی مسائل دارد ما سر این موضوعات باید بحث&zwnj;های جدی کنیم بحث سر این نیست که مثلا این فیلتر باشد آن فیلتر </span></p> <p><span style="font-size: 10pt">من خدمت شما بگویم ما برای دسترسی به منابع بسیار خوبمان علمی ما لازم داریم که فیلترشکن درست کنیم که کشور غربی ما را راه نمی&zwnj;دهد یعنی فکر نکنید فیلتر فقط برای قسمت داخلی ما است ما برای آن&zwnj;ها هم نیاز به فیلترشکن داریم الان پس مسائل مربوط به پیشرفت و تطور دسترسی&zwnj;های مردم باید تبدیل کنیم این امکان عظیم را به وسیله&zwnj;ای برای تعمیق تفکر اسلامی و فرهنگی خودمان و فرهنگ ایرانی خودمان طرف باید راجع به این مسائل صحبت کند دوگانه&zwnj;ها زیاد است یکی می&zwnj;گوید که چرا فیلتر می&zwnj;کنید همه را آزاد کن زمان دولت قبل اینطور بود می&zwnj;گفتند شما خبر ندارید دنیا عوض شده چرا خبر نداریم ما صبح تا غروب با این کار می&zwnj;کنیم خبر هم داریم تکنیکش را هم بلد هستیم، ولی دنیا عوض شده معنایش ای</span></p> <p><span style="font-size: 10pt">جریان انتخابات که شما می&zwnj;دانید دنیایی از مسائل جدی در آن مطرح کنید شور دارد در واقع مباحثه دارد و یک برنامه بسیار جاذبی است انتخابات اینکه آقا فرمودند با شور وارد شوید این شور شور مصنوعی نیست شور سطحی نیست این شور از دل موضوعات در می&zwnj;آید ما به عنوان شهروند احساس می&zwnj;کنیم باید بفهمیم و نظر بدهیم خیلی به آدم شخصیت می&zwnj;دهد نظر ما هم حساب می&zwnj;شود در مسائل ما می&zwnj;توانیم تحول ایجاد کنیم می&zwnj;توانید تغییر ایجاد کنیم.</span></p> <p><br /> <span style="font-size: 10pt"><span style="color: #3598db"><strong>سوال: در صحبت&zwnj;های رهبر انقلاب بود که بین مشارکت مردم در انتخابات و تحول و حل مسائل کشور رابطه وجود دارد ،همچنین رهبر انقلاب&nbsp; گفتند مشارکت از دیکتاتوری جلوگیری می&zwnj;کند&nbsp;</strong></span></span><br /> <span style="font-size: 10pt"><strong>لاریجانی:</strong> من اشاره خیلی دقیق می&zwnj;کنم ببینید حکومت و نظام مدنی شامل حکومت و مردم مثل مزاج یک آدم است امراض مختلفی تهدیدش می&zwnj;کند مهلک&zwnj;ترین مرض برای یک نظم مدنی دیکتاتوری است مهلکترین این مسئله و این حساسیت و این مرض الان بیش از ۲۵۰۰ سال است که شناخته شده یعنی بحث&zwnj;هایی که ارسطو و افلاطون و سقراط راجع به دیکتاتوری دارند بحث&zwnj;های بسیار جدی است بشر چند هزار سال است متوجه شده بزرگترین مرض و خطرناک&zwnj;ترین مرض برای زندگی مدنی دیکتاتوری است این یک مرض بعدی که آفت عظیم است و هرگونه پیشرفت را جلوگیری می&zwnj;کند ناامنی است پس بدانیم که زندگی مدنی ما انواع امراض برایش است باید سالمش نگه داریم مثل بدن انسان دو تا از این مرض&zwnj;های خطرناک&zwnj;تر از همه است یک دیکتاتوری است و بعد ناامنی است چطوری ما جلوگیری کنیم از این&zwnj;ها برای دیکتاتوری هیچ راهی بهتر از مشارکت نیست یعنی اصلاً نمی&zwnj;دونیم چیست مشارکت و انتخابات یک روش بسیار خوب برای دیکتاتوری البته صد در صد نیست، چون در کشور&zwnj;های غربی انواع دیکتاتوری&zwnj;ها است، ولی ظاهر انتخاباتی دارد، چون در آنجا سیطره سرمایه سبب شده که علی الاصول رای مردم بازیچه شود</span></p> <p><span style="font-size: 10pt">پس روش انتخابات دموکراسی یکی از مهم&zwnj;ترین روش&zwnj;ها و شاید تنهاترین روش جلوگیری از دیکتاتوری است به شرط اینکه سالم باشد همانطور که آقا فرمودند و رقابتی باشد و رقابت&zwnj;ها هم حقیقی باشد، اما ناامنی شما ناامنی را باید بدانید که هم از داخل کشور می&zwnj;جوشد و هم به وسیله دشمنان است ما در این حوادث اخیر و فتنه&zwnj;های اخیر دیدیم که چگونه دشمن ناامنی ایجاد می&zwnj;کند که از دل ناامنی اغراض خودش را پیش ببرد ناامنی که در آن مردم را بکشانند به خیابان این اگر مشارکت در انتخابات باشد مردم احساس می&zwnj;کنند که این&zwnj;هایی که آمدند در خیابان چرا در خیابان من سر موقع رای می&zwnj;دهم اگر این مسئول را قبول ندارم مسئول دیگری را جای آن می&zwnj;گذارم امنیت مستقر امنیت چند لایه دارد یکی امنیتی است که منبعث از زندگی مدنی است که با آن می&zwnj;گویند امنیت مستقر امنیت مستقر با مشارکت مردم است لایه بعدی از امنیت مستقر امنیت دیگر سطوح مختلف امنیت غذایی امنیت زندگی حتی مسائل دیگر انتظامی پیش می&zwnj;آید. </span><br /> &nbsp;</p>