349426
مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران مطرح کرد:
استراتژی سه گانه برای جذب منابع
مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران در نخستین مجمع پایش عملکرد بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه اتخاذ استراتژی های مناسب جهت افزایش سودآوری و تلاش در جهت حداکثر سازی استفاده از ظرفیت های بانک اجتناب ناپذیر است، گفت: توسعه بازار، توسعه محصول و نفوذ در بازار استراتژی سه گانه برای هدف های کلان بانک هستند.
<p><br />
به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، یوسف نجدی گفت: می توان با عرضه خدمات فعلی بدون تغییرات یا با تغییرات جزئی به حوزه های جدید به توسعه بازار دست یافت.<br />
وی اظهار داشت:«ایجاد تغییرات جزئی در خدمات و ارائه‌ی نسخه‌های مختلف با هدف جذب بخش‌های دیگر مشتریان»،«استفاده از کانال‌های توزیع و ارائه خدمت متفاوت با هدف دستیابی به بخش‌های دیگری از بازار» و «استفاده از مسیرهای متفاوت برای رساندن پیام به گروه‌های دیگری که تا کنون در دسترس نبوده‌اند و جذب آنها» از مهمترین راهکارهای توسعه بازار به شمار می روند.<br />
مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران توسعه محصول از مسیر ارائه خدمت جدید یا بهبود بخشیدن و اصلاح خدمات کنونی قابل دستیابی است و می توان با «شناسایی نیازهای مشتریان»، «حرکت در میسر تغییر سلایق مشتریان برای دریافت خدمت مطلوب» و «طراحی خدمت جدید یا بهبود آن با تکیه بر فناوری یا بازمهندسی فرآیندها» به این فرایند سرعت بخشید.<br />
به گفته نجدی «نفوذ در بازار» با افزایش عرضه خدمات موجود برای دستیابی به سهم بیشتری از بازار محقق می شود می توان با «کاهش هزینه های مشتری و کارمزد های ارائه خدمت (افزایش سرانه)»،«تبلیغ مناسب در رویدادهای تخصصی و بازاریابی میدانی»،«کوتاه کردن مسیر ارائه خدمت یا کم کردن پیچیدگی آن»،«بازاریابی نوآورانه» و «نفوذ در زنجیره تأمین مشتریان» به این مهم دست یافت.<br />
وی با بیان اینکه هدف بانک توسعه صادرات ایران تمرکز بر رویکرد بانکداری شرکتی با توجه به ترکیب مشتریان بانک و تغییر نگرش مدیریت عالی بانک است، گفت:«رشد سهم بانک از منابع سیستم بانکی از طریق افزایش تعداد مشتریان جدید و جذب منابع آنان»،«بهبود نسبت منابع به مصارف / مصارف به منابع ، در سطح شعب» و«افزایش عایدی بانک از مشتریان در قالب ارائه بسته های ویژه خدمات و تسهیلات» از دیگر هدف های بانک در فرایند بانکداری شرکتی است.<br />
مدیر امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران خاطر نشان کرد: نهادینه سازی فرهنگ و تفکر سازمانی « هر شعبه ، یک بانک » با اعطای اختیارات مناسب و تأکید بر مسئولیت پذیری بیشتر شعب در دستور کار بانک قرار دارد.<br />
نجدی اذعان داشت: ورود شعب به سایرحوزه های خدمات و تسهیلات بانکی از جمله بخش واردات از برنامه های مهم بانک است.<br />
وی افزود: رشد متناسب منابع و مصارف با میزان رشد نقدینگی و رشد مؤلفه های کلان اقتصادی نیز از دیگر اهداف کلان بانک به شمار می رود.<br />
نجدی چالش های فنی و سیستمی در مسیر استقرار بانکداری شرکتی را مطرح کرد و گفت:نارسایی سامانه های عملیاتی شعب اعم از core ، سامانه های ارزی، اعتباری و پشتیبانی و تعدد سامانه ها، جزیره ای بودن و عدم پیوستگی اطلاعات و پایگاه داده های مربوطه از اهم چالش­های فنی و سیستمی این بخش است.<br />
مدیر امور شعب و بازاریابی بانک، روند فزاینده بازنشستگی پرسنل شعب وعدم آموزش صحیح و کاربردی همکاران در راستای تحقق سیاستهای جدید بانک را ازمهمترین چالش های بانک دانست و گفت: عدم آموزش صحیح و کاربردی همکاران در راستای تحقق سیاستهای جدید بانک نیز از چالش های مهمی است نارسایی های شعب در استانها را تشدید می کند.</p>
<p>وی در ادامه اظهار داشت: چالش های فرایندی نیز پیش روی بانک است که مهمترین آن، تعدد و پیچیدیگی و بعضاً غیرشفاف بودن بخشنامه ها و دستورالعمل ها و عدم انطباق با سیستم های مرتبط جهت اجراست.<br />
نجدی سختگیری های فراتر از عرف شبکه بانکی در ارائه خدمت به مشتریان وعدم هماهنگی مطلوب واحدهای ستادی برای پشتیبانی مناسب و رفع نیازهای شعب را از دیگر موانع تحقق اهداف بانک دانست و گفت: ضروری است موانع و محدودیت های داخلی رفع و نرخ کارمزدهای بانک در ارائه خدمات رقابتی شود.<br />
وی مهمترین راهکار رفع چالش های ذکر شده را اجرای ساختار جدید بانکداری شرکتی با محوریت تمرکز بر مشتریان دارای ظرفیت ویژه اعم از وارداتی یا صادراتی دانست و گفت: باید مدیریت ارتباط با مشتریان بانکداری شرکتی از طریق انعقاد تفاهم نامه های همکاری با هدف استفاده بهینه از منابع مالی این شرکت ها تقویت شود.<br />
مدیر امور شعب و بازاریابی افزایش تعاملات بانک با شرکتهای زیر مجموعه از جمله تأمین سرمایه تمدن، صرافی و کارگزاری به منظور ارائه بسته های جامع تر از خدمات به مشتریان بانکداری شرکتی را فرصت مناسبی برای اجرای بانکداری شرکتی است.<br />
وی گفت: ضرورت برنامه ریزی به منظور حضور مؤثر در زنجیره ارزش مشتریان بانکداری شرکتی با رویکرد جذب منابع و ارائه خدمات مطلوب در بانک احساس می شود و باید آموزش هدفمند مسئولین شعب در جهت همسوئی با نگرش مدیریت عالی بانک و استراتژی های مصوب را در دستور کار بانک قرار دهیم.<br />
نجدی بیان داشت: سیاست گذاری شفاف در حوزه تخصیص منابع به دلیل تأثیر مستقیم آن بر سیاستهای تأمین منابع بانک و ترسیم نقشه راه برای شعب یک الزام برای بانک است.<br />
به گفته مدیر امور شعب و بازاریابی، افزایش سقف اختیارات شعب در حوزه های اعتباری (از جمله صدور ضمانتنامه و گشایش اعتبار اسنادی داخلی ریالی) با رویکرد تجهیز بیشتر منابع وافزایش سرعت، کاهش قیمت تمام شده ( کارمزد نقل و انتقال و تبدیلات ارزی) و گسترش حوزه نقل و انتقالات ارزی از طریق بانک و صرافی توسعه صادرات می تواند کمک شایانی به اجرای فرایند های بانک خواهد کرد.<br />
وی توسعه خدمات غیرحضوری با تمرکز بر مشتریان حقوقی و ایجاد پیشخوان مجازی یا دیجیتال را یک نیاز برای بانک دانست و گفت: طراحی داشبورد شاخص های برنامه های عملیاتی به منظور پایش عملکرد شعب با امکان رصد در مقاطع مختلف حداکثر با تأخیر دو روزه ضروری است.<br />
نجدی طراحی و ارائه محصولات جدید همچون انتشار گواهی سپرده سرمایه گذاری عام، گواهی سپرده سرمایه گذاری ویژه، گواهی سپرده ارزی، گواهی سپرده طلا را از دیگر راهکارهای در دسترس بانک برای توسعه و ارتقای بانک دانست.</p>